Jump to content
MAINOS

Osoitetietojen tietosuojasta


Vieras: Nn-kj

Recommended Posts

Jos olet sairaalassa tai terveyskeskuksessa töissä ja haluat selvittää mihin naapuruston eronnut toinen osapuoli muuttikaan, nimi vain hakukenttään ja siinä se on. Ja ei muuta kuin tietäväisenä tätä ilosanomaa eteenpäin kertomaan. Tai jos odotusaulassa jonottaa mielenkiintoinen puolituttu, ei muuta kuin kurkkaamaan röntgenin, lääkärin tai laboratorion ajanvarauskirjat, mistäs niistä tämän henkilön nimi löytyykään.

Näin asioita selvittelee eräs työntekijä työyhteisössä ja minun oikeustajuani vastaan tämä toiminta sotii lujasti.

Omat osoitetietoni ovat salaisia, mutta kyllä ne silti hakukannassa näkyvät. Pieni klikkaus vielä, niin löytyy myös puhelinnumerot.

Näiltä osin tietoturva ei ole aukoton kun niitä pääsee tutkiskelemaan avoimesti ja vaivattomasti.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mä olen ajatellut tätä samaa. Voit tehdä väestörekisterikeskukseen osoitetietojen luovutuskiellon. Silti jokainen sairaalan, terveyskeskuksen yms työntekijä joilla on mahdollisuus etsiä tietokannasta kaupungissa asuvia ihmisiä, löytää sun tiedot osoitteen kera. Sielä näkyvät vaikka olisit ne salaiseks laittanut.

Mul itselläni on tietojen luovutuskielto, silti mä näen kyllä kaikki tietoni töissä tietokannasta ja niin näkee jokainen muukin työntekijä jos haluu.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Siis hakeeko hän potilastietojärjestelmästä näitä osoitteita? Ei nyt missään määrin ole oikein. Jos työskentelee esim. osastolla ja näkee jonkun puolitutun menevän röntgeniin, niin mikä oikeus on mennä röntgenin ajanvarauksesta katsomaan mitä kuvataan ja miksi? Saati kytätä osoitetietoja. Eiköhän sinne pt-järjestelmään jää merkintä jos tietoja on käyty katsomassa. Ainakin itse käytyäni jonkun papereissa jätän jonkun merkinnän, että minkä takia niitä olen tutkinut. 

Mistä tahansa muualta netistähän tietoja voi yrittää hakea, ja usein varmaan löytääkin ilman suurempaa vaivannäköä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Ihmettelijä

Uskon, että tällaista toisten tietojen "urkkimista" on todella paljon terveydenhuoltoalalla ja toisaalta missä tahansa muualla missä käsitellään henkilötietoja...Tämähän ei ole missään tapauksessa oikein! Ja ihan varmasti jos asiaa alettaisiin selvittämään niin jäljet näkyvät missä kukin esim. hoitaja on käynyt järjestelmässä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tätä uskon valitettavasti tapahtuvan useassakin yksikössä, ja tosiaan myös eri aloillakin. Tällainen toiminta ei kuitenkaan missään nimessä ole oikein tai hyväksyttävää. Meillä sairaanhoitaja-opinnoissa käytiin tietosuoja-asioita todella paljon läpi ja aihe on herättänyt työelämässäkin paljon keskustelua viime vuosina. Itse koenkin olevani ehkä jopa ylivarovainen töissä tietojenkäsittelyn suhteen. Sen sijaan noin 15 vuotta sitten lähihoitajaksi valmistuessani en niinkään muista, että tätä asiaa olisi ainakaan näin paljoa painotettu. Olenkin pohtinut, että onko tietosuoja-asioita alettu painottamaan enemmän vasta viime vuosina ja näin voisi olla, että osalla henkilöstöstä olisi ihan tietämättömyyttäkin näissä asioissa. Toisaalta kyllähän työnantaja on velvollinen järjestämään tietosuojakoulutuksia ja työntekijä velvollinen pitämään yllä ammattitaitoaan, jota osa tietosuojatietämyskin on.

Ehkäpä tässä tilanteessa voisi mainita kollegalle suoraan, että hän menettelee väärin näin toimiessaan, tai vaihtoehtoisesti kertoa esimiehelle, että yksikössä voisi olla syytä kerrata tietosuojasäädöksiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä itse asiassa kaikkien uusien työntekijöiden tulee tehdä tietoturvakoulutus/testi. Kai muillakin on tällainen käytäntö? Sillä ainakin varmistetaan se, että kaikki ovat tietoisia kuinka näissä asioissa toimitaan. Mutta näin some-aikana on tullut kyllä muunlaisiakin tietoturva-asioita esiin. Viime aikoina on oikeasti jouduttu jo tekemään säännöt kuvaamisista ja somen käytöstä potilaille ja omaisille. Alkaa nimittäin olla liikkeellä sitäkin että kuvataan ja sitten laitetaan someen. Ei kai siinä että itseä/omaista kuvataan, mutta tarkkuutta pitää olla ettei kuvata naapuripedin mummua ilman lupaa. Tai sitten "puolihuomaamatta" kuvataan tai äänitetään hoitajia ja hoitotoimenpiteitä ja nämä sitten levitetään kaikille tummun omaisille. 😒 Ja joka mummulla kun nykyään on se puhelin niin siinä äkkiä tulee huonekavereiden lääkärikiertoasiatkin tietoon kaikille tutuille ja puolitutuille.  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...