Jump to content
MAINOS

Lääkelaskut tökkii..


Hepuli

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

En tiedä miten nykyisin on  huh.gif mutta mun aikana EI päässyt kentällä ennen kuin meni lääkälaskuissa läpi.

SeAMK ssa kans sama homma. Ei kentälle, jos ei lääkelaskut suju 100% (kokeessa). Mutta onhan se todella tärkeä asia ja mielestäni siihen täytyy panostaa! Kauheita saattaa tapahtua, jos ei osaa laskea oikein.

Joku joskus totesi tunnilla, ettei hänen tarvitse osata lääkelaskuja, koska tulevassa työpaikassa (tiedossa jo joku paikka jossa aikoo olla loppu elämänsä??) lääkkeet tulevat valmiina annoksina/ sekoitettuna käytettäväksi huh.gif ..huh.. aika huono asenne mielestäni. pelottavaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Myönnetään että olen väkisin työntänyt ohjauksessani olleita opiskelijoita lääkelaskujen ihanaan maailmaan. Jos aikoo potilasta kokonaisvaltaisesti hoitaa (kuten usein on tavoitteena), tulisi hallita lääkityksestä muutakin kuin tekninen antaminen, stoossin nyt antaa vaikka koulutettu apina. Hyvänä herättelijänä ovat toimineet ääriesimerkit siitä mitä voi tapahtua mikäli pilkkua siirtelee huolettomasti, oman vastuun tiedostaminen auttaa ihan terveeseen pelkoon pohjautuen.

Aikaa opettelu ottaa, mutta mielestäni juuri käytännön jakson ohjaajalla on velvollisuus puuttua lääkelaskujen preppaukseen mikäli tavoitteet käsittelevät puutteellisista taidoista huolimatta täysin muita asioita. Omaa kollegaa siinä kouluttaa. Tai jopa omaa hoitajaansa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä miten nykyisin on  huh.gif mutta mun aikana EI päässyt kentällä ennen kuin meni lääkälaskuissa läpi.

SeAMK ssa kans sama homma. Ei kentälle, jos ei lääkelaskut suju 100% (kokeessa). Mutta onhan se todella tärkeä asia ja mielestäni siihen täytyy panostaa! Kauheita saattaa tapahtua, jos ei osaa laskea oikein.

Joku joskus totesi tunnilla, ettei hänen tarvitse osata lääkelaskuja, koska tulevassa työpaikassa (tiedossa jo joku paikka jossa aikoo olla loppu elämänsä??) lääkkeet tulevat valmiina annoksina/ sekoitettuna käytettäväksi huh.gif ..huh.. aika huono asenne mielestäni. pelottavaa..

Näin myöskin Laurea Tikkurilassa, meillä ei ollut tosin tätä suuntaavissaharjoitteluissa, JOTKA olen jo suorittanut  *nolona*!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin myöskin Laurea Tikkurilassa, meillä ei ollut tosin tätä suuntaavissaharjoitteluissa, JOTKA olen jo suorittanut  *nolona*!

Tähän asti joo. jatkossa ei enää.. kuulemma opiskelijoille aiheutti liikaa stressii ja muuta.et jatkossa siis se käytäntö että kunhan valmistumiseen menneesä lääkelaskut suoritettu..  :nauraa:

Ratkaisu on vain hetki, jolloin väsyt ajattelemiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omaa kollegaa siinä kouluttaa. Tai jopa omaa hoitajaansa.

Hyvä pointti. Keskiverto potilas ja omainen ilmeisesti luottaa hoitajien ammattitaitoon myös lääkelaskennan osalta. Raaka peli; jotain hommia voi joskus tehdä "vähän sinnepäin ja soveltaen". Lääkelaskut ei ole sellasia. Ne on vaan opeteltava laskemaan ja tarkastamaan ajoissa. Jos opiskelu ei kiinnosta, on parempi keksiä joku muu työtehtävä hoitoalalla. Mikähän se olisi, jossa ilman matikkaa pärjää?

Itse olen (hereillä ollessani) aina yrittänyt varmistaa mitä muhun ollaan pistämässä tai tiputtamassa, olenkohan ollut hankala potilas...

"Kun tulee risteykseen, pitää kääntyä sinne, minne on menossa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

Jos alalta aikoo joskus eläkkeelle päästä niin eiköhän noi lääkelaskut tule hallita käytännössäkin väh. 110%!  angry.png

Onko teillä arvon kollegat työpaikoillanne minkäänlaista kontrollia omasta "osaamisestanne"? Itse olen sen huomannut vähentyneeen radikaalisti...on toi tieteily tullut tärkeämmäksi ja esimiesten oma ammattitaito selkeästi noussut sinne tieteiden tasolle!  ;D  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heps..

Tositilanteessa usein vain oot sen tilanteen edessä, et potilaaseen saatava aika nopiaa tietty määrä lääkeainetta. Sitku siinä alkaa laskinta kaivelee voipi olla myöhäistä enää antaa koko lääkestä.. ihan näin niinku kärjitetysti.

No enivei, leikkuris on kuitenkin aikalailla samat lääkkeet mitä pyöritellää. Riippuu aikalailla millä jaksolla oot, et vaikutatko neuron vai korvien puolella. Mut lääkelaskut kyl oikeesti kantsii sisäistää selkärankaan. Sepä menee hienosti sillä kaavalla minkä joku oli tuohon laittanut, mutta lääkkeitten vahvuudet vaihtelee ja usein puhutaan mikrogrammoistaki...

Ja loppujen lopuks jos hyväks hoitajaks aiot niin parasta opetella vaan.. ihan vaikka tukiopetuksen kautta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin myöskin Laurea Tikkurilassa, meillä ei ollut tosin tätä suuntaavissaharjoitteluissa, JOTKA olen jo suorittanut  :D!

Tähän asti joo. jatkossa ei enää.. kuulemma opiskelijoille aiheutti liikaa stressii ja muuta.et jatkossa siis se käytäntö että kunhan valmistumiseen menneesä lääkelaskut suoritettu..  :o

voi hanuri!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän asti joo. jatkossa ei enää.. kuulemma opiskelijoille aiheutti liikaa stressii ja muuta.et jatkossa siis se käytäntö että kunhan valmistumiseen menneesä lääkelaskut suoritettu..  ;)

Juu, hui, kauheeta! ... kun tulee opiskelijaparalle stressiä! Mitään ei vois koskaan opiskella, jos sen pitäis olla sellaista, että ei saa aiheuttaa stressiä.

Mun mielestä, jos stressiä pitää välttää aiheuttamasta, niin tentit vois kans lakkauttaa. Nimim. "Tenttistressiä parhaillaankin poteva"

...ja noi harjoittelut kans! Niistäkin tulee stressiä...

Oikeasti lääkelaskut varmaan stressaa 2 % opiskelijoista, mutta ne 2 % on niin pirun äänekkäitä!!!!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin myöskin Laurea Tikkurilassa, meillä ei ollut tosin tätä suuntaavissaharjoitteluissa, JOTKA olen jo suorittanut  :)!

Tähän asti joo. jatkossa ei enää.. kuulemma opiskelijoille aiheutti liikaa stressii ja muuta.et jatkossa siis se käytäntö että kunhan valmistumiseen menneesä lääkelaskut suoritettu..  :)

Nonnih! Ja sitten kun nuo opiskelijat tulevat käytännön harjoitteluun ja mä käsken niiden tehdä nitrotipan, niin sitten taas itketään. Puhumattakaan kun kysyy jotain tosi vaikeaa lääkelaskua, kuten kuinka monta millilitraa pitää morfiinia antaa potilaalle kun 4 mg:aa olisi tarkoitus suoneen tökätä.

Ja sitten itketään opettajalle kuinka ohjaaja on ollut ilkeä ja kohtuuton... :D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kuten kuinka monta millilitraa pitää morfiinia antaa potilaalle kun 4 mg:aa olisi tarkoitus suoneen tökätä.

Elävästä elämästä, siitä teidän seinän takaa vuonna miekka ja kilpi; käyppä hakemassa morkkua 8MG tänne tälle potilaalle; noh kohta tyttö kysyy, et mistä mä saisin lisää, kun ei olut kuin 6ML sitä morkkua...

Mut se sun nitro lasku oli vaikee :)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Elävästä elämästä, siitä teidän seinän takaa vuonna miekka ja kilpi; käyppä hakemassa morkkua 8MG tänne tälle potilaalle; noh kohta tyttö kysyy, et mistä mä saisin lisää, kun ei olut kuin 6ML sitä morkkua...

Näinhän se on. :) Mutta kyllä opiskeiljoiden tiedot ja taidot lääkkeisiin liittyen on luvattoman huonot. Ihan yleisimmistä peruslääkkeistä ei ole juurikaan hajua. Puhumattakaan annostuksesta yms. Koulujen lääkehoidon opetus on tainnut mennä vuosien saatossa yhä huonompaan suuntaan.

Mut se sun nitro lasku oli vaikee :)

Se oli kyllä siitä vaikeammasta päästä. Yleensä mä annan Burana 400 mg:n kouraan ja käsken viemään potilaalle 200 mg. Sekin tuottaa joskus vaikeuksia. :D

Kyllähän se on niin, että sairaanhoito on sellainen ala, jossa tulee osata laskea, lukea ja kirjoittaa. Ja joskus jopa ymmärtää ja oivaltaa asioita. Valitettavasti kouluista pääsee läpi sellaisia ihmisiä, joilla on ongelmia yhdessä tai useammassa osa-alueessa...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No oon kyllä samaa mieltä että toi meiän koulun uus käytäntö on vähintäänkin outo..?!! kenenköhän idea.. Se on vaan jokaiselle opiskelijalle HUONO juttu jos ei mene lääkelaskut läpi ja sitten menee kentälle.. Omaksi parhaaksi se olis käydä niitä laskuja läpi, jos siis ne tuottaa vaikeuksia, sen verran että pääsee läpi ja on edes jonkinlainen pohja kun menee kentälle. Ja usein ne taitaa olla näitä huolimattomuusvirheitä, eli periaatteessa kyllä osataan, mutta huolimaattomuutta jää joku virhe - ja tästä sitten valitetaann. Mutta pitäähäb käytännössäkin, ja etenkin siis juuri käytännössä (eli työelämässä/harjottelussa) olla tarkka ja  huolellinen, joten miksi ihmeessä sitä ei edellytettäisi kokeissa....  :)

Ratkaisu on vain hetki, jolloin väsyt ajattelemiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jepajeee!! pääsin lääkelaskutentin läpi!oli tosin uusinta mutta..

paaaartyyy!  :-X

Ei oo helppoo vaa kaikille toi matska ja on se rankkaa ku pitää opiskella semmosta missä tietää olevansa tosi surkee. Tai että onhan tuota monia asioita elämäs mis on surkee mutta sitähän voi kauniisti sivuuttaa ne asiat. Mutta laskemalla ja sitte ihan siel käytännössä ku se konkretisoituu niin sitä oppii. Viissii. Toivottavasti.  :happy:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja sitten kun nuo opiskelijat tulevat käytännön harjoitteluun ja mä käsken niiden tehdä nitrotipan, niin sitten taas itketään. Puhumattakaan kun kysyy jotain tosi vaikeaa lääkelaskua, kuten kuinka monta millilitraa pitää morfiinia antaa potilaalle kun 4 mg:aa olisi tarkoitus suoneen tökätä.

Ja sitten itketään opettajalle kuinka ohjaaja on ollut ilkeä ja kohtuuton... :-X

Ainahan se vika pitää jostain muualta kuin peilistä löytyä!

Opiskelijaa ei saa stressata, ettäs tiiätte... yxin meni kuulemma kuraattorille itkemään, että tulee avioero, kun on niin fittimäisiä opettajia ja ohjaajia, että vaativat oikein laskemaan lääkeannoksia! Potilasturvallisuushan nyt on sivuseikka.... :-

opiskeiljoiden tiedot ja taidot lääkkeisiin liittyen on luvattoman huonot. Ihan yleisimmistä peruslääkkeistä ei ole juurikaan hajua. Puhumattakaan annostuksesta yms. Koulujen lääkehoidon opetus on tainnut mennä vuosien saatossa yhä huonompaan suuntaan.

En sanois noinkaa. Aiemmin lähdettiin siitä lähtökohdasta että kaikki ovat joko yo tai lh/ph -tutkinnon suorittaneita eli ala-astematikka on hallussa. Aikaisemminhan oli peruslaskutoimitusten koe pääsykokeissa, mutta nyt ei ole, voisiko syy olla siinä, että niiden osaamista ei voi enää opiskelijoilta odottaakaan??? Lääkelaskujen suhteen on järjestetty tukiopetusta - ja paljon! Että kyllä on kumma, jos ei opi.

Kyllähän se on niin, että sairaanhoito on sellainen ala, jossa tulee osata laskea, lukea ja kirjoittaa. Ja joskus jopa ymmärtää ja oivaltaa asioita. Valitettavasti kouluista pääsee läpi sellaisia ihmisiä, joilla on ongelmia yhdessä tai useammassa osa-alueessa...

Pääsee läpi, kun pääsee sisäänkin. Ja se, joka uskaltaa viheltää pelin poikki on hankala ihminen!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ja nyt on ihan tutkittukin ettei me sh:t hallita kunnolla lääkelaskuja. Tänään Turussa tarkastettavan väitöskirjan hoitajista 80% ja opiskelijloista vajaa 70% selvisi lääkelaskutestistä. Lisää päivän Hesarissa...

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Tutkimus+Hoitajien+lääkelaskentataidoissa+puutteita/1101981667940

Enpä tiedä miksi ei tule koko linkki, mutta menkää pääsivun kautta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä onko mussa jotain vikaa mut miä rakastan lääkelaskuja

Odotan jo innolla kun meil on ens viikol taas lääkelaskun tasokokeet angel.png

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin..lääkelaskujen tasokoe ohi. Miä olen pettynyt angry.png noi oli aivan liian helpot.huoh noh jos ens kerralla hiukka vaikeemmat

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Tässä ruiskussa on ollut 1 ml, nyt se on tyhjä. Ruiskussa olevassa lukee lääkkeen vahvuus 0,2 mg/ml. Kuinka paljon potilas sai lääkettä?" Kolme minuuttia kesti opiskelijalta laskea, kynää ja paperiakin käytettiin. ;D Nooh ehkä tilanne oli vaan niin jännä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

;D

Meidän kysymykset eka tehtävä: 1ml = 20 tippaa. kuinka monta mikrolitraa on yhdessä tipassa ja toinen et potilaalle määrätty 65mikrogrammaa vaikuttavaa lääkettä, osastolla on vain 0,13milligramman tbl. Minkälaisen annoksen annat potilaalle

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen  tässä viime kuukausina ihmetellyt, kun ampparimiesten kanssa olen samalla pukkarilla seuraavaa; fragmin 25000 mg. Pojat oli sitten laittanu muistiin asian. Tämä oli siis poikien muistiinpanoja.   ;D

Eihän tuollaisen lääkelaskun kanssa voi isoa virhettä tehdä mutta kuitenkin   ;D

(oli vedetty ruiskuun nollakakkosia ja kirjoitettu 25000mg)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei! Jokaisessa ammatissa on omat vaatimuksensa ja itse toivon saavani oikean määrän lääkettä.  Lääkelaskujen osaaminen ei ole kohtuuton vaatimus, mutta vaatii toki työtä oppia ne. En haluaisi 500 ml morfiinia 0,5 ml sijasta. Kyllä me hoitajat opimme peruslääkelaskut ja olemme ylpeitä ammattitaidostamme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Tässä ruiskussa on ollut 1 ml, nyt se on tyhjä. Ruiskussa olevassa lukee lääkkeen vahvuus 0,2 mg/ml. Kuinka paljon potilas sai lääkettä?"

Näillä tiedoillahan ei laskua voi laskea, koska tehtävässä ei kerrota, kuinka monta ml potilaalle annettiin ja kuinka paljon ruiskaistiin viemäriin. Oikea vastaus kuuluu: Mission Impossible.

Työn orjat sorron yöstä nouskaa..maan ääriin kuuluu KUTSUMUS ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...