Jump to content
MAINOS

Opiskelija ohjaus


Vieras: hanski

Recommended Posts

Arvoisat kolleegat

Oletteko huomanneet saman minkä minä? että opiskelijan

ohjauksesta sinulle ei makseta erillistä korvausta, vaikka

se työllistää enempi ja vaatii paljon aikaa. Usein joudut myös

tekemään arvionnit omalla ajalla. Usein on kiire työt painavat

päälle, missä välissä ohjaat opiskelijaa??

Poliisit ovat muuten ottaneet hyvin kantaa, sillä eivät näet ota

jatkossa harjoittelijoita häly keikalle.

kommentteja kiitos

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sitä on tehty niin pitkään ilmaiseksi että en jaksa oikein uskoa, valitettavasti, sen muuttumiseen ohajaajalle "kannattavaksi" palkkioiden tms. suhteen.

Itse olen onnistunut kyllä omat ohjaukseni hoitamaan työajalla ilmoittamalla opettajalle sopiiko hänen ehdottamansa päivä minulle vai ei. Hän on norm. päivätöissä minä en.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oppilaitoksethan maksavat opiskelijanohjauksesta jonkunlaista korvausta, mutta se onkin sitten eri asia, meneekö summa osaston könttäbudjettiin, josta ostetaan uusia sänkyjä tms tavaraa vai meneekö summa hoitajien koulutukseen vai peräti virkistyskassaan...

Olen kyllä vieraantunut sairaalamaailmasta jo niin pahasti 8), etten kuollaksenikaan muista niitä summia, mitä opiskelijoista " tienattiin", mutta yhdellä osastolla rahan ohjaaminen juuri koulutukseen ja virkistykseen motivoi kummasti myös laadukkaaseen opiskelijanohjaukseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös tässä Hanskin viittaamassa poliisien kannanotossa ja kiellossa ollutkin takana heidän liittonsa?

Eli jälleen kerran: mitä sanoo Tehy ja SuPer?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oppilaitoksethan maksavat opiskelijanohjauksesta jonkunlaista korvausta, mutta se onkin sitten eri asia, meneekö summa osaston könttäbudjettiin, josta ostetaan uusia sänkyjä tms tavaraa vai meneekö summa hoitajien koulutukseen vai peräti virkistyskassaan...

Sama ongelma on taalla Norjassakin.Ohjaaja ei saa mitaan kompensaatiota ohjauksesta,koska se kuuluu työnkuvaan.Minka ymmarran ja hyvaksynkin.Ei siina mitn.Mutta omalla ajalla ei tarvitse kylla arvointeja tehda.Virkistyskassa tulee työnantajalta... 8)

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta summasta niin jos ei ihan väärin muista meille kerrottiin sen olevan jotain 150 mk viikolta. Summa kaiketi vaihtelee sitten vielä senkin mukaan onko opiskelijalla käytössä omat vai osaston vaatteet. Ohjauksia ei tietenkään tarvitse tehdä omalla ajalla, yleensä ohjaavan opettajan kanssa saa jonkinlaisen kompromissin aikaiseksi ajan kannalta, hoituu se arviointi ilman ohjaavaa hoitajaakin jos ajasta ei päästä yhteisymmärrykseen (kokemusta on). Tätä nyt en tietenkään suosittele, mutta kukapa näillä palkoilla viitsisi tehdä töitä omalla vielä ilmaiseksikin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pointti onkin se että itse ohjaava hoita ei saa kuin lämmintä kättä, vaikka uhraa ylimääräistä energiaa. Tarkoitin että ohjaajan pitää saada asiallinen korvaus tehdystä työstä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin just loppuvuodesta Kirralla kenttäjaksolla ja sitten kyselin, että miten te käytätte nämä opiskelijoista saadut rahat(olin LVM kirran leikkurissa ja siellä rahat käytettiin osaston omaan kirjastoon, siis hoitajien) vastaus oli tyly; rahat menee lokakuun alusta johonkin HUS:n koulutusrahastoon ja voitte olla varmoja ettei niitä ole näkynyt angry.png

No tähän vois taas laittaa, mitä tekee ammattiliitto 8) tosin en tiedä onko heillä mahdollisuus siihen puuttua?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän Tk:n vuodeosaston henkilökunta, saa opiskelija ohjaus rahat vuoden lopussa omaan käyttöönsä. Jolla ne käy teatterissa tjsp. 8)

Me ei kyllä saada mitään kyseisestä toiminnasta, mutta se on kyllä mukavaa vaihtelua, yleensä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö se ohjaus ole työhön kuuluvaa toimintaa? Taitaa osalla olla aika kauan siitä, kun ovat itse olleet opiskelijana käytännön kentällä? Mulla ei ole kuin hyviä muistoja ohjajista (sai siitä korvausta tai ei) mutta tiedän kyllä toisenlaisiakin mielipiteitä. Itse ohjaan mielelläni ja ilman korvausta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viitaten Kosmicin tekstiin: opiskelijat on tosi jees ei mitään heitä vastaan, vaan pointti onkin se että sinä teet extra hommaa saamatta siitä lisä korvausta. Seuraavaksi työnantaja keksii kyllä lisä hommaa entisten lisäksi eikä varmasti maksa sulle lisä liksaa.

Eli kun annat pirulle pikkusormen niin se vie koko käden..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iän kaikenhan on ohjausta annettu ja ilman palkkaa. Ite oon saanu yhdessä ainoassa paikassa korvausta ohjaamisesta, mutta se oli aivan mitätön markkamäärä, olisko ollu jojain 20 mk kuussa tai kymppi viikossa. Ei sillä rikastumaan päässy!

Ennemminkin pitäis päästä siihen, että saadaan korvaus toimenpiteistä! (ei kyllä liity ohjaukseen...)

Yritetään antaa hyvä ohjaus, ko henkilö voi jonain kauniina päivänä olla työkaveri.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Olen myöskin sitä mieltä että kyllä ohjauksesta maksetun korvauksen tulisi edes jollain tasolla päätyä ohjausta antaneiden "käyttöön". Hyvä esimerkki oli edellämainittu virkistysrahasto joka kohdistuu esimerkiksi koko osastoon.

Ainakin itse sain opiskeluaikana ohjausta muiltakin kuin nimetyltä ohjaajaltani. Jos korvaus menisi kokonaisuudessaan vain yhdelle henkilölle, voisi käydä niin että esim. osaston muut työntekijät eivät "suostuisi" neuvomaan opiskelijaa kun ei heille siitä kerran makseta. Itse olen saanut hyvää ohjausta (myös muilta kuin nimetyltä ohjaajaltani) ja asennoituminen opiskelijoiden ohjaamiseen on omien kokemusteni perusteella ollut asiallista ja myönteistä.

Useimmissa työssäoppimispaikoissani oli onneksi myös huomioitu se että opiskelijan ohjaamiseen todellakin kuluu aikaa varsinkin jakson alkuvaiheessa. Kuitenkin voisi sanoa että kun sitä aikaa annetaan alussa, niin lopussa kiitos seisoo. Kunnollinen ja perusteellinen perehdytys alkuvaiheessa johtaa siihen että jakson loppuvaiheessa työyhteisöllä on yhet osaavat kädet enemmän työtä tekemässä.

Joka paikassa ei tietenkään asiat ole yhtä hyvin ja opiskelutovereiden kertomuksien jälkeen kyllä aina jännitti ennen jaksoa että minkäköhänlaiseen paikkaan sitä oikein joutuukaan. Itselläni taisi olla onni myötä kun kohdalleni osuivat mukavat paikat ja ohjaajat joiden kanssa synkkasi. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Vaikka olenkin vasta opiskelija, mutta olen jo muutamissa harjoittelu-/kesätyöpaikoissani huomannut, että ohjaajalle annettaan opiskelijat 'tuosta vain', ilman työntekijältä kysymättä!

Meitä oli 2 menossa samaan paikkaan, niin toisen opiskelijan ohjaaja sanoi jo ekana päivänä, ettei hän olisi tahtonut opiskelijaa, koska oli juuri tullut vapaalta (ymmärrettävä syy), mutta sanoi myös ettei pidä opiskelijoista (Huono syy, etenkin päin naamaa sanottuna)!

Vaikka ohjauksesta ei palkkaa saakaan, ei siitä pidä nurista päin naamaa, vieläpä opiskelijalle, joka on syytön ohjaajaansa valintaan...

Meillä päin minulle ainakin on joka paikassa oikeastaan 'arvottu' ohjaaja ja mukava on sattunut joka kerta...

Ja olen muistanut kiittää ohjaajia heidän näkemästään vaivasta ja avusta ja myös siitä, että he ovat jaksaneet tukea/opastaa... Minulle ainakin tuottaisi hyvän mielen se, jos näen, että opiskelijani oppisi jotain ja vielä olisi tyytyväinen oppimastaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka ohjauksesta ei palkkaa saakaan, ei siitä pidä nurista päin naamaa, vieläpä opiskelijalle, joka on syytön ohjaajaansa valintaan...

Ei saa, ja kyllähän sen kaikki tietävät että se on osa tätä työtä. Meidän ohjaajien pitäisi muistaa, että kaikki ollaan joskus oltu opiskelijoita ja muistella hartaasti niitä aikoja. Minä ainakin henk koht. tykkään opiskelijan ohjauksesta.Kieltämättä joskus motivaation löytäminen voi olla hankalaa, etenkin jos opiskelija on "perästä vedettävä" tai itse on väsynyt tms. Väsymys ei tietenkään saisi vaikuttaa, mutta ihmisiähän me kaikki ollaan. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Vastavalmistunut

Oppilaitokset maksavat aika isojakin summia oppilaidensa ohjauksesta. Ilmeisesti ne rahat menee sitten henkilöstön virkistys- / koulutuskassaan.  Mielestäni summa voisi olla pienempikin, jolloin oppilaitokset voisivat lisätä lähiopetustunteja yms.

Mielestäni on mahdotonta maksaa palkkio suoraan ohjaajalle, koska aina välistä opiskelijat joutuvat olemaan muidenkin ohjattavana. Ja on olemassa niitä todella kammottavia ohjaajia jonka opiskelijaksi ei kukaan järkevä ihminen haluaisi, ja ohjauksen tasokin vaihtelee...

Opintojen loppupuolella opiskelijoista on todella suuri apu osastoilla, etenkin itse olin innokas tekemään kaikkea, myös niitä likaisimpia töitä. Siinä vaiheessa sitä jo osaakin jotakin ja monesti teki enemmän töitä kuin ne laiskat viranhaltijat. Eli loppuvaiheen opiskelijoille voisi jopa maksaa pientä korvausta.

Muutenkin minusta on kumma juttu että terveysalan oppilaitokset maksavat oppilaidensa ohjauksesta. Jos joku insinöörin alku menee eka vuoden jälkeen harjoittelupaikkaan niin he saavat lähes täyden PALKAN. ja yhtälailla heitäkin joudutaan neuvomaan ja ohjaamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oppilaitokset maksavat aika isojakin summia oppilaidensa ohjauksesta. Ilmeisesti ne rahat menee sitten henkilöstön virkistys- / koulutuskassaan. 

Summat ovat nimellisiä varsinkin opiskelijoihin uhrattuun aikamäärään nähden ja ainakaan meillä ei niitä rahoja työntekijät näe saunailloissaan.

Ja on olemassa niitä todella kammottavia ohjaajia jonka opiskelijaksi ei kukaan järkevä ihminen haluaisi, ja ohjauksen tasokin vaihtelee...

Älä huoli, opiskelijoiden taso vaihtelee vielä enemmän...

Opintojen loppupuolella opiskelijoista on todella suuri apu osastoilla, etenkin itse olin innokas tekemään kaikkea, myös niitä likaisimpia töitä. Siinä vaiheessa sitä jo osaakin jotakin ja monesti teki enemmän töitä kuin ne laiskat viranhaltijat. Eli loppuvaiheen opiskelijoille voisi jopa maksaa pientä korvausta.

Ei huono idea, mutta mistä rahat jos valmiita hoitajiakaan ei saa palkata?

Jos joku insinöörin alku menee eka vuoden jälkeen harjoittelupaikkaan niin he saavat lähes täyden PALKAN. ja yhtälailla heitäkin joudutaan neuvomaan ja ohjaamaan.
Siis puhutko kesätöistä? Samalla tavalla sinäkin saat opiskelijana kesätöissä lähes täyden palkan. Ei eroa tekniseen alaan. Kouluvuonna suoritetusta työharjoittelusta eivät hekään saa palkkaa.

Mitä muuten tulee opiskelijoihin, niin on ollut mukava havaita miten innokkaita ja henkisesti valmiita hoitajia on alalle tulossa. Tosin nykyinen koulutussysteemi ja todella nuorten opiskelijoiden lisääntyminen on tuonut mukanaan myös pienen ryhmän laiskansitkeetä ja työtävieroksuvaa ainesta alalle. Onneksi he karsiutuvat pois usein jo opiskelun alkuvaiheessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pöh,työnantaja ne rahat vie vaate-ym kuluihin.sama raha maksetaan liksaa kun ei ota yhtään oppilasta.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos joku insinöörin alku menee eka vuoden jälkeen harjoittelupaikkaan niin he saavat lähes täyden PALKAN. ja yhtälailla heitäkin joudutaan neuvomaan ja ohjaamaan.

Siis puhutko kesätöistä? Samalla tavalla sinäkin saat opiskelijana kesätöissä lähes täyden palkan. Ei eroa tekniseen alaan. Kouluvuonna suoritetusta työharjoittelusta eivät hekään saa palkkaa.

Riippuu insinööriopiskelijasta ja harjoittelupaikasta, mutta tiedän useita kavereita, jotka saavat kouluvuoden aikaisistakin harjotteluista palkkaa. He ovat sopineet työnantajan kanssa palkka-asian.

Esim. Ohje Kajaanin ammattikorkeakoulun sivulta sos.- ja terv.alalle: Harjoittelu sosiaali- ja terveysalalla on palkatonta. Opiskelija saa opintotukea opintoihin kuuluvan pakollisen harjoittelun ajalta.

Ja muille aloille: Opiskelija sopii harjoittelun palkallisuudesta työnantajansa kanssa. Jos opiskelijalle maksetaan palkkaa, hän on silloin työsopimussuhteessa työnantajaan. Tällöin mm. vastuu tapaturmavakuutuksesta on työnantajalla. Opiskelija voi saada opintotukea enintään 8 kk:lta  opintoihin kuuluvan pakollisen harjoittelun aikana.

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tiedän useita kavereita, jotka saavat kouluvuoden aikaisistakin harjotteluista palkkaa. He ovat sopineet työnantajan kanssa palkka-asian.

Ilmeisesti sitten on alueellisia sekä koulu- ja opiskelijakohtaisia eroja.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Mäkin olen kuullut että varsinkin kaupallisella ja atk alalla työharjoittelusta saatu palkka on yleinen käytäntö.

Mun mieheni ainakin sai täyden palkan tehdessään inssityötään eli ollessaan harjoittelussa. Työnantaja sai tietenkin työn tulokset käyttöönsä. Sama asia siis kun me hoitajat olemme harjoittelussa, kyllä ylimääräisten käsiparien läsnäolon osastolla huomaa, varsinkin kun kyseessä on loppuvaiheen opiskelija. Ja verratskaas tilannetta EU-vuotta suorittaviin kätilöihin. Ilmaiseksi ovat töissä ja keräävät suorituksia. Toisin kuin esim. lääkärit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkaa opiskeluun kuuluvasta harjoittelusta "saa ottaa vastaan" AMK opiskelijat, mutta ei toisen asteen opiskelijat. En tiedä miksi näin on, mutta niin se vaa on.  Itse ole tehnyt niin että aamuvuoron olen ollut opiskelijana, ilman palkkaa ja iltavuoron listoilla olevana työntekijänä, työsopimus taskussa ja nostanut palkkaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellisessä työpaikassani opiskelija rahat menivät suoraan terveystoimen pohjattomaan kassaan, mutta nykyisessä työpaikassani rahat käytetään hoitajien virkistystoimintaan. Esim. pikkujoulujen ruokailuun jne...

Toisaalta itse koen saavani aina niin paljon itsekin opiskelijoilta, että otan mielelläni opiskelijan aina kun siihen tulee tilaisuus. Tokihan opiskelijan ohjauksessa ylimääräistä työtä on mutta samalla saa usein itsekin uutta tietoa ja oppia ja tulee terveellisesti mietittyä omia työskentely tapoja, asiakkaan kohtaamista jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...