Jump to content

Lääkelaskut tökkii..


Hepuli

Recommended Posts

Kuinkas paljon leikkurin puolella tulee lääkelaskuja tehtyä?Tai että kenen vastuulla ne on siellä laskea?

Oon aatellu suorittaa ens harkan leikkurissa,vaihtoehtona myös kirran vuodeosastot, joista työkokemusta löytyypi jo. Matikka vaan tökkii ikävästi.. :- (vaikkakin ei ne potilaat taida olla yksin opiskelijan lääkelaskujen varassa :happy:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Kuinkas paljon leikkurin puolella tulee lääkelaskuja tehtyä?Tai että kenen vastuulla ne on siellä laskea?

Oon aatellu suorittaa ens harkan leikkurissa,vaihtoehtona myös kirran vuodeosastot, joista työkokemusta löytyypi jo. Matikka vaan tökkii ikävästi.. :- (vaikkakin ei ne potilaat taida olla yksin opiskelijan lääkelaskujen varassa :happy:)

Kannattaa varmaan harjoitella laskemista ja yhtälöitä... Ohjaajien varassahan se vastuu on, kun lääkkeet lasketaan, mut varmaankin vaikuttaa loppuarvioon jos ei lääkelaskuja osaa tehdä.

Kirran vuodeosastoilla menee myös litkuja aika lailla. Valitettavasti matikka taitaa alallamme olla yksi tärkeimmistä osa-alueista.

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Link to comment
Share on other sites

Leikkurissa riippuu vähän toimenkuvasta. Kyllä anestesiahoitsun pitää aika hyvä päässälaskutaito omata. Paperia tai laskinta ei juurikaan hässäkkätilanteissa kerkeä käyttää eikä elektiivisessäkään toiminnassa oikein mittavasti. Tietysti jonkinlainen tietämys lääkkeiden normaaliannoksista auttaa päättelyssä että meneeköhän nyt oikein vai väärin.

Mutta ei se lääkelaskenta mitään ydinfysiikkaa ole, kerto-jako-miinus-ynnälaskujahan ne ovat, ja kohtalaisen pienillä numeroillakin yleensä. Ja laskemaanhan oppii laskemalla.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Link to comment
Share on other sites

Ääägh!!!! Yhtälöitä ei missään nimessä!!!! Verranto on PALJON PALJON parempi. Muistan kuinka AMK:ssa, eräs suoraan fysiikan laitokselta tullut opiskelija teki mielestään hienon yhtälön, mutta juuri se PILKKU hyppäsi väärään paikkaa ja pieleen meni ja paljon. Verrannossa huomaa helpommin virheet kuin jossain "X-yhtälössä".

Esim.

1 ml                    1  mg        | :2

0,5 ml              0,5 mg

Verrannolla onnistuvat myös liuosten laimennukset ym. Suosittelen!!!!   

Link to comment
Share on other sites

Verrannolla onnistuvat myös liuosten laimennukset ym. Suosittelen!!!!   

Suosittele vaan, niin teki moni muukin. Silti lasken kuten oikeassa koulussa opetettiin. Mutta kukin taaplaa tyylillään.

Ps. Huomatkaa hienovivahteinen provoilu

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Link to comment
Share on other sites

No täytyy olla foccen kanssa samaa mieltä. Ei minultakaan laskut suju kun yhtälöä käyttäen. Tai no joku tollainen sikasimppeli kuten pekan viestissä oli, menee nyt verrannollakin, mutta jos yhtään on monimutkaisempi pakko laittaa yhtälöt kehiin. Ja mä oon ihan surkea numeroiden kanssa...  ;D

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Link to comment
Share on other sites

Ja meidän "oikeassa koulussa" opetettiin käyttämään molempia oman maun mukaan.  ;D

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Link to comment
Share on other sites

Väitelkää.... Meillä opetettiin käyttämään verrantoa. Mut kait se on pääasia et ne lääkkeet tulee oikein laskettua, vastaukset oikein. Verrantoa suositellaan siksi, että sillä saa ei-todennäköisemmin virheen aikaan. Näin ne vaan aattelee.. viisaat. En mää ite verrannolla laske mitään. Vaik tällasen os:lla olevan sh:n pitää laskee koko ajan jotain. Jopa kuset....ääääh. pitäskö sortua ja mennä tupakalle.?

Link to comment
Share on other sites

En tiedä miten nykyisin on  huh.gif mutta mun aikana EI päässyt kentällä ennen kuin meni lääkälaskuissa läpi.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Link to comment
Share on other sites

Meillä pääsee toisen vuoden ekaan harjoitteluun vain avoterv.puolelle jos et ole päässyt lääkelaskuja läpi, mutta sit muihin ei varmaan pääse siis harjoitteluihin jos ei tuonkaan jlk pääse läpi. Joka puolivuosittain on lääkelaskujen tasokokeet ja niistä pitää päästä aina läpi. Ja 5 on tehtävä ennen kuin valmistuu

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Link to comment
Share on other sites

En tiedä miten nykyisin on  huh.gif mutta mun aikana EI päässyt kentällä ennen kuin meni lääkälaskuissa läpi.

Toisissa kouluissa pääsee ja toisissa ei. Kentiltä on tullut runsaasti toivomuksia opiskelijoita kohtaan, ja yksi on se, että lääkelaskut olis suoritettu ennen kenttää. Ja vaikka koulu hyväksyisikin harjoitteluun menon ilman lääkelaskujen suoritusta, niin monet toimipisteet asettavat sen ehdoksi; jos ei ole lääkelaskuja suoritettu, niin ei saa käsitellä lääkkeitä.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Link to comment
Share on other sites

Siis mitä ihmettä. Kyllähän noi laskut on ihan peruskoulu kamaa. Paitsi jos puhutaan esim. sädehässäköistä.

Totta! Ala-asteen matikan kirjoissa on vaikeampikiakin laskuja...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Link to comment
Share on other sites

Siis mitä ihmettä. Kyllähän noi laskut on ihan peruskoulu kamaa. Paitsi jos puhutaan esim. sädehässäköistä.

Totta! Ala-asteen matikan kirjoissa on vaikeampikiakin laskuja...

No en nyt ihan tarkottannu tollasia perusmuunnoslaskuja vaan  esim. liuos- ja infuusionopeuslaskuja.Niih.

Lähärikoulussa laskettiin juurikin vaan noita perusmuunnoksia.Ja ku ei oo lukiota pohjalla ni sitä on säästynny tolta matikalta aikas hyvin. Mut vissiin tarttis sit palata sinne ala-asteelle laskemaan.  :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Student Midwife

Matikka vaan tökkii ikävästi.. :- (vaikkakin ei ne potilaat taida olla yksin opiskelijan lääkelaskujen varassa :happy:)

Öh. Mieluummin kuin välttää lääkelaskuja kannattaisi minun mielestäni panostaa lääkelaskutaidon kehittämiseen. Lääkelaskut tulevat vastaan lähes joka harjoittelussa ja opiskelijana kannattaa juuri hankkia sitä lääkehoidon kokemusta, kun on se ohjaaja varmistamassa selusta ja korjaamassa virheitä. Vielä en ole yhteenkään lääkelaskuun törmännyt, jota ei olisi osannut laskea yläasteen matikalla, kunhan tietää, miten se pitää laskea. Ja sen "miten" oppii vain opettelemalla.

Link to comment
Share on other sites

Nii-in... Lyhyesti ja ytimekkäästi... OPETTELE NYT, nii ei tartte tappaa ketään ku olet valmis !!!!

la vida es una buena adventure - elämä on kaunis seikkailu

Link to comment
Share on other sites

Niinpä! Olen aina ihmetellyt miksi näistä lääkelaskuista pitää kuhista puolta vuotta ennen tenttiä, koska kyllähän se on töissäkin mentävä pilkulleen ja desimaalilleen oikein. Hirveet keskustelut onko se nyt oikein jos ihan pienestäkin pilkkuvirheestä menee hylsyks, Joskus se pilkkuvirhekin voi olla kohtalokas!

Vähän sama kun kysymykset: minkä takia en saa käyttää laskinta? Hoh hoi... Hitaaks menee lääkkeenjako jos aina laskimeen turvautuu...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Link to comment
Share on other sites

Nii-in... Lyhyesti ja ytimekkäästi... OPETTELE NYT, nii ei tartte tappaa ketään ku olet valmis !!!!

Toi on erittäin hyvin ja ytimekkäästi sanottu. Mutta sanoppas tuo opiskelijalle, niin sehän on sama kuin vetäis dobermannia alahuulesta; taas ollaan v..tumaisia ja v...uilevia ohjaajia, joiden kanssa ei voi tulla kertakaikkiaan toimeen.

Virheitä ihmisille tulee, mutta niitä tulee todennäköisesti vielä enemmän, jos ei asiaa osaa. (Laskin tämän todennäköisyyden just binomitestillä...)

kyllähän se on töissäkin mentävä pilkulleen ja desimaalilleen oikein. Hirveet keskustelut onko se nyt oikein jos ihan pienestäkin pilkkuvirheestä menee hylsyks, Joskus se pilkkuvirhekin voi olla kohtalokas!

Lääkelaskuissahan on enemmänkin kyse

h-u-o-l-e-l-l-i-s-u-u-d-e-s-t-a

ja sen harjoitelusta. Pilkkuvirhe tarkoittaa käytännössä annosteluvirhettä 10 tai 100 kertaisena - teoriassa se on vain se pilkkuvirhe.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Link to comment
Share on other sites

Oma näkemykseni lääkelaskuissa tulevista ongelmista on se, että nissä tulevat ongelmat johtuvat koko koulujärjestelmästä. Nykyään ei peruskouluissa ja lukioissa panosteta yksinkertaisiin peruslaskutoimituksiin ja puhtaaseen päässälaskuun juuri lainkaan. Keskitytään liikaa derivointeihin, trigonometriaan yms. käytännön elämässä hyvin tarpeettomiin asioihin. Ja kaikki tämä peruslaskutoimitusten kustannuksella.

Oli se hurjaa katsella ja kuunnella sairaanhoitajakoulussa kun tuoreet ylioppilaat eivät osanneet käyttää jakokulmaa tai kertoa allekain paperilla. Kertotaulukin tuntui monelta olevan hukassa. Hoitotyössä tarvittavat laskutoimitukset ovat oikeasti helppoja, kerto- ja jakolaskuja. Mielestäni niiden osaaminen voidaan vaatia keneltä tahansa alalla olevalta tai sille pyrkivältä henkilöltä ilman, että saa kuulla kauheaa kitinää asiasta.

On minullakin ollut opiskelijoita jotka eivät millään osanneet laskea. Nitro-infuusion teossa tuli ongelmia, kun käskin tehdä 0,1 mg/ml vahvuisen tipan potilaalle. Annoin vielä opiskelijalle käteen 100 ml:n keittispullon ja 2 ml:n Nitroampullan jossa lääkevahvuus oli 5mg/ml.

Ei se tipan tekeminen onnistunut ihan käden käänteessä... :o

Lääkkeiden kanssa ollaan kyllä sitten tosi innokkaita pelaamaan, halutaan antaa i.v.:sti lääkkeitä ja muuta vastaavaa. Pelottaa välillä, että eikö kaikilla opiskelijoilla ole ns. kaikki kotona? Ei osata laskea, mutta halutaan antaa lääkkeitä...

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Oma näkemykseni lääkelaskuissa tulevista ongelmista on se, että nissä tulevat ongelmat johtuvat koko koulujärjestelmästä. Nykyään ei peruskouluissa ja lukioissa panosteta yksinkertaisiin peruslaskutoimituksiin ja puhtaaseen päässälaskuun juuri lainkaan. Keskitytään liikaa derivointeihin, trigonometriaan yms. käytännön elämässä hyvin tarpeettomiin asioihin. Ja kaikki tämä peruslaskutoimitusten kustannuksella.

Oliskohan ihan viime vuosina tuo opetus hieman järkiperäistynyt? Ainakin kun on seurannut omien muksujen opetusta ala- ja yläasteella vois niin päätellä. Matikka on paljon käytännönläheisempää kuin itsellä 70- ja 80-luvulla; on päässälaskukokeita, osaavat laskea paperilla yms.
Link to comment
Share on other sites

Nitro-infuusion teossa tuli ongelmia, kun käskin tehdä 0,1 mg/ml vahvuisen tipan potilaalle. Annoin vielä opiskelijalle käteen 100 ml:n keittispullon ja 2 ml:n Nitroampullan jossa lääkevahvuus oli 5mg/ml.

Ei se tipan tekeminen onnistunut ihan käden käänteessä... :)

Ensin nauratti, mutta onko se nyt sittenkään niin hauska juttu, kun tuleva sh ei osaa laskea tommosta --- tai ei ymmärrä sitä ettei tossa oikeastaan tartte laskea. Jatkona vois olla sitten, että "paljonko potilas saa vaikuttavaa ainetta/vrk, jos tiputusnopeus on 16ml/h" --- vaikkakaan sillä tiedolla ei nyt olekaan niin olennaista merkitystä hoidon kannalta Nitro-infuusion ollessa kyseessä.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...