Jump to content
MAINOS

Kokemuksia SPR:n Caritaksesta?


StarOfLife

Recommended Posts

Eli onko arvon kollegoilla kokemuksia vapaaehtoistyöviikosta Caritaksella?

Mitä ootte tykänneet, miten hommat pelaa, keissien luonteesta ym.?

Mites ihmissuhde kiemurat ovat toimineet ton viikonajan ahtaassa kopperossa?

T. Suunnitelmissa kesällä -07..

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Mikä on SPR:n Caritas?

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Link to comment
Share on other sites

Itse vietin toissa kesänä kyseisellä paatilla viikon ja mukavaa oli. Viime kesäksikin olin jo pestautunut, mutta palkallinen työ meni yllättäen edelle.. jospa sitä saisi ensi kesäksi lomat passaamaan..

Keikkojen määrää on luonnollisesti vaikea ennustaa.. voi olla, että seilataan yötä päivää tai sitten ei ole mitään. Itselle sattui muistaakseni 3-4 sakukeikkaa ja päälle laastarin laittoa ja muuta terveysneuvontaa satamassa ollessa..

Kaiken kaikkiaan viikko meni vähän liiankin nopeasti.. ja ainakin päivystysolosuhteet olivat mahtavat keikkoja odotellessa..  :P

Suosittelen!

The results of resuscitation, X-1, you can´t win them all..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Moikkis.

Muutamana kesänä olen ollut. pesti tosiaan kestää viikon ja miehistössä aina muutama ammattilainen ja joku sitten ei- ammattilainen( eli spr:n vapaaehtoisia ea-ryhmäläisiäkin mahtuu mukaan).... Mukavaa merellistä päivystystä kauniissa maisemissa saaristomerellä/airistolla. Kipparin lisäksi miehistöön kuuluu 3-5 henkilöä. Siinä sitten on joko ratkiriemukas viikko tai hieman kireämpi tunnelma, mutta hauskaa kyllä on ainakin omalla kohdalla ollut. Kaiketi on paljon omasta asenteesta kiinni.

Palkkaa ei saa, mutta täyden ylöspidon eli ruokaa ja yösijan...

Suosittelen lämpimästi :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

tuonne sitä pitäisi tänä kesänä mennä viikoksi. Sain töistä viikon palkatonta tuota varten, työnantaja oli ihan vaan innoissaan, kun on tuollainen mahdollisuus mennä :nauraa:

Nyt jännätään kesää ja tulevaa koulutuspäivää viikkoa varten. Toivottavasti tulee ikimuistoinen viikko :)

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tällä hetkellä Caritakselle kannattaa hakeutua, mikäli haluaa nauttia lomasta ja meri-ilmasta.. Tehtävänkuva koostuu pääosin laastarin laitosta ja ruoriveristä, joten suuria ensihoidollisia sankaritekoja tuskin joutuu suorittamaan..

Vanhoina hyvinä aikoina keikkaa on ollut ihan mukavastikin, mutta viime vuosina suunta on ollut vääjäämättä alaspäin. Osaltaan asiaan on vaikuttanut Medihelin saatavuus saaristoon.. Suurimpana ongelmana näkisin kuitenkin sen, että paatti ei ole vasteessa.. Hankaloittaa hieman tuota keikan saamista..

Aika kuluu lähinnä leppoisia lomapäiviä Caritaksen kannella viettäen..  :D

Askel ja pysähdys kerrallaan. Yksi nurin, yksi oikein. Etsi tietä, joka hehkuu. Polkua, joka puhuu...

Link to comment
Share on other sites

Juu tuli oltua tos viikko Caritaksella. Meri-ilma tekii hyvää, porukka oli ihan mukava ja ruoka mahtavaa jne, mut joo, tuo vasteesta puuttuminen on kyl nihkee juttu, puhuivat että ensi kesään mennessä se pitää saada oikeasti niille listoille...

Eli se meni sitten siihen, että Nauvon sakuporukkaa kuskattii saaristos muutamaan otteeseen, terkut vaan sinne :D

kertokaa kokemuksia muutki tänä kesänä olleet siellä.

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Link to comment
Share on other sites

tuo vasteesta puuttuminen on kyl nihkee juttu, puhuivat että ensi kesään mennessä se pitää saada oikeasti niille listoille...

Niin nykymuotosena caritas ei sovellu mielestäni ensivasteeksi kovin helposti. Ellei siihen tehdä muutoksia    potilaan hoitotilat soveltuvat lähinnä istuvan potilaan sekä hyväkuntoisen hoitoon, mitään varsinaisia hoitotiloja ei ole paaripotilaalle kuin kajuutan lattia ja sekin pieni jos monitorien kanssa rupeaa pelamaan.

Hoitoveneeksijän sitä ei ole aluperin edes suuniteltu vaan nimensä mukaan saariston palveluveneeksi joka antoi pientä terveydenhoitoa ja haki kauppakassit lähimmästä saariston kaupasta. Veneen käyttö rupesi muotoitumaan nykymuotoiseksi pikkuhiljaa, Mutta valitettavasti vene ei tullut kehityksen mukana vaan jäi palveluvene tasoiseksi, sillä caritas on merkitty kauppa-alus rekisteriin.

Niin ja viellä caritas nopeus ei ole nyt ihan mitään ensivasteelle sopivaa muistaakseni 23s mutta muuten caritas mukava hoitolisä saaristomerelle mikäli vene saadaan ajanmukaiselle tasolle joka vastaa sellaista joka kykenee menemään ensivasteena ja hoitotilat asianmukaisiksi.  :o

Mutta fakta on mh-02 potilaan luonna nopeammin kuin caritas ehkä kuljetusapuna sitten olisi apuna, mikäli potilas sellainen mikä vaadi lääkärin saattoa.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Link to comment
Share on other sites

Tuohon nopeusasiaan tulee toivottavasti parannusta syksyllä..

Askel ja pysähdys kerrallaan. Yksi nurin, yksi oikein. Etsi tietä, joka hehkuu. Polkua, joka puhuu...

Link to comment
Share on other sites

Tuohon nopeusasiaan tulee toivottavasti parannusta syksyllä..

Viime syksynä puhuttiin jo että ray tulisi rahoittamaan uutta venettä mutta mitään varmaa itse en  ole kuullut. Millä tavoin olisi syksyllä parannusta tiedossa ?

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Link to comment
Share on other sites

Perusteellinen koneremppa nyt ainakin (tehokkaammat koneet tulossa!).

Ymmärtääkseni myös pientä sisäremppaa on tiedossa..

Tarpeeseen tuo tulee, sillä Caritas ei ole enää nuoruutensa kukoistuksessa. Viime vuosina paatti on kokemuksieni mukaan lauennut turhankin usein.. tai sit mulla on vaan negatiivisia vaikutteita alukseen..  :-

Askel ja pysähdys kerrallaan. Yksi nurin, yksi oikein. Etsi tietä, joka hehkuu. Polkua, joka puhuu...

Link to comment
Share on other sites

Perusteellinen koneremppa nyt ainakin (tehokkaammat koneet tulossa!).

Ymmärtääkseni myös pientä sisäremppaa on tiedossa..

Tarpeeseen tuo tulee, sillä Caritas ei ole enää nuoruutensa kukoistuksessa... 

:) Sissus peeveli! Ei mulle mitään remppaa tarvi tehdä sisä- eikä ulkopuolellekkaan! :tuijottaa: ::):

Link to comment
Share on other sites

Tällä hetkellä Caritakselle kannattaa hakeutua, mikäli haluaa nauttia lomasta ja meri-ilmasta.. Tehtävänkuva koostuu pääosin laastarin laitosta ja ruoriveristä, joten suuria ensihoidollisia sankaritekoja tuskin joutuu suorittamaan..

Vanhoina hyvinä aikoina keikkaa on ollut ihan mukavastikin, mutta viime vuosina suunta on ollut vääjäämättä alaspäin. Osaltaan asiaan on vaikuttanut Medihelin saatavuus saaristoon.. Suurimpana ongelmana näkisin kuitenkin sen, että paatti ei ole vasteessa.. Hankaloittaa hieman tuota keikan saamista..

Aika kuluu lähinnä leppoisia lomapäiviä Caritaksen kannella viettäen..  :)

Minusta Caritaksen puuttuminen vasteesta ei ole  minkäänlainen ongelma. Minusta ensihoito ja sairaankuljetus on viranomaistoimintaa, joka ei voi perustua vapaaehtoisuuteen. Turun alueella on ollut jo aivan riittävästi vapaaehtoista "sairaankuljetusta". Jokainen varmasti muistaa vielä kesän alun kirjoittelun mm iltapäivälehdissä ja Turun sanomissa. Tosin uskon spr:n kouluttaneen henkilökuntansa ja pitäneen huolen siitä, että mukana on joku ammattilainen(sh). 

Minusta Caritaksen tehtävän kuvan kuuluukin koostua laastarin laitosta ja muista ensiapu ja -vaste tasoisista tehtävistä.

Se että on sairaanhoitajana tk:n vuodeosastolla tai muualla ei akuutissa paikassa ei tee kenestäkään ensihoidon taitavaa osaajaa.

Ja jos todellakin on niin että vene on aina välillä rikki, miten on lisäavun saaminen keskelle merta potilaan tilan heiketessä äkisti? Medi-heli ei ainakaan paikalle pääse?

Link to comment
Share on other sites

Minusta Caritaksen puuttuminen vasteesta ei ole  minkäänlainen ongelma. Minusta ensihoito ja sairaankuljetus on viranomaistoimintaa, joka ei voi perustua vapaaehtoisuuteen.

Niin, ei ensihoito ja sairaankuljetus, mutta ensivaste kylläkin. Sadoissa Suomen kunnissa ensivaste on toteutettu puolivakinaisten tai vapaaehtoisten palokuntien voimin. Ensivastetoimintaa tekevät myös mm. SPR ja Järvi-/Meripelastusyhdistykset.  Kyllä Caritas voisi mielestäni toimia ensivasteena toiminta-alueellaan.

Link to comment
Share on other sites

ja se, että medi-heli pääsee aina paikalle voidaan kuitata viime aikaisella uutisoinnilla. M-H01 teki juuri männä vkolla hätälaskun ja sitä ennenhän kopterit oli maayksiköitä.  ;)

lihasmuisti on paras muisti

Link to comment
Share on other sites

ja se, että medi-heli pääsee aina paikalle voidaan kuitata viime aikaisella uutisoinnilla. M-H01 teki juuri männä vkolla hätälaskun ja sitä ennenhän kopterit oli maayksiköitä.  ;D

Medi-helin paikallepääsyn voi pilata toinen keikka, tekninen vika, sääolosuhteet jne. Tietty saaristossa elellään vähän omalla tavallaan, ja milloin apu tulee milläkin veneellä, hydrokopterilla - tai rajan helipropellilla. Tuskin mihinkään yksittäiseen välineeseen merellä voi ensihoidossa/sairaankuljetuksessa täysin luottaa - jos ei maallakaan. Noilla saariston kulmillahan toimii käsittääkseni kesäaikaan myös yksityinen lääkärivene, mille on omat tarpeensa. Olosuhteet ovat mitä ovat - joillain saarilla lähin apu on saaren palovaja ja vähän koulutetut maallikot. Tuttuni kesämökille saunapaloon sammutusvene puksutti jo kahden ja puolen tunnin kuluttua hätäilmoituksesta...

Ensivastetoiminta olisi aina mukava määritellä laadultaan, henkilöstöltään, saatavuudeltaan ja tavoitettavuudeltaan. Ei ole ihan poikkeuksellista sekään, että jonkin tapahtuman tai ajanjakson päivystävä ensivaste, sairaankuljetus tms. tiedotetaan hätäkeskukselle (/meripelastuskeskukselle), ja tieto yksikön sijainnista näkyy häken tauluissa. Ja jos yksikkö on lähin tehtävään sopiva korkeariskisen tehtävän tullessa vastaan, niin sekin sitten saa keikan. Jos yksikön taso on määritetty niin hyvin, että se kelpaa häkelle, niin ongelma on lähinnä kai sitten se, että häke ei välttämättä tunne täysin yksikön todellista liikkuvuutta. Vastaava ongelma on toki maallakin, joskus pitää saada jokin härpäke mönkijästä moottorikelkkaan jonnekin suolle tai tunturiin - toki puhelimen/virven kilautuksella voi selvitä lisää tietoa.

Eipä nämä ensivastetoiminnat sun muut haitaksi ole, kunhan osaamistaso on vähintään tyydyttävä. Kuten edellä mainittiin, pinta-alaltaan aika isossakin osassa Suomea saattaa sen lähimmän lanssin apukäsiksi, avuksi tai ensivasteeksi saapua palokuntien ensivastekurssin käyneitä maallikoita. Jos ammattiavun saaminen kestää hetken, niin... Mutta tietysti maallikoiden/ensivasteiden tulee myös tietää tehtävänsä tarkoitus ja ns. osaamisensa rajat. Itse kukinhan kai kohtaa muuten duunissaan ihmisiä, joiden hoitaminen kuuluu jonnekin korkealle erikoislääkäreille - mikä nyt ei estä joidenkin alkeellisempien asioiden puuhaamista, ainakin jos on hengestä kysymys ja näyttö sille, että kuviosta on todennäköisesti apua.

Mutta aiheeseen - eräs tuttuni (terv.huollon ammattilainen) kai pyörähtää Caritaksella kesän mittaan. Katsotaan, jos saisi kommentteja häneltä lisää.  :)

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Link to comment
Share on other sites

Omat kokemukseni Medihelistä ovat vähäiset, mutta samoja hyviä ja huonoja puolia siitä varmasti löytyy kuin muistakin vispilöistä.. ja vaikka kuinka priorisoidaan, niin aina kopteri on jonkun kannalta katsottuna väärässä paikassa. Toinen asia on sitten lentosää. Hyvällä kipparilla varustettu paatti saadaan liikkeelle myös silloin, kun kopteri pysyttelee tiukasti maan pinnalla. Näissä tapauksissa saattaa tietysti auttajan käsikin jo hamuta primperan-ampullaa..  :kipeä:

Kuten Pöllö jo mainitsikin, saaristossa vallitsee oma "kulttuurinsa". Siellä on totuttu, ettei apu välttämättä pääse perille minuuteissa. Pari tuntiakin saattaa olla vielä "lyhyt aika". Toisaalta asuinpaikan valinta on tietoinen riski.. Jos haluaa apua hetivälittömästi, täytyy muuttaa sairaalan pihalle! Saaristossa elävät ovat tottuneet selviämään monista tapaturmista yms. puhtaasti omalla tietotaidolla..

Saaristolääkäri kyllä palvelee asiakkaita, mutta taksat ovat yksityislääkärin mukaiset, joten vakuutukset on syytä olla kunnossa! Saaristolääkärin minimitaksa kun on 300-400 €. Itse en ainakaan ihan pientä vekkiä lähtisi sinne tikkauttamaan..

Itsekin Caritaksella useampana kesänä päivystäneenä suhtaudun alukseen ja sen toimintaan kriittisesti, mutta silti olen varma, että Caritas on saaristossa tarpeellinen apu!

Askel ja pysähdys kerrallaan. Yksi nurin, yksi oikein. Etsi tietä, joka hehkuu. Polkua, joka puhuu...

Link to comment
Share on other sites

Aivan olen samaa mieltä että saaristolaiset ovat tottuneet hoitamaan pienet vaivat itse ja arvioimaan milloin on aihetta mennä oikeasti lääkäriin.  Aivan toista kuin täällä etelässä jossa pienet naarmutkin tulla näyttämään lääkärille ja sitten epäilään ettei vaan tulis verenmyrkytystä siihen.

Itse myös caritaksella olleena, tiedän sen merkityksen alueella ja näkisin että sillä on edellykset toimia potentiaalisena ensivasteena saaristomerellä kunhan sen moottoritehot ja tilat saadaan paremmin vastaamaan sairaankuljetusta. Aluksen miehistöstä siellä on aina yksi ammattilainen sairaanhoitaja joka tenttinyt varsinais-suomen shp luvat ja voi tarvittaessa lääkitä hoitovälineet caritaksella ovat ihan asialisella pohjalla.

Sekä caritas on aika tiiviissä yhteystyössä tuon saaristolääkäri veneen kanssa ja yhteystyö toiminut hienosti.

http://www.saaristolaakarit.com/linkit.html

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Link to comment
Share on other sites

että sillä on edellykset toimia potentiaalisena ensivasteena saaristomerellä kunhan sen moottoritehot ja tilat saadaan paremmin vastaamaan sairaankuljetusta.

Ihan vaan pilkkua nusuttaakseni; ensivaste ei tarkoita sairaankuljetusta eli ensivasteen ei ole tarkoitus kuljettaa potilasta. Toki ensivasteena voi toimia kuljetukseen pystyvä yksikkö.

lihasmuisti on paras muisti

Link to comment
Share on other sites

Voihan Caritas harjoittaa sairaankuljetusta sanan missä merkityksessä tahansa, kun välineet, henkilöt ja luvat ovat kunnossa. Ja pakkotilanteessahan laki myös sallii poikkeavia kuvioita - kun tärkeintä ei ole tarkka byrokratia, vaan ihmiselämän mahdollinen pelastaminen.

Itse asiassa ensivastetoimintakin on jatkuvasti kontrolloidumpaa. Aiemmasta kirjavasta kuntien terveydenhuollon (tai pelastustoimen käytännössä) harjoittamasta valvonnasta ollaan siirtymässä jopa sairaanhoitopiirien kirjaamiin ohjeisiin. Ohjeet kirjaavat minimikoulutustasoa, valvontaa ja toimenpiteitä perusteineen, mitä ensivaste saa suorittaa. Näiden vaatimusten täyttäminen on ainakin paikoin edellytys, että ensivasteyksikkö voidaan kirjata edes väliaikaisesti valmiusvahvuuksiin, ja hätäkeskus voi yksikön hälyttää. Suuntaus on oikea, ja itse asiassa jopa maallikoitakin ohjeistetaan aiempaa tarkemmin ainakin joissain ensiaputoimissa - esimerkkinä vaikkapa Käypä hoito -suosituksen elvytys. Esim. sairaanhoitopiirien ohjeet ensivasteen, perustason ja hoitotason määrittävät velvoitteiden lisäksi myös oikeuksien rajauksia.

Ensivastehan ei pääsääntöisesti kuljeta, vaan yrittää turvata peruselintoiminnot korkeatasoisemman avun saapumiseen. Poikkeuksellisessa hätätilanteessa säädökset antavat kyllä mahdollisuuden kuljettaa, jopa vaativat (ketä tahansa!) kuljettamaan esim. liikenteessä vammautuneen hoitoon. Ensivastetoiminnassa kuljetus voi olla tarpeen, jos kuljettava yksikkö on kaukana, ja on potilaan kannalta todennäköisesti tärkeää saada hänet nopeammin kuljettavaa yksikköä vastaan tai esim. lähellä olevaan sairaanhoidon pisteeseen. Muutamia tapauksia tiedän, ja käytännössä näissä konsultoidaan esim. lähestyvän sairaankuljetusyksikön hoitajaa tai esim. pelastustoimen vastuuviranhaltijaa, jolta lupa kuljettamiseen saadaan. Jos matkalla sattuu jotain, on selusta kunnossa kaikin tavoin: erityinen tarve toimia on ollut, tarkoituksena on ollut potilaan hengen pelastaminen tai (vaikean) vammautumisen estäminen, tähän on jopa käsky taholta, jolla on laajempi oikeus päättää potilasta tai pelastustointa koskevista asioista ko. tilanteessa.

Hyvä, että aiheesta käydään avointa keskustelua ja pelisäännöt hiljalleen muovautuvat. Myös maallikot tarvitsevat tietoa "oikeuksistaan" ja "rajoituksistaan" hätäensiavun saralla - tavallisesti hätätilapotilaan kohtaa ensin maallikko, ja vaikkapa liikenneonnettomuuksissa kuolleista huomattava osa on yksinkertaisesti tukehtunut. Yksinkertaiset ja tilanteessa perustellut hengitysteiden avaukset ovat erittäin tärkeitä. Avoimella ja asiallisella keskustelulla estettäneen tilanteet, jossa yksilö ei tee mitään, jottei tekisi "tappavaa virhettä" - ja tilanteet, joissa yksilö pyrkii tekemään "todella kaiken mahdollisen (ylimääräisenkin) ihmisen pelastamiseksi".

Yllättävää kyllä, silloin tällöin törmään tänä päivänä ihmisiin, jotka tuntuvat olevan valmiita avaamaan "hengittämättömän, sinisen ihmisen" henkitorven millä tahansa terävällä esineellä - tai ainakin vaativat tätä keneltä tahansa itseään koulutetummalta...  :) Tällaista toimintaa vastaan kohtalaisesti koulutettu ja kontrolloitu maallikkoensivaste tuntuu jo turvalliselta, ja ammattilaisella varustettu Caritas erinomaiselta toiminnalta. Huolestuisin, jos Caritas olisi maallikkoharrastajien käsissä, ei kykenisi pitkien viiveiden maastossa kummoisiin toimiin - ja korvaisi täydellisesti koko muun operatiivisen ketjun hälyttäjistä erilaisiin vasteisiin.

Caritas tuskin korvaa muita yksiköitä alueellaan, vaan se on enemmän palvelutoimintaa. Jos Caritas kuljettaisikin, keikka lähtisi pois merivartiostolta, meripelastusseuralta, vpk:lta... Toki hätätilanteessa Caritas voi olla yksi lähimmistä tarkoituksenmukaisista yksiköistä, ja häke saanee toki nopeasti tietoa Caritakseltakin kohteen todellisesta tavoitettavuudesta. Palvelua voisi verrata vaikka Linnanmäen sairaanhoitajaan, joka ei korvaa Helsingin pelastuslaitosta kiireellisessä tilanteessa, toki voi auttaa näissäkin asiakasta helpelin lisäksi - mutta voi "rakkolaastareilla kantapäähän" pelastaa monen ihmisen päivän.

Pahoittelut, kommentti toistamiseen aika off-topic. Olisi muuten mielenkiintoista perustaa palsta mielenkiintoisimmista ideoista, mitä ihmiset ovat ensiavuksi keksineet näkymättömämmälle alueelle, kuitenkaan potilaiden yms. tietosuojasta tinkimättä. Tosin aika moni peruskansalainen tuntuu esim. toimivan sen maassa makaavan kohdalla aika hyvin järkeä käyttäen ja yksinkertaisin, perustelluin kuvion eli kylkiasentoa, 112 ja sitten toimitaan 112:n ohjeiden mukaan.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...