Jump to content
MAINOS

Koskisen lasta


Waltte

Recommended Posts

Onko mielipiteitä, käyttökokemuksia ko lastasta muuta kuin pv:palveluksessa olleilla!

Meillä tk:ssa käytetään kohtuu aktiivisesti koskista!!!! itse en perusta sen käyttöön ihan kauheesti tais joku ortopedi yo sairaalassa joskus sanoa et ne pitäs upottaa maailman kartalta!! Meillä käsketään potilaan palauttaa  lasta takaisin käytön jälkeen... kohtuu hygienistä palauttaa tollanen pahvinen kyhäelmä !!! Siis miten muualla käytetään tätä hoitomuotoa? Vai käytetäänkö ollenkaan???

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse kun hoitajan työtä en tee, vaan toimintaterapiaa opiskelen, niin mietin että missä tilanteissa ks. lastaa käytetään? sehän on mitä erinomaisin tuki Ensiavuksi siinä vaiheessa kun ranne ei saa taittua ns. palmaarifleksioon. Estääkö lasta myös ulnaari- ja radiaalideviaation?

Mutta ensiapunahan tuo on ihan ok, mutta luulisi että kovasti kipuileva ranne/ akuutin trauman yhteydessä olisi syytä tutkia perinpohjin missä "vika luuraa" ja sitäkautta tehdä/ valita oikein palveleva tuki/lasta/sidos ranteeseen.

Pahvi materiaalina ei kuulosta mitenkään huiman toimivalta pidempiaikaiseen käyttöön, kyllä kunnollinen tuki ranteelle täytyy saada.

T: Tyhmä kuin koskisen lastan pahvi, tässä tilanteessa.

Onkos kyse ks. lastasta? lasta4.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pahvista en ole siviilipuolella koskaan nähnyt, muovisia kylläkin. On laitettu kun lääkäri on käskenyt. Itse en niin immobilisaatiomestari ole mutta käytössä näitä on jonkun verran.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

SPR:n ensiapuryhmillä näyttää olevan ainakin harjoituksissa mukana. Tositoimissa eivät ainakaan ole käytössä jos lanssi tuo tyhjiölastan  mukanaan.

Ihan käteviä epeleitä voisivat olla mettäreissuilla.

Voittaa ainakin ilmalastan  ;D

I take my coffee, like I take my women: from behind.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä päivystyksessä käytetään aika herkästi rannemurtumaepäilyillä kun odottelevat lääkäriä ja kuviin pääsyä. Immobilisoi ranteen kuitenkin ihan tarpeeksi odotuksen ajaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ortopedit ovat myös "kieltäneet" koskisen lastan käytön. Perustelevat sen sillä, että jos ranteessa on murtuma, koskisen lasta saattaa aiheuttaa hyväasentoiseen murtumaan dislokaatiota ja sen jälkeen joudutaankin jo reponointiin, vaikka ranne olisi alunperin ollut hyvässä asennossa. Meillä kivunhoitona käytetään kipulääkitystä ja kylmäpakkausta. Kuvausta ei koskaan joudu odottamaan pitkään, joten ihan perusteltua tuo onkin.

Itse en muutenkaan ole ollut koskisen lastan kannalla, vaan ennemmin olen tehnyt potilaalle lastan vaikkapa lasikuidusta, jos odottelua on ollut pitkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Aika aktiivisessa käytössä tuo on ollut esim. tk päivystyksessä. Tosin koskaan ei meitillä lastaa laitettu kipeeseen ranteeseen, ennen ku lekuri oli käynyt katsomassa. Eli meillä aina ensin lääkäri katsoi ja sitten kuviin. Kuvien perusteella sitten tehtiin päätöksiä. Murtumapotilaalle en muista koskaan laittaneeni koskista, mutta jos kädessä ei ollut murtumaa (vaan tarvitsi kuiteskin tukea) niin sillon koskinen oli oikein hyvä keksintö. Meillä oli käytössä sekä muovisia että pahvisia koskisia, eikä niitä tarvinnut palauttaa.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ortopedit ovat myös "kieltäneet" koskisen lastan käytön. Perustelevat sen sillä, että jos ranteessa on murtuma, koskisen lasta saattaa aiheuttaa hyväasentoiseen murtumaan dislokaatiota ja sen jälkeen joudutaankin jo reponointiin, vaikka ranne olisi alunperin ollut hyvässä asennossa. Meillä kivunhoitona käytetään kipulääkitystä ja kylmäpakkausta. Kuvausta ei koskaan joudu odottamaan pitkään, joten ihan perusteltua tuo onkin.

Itse en muutenkaan ole ollut koskisen lastan kannalla, vaan ennemmin olen tehnyt potilaalle lastan vaikkapa lasikuidusta, jos odottelua on ollut pitkään.

Edellä mainittu voi pitää paikkansa mutta kuten toisaalla on jo mainittu, kohtuullisen korkean kämmentä nostavan osan voi rutistamalla madaltaa. Jos potilas tulee tk:een jossa ei ole rtg mahdollisuutta ja pitää lähettää toisaalle kuviin, niin mielestäni riittävän hyvä, halpa ja kertakäyttöinen ratkaisu. Dislokaatioriski on olemassa ja riski kertautunee siirtomatkan pituuden suhteen. Rannemurtumapotilas ambulanssiin ja hoitaja turvaamaan ranteen asennon?! Liian raskassoutuista.  Ei väliaikaista lastaa aina jaksa ruveta kalkista tai muovista vääntämään. Sanomalehdestä tosin voi myös muotoilla ekologis/taloudellisen kokonaispaketin. Koskisenlasta kunniaan pienellä varauksella ja ortopedit maan pinnalle. Joskus täydellisyydestä pitää vähän tinkiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...