Jump to content
MAINOS

TEHY: Pätkätyöläinen selätti Joensuun kaupungin


OldOne

Recommended Posts

En minä tiedä *nolona* Sovitteluunhan nytkin oli päädytty, työnantaja suostui sopimaan vasta kun juttu oli viety käräjäoikeuteen. Riikka ei ilmeisesti ollut suostunut salailuun, ainakin niin käsitti lehtijutusta. Eli oikeuteen asti ei oltu menty.

Tuossa kutistettu versio lehtijutusta: http://www.tehy.fi/?x10984=20601

Vireillä olleesta jutusta päästiin hiljattain sopuratkaisuun, jolloin juttu vedettiin takaisin. Asian julkistamisesta Riikka Tirronen ei kuitenkaan suostunut tinkimään, koska hän toivoo ratkaisusta olevan hyötyä muillekin.

Useita vastaavia ratkaisuja on riitautettu ja useimmiten niissä on syntynyt sopuratkaisu, joka valitettavasti on sovittu salaiseksi.

Damn, mun olisi todellakin pitänyt lukea kaikki viestit ihan huolella ja kunnolla.  :nauraa:

Tuossahan se sanotaan, että Joensuun kaupunkia ei ole käräjäoikeudessa tuomittu vaan asia sovittiin.

Nyt sitten odotellaan vain sitä, että joku oikeasti uskaltaa odottaa käräjäoikeuden tuomiota tällaisesta asiasta. Sitten mä olisin tyytyväinen. Se olisi merkki työnantajille, että työntekijöiden kyykyttäminen ei käy.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 63
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eikö kukaan muu ole koskaan Tehyltä pyytänyt lainoppinutta apua pätkätyöasiossa?

Ei ole, 90-luvun puolessa välissä kollega pyysi apua laihoin tuloksin.

Eikös tuo uusi työsopimuslaki (johon nytkin vedottiin) tullut voimaan 2000 luvulla?

http://www.yrittajanaiset.fi/yrittajanainen/index.php?k=3497

http://www.sak.fi/tyoelama.shtml/02?75

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta saako oikeuden päätöksen salattua ihan tuosta noin? Mä olen aina kuvitellut, että käräjäoikeuden päätökset on noin pääasiassa julkisia ja ne salataan vain painavasta syystä?

Näinhän se on. Taitaa näissä pätkätyöasioissa oikeuskeissit työnantaja kontra Tehy olla kohtalaisen vähissä. Tai ainakaan itse en löytänyt finlexistä juurikaan oikeuden päätöksiä jossa Tehy olisi olut mukana; työtuomioistuimessa oli jotakin mutta ei suoranaisesti pätkätyöhön liittyvää.

Tai löytyihän oikeusasteista yksi Tehyä koskeva juttu: Korkein oikeus on antanut langettavan ennakkopäätöksen (http://tinyurl.com/auxeb) vuonna 1990 Tehylle tapauksessa jossa vastassa oli jokin pieni ky.

Jotakin huivikauppaa tuo tapaus näytti koskevan... *nolona*

Eikö kukaan muu ole koskaan Tehyltä pyytänyt lainoppinutta apua pätkätyöasiossa?

Ei ole, 90-luvun puolessa välissä kollega pyysi apua laihoin tuloksin.

Eikös tuo uusi työsopimuslaki (johon nytkin vedottiin) tullut voimaan 2000 luvulla?

Itse sain viran -96 ja viransaantia joudutti tuo uusi laki joka oli tullut/tulossa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse sain viran -96 ja viransaantia joudutti tuo uusi laki joka oli tullut/tulossa.

Se tuli voimaan 2001.

Näinhän se on. Taitaa näissä pätkätyöasioissa oikeuskeissit työnantaja kontra Tehy olla kohtalaisen vähissä. Tai ainakaan itse en löytänyt finlexistä juurikaan oikeuden päätöksiä jossa Tehy olisi olut mukana; työtuomioistuimessa oli jotakin mutta ei suoranaisesti pätkätyöhön liittyvää
Ei löydy ei. Kuten moneen kertaan on todettu että ne jutut sovitaan yleensä ennen oikeutta. Ja pointti oli se, että onhan ne tulokset varmaan olleet silloin laihoja kun ei ollut vielä lakia johon vedota  :-

 

Ei sieltä hirveästi löydy juttuja muiltakaan liitoilta: http://tinyurl.com/au46f . Eiköhän nämä asiat pyritä viimeiseen asti sopimaan neuvottelemalla. Vai onko se hyvän liiton mitta kuinka monta juttua sillä on rosiksessa?  *nolona*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse sain viran -96 ja viransaantia joudutti tuo uusi laki joka oli tullut/tulossa.

Se tuli voimaan 2001.

Voip olla. Pätkätyöt on ollut kyllä pinnalla ainakin 20 vuotta, hyvä jos nyt vihdoin jotain edistystä tapahtuu.

Toivotaan että saa aikaan kunnon lumipalloefektin tuo neuvottelutulos ja julkisuus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivotaan että saa aikaan kunnon lumipalloefektin tuo neuvottelutulos ja julkisuus.

Nimenomaan! Sen sijaan että etsittäis tästäkin vaan kaikkea negatiivista, niin tätä on syytä rummuttaa kunnolla että saadaan muutkin tekemään saman. Mitä useampi, sen parempi.  Oltiinpa Tehystä mitä mieltä hyvänsä, niin tämä juttu on hemmetin hyvä ja Riikassa on äijää enemmän kuin monessa muissa meissä yhteensä. Se on tämän koko jutun pointti mun mielestä  *nolona* Hyvä Riikka!!
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräs ystävä yritti saada palkka- ja työasioissa tukea ammattiosaston puhjeenjohtajalta.  Eipä saanut muuta kuin kehoituksen yrittää sopia paikallisesti. Siinämeni luottamus Tehyy. Tosin Riikalla oli Jouni tukena, eli voi olla paljon kiinni myös puheenjohtajasta.

Pitäisiköhän peräti liittyä takaisin Tehyyn ja SEHL:n? Kun ei Kiirakaan saanut aikaiseksi omaa ammattiosastoa...

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräs ystävä yritti saada palkka- ja työasioissa tukea ammattiosaston puhjeenjohtajalta.  Eipä saanut muuta kuin kehoituksen yrittää sopia paikallisesti. Siinämeni luottamus Tehyy. Tosin Riikalla oli Jouni tukena, eli voi olla paljon kiinni myös puheenjohtajasta.

Luottamusmiehet ja muut paikalliset vaikuttajat on niihin virkoihin teidän itsenne valitsemia. Jos he eivät osaa/halua/pysty/kykene hommiaan hoitamaan, se ei ole koko Tehyn syy. Tuntuu vähän katteettomalta syyttää jostain paikallisen luottamusmiehen selkärangattomuudesta koko organisaatiota. Eli totta mooses vaikuttaa kuka niitä asioita paikallisesti hoitaa.

Toisekseen nämä toisen käden tiedot tyyliin 'kaveri yritti saada apua ei saanut' ei oikein sytytä. Vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä asioiden taustoja, saatikka faktoja. Jotenkin jää semmonen maku, että porukan odotukset on epärealistisia. Sitten kun joku pyytäs luottamusmiestä ajamaan itselleen tonnin palkankorotusta ja hän kävis sen murjomassa läpi, niin sitten oltas tyytyväisiä. Realismia kaipais näihin juttuihin joskus  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laitetaan privan Oskulle taustatietoja. Ihan kaikkea ei viitsi laittaa edes tänne.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luottamusmiehet ja muut paikalliset vaikuttajat on niihin virkoihin teidän itsenne valitsemia. Jos he eivät osaa/halua/pysty/kykene hommiaan hoitamaan, se ei ole koko Tehyn syy. Tuntuu vähän katteettomalta syyttää jostain paikallisen luottamusmiehen selkärangattomuudesta koko organisaatiota.

Minulla on vähän erilainen mielukuva ja käsitys tästä asiasta. Itse ainakin pidän paikallisen tason tehy-aktiivien toimintaa arvossa, he tekevät kyllä yleensä sen mihin pystyvät resurssiensa puitteissa, oma syyttävä sormeni osoittaa kyllä vähän korkeammalle.

Toisekseen nämä toisen käden tiedot tyyliin 'kaveri yritti saada apua ei saanut' ei oikein sytytä. Vaikea ottaa kantaa kun ei tiedä asioiden taustoja, saatikka faktoja.

Nämä jutut joista tietää että tehy on mennyt sieltä mistä aita on matalin ovat yleensä sen luonteisia ettei niistä voi kovin tarkkoja tietoja täällä antaa. Ei näitä asioita voi täällä repostella muuta kuin yleisellä tasolla ilman asianosaisen hoitajan lupaa vaikka kuinka haluaisi.

Jotenkin jää semmonen maku, että porukan odotukset on epärealistisia. Sitten kun joku pyytäs luottamusmiestä ajamaan itselleen tonnin palkankorotusta ja hän kävis sen murjomassa läpi, niin sitten oltas tyytyväisiä. Realismia kaipais näihin juttuihin joskus  :-

Onkohan tässä kuitenkaan kyse mistään yksittäisestä asiasta tai palkankorotuksesta? Minulle riittäis jos tehyn päälliköt jättäisivät poliittisen kähminnän puolueille ja toimisivat rehelliseltä pohjalta avoimesti ilman salailua ja olisivat oikeasti käytännöntasollakin hoitajan asialla. Esimerkiksi samoin kuin paikallinen taso yrittää toimia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luottamusmiehet ja muut paikalliset vaikuttajat on niihin virkoihin teidän itsenne valitsemia. Jos he eivät osaa/halua/pysty/kykene hommiaan hoitamaan, se ei ole koko Tehyn syy. Tuntuu vähän katteettomalta syyttää jostain paikallisen luottamusmiehen selkärangattomuudesta koko organisaatiota.

Minulla on vähän erilainen mielukuva ja käsitys tästä asiasta. Itse ainakin pidän paikallisen tason tehy-aktiivien toimintaa arvossa, he tekevät kyllä yleensä sen mihin pystyvät resurssiensa puitteissa, oma syyttävä sormeni osoittaa kyllä vähän korkeammalle.

:nauraa: Ööh, minä en ole ketään syyttävällä sormella osoitellut. Vastasin tähän:

Eräs ystävä yritti saada palkka- ja työasioissa tukea ammattiosaston puhjeenjohtajalta.  Eipä saanut

Onkohan tässä kuitenkaan kyse mistään yksittäisestä asiasta tai palkankorotuksesta?

Edelleen, vastasin Söppen viestiin.

olisivat oikeasti käytännöntasollakin hoitajan asialla.

Miten tämä tapahtuisi käytännössä? JLP tulis sinne teille neuvottelemaan liksoista? Missä liitossa AY pamput tekee niin? Eikö sen takia nimenomaan ole paikallisosastot?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:nauraa: Ööh, minä en ole ketään syyttävällä sormella osoitellut.

Enhän minä sinua syyttänyt, se oli sellainen kielikuva :P

olisivat oikeasti käytännöntasollakin hoitajan asialla.

Miten tämä tapahtuisi käytännössä? JLP tulis sinne teille neuvottelemaan liksoista? Missä liitossa AY pamput tekee niin? Eikö sen takia nimenomaan ole paikallisosastot?

En minä nyt niin naivi ole että kuvittelisin JLP:n tuolistaan nousevan.. :nauraa:

Käytännöntaso tarkoittaa tässä tapauksessa esimerkiksi sitä että jos paikallisesti halutaan järjestää mielenilmaus työnantajaa vastaan niin katto-organisaatio antaa kaiken tukensa eikä kiellä ko. toimia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun ei Kiirakaan saanut aikaiseksi omaa ammattiosastoa...

Oikeesti, mitä luulet jos vaikka se saisikin jonkun porukan taakseen, niin "mitä sitten" :-

Ei neuvottelu oikeuksia, vaan taas yksi systeemi millä revitään ensihoidon pienikenttä hajalle entisestään...

Olet varmaan nähnyt kun olen niihin sen kirjoituksiin vastannut, mutten ole saanut mitään fiksua vastausta takaisin!

Ai niin HYVÄ Riikka!!!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Aivan loistavaa Riikka!!!  :nauraa:

Onkos kukaan (Tehyyn kyllästynyt) ottanut kymmen liittoon kuuluva samanhenkistä toveria ja marssinut oman ammattosaston sääntömääräiseen syyskokoukseen jossa valitaan seuraava ao:n hallitus. Oletteko koittaneet saada sinne "mielipiteen" ja edunvalvonnasta aidosti kiinnostuneen ihmisen ajamaan asioitanne? Miten on työpaikoillanne valittu luottamusmiehet? :nauraa:

Monesti vaan mietityttää,miksi me ollaan niin munattomia ja äänekkäitä tällä jäsenistön tasolla?! Minäkin!!!

Asiohin pystyy vaikuttamaan jos siihen vain on sitä kuuluisaa "munaa"! Ihan niikuin Riikka osoitti. Taisi tyttö olla muutenkin selvillä oikeuksistaan!?!  Ei se luulo ole tiedon väärti....oikeasti!?

...ja taas meni ohi aiheen! Sori! :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkos kukaan (Tehyyn kyllästynyt) ottanut kymmen liittoon kuuluva samanhenkistä toveria ja marssinut oman ammattosaston sääntömääräiseen syyskokoukseen jossa valitaan seuraava ao:n hallitus. Oletteko koittaneet saada sinne "mielipiteen" ja edunvalvonnasta aidosti kiinnostuneen ihmisen ajamaan asioitanne?

Hemmetin hyvä pointti. Veikkaan että aika harva on edes äänestänyt/ollut valitsemassa niitä. Helpompi olla tekemättä mitään ja rutista. Kaikkihan pitäs saada valmiina :nauraa:
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun ei Kiirakaan saanut aikaiseksi omaa ammattiosastoa...

Oikeesti, mitä luulet jos vaikka se saisikin jonkun porukan taakseen, niin "mitä sitten" :-

Ei neuvottelu oikeuksia, vaan taas yksi systeemi millä revitään ensihoidon pienikenttä hajalle entisestään...

Miten niin revitään hajalle? Eikös kysymys ollut TEHYn alaisen ao:n perustamisesta? Meidän ala on niin hajanainen niin eikö olisi ollut hyväajatus jos olisi saatu kaikki yhden ao:n alaisiksi?

Kun ei edes SEHL ole omaa alaosastoa täällä pääkaupunki seudulla. Okei, tiedän, itsehän se pitäisi perustaa mutta kun ei se aika tahdo kaikkeen riittää minullakaan :nauraa:

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten niin revitään hajalle? Eikös kysymys ollut TEHYn alaisen ao:n perustamisesta? Meidän ala on niin hajanainen niin eikö olisi ollut hyväajatus jos olisi saatu kaikki yhden ao:n alaisiksi?

Kun ei edes SEHL ole omaa alaosastoa täällä pääkaupunki seudulla. Okei, tiedän, itsehän se pitäisi perustaa mutta kun ei se aika tahdo kaikkeen riittää minullakaan :nauraa:

OK. laitan privaa niin jää tämä ketju oikeaan käyttöön...

Muuten tämä Riikka Tirronen on ensi vuoden alusta SEHL:n hallituksen varajäsen.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten niin revitään hajalle? Eikös kysymys ollut TEHYn alaisen ao:n perustamisesta? Meidän ala on niin hajanainen niin eikö olisi ollut hyväajatus jos olisi saatu kaikki yhden ao:n alaisiksi?

Siihen nimenomaan ei olisi huolittu kaikkia - ainoastaan ensihoitajia ja sairaanhoitajia.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tekikö työntekijä aloitteen vaiko Tehy?

::alas::

Aloitehan on lähdettävä jäseneltä, ei sitä ilman lupaa saa lähteä asiaa ajamaan.

Kuka tahansa voi käsittääkseni käydä oikeutta työnantajaa vastaan riippumatta siitä kuuluuko liittoon vai ei.

Totta, kuka tahansa saa toimia omana lakimiehenään jos haluaa. Aika moni ei halua.

Järjestäymisprosentti pitää saada lähemmäs sataa,
Tällä hetkellä se on hoitoalalla n 90%.

Uskaltaisikohan tää meidän hieno liittomme, riitauttaa myös Helsingin kaupungin vastaavassa tilanteessa, epäilen.

Miksi? Miten Helsinki eroaa Joensuusta tässä asiassa?

Toisaalta kohta kuuluu taas niitä perinteisiä kommentteja TEHY:n huonoudesta eli kyllähän TEHY tässäkin aivan varmasti jotain tehnyt väärin

Heh, niitä odotellessa

Jos en nyt aivan väärin muista niin tällä foorumilla olisi ollut, joskus juttua liittyen aiheeseen, ettei Tehy lähtenyt haastamaan Helsingin kaupunkia vastaavassa tilanteessa, kun on niin suuri työnantaja.

Tähän on nyt pakko päästä sanomaan että on tässä jo pitkään ihmetelty että millä ihmeen ilveellä Hesassa on Tehyläisenä edunvalvojana kaupunkitasolla henkilöstöä vihaava osastonhoitaja. Voisiko joku hesalainen valaista asiaa että miten näin on päässyt tapahtumaan.  ::ihmettelee::

Live Healthy Die Anyway

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän on nyt pakko päästä sanomaan että on tässä jo pitkään ihmetelty että millä ihmeen ilveellä Hesassa on Tehyläisenä edunvalvojana kaupunkitasolla henkilöstöä vihaava osastonhoitaja. Voisiko joku hesalainen valaista asiaa että miten näin on päässyt tapahtumaan. 

Niin, kukahan ne luotamusmiehet ym eduvalvojat sinne valitsee. Sitä saa mitä tilaa  :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedetään kyllä että sitä saa mitä tilaa :D Sitä vaan ihmettelen miten kyseinen henkilö on valittu tehtäviinsä kun kukaan ei tunnu tietävän missä ja ketkä on tän henkilön valinneet. Tietojeni mukaan kukaan ei ole ikinä tätä miestä mihinkään kannattanut mutta niin vain on päässyt asemaansa. Sitä vain olisin Hesalaisilta kysellyt tietääkö joku??  :)

Live Healthy Die Anyway

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...