Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Osku

SUPER: Sosiaali- ja terveysalan ammatillinen opetus siirtynyt työpaikoille

Recommended Posts

Osku

STTK:lainen Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer vaatii päättäjiä osoittamaan riittävästi voimavaroja työpaikoille siirtyviin opetustehtäviin. - Ensi vuonna (1.8.2006) tulevat ammatilliseen peruskoulutukeen pakollisiksi näytöt, jotka tulevat työllistämään työpaikkoja. Tämä lisätehtävä on otettava huomioon jatkossa yhtä lailla valtion budjetissa kuin työnantajien ja koulutuksenjärjestäjien toimesta, SuPerin puheenjohtaja Juhani Palomäki vaatii.

- Ammatillinen koulutus on muutakin kuin syrjäytymisen ehkäisyä. Koulutuksen päätehtävä on hyvän ammatin tarjoaminen nuorille. Työmarkkinoiden näkökulmasta tämä tarkoittaa osaavaa työvoimaa. Nuorten näyttöjen kuuluminen olennaisena osana opiskeluun lisää ammatillista osaamista. On kuitenkin otettava huomioon, että näyttöjen ohjaaminen on ylimääräinen lisä työtehtäviin. Tämä on otettava huomioon palkkauksessa ja henkilöstöresursseissa, Palomäki painottaa.

- Työelämän ja ammatillisten oppilaitosten yhteistyötä on määrätietoisesti kehitettävä alueellisiksi kumppanuuksiksi. Niissä yhdistyvät oppisopimuksen, työssäoppimisen, näyttötutkintojen ja ammattiosaamisen näyttöjen lisäksi työpaikalla olevan henkilöstön kehittäminen sekä työpaikan ja oppilaitosten väliset hankkeet. Ammatilliset oppilaitokset voisivat olla aloitteellisia ja rohkaista työelämän edustajia yhteistyöhön, Palomäki patistaa.

Lähihoitajakoulutusta on annettu vuodesta 1993 lähtien. Koulutus on kolmevuotinen, ja koulutusohjelmia yhdeksän: ensihoidon, lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen, mielenterveys- ja päihdetyön, sairaanhoidon ja huolenpidon, suu- ja hammashoidon, vammaistyön, vanhustyön, asiakaspalvelun ja tietohallinnan sekä kuntoutuksen koulutusohjelmat.

SuPeriin kuuluu yli 63 000 lähi- ja perushoitajaa, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Juhani Palomäki, 044 569 2634

Tiedotteen on toimittanut Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer. Tiedote on alkuperäisessä muodossaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Cardina

Ammatillinen koulutus on muutakin kuin syrjäytymisen ehkäisyä.

Ihan totta?! ;D

- Työelämän ja ammatillisten oppilaitosten yhteistyötä on määrätietoisesti kehitettävä alueellisiksi kumppanuuksiksi. Niissä yhdistyvät oppisopimuksen, työssäoppimisen, näyttötutkintojen ja ammattiosaamisen näyttöjen lisäksi työpaikalla olevan henkilöstön kehittäminen sekä työpaikan ja oppilaitosten väliset hankkeet.

Samanlaisia kaavailuja on AMK:llakin. Pitäisköhän AMK:ssakin ottaa muuten näyttöt osaksi opiskelua, kun on tullut noita tutkimustuloksia, että sh:t ei osaa sitä eikä tätä...?

Mutta kyllä nyt ollaan jo niillä rajoilla, että enempää ei voi ammatillista opetusta siirtää enää työpaikoille.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
anneli

Olen ollut ohjaajana ja näytön vastaanottajana usealla lähihoit.opisk.. Vaatii kyllä paljon, joskus omaa aikaakin, kun ei työaikana ehdi arviointia tehdä ja näyttösuunnitelmaan tutustua. Itsekin kyllä oppii paljon  ja saa mielekkyyttä työhön, mutta saisi se näkyä myös tilinauhassa. Kaikki ei ala em. hommiin ja silti saavat samaa palkkaa.

Olisi oikeudenmukaista maksaa ohjauksesta ja näytöstä lisäliksaa silloin, kun niitä on ja vain niille jotka sitä tekevät.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Cardina

Olisi oikeudenmukaista maksaa ohjauksesta ja näytöstä lisäliksaa silloin, kun niitä on ja vain niille jotka sitä tekevät.

Niimpä, koska koulu kuitenkin maksaa niistä harjoittelupaikkaankin. Joissakin sairaaloissa ohjaajat saavatkin ohjauspalkkion itselleen, joissakin menee os:n omaan tyhy-rahastoon ja HUS-piirissä pohjattomaan kaivoon...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×