Jump to content
MAINOS

Raportoinnista


iituntiltu

Recommended Posts

Lueskelin tuossa vanhaa threadia vuodelta 2003, koskien raportointia tilanteessa kun potilas siirretään laitoksesta toiseen. Eli, miten sairaankuljettajille annetaan tilanteessa raporttia. Tämän lisäksi olen seurannut ennakkoilmoituksesta käytävää keskustelua.

Nyt ajattelin aloittaa aihetta toisensuuntaisesta raportoinnista, eli sakun antamasta raportista vastaanottavalle hoitajalle. Olen nyt itse työskennellyt alalla x vuotta (tiskin molemmin puolin) ja silloin tällöin törmään siihen seikkaan, että vastaanottavassa hoitolaitoksessa hoitajaa ei aina voisi vähempää kiinnostaa sairaankuljettajan antama suullinen raportti. Miksi? Itse työskennellessäni siellä toisella puolella aitaa, olen aina antanut akaa sairaankuljettajalle kertoa potilaan tilanteesta ja tarvittaessa tehnyt täydentäviä kysymyksiä, jos niistä ei oltu kerrottu. Tämä helpottaa huomattavasti omaa työtäni, kun on saanut hyvän raportin. Mikään ei ole niin turhauttavaa kuin se, että itse teet esityön kentällä ja kirjaat työsi sakukaavakkeeseen ja päädyt hoitopaikkaan, jossa vastaanottava hoitaja keskeyttää raporttoinnin ja sanoo, että viekää tuonne sängylle!! Ja mielestäni ei ole kyse siitä, että jaarittelisin kaikkea epäolennaista lähtien aivan potilaan päivittäisistä toiminnoista ja elämisen toiminnoista, vaan keskityn aina olennaiseen. Kommentteja ja kokemuksia!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Vastaanottavan hoitajan välinpitämättömyydessä voi olla se pointti, että hän ei potilasta ala hoitamaan vaan omahoitaja. Vastaanottavan hoitajan yhtenä tehtävänä on saada napakka vaikutelma potilaan yt:sta ja siitä, minkä erikoisalan vaiva mahdollisesti potilaalla on - nämä asiat vaikuttavat taas potilaan fyysiseen sijoittumiseen esim. ppkl:lla.

Nurinkurista tässä asiassa on se, että saku raportoi vastaanottavalle hoitajalle eikä omahoitajalle, joka potilasta alkaa hoitamaan. Vastaanottava hoitaja taas tiedottaa omahoitajalle potilaan tulosta ja yrittää kertoa samat asiat mitä saku raportoi. Toisaalta onko järkeä siinä että saku antaa 2 raporttia, sekä vastaanottavalle hoitajalle ja omahoitajalle - ei ole.

Hätätilapotilaiden kanssa asia onkin toinen - hyvä ennakkoilmoitus on tärkein osa raportointia - tietysti merkittävää on myös ne tiedot, mitä saku saa vietyä läpi hoitotiimille potilasta luovuttaessa kaiken sen hässäkän keskellä.

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaanottavan hoitajan välinpitämättömyydessä voi olla se pointti, että hän ei potilasta ala hoitamaan vaan omahoitaja.

En täysin allekirjoita tuota, sillä kyllä tuo sairaankuljettajien raportoinnin ohittaminen onnistuu myös niissä sairaaloissa joissa raportti annetaan omahoitajalle suoraan.

Omasta mielestäni nämä hoitajat joiden asennemailmassa sairaankuljettajat ja taksikuskit kuuluvat samaan kategoriaan osoittavat vaan omaa ammatillista epävarmuuttaan sillä etteivät pysty luottamaan toisten ammattilaisten tilannearvioon.

Toisaalta näyttää kyllä olevan hieman persoonakohtaista tuo miten meitä sairaankuljettajia kuunnellan, eli kyllä sairaankuljettajienkin kannattaa vilkaista peiliin ja miettiä olisiko raportoinnissa parannettavaa jos kovin paljon tulee vastaan välinpitämättömiä hoitajia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin KYS:n päivystyksen hoitajat on TOSI väsyneitä mu*kkuja (hankkikaa elämä tai uus työ v*ttu)... Ainoan poikkeuksen tekevät vasta työnsä aloittaneet sijaiset ym. jotka eivät vielä ole oppineet "talon tavoille" kokemukseni mukaan he ovat ainoita jotka ottavat sakun raportin asiallisesti vastaan.

Tietysti hätähätä kyydit joista on tehty ennakkoilmoitus ja mennään suoraan e-huoneeseen, silloin "oikeatkin" hoitajat/lääkärit ottavat raportin yleensä tossissaan. Mutta muuten vastaanotto on ku taksikuskilla.

Tarttis tehrä jotai...

Ku tutkituttaa piäsä, ni suap oekkeet liäkkeet..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parantamisen varaa löytyy tässäkin aidan molemmin puolin. Ei ne raportit ja kaavakkeet aina  tunnu kiinnostavan toistakaan osapuolta. Myös molemmin puolin aitaa työskennellyt. Ts väsynyttä lähteä yleistämään tätä asiaa, riippuu todellakin hoitajasta, niin polilla kuin lanssissakin. Vai oletteko eri mieltä? :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaanottavan hoitajan välinpitämättömyydessä voi olla se pointti, että hän ei potilasta ala hoitamaan vaan omahoitaja.

En täysin allekirjoita tuota, sillä kyllä tuo sairaankuljettajien raportoinnin ohittaminen onnistuu myös niissä sairaaloissa joissa raportti annetaan omahoitajalle suoraan.

Omasta mielestäni nämä hoitajat joiden asennemailmassa sairaankuljettajat ja taksikuskit kuuluvat samaan kategoriaan osoittavat vaan omaa ammatillista epävarmuuttaan sillä etteivät pysty luottamaan toisten ammattilaisten tilannearvioon.

Toisaalta näyttää kyllä olevan hieman persoonakohtaista tuo miten meitä sairaankuljettajia kuunnellan, eli kyllä sairaankuljettajienkin kannattaa vilkaista peiliin ja miettiä olisiko raportoinnissa parannettavaa jos kovin paljon tulee vastaan välinpitämättömiä hoitajia.

Juu, todellakin voin todeta, että persoonakohtaista on. Koska olent tehnyt havainnon, että tämä tulee ilmi vastaan näillä samoilla hoitajilla. Kylläsymistä tai urautumista omaan työhönsä??Eli, miten se oma peiliin vilkaiseminen silloin kannattaa, jos vika ei ole sinussa itsessäsi. Pitäisikö tästä lähtien tässä kohdin vain lyödä saku-lappu käteen ja todeta, että lue siitä jos luet, kun kerran ei kiinnosta kuunnella?? Olen todellakin samaa mielta Osku siitä, että asia todellakin riippuu henkilöstä ja välinpitämättömyyttä esiintyy molemmin puolin. Mutta itseäni tämä potuttaa aikas lailla. Toivoinkin herättäväni tällä immeisiä ajattelemaan omia tapojaan toimia, en ajatellut yleistäväni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hotosaku

Vastaanottavan hoitajan välinpitämättömyydessä voi olla se pointti, että hän ei potilasta ala hoitamaan vaan omahoitaja.

En täysin allekirjoita tuota, sillä kyllä tuo sairaankuljettajien raportoinnin ohittaminen onnistuu myös niissä sairaaloissa joissa raportti annetaan omahoitajalle suoraan.

Omasta mielestäni nämä hoitajat joiden asennemailmassa sairaankuljettajat ja taksikuskit kuuluvat samaan kategoriaan osoittavat vaan omaa ammatillista epävarmuuttaan sillä etteivät pysty luottamaan toisten ammattilaisten tilannearvioon.

Toisaalta näyttää kyllä olevan hieman persoonakohtaista tuo miten meitä sairaankuljettajia kuunnellan, eli kyllä sairaankuljettajienkin kannattaa vilkaista peiliin ja miettiä olisiko raportoinnissa parannettavaa jos kovin paljon tulee vastaan välinpitämättömiä hoitajia.

Juu, todellakin voin todeta, että persoonakohtaista on. Koska olent tehnyt havainnon, että tämä tulee ilmi vastaan näillä samoilla hoitajilla. Kylläsymistä tai urautumista omaan työhönsä??Eli, miten se oma peiliin vilkaiseminen silloin kannattaa, jos vika ei ole sinussa itsessäsi. Pitäisikö tästä lähtien tässä kohdin vain lyödä saku-lappu käteen ja todeta, että lue siitä jos luet, kun kerran ei kiinnosta kuunnella?? Olen todellakin samaa mielta Osku siitä, että asia todellakin riippuu henkilöstä ja välinpitämättömyyttä esiintyy molemmin puolin. Mutta itseäni tämä potuttaa aikas lailla. Toivoinkin herättäväni tällä immeisiä ajattelemaan omia tapojaan toimia, en ajatellut yleistäväni.

  Eipä siinä vielä kaikki......  Harjoitteluaikanani savolaisessa "nieämättömässä YO sairaalassa " heräsi uteliaisuus sakukaavakkeiden kohtaloon raportoinnin jälkeen. Lievän empiirisen ja vähän vähemmän empiirisen "tutkimuksen " pohjalta havainnoimme opiskeluaikana päivystysalueelle saku kyydillä(erikoissiraanhoito+tk) tulleiden ja sieltä osastoille hoitoon siirtyneiden  potilaiden papereita. Huomattavan suurella osalla potilaista ei ollut missään papereissa mainintaa sairankuljetuskyydistä, minkäänlaista sv 210 kaavaketta eikä raportointia sairaankuljetuksen tapahtumista. 7 hengen voimin 30 harjoitteluviikon ajalta 8 erilaiselta osastolta havainnoituna asia mielestäni on suhteellisen laajalti havainnoitu (Tutkimis sana liian voimakas) ja siksi ihmettelemme vieläkin että mistä lötyy se hävinneiden sakukaavakkeiden mappi ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ kyseisestä talosta. Itsekkin potilaita sinne kuljettaessa olen asiasta joskus päivystysalueella joskus udellut, mutta kukaan ei tunnu tietävän asiasta yleensä yhtään mitään. Tarkkailkaapa tilannetta omilta tahoiltanne jos siihen mahdollisuutta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

siksi ihmettelemme vieläkin että mistä lötyy se hävinneiden sakukaavakkeiden mappi ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ kyseisestä talosta.

SAKU kaavakkeet ovat virallisia potilasasiakirjoja ja ne pitää arkistoida potilaan papereihin, ei mappi ööhön. Jos näin ei tehdä, rikotaan käsittääkseni pykäliä huolella.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en suostu tilanteeseen, jossa hoitaja ei kuuntele/anna raporttia. Kysessähän on kuitenkin vastuunsiirto. Eli tällä erää roudaan niitä potilaita Kys päivystysalueelle ja ainakin minun raportit kuunnellaan hyvin. Parkkeeraan potilaan petiin ja istuudun konetta räpeltävän hoitajan viereen kertomaan mitä, missä, miksi ja milloin. Tällaisessa tilanteessa olen saanut tarkentavia kysymyksiä vastaanottavalta hoitajalta, joten oletan hänen kuunnelleen. Jos mitään ynähdystä kovempaa kommenttia ei tule niin sitten kysyn, että onkos nyt ymmärretty.

Siellä missä on ollut vastaanottava hoitaja on yleensä hänelle riittänyt raportiksi vaiva ja onko tuore vai vanha. Tarkempi raportti on sitten annettu siellä mihin potilas on siirtynyt.

Sitten toisinpäin. Itse raporttia vastaanottaessani olen tinkannut tietoja, jos niitä ei ole kerrottu. Jos kaavake on ollut huonosti täytetty niin olen siitä muutamasti huomattanutkin (vaikka onkin sitten saanut v-mäisen ämmän maineen). Olen katsonut, ettei minulle riitä kirjalliseksi tiedoksi potilaasta kaatunut, kuljetettu. Paperista kyllä pitää löytyä pikkaisen enemmän faktaa alkutilanteesta, jotta siihen voi palata myöhemmin. Tämä erityisen tärkeää, jos yhtäaikaa tulee useampi potilas. Oma muistikapasitettini on hyvin rajoittunut, jos useampi pt. tulee peräjälkeen samankaltaisella taustalla sisään ja ainoa tieto on suullisessa raportissa.

Mutta mutta, minä en saarnaa enempää kirjaamisesta, olen tehnyt sitä jo niin paljon, joten  vaikenen nyt.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni kävi sellainen tilanne että vieraillessani sukulaisen luona huomasin heti jonkinlaiseen aivotapahtumaan viittaavia oireita ja soitin ambulanssin. Ks. henkilö vietiin eräälle poliklinikalle, henkilön oireet vähenivät jo ambulanssia odotellessa. Muutamia tunteja myöhemmin kävin kysymässä poliklinikan hoitajilta tilannetta ja tuntuivat olevan kovin pihalle niistä syistä miksi tämä henkilö oli tuotu ks. paikkaan. Tässä vaiheessa oireet olivat jo melko vähäisiä.

Itseäni jäi mietityttämään se miksi jututtamillani hoitajilla ei tuntunut olevan kovinkaan hyvää käsitystä tilanteesta. Ainakaan tieto ei kovin hyvin ollut kulkenut mutta missä vaiheessa sen kulku oli katkennut niin siihen on vaikea sanoa. Liittynee kuitenkin tämän ketjun käsittelemään aiheeseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On hyvä muistaa, että itsehän olemme ammattikoulutuksen saaneita ihmisiä, ja jos toiselta osapuolelta se pääsee joskun unohtumaan, on velvollisuutemme kyseisiä potilastietoja kysäistä. Kyllä usein se vika on ihan meissä itsessämme, kyytsäreissä, kun tullaan takki auki ja maiharit levällään, asevyö polvissa eri välineistä ja ollaan niin polleata...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä usein se vika on ihan meissä itsessämme, kyytsäreissä, kun tullaan takki auki ja maiharit levällään, asevyö polvissa eri välineistä ja ollaan niin polleata...

Unohdit rintataskusta paistavat ruiskut, muuten kyllä onnistuit kuvailemaan melko ärsyttävän sairaankuljettajan. Tämä tyyli ei muuten välttämättä edellytä hoitoalan koulutusta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sulla pitää olla "hyvä" alusta, kun kirjoittelet sakulomaketta, eikös niin? No, minkälainen sellainen hyvä kansio on?

Semmoisen jossa on kovamuovi alusta ja siihen saa kelanlapun reunasti kiinni on ihan hanurista! Ainakin mun mielestä ;)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin KYS:n päivystyksen hoitajat on TOSI väsyneitä mu*kkuja (hankkikaa elämä tai uus työ v*ttu)... Ainoan poikkeuksen tekevät vasta työnsä aloittaneet sijaiset ym. jotka eivät vielä ole oppineet "talon tavoille" kokemukseni mukaan he ovat ainoita jotka ottavat sakun raportin asiallisesti vastaan.

Tietysti hätähätä kyydit joista on tehty ennakkoilmoitus ja mennään suoraan e-huoneeseen, silloin "oikeatkin" hoitajat/lääkärit ottavat raportin yleensä tossissaan. Mutta muuten vastaanotto on ku taksikuskilla.

Tarttis tehrä jotai...

OLEN TÄYSIN SAMAA MIELTÄ...

jos mennään suoraan elvari-huoneeseen, niin sielläkään ei paljon hoitajia kiinnosta sakun antama raportti, vaan lääkäri sen raportin kuuntelee asiallisesti. Hoitajat vaan touhuaa omia juttujaan ja ei paljon välitä mitä niille sanoo.... sit vain välistä jotain v**tuilevat tms.... sit vaan äkkiä nimi lappuun ja "menkää pois" asenne...

Lääkärit kuuntelee raportin asiallisesti, hoitajat ei! (ainakaan KYS)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Useiden sairaaloiden päivystyksissä käyneenä en ole muualla niin hyvää rapsan vastaanottoa tavannut kuin Töölön sokkarissa. Ei tarvi kertoa kun yhden (1) kerran ja kuuntelijoina on traumatiimi ja siihen kuuluvat lääkärit. Toimii hyvin!! Mikään muu ei voi juurikaan niin pal ketuttaa, kun kertoa samat höpinät n. 2-5 kertaan eri persoonille. On aivan älytöntä ettei se henkilökunta VOI tulla yhdellä kertaa kuulolle kun jotain kerrotaan. Toisaalta tästäkin myös osan voi kipata kyytsäreiden harteille; odotellaan että se vastaanottava porukka on jotensakin läjässä, ja jos siihen on selkeästi tohtorikin tulossa, niin pidetään vastasitten "koko" rapsa. Avain sanojen täytyy riittää polin ovella tehtävää ensiarviota varten. Ainahan ei toki ole kyseessä niin akut tilanne että siihen tohtorit heti tulevat, mutta ajatus silti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paras raportti, jonka olen saanut, on Peijaksen päiväkirran heräämöstä, kun lähdettiin viemään penskaa eteenpäin. Sieltä tuli tieto lypsämättä, ja jaksoi väsymättä selittää hieman heikommalla ammattisanastolla varustetulle juntille myös ne oudot sanat  *nolona*

Huonoin Porvoon sis. osastolta: -Mitä perussairauksia potilaalla on? -Vaikka mitä. -Minkä takia potilaalla menee O2? -Huvin vuoksi.

Jos olisi leikannut silloin, niin olisin jättänyt potilaan osastolle, käynyt ajamassa piikin tyhjäksi ja tullut sitten kokeilemaan uudestaan. V*tuttaa vieläkin  ::hakkaa päätä seinään::

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikki raportoitavat asiat vaan rapsalehdelle yhteiseen tietokantaan, mihin pääsee vain annetuilla tunnuksilla "sallitut" henkilöt. Sieltä voi kaikki lukee, ei tarvii suullisesti sitä informaatiota kuljettaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jos mennään suoraan elvari-huoneeseen, niin sielläkään ei paljon hoitajia kiinnosta sakun antama raportti, vaan lääkäri sen raportin kuuntelee asiallisesti. Hoitajat vaan touhuaa omia juttujaan ja ei paljon välitä mitä niille sanoo....

Useiden sairaaloiden päivystyksissä käyneenä en ole muualla niin hyvää rapsan vastaanottoa tavannut kuin Töölön sokkarissa. Ei tarvi kertoa kun yhden (1) kerran ja kuuntelijoina on traumatiimi ja siihen kuuluvat lääkärit. Toimii hyvin!!

Monessa paikassa ongelmana on juuri se ettei tilannetta saada rauhoitettua vaan 'hoitajat touhuaa omia juttujaan', kuten hoto kirjoitti. Töölön tapiksen toiminnan tekee hyväksi juuri se, että raportin aikana KAIKKI RAUHOITETAAN. Jokainen kuuntelee raportin tärkeimmät seikat. Jos on kriittinen tilanne päällä niin hoitajat voivat tämän jälkeen aloittaa potilaan riisumisen jne jotta hoidossa päästään eteenpäin, mutta ellei VÄLITTÖMÄSTÄ hengenvaarasta ole kyse, niin kaikki pysähtyy raportin ajaksi ja vasta sitten aletaan toimimaan. Monissa paikoissa on ongelmana juuri se, ettei malteta kuunnella vaan halutaan heti päästä toimimaan - vaikkei MITÄÄN kiirettä olisikaan.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HYVÄ KOKEMUS raportoinnista muutaman päivän takaa: Kuljetettiin perus/hoitoyksikkö elvytetty potilas päivystykseen. Raportti annettiin elvarissa. Paikalla päivystävä lääkäri ja hoitajia. Alkuun lääkäri tuli kuuntelemaan vain raporttia ja hoitajat valmistelivat potilasta. Ajattelin, etten viitsi samaa kertoa useampaan kertaan, joten korotin ääneni ja kerroin tiedot kaikille samalla kertaa. Kyllä tuntuivat kuuntelevan, koska kysymyksiä esitettiin niin hoitajien kuin lääkärinkin taholta. Eli tuli mielikuva, että kun tarpeeksi käyttää ääntä niin kaikki saa tiedon yhtäaikaa ja vielä viitsivät kuunnellakin omia hommia tehdessään, kun ei tarvitse arvailla mitä raportoija sanoo.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainakin minulla on kysistä hiukan erilaisia kokemuksia.. Useasti raportti on kuunneltu hyvin alusta loppuun ja tarkentavia kysymyksiä tehty tarpeen mukaan. Elvarissa koko tiimi on saanut raportin hyvin kun puhuu hieman kovemmalla äänellä, samalla hoitajat jo hoitavat potilasta. Sitten alku toimien jälkeen joko lääkäri tai hoitaja on vielä kysellyt lisää. Joskus kyllä olen huomannut kiireessä raportin vastaanottamisen hieman meinaavan unohtua, mutta aina kun on kysynyt "kuka ottaa raportin vastaan" on joku hidastanut tahtia ja jäänyt kuuntelemaan. Ehkä tärkeää sairaankuljettajan taholta on pyytää jotain hoitajaa ottamaan vastaan raportin, silloin sen ainakin saa perille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: ensihoitokone

Ainakin KYS:n päivystyksen hoitajat on TOSI väsyneitä mu*kkuja (hankkikaa elämä tai uus työ v*ttu)... Ainoan poikkeuksen tekevät vasta työnsä aloittaneet sijaiset ym. jotka eivät vielä ole oppineet "talon tavoille" kokemukseni mukaan he ovat ainoita jotka ottavat sakun raportin asiallisesti vastaan.

Tietysti hätähätä kyydit joista on tehty ennakkoilmoitus ja mennään suoraan e-huoneeseen, silloin "oikeatkin" hoitajat/lääkärit ottavat raportin yleensä tossissaan. Mutta muuten vastaanotto on ku taksikuskilla.

Tarttis tehrä jotai...

Täällä jälleen yksi joka yhtyy melkein täysin tuohon ed. mainittuun.

Tartteis todella asialle tehdä jotain... Ehdotuksia mitä?!

Pitemmän piälle turhauttavaa edes yrittää antaa raporttia, kun ei saa vastakaikua minkäänlaista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Pitääpä elvyttää vanha aihe, sen verran kismittänyt parin saamani raportin taso viime aikoina.

Kysymys on nyt lähinnä siirtokuljetuksista osastoilta poispäin.

Oikeastaan sitä raporttia ei ole tullut näissä em. tapauksissa ollenkaan (ambulanssi=paaritaksi?) Raporttia pyydettyäni eräästä paikasta sain ystävällisesti vastauksen "mitä se sulle kuuluu..?" Toisessa paikassa hoitajalle tuli ilmeisesti ihan oikeasti yllätyksenä että ambulanssin henkilökunta tarvitsee (ja haluaa) muitakin tietoja potilaasta kuin nimen ja sotun.

Osastoilla tuntuvat jotkin vanhemmat hoitajat elävän vielä 70-lukua ambulanssille raportoinnin suhteen. En ole ainakaan  itse ihan huvikseni urkkimassa potilaan tietoja. Haluan ja ihan oikeutetusti vaadin potilaan terveydentilaa olennaisesti koskevia tietoja. Ilman tietoja esim. sairauksista on aika vaikeaa esim. konsultoida lääkäriä jos jotain sattuu. Kristallipalloa meillä ei lanssissa ole..

Suurin ongelma on nähdäkseni niissä paikoissa joissa ei ole totuttu ambulanssin vierailuun. Akuutilla puolella on raporteista aina selvitty paremmin.

Raportissa ihan parasta olisi saada olennaiset tiedot ymmärrettävällä kielellä, lyhyesti ja ytimekkäästi.

Johan tuli vuodatettua, mutta välillä näin.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakko tunnustaa, että itse en aina jaksa kunnolla kuunnella raporttia näistä lähetteellä tulijoista. Olen kyllä hiljaa mutta kaikki menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Usein näissä tilanteissa sairaankuljettaja kaivaa lähetettä ja alkaa lukea siitä. Joskus olen sanonut,että voin lukaista itsekin. Toki toinen juttu on sitten ne potilaat, jotka ohjautuu suoraan meidän päivystykseen. Haluan aina kuulla raportin jos olen omahoitajana. Tarvittaessa meillä kyllä sairaankuljettajat uskaltavat tulla peremmällekin tupaan ja mielellään raportoivat lisäksi myös lääkärille. Ongelmat näissä tilanteissa ovat kulminoituneet muutamiin ihmisiin ja todella huonosti täytettyihin saku-kaavakkeisiin...mutta niiden perusteella ei todellakaan voi yleistää ja näen sen vain kyseisten ihmisten ammattitaidottomuutena.

Kieltämättä joskus on tunne,että aina sairaankuljettajia ei kovin paljon kiinnosta jos lähtevät jotain perussiirtoa meiltä viemään eteenpäin. Usein tyydyn silloin lyhyesti kertomaan mikä potilaan vaiva ja minne menee. Akuuteimmissa tapauksissa kyllä sitten sairaankuljetusyksikön hoitajan pakotan kuuntelemaan ja pirun perusteellisen raportin. Jokaisen täytyy muistaa,että nimenomaan niissä raportointitilanteissa sitä hoitovastuuta siirretään.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aihe, joka on puhuttanut paljon tällä hetkellä. Meillä on ollut ongelmana Efficaan siirtyminen eli mitään paperia ei potilaasta tule mukaan (kyytilapun ja mahd. sydänfilmin lisäksi). Kun kysyt missä on paperit/lähete, saat vastauksen, että ne (toiset hoitajat) näkee sen kyllä koneelta!

Tässä vaiheessa tulee todettua, että myökin tarvitaan paperit mukaan. Muutaman kerran on vastauksena ollut: "Mitä te niillä teette?" Ja kun raporttikin on ollut kovin kovin suppea... Olen tyytynyt toteamaan, että hoitovastuussa ollaan myökin potilaasta. Enkä ole myöskään suostunut ottamaan potilasta kyytiin ilman papereita. Tässä asiassa on tullut kyllä jo jonkin verran korjaannusta  ;D

Kun on pieni sairaala ja henkilökunta tuttua, on raporttien vastaanottaminen sakuilta todella hyvää. Ja muutenkin ensiapuun on kaikin puolin kiva mennä sekä potilaan kanssa että muuten vaan turinoimaan. Mutta uskon, että näihinkin asioihin vaikuttaa kovin palkon sakujen oma käytös.

Välillä sivusta seuranneena ei voi kun ihmetellä osan porukan motivaatiota kertoa potilaasta yhtään mitään hoitajille. Ja osalla taas "turhaa" tietoa sisältävä ylipitkä raportti, jota ei jaksa kukaan kuunnella.  Olisi muuten hauska saada omat raportit vaikka vuoron ajalta nauhalle, niin voisi niille naureskella ja ehkä opetella niiden perusteella "parantamaan tapojaan"  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Aihe, joka on puhuttanut paljon tällä hetkellä. Meillä on ollut ongelmana Efficaan siirtyminen eli mitään paperia ei potilaasta tule mukaan (kyytilapun ja mahd. sydänfilmin lisäksi). Kun kysyt missä on paperit/lähete, saat vastauksen, että ne (toiset hoitajat) näkee sen kyllä koneelta!

Tässä vaiheessa tulee todettua, että myökin tarvitaan paperit mukaan. Muutaman kerran on vastauksena ollut: "Mitä te niillä teette?" Ja kun raporttikin on ollut kovin kovin suppea... Olen tyytynyt toteamaan, että hoitovastuussa ollaan myökin potilaasta. Enkä ole myöskään suostunut ottamaan potilasta kyytiin ilman papereita. Tässä asiassa on tullut kyllä jo jonkin verran korjaannusta ;D

Nostetaas aihetta etiäpäin. Tuossa tuttu teki itse lyhyttä listaa, mitä haluaisi siirrolle lähtiessään kuulla - nyt en kyllä enää muista kaikkea varmastikaan oikein, mutta yritetään silti:

1) Perussairaudet ja allergiat.

2) Sairaalaan tulon syyn.

3) Siirron syyn.

4) Kuljetuksen aikaiset mahdolliset riskit.

5) Meneillään olevat iv-lääkkeet, perusarvojen tavoitetasot ja erityisesti vasoaktiivien lääkemuutokset, jos rajat ylittyvät. Konsultaatiopuhelinnumero.

6) Dreenit, vammat jne.

7) DNR:n ja sen dokumentaatio.

Tai jotain tuonne päin...

Onhan tuossa logiikkaa. Perussairaudet voivat aktivoitua kuljetuksen aikana, jolloin oireita on helpompi tulkita (ei tietysti voi olettaa, että ne aina johtuvat perussairaudesta). Perussairaudet voivat olla myös vasta-aihe joillekin ensihoidossa ja siirroissa käytettäville lääkkeille. Nykyäänhän dokumentaatio alkaa olla paikoin sähköisesti, eli papereita ei ole mukana tai aina tuoreimpia ei ole tulostettuna. Onhan noita paikkoja, joissa vastaanottava hoitaja ei ole (kuitenkaan!) saanut mitään tietoa potilaasta, ja pitäisi sitten kuitenkin tehdä päätös, mihin suuntaan ihminen ohjataan. Ja hoitovastuu matkan aikana kuitenkin on ja säilyy - ja paljon vastuuta on myös lähettävällä sairaalalla, mitä ei kannata unohtaa... Perussairauksista tietysti myös psyykensairaudet tai dementia voi olla hyvä tietää, koska se voi helpottaa potilaan lähestymistä, hänen ymmärtämistään ja auttaa valitsemaan oikeat sanat ylipäätään.

Tietojen pohjalta potilasta voi myös pirssissä mitata hitu tarkemmin mahdollisilta ongelma-alueilta, saa mukavammin lähtöarvoja - jos tilanne matkalla muuttuu. Ja tietysti hyvä tietää, mitä erityisesti kannattaa seurailla, vaikka kunto olisi ennen paareille ja autoon rymistelyä ihan hyvä. Allergiat voivat joskus olla tärkeitä, jos tietoa ei vastaanottavassa päässä olekaan, tai jos potilasta lääkitään matkalla, niin ne lääkeaineallergiat on hyvä tietää. Sairaalaan tulon syy tietysti kertoo akuutista tilanteesta, ja miksi potilasta ei hoideta pidemmälle ko. putiikissa, potilaan tilanteen trendistä. Joskushan potilas lähtee vielä eteenpäin paikasta, mihin hänet siirretään, ja siinä tietoa voi myös hukkua. Jos tilanne muuttuu matkalla, voi kuljetuskohdekin muuttua, ja silloin vastaanottava akuuttihoidon päivystys tietysti tykkää kyttyrää, kun kuljettava yksikkö ei osaa kertoa potilaasta paljoa yhtään mitään, ellei tietoa ole lähtiessä annettu.

Kuljetuksen aikaiset riskit ovatkin ehkä hankalampia hoksata. Pakettiauton takapaksi on tärisevä, ahdas, kylmä tai kuuma paikka, siirrot ja nostot muutenkin stressaavat ja täristävät potilasta, muutokset ja muutot muutenkin. Kontissa ei aina seisaallaan töitä pysty tekemään, ellei pidä toisella kädellä jostain kiinni. Kivut tulevat esiin, pahoinvointi korostuu, kun maisemaa ei näe, kuuma kontti voi avata periferistä verenkiertoa... Ja se monta päivää stabiili potilas ei olekaan enää stabiili, verenpaineet nousevat/laskevat, sykkeet alkavat elämään, vuoto alkaa tihuttamaan, murtuma tai vanha vamma kiusaamaan... Kipu- ja pahoinvointilääkkeet tietysti voivat muuttaa mm. verenpaineita - myös ne osastolla siirtoa varten annetut kipulääkkeet - ja onhan niillä joillain vähän farmakokineettisiä ja -dynaamisia yhteisvaikutuksia siirron aikana mahdollisesti käytettävien lääkkeiden kanssa.

Infektioriskin vuoksi puretaan luonnollisesti turhaa letkuhässäkkää ennen siirtoja, ja samalla sitten vahingossa poistuu se viimoinen lääkkeenantoreitti. Joskus ihan järkevää on kertoa myös ne perusnesteet - ja aina elektrolyytti- yms. lisät - kun noston ajaksi klipsi suljetaan ja sitten voi arpoa, olikohan tarve pitää tiukkaa nesterajaa eli aukiolona vai tarkoitus nesteyttää nopeasti. Dreenit sun muut tulee huomioida jo ennenkuin potilas siirtyy sairaalasängystä, ja joskus tietysti hyvä tietää, mihin ei laskimoyhteyttä kannata laittaa, jos siellä on dialyysiä varten rakenneltu jotain, mitä lähellä ei kannata pistellä.

Oliko jossain käytössä mitään valmista tsekkilistaa, siirtomuistilistaa tai lippulappusta, jota on kulmilla käytetty tai jaeltu - ja vielä hyväksi havaittu? Tai jotain muuta hyväksi havaittua käytäntöä? Moni paikkahan tulostaa kyllä mukavasti paperia mukaankin, kuljettavaa yksikköä ja vastaanottavaa paikkaa varten, eipä silti.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...