Jump to content
MAINOS

Opiskelijalle töitä - milloin?


petraa

Recommended Posts

Iltaa taloon!

Tiedustelisin vain, että missä vaiheessa opintoja kannattaisi esimerkiksi sairaanhoitajan (tai vastaavia!) töitä kysellä, esimerkiksi kesätyöksi ja ilta/viikonlopputyöksi. Mietin,että olisikohan järkeä hakea jo ensi kesäksi hoitoalalta töitä pääkaupunkiseudulta - silloin olisin opiskellut vasta 1,5 vuotta..

No hakeahan kannattaa, ei siinä ainakaan mitään voi hävitä. Mutta onko kenelläkään kokemuksia hoitoalan työn teosta näin alkuvaiheessa? Minkälaisiin hommiin joutuu, ja palkkauksestakin olisi ihan kiva tietää..

:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Student Midwife

Helsingin kaupungille pääsee tekemään sh-sijaisuutta epäpätevänä, kun on 80 opintoviikkoa/120 opintopistettä tehty. HUS:lla pitää olla 100 opintoviikkoa/150 opintopistettä.

Toki näistä on varmasti poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia, mutta tällaiset raamit annettiin meille Stadiassa tänä syksynä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingin kaupungille pääsee tekemään sh-sijaisuutta epäpätevänä, kun on 80 opintoviikkoa/120 opintopistettä tehty. HUS:lla pitää olla 100 opintoviikkoa/150 opintopistettä.

Eiks toi oo kaupungin pitkille? Ja akuille on sama kun HUS:iin? Peijakseen on silti enempi ku esim Meikkuun...

Mut siis sori, aiheeseen. Varmasti pääsee tekemään ainakin ph:n sijaisuuksia tuossa vaiheessa. Kannattaa kysellä esimerkiksi niistä paikoista joissa on harjoittelussa..tai ne taitaa jo tänä päivänä itse kysellä ensiksi  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse aloitin perushoitajan sijaisuudet kun olin opiskellut 1,5 vuotta ja sairaanhoitajan sijaisuudet vasta kun olin opiskellu 3,5 vuotta eli oli jo sairaanhoitajan pätevyyskin (mulla on terveydenhoitotyön sv). Kannattaa miettiä omia valmiuksia ja vastuunottokykyä töitä hakiessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ei viittis avata uutta aihetta ni laitan tähän jatkoksi:

Entäs milloin opiskelija yököttelemään?

Missä vaiheessa opintoja olette alkaneet tehdä yövuoroja?

Lähinnä nyt mielessä paikka jossa on tehnyt ihan aamua ja iltaa ja nyt siellä olisi yötäkin tarjolla, siis ph/lh-hommaa.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs milloin opiskelija yököttelemään?

Missä vaiheessa opintoja olette alkaneet tehdä yövuoroja?

Tein kahden vuoden jälkeen (eli 107 ov) sh:ta kesän. Normaali osaston yövahvuus oli sh+lh, mutta minun tapauksessani kaverina oli pätevä sh. Vähän niinku jonkun juridiikan takia. En tiedä, en kysyny. Sitten tein sinne opintojen loppuvaiheessa pari kuukautta sh niin tämä sääntö ei enää pätenyt.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: iltavalo

niin ja millonkas ne ottaa yleensä opiskelijoita töihin? voikohan sitä jo eka vuoden päästä jo saaha niitä töetä, miten on siitä tietoo?  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääsin puolen vuoden opiskelun jälkeen kesätöihin dementiakotiin ja teen siellä edelleen opiskelun ohessa töitä 1-4 vuoroa viikossa. Teen siellä kaikkea samaa kuin pätevät sairaanhoitajat ja lähihoitajat, mutta en jaa lääkkeitä dosetteihin.

Blame it all upon

A rush of blood to the head.

-Coldplay

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vuoden opiskelun jälkeen tarjolla oli lh-sijaisuuksia (olen siis shopiskelija) ja siitä lähtien keikkaa olisi pukannut joka väliin kun vaan kyllä sanoo.

Varmasti paljon aikaisemminkin jo olisi saanut keikkaa, mutta itse olin sen verran epävarma että en halunnut vielä ruveta ihan vastuulliseksi hoitajaksi.

Sh-sijaisuus houkuttelisi nyt, mutta se vastuu-asia on sellainen jonka haluan kyllä psykologisoida loppuun ennen kuin otan pestiä vastaan. En halua viettää koko kesälomaa kelaten osaston asioita, joten haluan olla varma siitä että olen valmis niin taidollisesti kuin ihan henkisestikin siihen. Naurakaa ketkä haluatte ;D

Kyllä ainakin minulla ekat keikat aiheutti ihan kamalan väsymyksen, kun mukaan tosiaan tuli se vastuu. Enää ei ollut sitä ohjaajaa, jonka puoleen kääntyä, vaan osastolla odotetaan, että itse osaa ja on myös siten vastuussa tekemisistään. Kyllä se lääkkeiden kanssa pelaaminenkin on sellaista, jos ei niitä ihan vielä tunnista jne...

Toisaalta, ei sitä millään muulla opi, kuin tekemällä.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tein ekan vuoden opiskelun jälkeen lh-kesäsijaisuuden vanhainkodissa. Toisen vuoden jälkeen olin mth-sijainen kesän ajan suljetulla osastolla ja nyt ensi kesäksi menen sh-sijaiseksi toiselle suljetulle osastolla. Että kyllä töitä riittää.. Yövuoroja tein jo heti ensimmäisestä kesästä alkaen ja vielä yksin. Semmosta.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minua kiinnostaa tietää, millaisia työtehtäviä ensimmäisen vuoden opiskelijan odotetaan kestätyössä esim. vanhainkodilla  osaavan? Meidän koulussa tuntuu, että perusasiat on menty juosten läpi, että osaako sitä mitään.. Mutta toivottavasti ekassa työharjoittelussa sit vielä oppii tekemään kaikkia ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En halua viettää koko kesälomaa kelaten osaston asioita, joten haluan olla varma siitä että olen valmis niin taidollisesti kuin ihan henkisestikin siihen. Naurakaa ketkä haluatte :)

En yhtään naura, erittäin tuttu tunne.. Viime kesä meni sumussa, tuntui kuin en olisi ollutkaan muualla kuin töissä, vaikka vapaa-aikaa oli suht paljon. Vastuu painoi ja rankasti, vaikka oli jo 4 vuotta opiskelijan uraa takana... Mun mielestä kuitenkin opiskelijana töissä oleminen on jonkinverran rankempaa kuin valmiina hoitajana, vaikka vastuu tavallaan lisääntyy valmistumisen jälkeen. Opiskelijana töissä olo vaatii kuitenkin jonkin verran enemmän voimia, kun ei ole sitä kokemusta niin paljon. Tämä on oma kokemukseni, ei liene yleistettävissä.

Kyllä se lääkkeiden kanssa pelaaminenkin on sellaista, jos ei niitä ihan vielä tunnista jne...

Luin aluksi tuosta että "lääkäreiden kanssa pelaaminen", kun sekin on joskus rankkaa  :peukku: kun yrittää keksiä että miten kenenkin lääkärin kanssa pitää pelata että saa asiansa perille.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minua kiinnostaa tietää, millaisia työtehtäviä ensimmäisen vuoden opiskelijan odotetaan kestätyössä esim. vanhainkodilla  osaavan? Meidän koulussa tuntuu, että perusasiat on menty juosten läpi, että osaako sitä mitään.. Mutta toivottavasti ekassa työharjoittelussa sit vielä oppii tekemään kaikkia :peukku:

No alussa tietenkin kaikille suodaan se, että on pää pyörällä eikä oikein tiedä mitä tehdä ja miten se tehdään. Mutta kyllä se äkkiä se taito siitä karttuu. Perushoitoa, vaipanvaihtoa, peppujen pesua, suihkutteluja, yhdessäoloa ym, semmosta sitä kai opiskelijalta odotetaan (ja tietenkin muiltakin). Ja oma-aloitteisuutta ja rauhallista otetta ja sitä että kohtaa vanhukset tasavertaisina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse opiskelen nyt kolmatta lukukautta (1 v siis takana). Heti ekana kesänä (koulua takana puoli vuotta) menin vanhainkotiin tekemään lh-sijaisuutta (lh-taustaa tai muuta kokemusta en kuitenkaan omannut, mutta tykkäsivät asenteesta). Tuo kesä on poikinut keikkaa tähän päivään asti kyseiseltä osastolta niin paljon kun olen jaksanut tehdä, joten enää ei tarvitse rahasta murehtia. Nyt tulevana kesänä teen sh-sijaisuuden (koulua tuolloin taka 1,5 vuotta). Normaalisti kaksi vaaditaan mutta on poikkeuksia ja taas poikkeuksia. Mulla on nyt niin paljon (vuosi) työkokemusta osastoltani, että tarjosivat sh-sijaisuutta jo nyt. :peukku:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työtehtävistä vielä, että alusta asti olen tehnyt samaa hommaa kuin muutkin, saanhan samaa palkkaakin (-5% mut kuitenkin). Omien asukkaiden lääkkeet jaoin dosetteihin ekan viikon jälkeen ja loppukesästä konsultoin jo osastonlääkäriä. Osastollamme on loistava asenne opiskelijoihin: vaikka teen vieläkin kesään asti lh-sijaisuutta, saan tehdä sh:n tehtäviä paljon, koska sh minusta (toivottavasti) joku kaunis päivä tulee. :peukku:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jeps, kyllä minäkin sijaistaessa olen tehnyt ihan samaa hommaa kuin muutkin (ekat työt lienee meistä suurimmalla osalla vahainkodissa tai tk-vuodeosastolla, joissa minäkin keikkaa teen), toisaalta olen ollut suurimmassa osassa keikkapaikoistani opiskelijana, eli pitäisi tietää mitä osaston hommiin kuuluu.

Yleensä sijaiset eivät näissä paikoissa jaa lääkkeitä, mutta minulta ei edes kysytty mitään vaan nyökyteltiin dosetteihin päin...

Mutta tosiaan sitä samaa, perushoitoa, lääkehoitoa, haavahoitoja jne...

Tuota seurustelua en ole palkallisena ihmisenä juuri ehtinyt toteuttaa :-

mitä nyt siinä hoidon lomassa kyselen aina kuulumiset ja muut.

Riippuu varmaan paikasta mitä odotetaan, joissain annetaan anteeksi uudelle paljonkin, mutta kyllä monissa paikoissa odotetaan ihan samoja juttuja kuin vakituisiltakin. Menkää vaan jonnekin bussipysäkille kuuntelemaan sitä suputusta "se sijainen sitä ja se sijainen tätä eikä se sijainen sitäkään"...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Minä olin yhteyksissä paikalliseen keskussairaalaan työnhaun merkeissä. Kuulemma tarvetta olisi, mutta täytyisi olla suoritettuna harjoittelu kuntayhtymällä, ennen kuin ottaavat. Eli ensi syksyksi siirtyisi..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Milloinkohan pääsee lähihoitajan sijaiseksi? Opiskelen lähihoitajaksi ja talvella olen (toivottavasti) käynyt hohun ja silloin olisin opiskellut 1,5 vuotta. Toivottavasti ikä ei tule esteeksi kuten useimmissa paikoissa, sillä olen vasta 17.Odotan innolla sitä päivää kun voin jättää nykyisen työpaikkani, jota ei tunnu koskevan mitkään työehtosopimukset ( saan alle viiden euron tuntipalkkaa, en saa yötöistä mitään lisää jne.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Odotan innolla sitä päivää kun voin jättää nykyisen työpaikkani, jota ei tunnu koskevan mitkään työehtosopimukset ( saan alle viiden euron tuntipalkkaa, en saa yötöistä mitään lisää jne.)
Tiedän että tämä on totaalisen off topic (ja pyydän anteeksi sitä). Mutta MISSÄ sä oikein olet töissä?? >;D

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Odotan innolla sitä päivää kun voin jättää nykyisen työpaikkani, jota ei tunnu koskevan mitkään työehtosopimukset ( saan alle viiden euron tuntipalkkaa, en saa yötöistä mitään lisää jne.)
Täysin laitonta toimintaa. Välittömästi yhteys työsuojelupiiriin ja asiat kuntoon. Tuollaiseen työhön ei missään nimessä saa suostua.Lisätietoja esim --> http://fi.wikipedia.org/wiki/Minimipalkka

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi kiva saada vastauksia alkuperäiseen kysymykseeni eli pääseeköhän lähihoitajan sijaisksi, kun on käynyt hohun ja opiskellut 1,5 vuotta, mutta ikää on 17. Onko kellään kokemuksia?OT eh-neito, en halua kertoa työpaikkaani. VF, lähetin sulle yksäriä noista työsuojelu asioista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi kiva saada vastauksia alkuperäiseen kysymykseeni eli pääseeköhän lähihoitajan sijaisksi, kun on käynyt hohun ja opiskellut 1,5 vuotta, mutta ikää on 17. Onko kellään kokemuksia?
Voit päästä, riippuu täysin oh:sta ja siitä uskooko hän sinun selviytyvän töistä. On sitä nähty nuorempiakin ja vähemmän kokemusta omaavia hoitajanalkuja palkkatöissä vuodeosastolla.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisi kiva saada vastauksia alkuperäiseen kysymykseeni eli pääseeköhän lähihoitajan sijaisksi, kun on käynyt hohun ja opiskellut 1,5 vuotta, mutta ikää on 17. Onko kellään kokemuksia?
Voit päästä, riippuu täysin oh:sta ja siitä uskooko hän sinun selviytyvän töistä. On sitä nähty nuorempiakin ja vähemmän kokemusta omaavia hoitajanalkuja palkkatöissä vuodeosastolla.
Hyvä tietää. Pitää kysyä sijais asiaa sitten to-jakson lopulla. Voi tietty olla että ne hoitajat huokasee helpotuksesta kun pääsee musta eroon ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...