Jump to content
MAINOS

Mitä tahdistimelle tehdään?


C/T

Recommended Posts

Poistin tänään yhdeltä potilaalta tänään tahdistimen kun ei se sitä enää tarvinnut mutta eikö ne ole kierrätyskamaa? Yritin muutamalle kollegalle tarjota mut ei ne huolinut. Eli eikös ne lähetetä jonnekin eikä heitetä roskiin? Voin sen myydäkin jos joku tällä foorumilla tarttee... ;D  Lähtöhinta 1eke muuten laitan sen eBaylle tekarit kylkiäisinä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

joo älä nyt hyvä ihminen roskiin heitä... Meillä ne on moni käyttösiä. Leikkurin kautta ne yleensä kiertelee.

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis pysyvän vai väliaikaisen vai minkälaisen tahdistimen?

Pysyviä tahdistimia jossain päin maailmaa kierrätetään, mutta onneksi näin ei ole asian laita Suomessa. Roskakoppaan (tai kierrätykseen kai mieluummin) ne joutavat käytön jälkeen. Ruotsin käytännöstä en tiedä. ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Roskakoppaan (tai kierrätykseen kai mieluummin) ne joutavat käytön jälkeen.

Se paristohan on jotain ihme megamyrkkyä, eli kait se pitää laittaa sellaiseen paristolootaan?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se paristohan on jotain ihme megamyrkkyä, eli kait se pitää laittaa sellaiseen paristolootaan?

Vai ottaisikohan tahdistimen valmistaja ne takaisin käytön jälkeen ja huolehtisivat niiden asianmukaisesta hävityksestä? Eipä ole noiden pysyvien tahdistimien kanssa tullut pelattua niin paljoa, että tietäisin.

Poistin tänään yhdeltä potilaalta tänään tahdistimen kun ei se sitä enää tarvinnut

Millaisessa tilanteessa sairaanhoitaja poistaa potilaalta pysyvän tahdistimen? Kuoleman jälkeen?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se paristohan on jotain ihme megamyrkkyä, eli kait se pitää laittaa sellaiseen paristolootaan?

Vai ottaisikohan tahdistimen valmistaja ne takaisin käytön jälkeen ja huolehtisivat niiden asianmukaisesta hävityksestä? Eipä ole noiden pysyvien tahdistimien kanssa tullut pelattua niin paljoa, että tietäisin.

Poistin tänään yhdeltä potilaalta tänään tahdistimen kun ei se sitä enää tarvinnut

Millaisessa tilanteessa sairaanhoitaja poistaa potilaalta pysyvän tahdistimen? Kuoleman jälkeen?

No kyl se ainakin mun mielestä oli kuollu ;D.... Vakavasti. Oli se. Pacemakerithän poistetaan tuolloin nehän saattaa räjähtää jos ruumis poltetaan. Ja oli lääkärikin paikalla mut se pyöritteli papereita.... Mutta Ruotsin mallin mukaisesti jätän päätöksen tahdistimen kohtalosta maanantaiksi.

Ja ihan teoreettinen lisäkymysys. Mitä tehdään potilaan silikonitisseille kuoleman jälkeen? Onko niissä joku räjähdysvaara poltettaessa.  On nimittäin jo tullut vastaan potilaita jotka on iältään 80+ ja niillä on niitä....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Poistin tänään yhdeltä potilaalta tänään tahdistimen kun ei se sitä enää tarvinnut

Millaisessa tilanteessa sairaanhoitaja poistaa potilaalta pysyvän tahdistimen? Kuoleman jälkeen?

Eikös se oo verrannollinen proteeseihin ja implantteihin, eli ruumiinavaustohtori poistelis sen sitten siinä ja samalla kirjailis että onko se tulehtunu tjsp...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Poistin tänään yhdeltä potilaalta tänään tahdistimen kun ei se sitä enää tarvinnut

Millaisessa tilanteessa sairaanhoitaja poistaa potilaalta pysyvän tahdistimen? Kuoleman jälkeen?

Eikös se oo verrannollinen proteeseihin ja implantteihin, eli ruumiinavaustohtori poistelis sen sitten siinä ja samalla kirjailis että onko se tulehtunu tjsp...

No ei ainakaan täällä. Mun käsittääkseni tahdistimet poistetaan jo osastolla. Ruumiinavaustahan ei tehdä jos kuolema on ns. odotettu ennalta tiedetty ja palliatiivinen hoitopäätös jo kauan sitten tehty. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös se oo verrannollinen proteeseihin ja implantteihin, eli ruumiinavaustohtori poistelis sen sitten siinä ja samalla kirjailis että onko se tulehtunu tjsp...

Näin minä sen ajattelisin, mutta ilmeisesti käytännöt vaihtelee maittain.

No kyl se ainakin mun mielestä oli kuollu ;).... Vakavasti. Oli se. Pacemakerithän poistetaan tuolloin nehän saattaa räjähtää jos ruumis poltetaan. Ja oli lääkärikin paikalla mut se pyöritteli papereita.... Mutta Ruotsin mallin mukaisesti jätän päätöksen tahdistimen kohtalosta maanantaiksi.

Kyllähän se tahdistimen patteri saattaa poksahtaa jos ruumis krematoidaan. Mutta kuten tuossa aikaisemmin oli puhetta, niin mahdollisessa ruumiinavauksessa tahdistin lienee poistetaan. Jos vainajaa ei avata, niin sitten jonkun on tahdistin poistettava. Tekeekö sen sitten hautaustoimisto vai sairaalan puolesta joku, en tiedä.

Ja ihan teoreettinen lisäkymysys. Mitä tehdään potilaan silikonitisseille kuoleman jälkeen? Onko niissä joku räjähdysvaara poltettaessa.  On nimittäin jo tullut vastaan potilaita jotka on iältään 80+ ja niillä on niitä....

Jonkinlaiseen pussiinhan se silikoni on kaiketi laitettu jotta se paikallaan pysyisi. Kaipa sekin voi siellä poksahtaa jos krematoidaan. Luulisi sen silikonimassan alkavan kiehua ja nostattavan rinnassa painetta. Loppujen lopuksi sen paineen on johonkin päästävä.

Ei kai siitä sen kummempaa räjähdystä tule... Ja toisaalta, jos silikonia leviää krematoriouunin seiniin, niin poishan se sieltä palaa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norjassa ollessani lääkäri poisti vainajalta tahdistimen juuri krematoimisen vuoksi. Tahdistin lähetettiin tutkittavaksi firmaan, ihan vaan laadun tarkkailemiseksi.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Norjassa poistettiin tahdistimet osastolla (ja laitettiin roskiin). Jorvissa kun koneelle laitetaan ilmoitus exituksesta, on siellä kohta jossa kysytään onko vainajalla tahdistinta. Eli varmasti sitten "alakerrassa" sen poistavat.

Mietin tota kierrätystä...Generaattorithan pitää itsessään vaihdatuttaa tietyn väliajoin, joten mitenkähän mahtaa olla kierrätyskelpoisia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse muistan kuulleeni työharjoittelussa vanhainkodissa puhuttavan, että tahdistimia kierrätettäisiin myös Suomesssa. Ovat kuulemma niin kalliita ettei voi ostaa kokoajan uusia. Varmaa tietoa minulla ei ole? ::ihmettelee::

Äidin isällä oli tahdistin ja kun hän kuoli, lääkäri sanoi, että ne poistetaan aina. En kuitenkaan huomannut kysyä miksi ne poistetaan?

Hautauksen vai kierrätyksen vuoksi, tietääkö joku? Sen tiedän, ettei ruumista voi polttaa, jos on tahdistin, mutta onko se syy poistoon vai onko jotain muitakin syitä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse muistan kuulleeni työharjoittelussa vanhainkodissa puhuttavan, että tahdistimia kierrätettäisiin myös Suomesssa. Ovat kuulemma niin kalliita ettei voi ostaa kokoajan uusia. Varmaa tietoa minulla ei ole? ::ihmettelee::

Sellainen käsitys minulla on, että Suomessa tahdistimia ei kierrätettäisi. Tahdistin itsessään ei ole niin kallis kapistus mitä ajatellaan. Ihan "tavallinen" tahdistin maksaa 4000-5000 euroa ja johto/johdot n 1000 euroa.

ICD:n hinta on sitten luokkaa 20000 euroa.

Äidin isällä oli tahdistin ja kun hän kuoli, lääkäri sanoi, että ne poistetaan aina. En kuitenkaan huomannut kysyä miksi ne poistetaan?

Hautauksen vai kierrätyksen vuoksi, tietääkö joku? Sen tiedän, ettei ruumista voi polttaa, jos on tahdistin, mutta onko se syy poistoon vai onko jotain muitakin syitä?

Kaipa ne poistetaan jos on pelko siitä, että ruumis krematoidaan. Silloin tahdistimen patteri voi räjähtää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellainen käsitys minulla on, että Suomessa tahdistimia ei kierrätettäisi. Tahdistin itsessään ei ole niin kallis kapistus mitä ajatellaan. Ihan "tavallinen" tahdistin maksaa 4000-5000 euroa ja johto/johdot n 1000 euroa.

ICD:n hinta on sitten luokkaa 20000 euroa.

Luulisi noilla hinnoilla kierrättämisen olevan taloudellisin perustein järkevää. Mahtaakohan siis taustalla olla eettis/moraaliset vai tekniset syyt ettei kierrätystä ole järjestetty?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellainen käsitys minulla on, että Suomessa tahdistimia ei kierrätettäisi. Tahdistin itsessään ei ole niin kallis kapistus mitä ajatellaan. Ihan "tavallinen" tahdistin maksaa 4000-5000 euroa ja johto/johdot n 1000 euroa.

ICD:n hinta on sitten luokkaa 20000 euroa.

Luulisi noilla hinnoilla kierrättämisen olevan taloudellisin perustein järkevää. Mahtaakohan siis taustalla olla eettis/moraaliset vai tekniset syyt ettei kierrätystä ole järjestetty?

Tahdistimen elinikä voi olla kuitenkin aika lyhyt. Jos potilaalla on ollut tahdistin esim. viisi vuotta ja se kierrätetää, niin sen elinikä voi olla 1-2 vuotta. Johtoja ei kuitenkaan voi kierrättää, ne ovat ihan kertakäyttöisiä.

Ehkä kyseessä on myös eettis/moraaliset syyt. Kukapa meistä haluaisi tahdistimen, joka on ollut pari vuotta jonkun toisen ihmisen sisällä ja kuoleman jälkeen poistettu ja kierrätetty uuteen käyttöön? Sitäkään en tiedä miten tahdistimien valmistajat suhtautuvat laitteiden kierrätykseen. Eli jos laite hajoaa ja todetaan sen olevan kierrätyskamaa, niin mitä mahtaa käydä?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tahdistimen elinikä voi olla kuitenkin aika lyhyt. Jos potilaalla on ollut tahdistin esim. viisi vuotta ja se kierrätetää, niin sen elinikä voi olla 1-2 vuotta.

Uusien tahdistimien paristojen vaihtoikä on käsittääkseni 10 vuotta (ainakin joissakin malleissa) joten ilmeisesti itse vekottimen odotettu "elinikä" on pakko olla huomattavasti pidempi. Jos potilaan kuollessa tahdistimen ikä on esim. alle 3 vuotta niin miksei se voisi mennä tehtaalle tarkastukseen ja sieltä kiertoon. Jos sydämiä siirretään niin miksi ei sitten tahdistimia?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tahdistimen elinikä voi olla kuitenkin aika lyhyt. Jos potilaalla on ollut tahdistin esim. viisi vuotta ja se kierrätetää, niin sen elinikä voi olla 1-2 vuotta.

Uusien tahdistimien paristojen vaihtoikä on käsittääkseni 10 vuotta (ainakin joissakin malleissa) joten ilmeisesti itse vekottimen odotettu "elinikä" on pakko olla huomattavasti pidempi. Jos potilaan kuollessa tahdistimen ikä on esim. alle 3 vuotta niin miksei se voisi mennä tehtaalle tarkastukseen ja sieltä kiertoon. Jos sydämiä siirretään niin miksi ei sitten tahdistimia?

Joo, näinhän ne tehtaat mainostavat, että sellainen kymmenen vuotta on patterin elinikä. Elinikään kuitenkin vaikuttaa todella paljon se, miten tahdistin on ohjelmoitu. Ihan perus VVI-tahdistin mikä ei tee mitään muuta kuin tahdistaa koko ajan, kestää vuosikausia. Mutta jos tahdistimessa on vähänkin enemmän ihmeellisiä toimintoja, niin sen elinikä laskee. Jossain tahdistinkoulutuksessa sanottiin, että 40% tahdistimen energiasta menee tahdistimen suorittimen toimintaan. Eli jos tahdistin on ohjelmoitu tekemään temppuja ja tallentamaan monia parametreja, niin sen elinikä lyhenee merkittävästikin.

Toki jos tahdistimessa on virtaa vielä reilusti jäljellä, niin ei kai periaatteessa sen kierrättäminen ole mahdotonta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Jos tietää tahdistimen päätyvän roskakoriin, vaikka on toimiva, se kannattaa ottaa talteen ja viedä jonnekin eläinsairaalaan. Saa jonkun ihmisen paras ystävä sen avulla lisäaikaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tietää tahdistimen päätyvän roskakoriin, vaikka on toimiva, se kannattaa ottaa talteen ja viedä jonnekin eläinsairaalaan. Saa jonkun ihmisen paras ystävä sen avulla lisäaikaa.

Mä en tiedä hirveästi mitä etuisuuksia tahdistimen laitossa eläimelle saavutettaisiin. Jos se saisi eläimen palaamaan täysin entiselleen niin sitten ehkä muttei muuten, mulla ei olisi sydäntä laitattaa koiralle tahdistinta. Joskun täytyy asettaa eläimen etu oman edun edelle, vaikka se tekee kipeää, mutta eläimen täytyy antaa olla eläin ja silloin luonnonlakeja täytyy kunniottaa.  Ja kun nykyajan puudelihömppääjiä katsoo niin en lähettäisi tahdistinta eläinklinikalle, rahasta eläinlääkärinkin etiikka venyy. Tämä on mun eka reaktio asiaan. Ja anteeksi etukäteen jos loukkaan jotain. Tai tietämättömyyttäni annan virheellisen vaikutelman asiasta. Oikoa saa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos tietää tahdistimen päätyvän roskakoriin, vaikka on toimiva, se kannattaa ottaa talteen ja viedä jonnekin eläinsairaalaan. Saa jonkun ihmisen paras ystävä sen avulla lisäaikaa.

Eikö niillä ole siellä uusia tahdistimia? Vai mikä tässä on pointti, tarkoitatko että vien tahdistimen roskista jollekin eläintohtorille joka sitten veloittaa siitä joltain kissanomistajalta isosti euroja... "Ei nii välii vaik o vähä käytetty, ei tää elä parii kuukautta kauempaa kuiteskaa..."

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hoplaa ja pahoittelut, etten ole tähän vastaillut. Itse en ole eläinlääkäreiden kanssa tekemisissä tämän aiheen tiimoilta, kun ei ole tarvis ollut käydä, mutta ystäväni tästä kertoi ja pyysi tilaisuuden tullessa että veisin hänelle tahdistimet ja hän kiikuttaa ne eläinsairaalaan.

Koirilla on pumppuvikoja siinä missä ihmisilläkin, joihin tahdistin auttaa ja pidentää koiran elinikää. Tuskin niitä turhaan asennetaan, jollei niistä saatava hyöty ole sen arvoinen. Kysyin tuosta rahastuksesta tältä ystävältäni ja hän sanoi, että ensinnäkään niitä tahdistimia ei ole niin vaan saatavilla ja uudet maksaa maltaita (kymppitonnin luokkaa mummoissa hänen mukaansa) jolloin kulut kasvaa niin korkeiksi, ettei tavan rekun omistajalla ole varmasti varaa siihen. Käytetyistä tahdistimista peritään se maksu mikä syntyy niiden puhdistamisesta ja kalibroinnista ja luonnollisesti itse leikkauksesta.

Kaipa tämä nyt meni offtopicin puolelle, joten jätän aiheen tähän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olenpa törmännyt siihenkin, että ICD-tahdistinta testataan jo kuolleelta potilaalta. Ainakaan meillä ei hoitajat itse tahdistimia poista, vaan "alakerta" ne poistaa. Jonkin verran niitä lähetetään tosiaankin takaisin valmistusfirmoille testattaviksi. Pitääpäs kysellä asiasta tarkemmin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...