Jump to content
MAINOS

Palkkaus Espanjassa


Vieras: Sepi79

Recommended Posts

Onko kenelläkään tietoa, mitä lähihoitajat tienaavat Espanjassa? Millä nimikkeellä he työskentelevät sielä? Kokemuksia terveydenhuoltoalan hommista ko. maasta? Onko lh työskentelystä jollain jotain kokemuksia ulkomailta? Mieli tekisi ulkomaille töihin, ennen opintojen jatkamista...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
MAINOS
Vieras: Riitiäinen

Hei!

Itse olin Espanjan Fuengirolassa vuoden alusta harjoittelussa kaksi kuukautta. Työskentelimme suomalaisen fysioterapeutin alaisena. Toimenkuvaamme kuului käydä suomalaisten vanhuksien luona, työ oli ns. kotihoitoa. En tiedä onko siellä edes mitään virallista kotihoitoa, varsinkaan suomalaisten pitämänä, eli siinä olisi idean poikasta hommata sinne sellaista! Fuengirolassa on nimittäin niin paljon suomalaisia vanhuksia, joten töitä varmasti riittäisi. Palkkauksesta en lieemin tiedä, mutta esimerkiksi tämä meidän ohjaajamme sanoin hankkivansa huomattavasti enemmän siellä mitä suomessa. Siellä esimerkiksi veroprosentti on naurettavan pieni verrattuna suomeen. Ja yleensäkin kun siellä niin moni asia on edullisempaa kuin meillä täällä. Ja monia muitakin etuja löytyy, saa nauttia lämpimistä keleistä ympäri vuoden kun taas täällä suomessa painetaan pakkasessa monta kuukautta. Muutenhan terveydenhuolto on siellä vielä minun mielestäni lapsen kengissä, paikalliset terveyskeskukset eivät ole kovin hemaisevia...

Voisit käydä kahtelemassa espanjan sivustoilla www.enetti.com että olisiko siellä jotain työhommista. Jos minulla itselläni olisi toinen elämäntilanne niin varmasti yrittäisin sinne töihin, mutta olen ihan tyytyväinen tähänkin  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Kävin EURES-neuvojan pakeilla kyselemässä palkkauksesta Espanjassa: Lähihoitajan palkka sielä on ~ 6000 € vuodessa ;), joten taidan unohtaa...

Ihmettelinkin jo, vuokrakämppiä katsellessani, että 6h+k+yms herkut uima-altaalla varustettu kämpän vuokra oli n.550 € kk. Voi, kunpa näilläkin leveyksillä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tietoa turistialueelta, koulutettu sakukuski saa noin 1100-1400 € käteen per kuukausi, jos sinne pääsee töihin. Asunnot sesonkiaikana suht kalliita, 60neliön kolmio - 700-800 €/kk. Ruoka suht samoissa hinnoissa kuin täällä. Viina ja olut kaupoissa halvempaa. Ravintoloissa melkein meikäläisten hinnoissa. Työtä helppo saada ja luvat siihen. Osa palkasta maksetaan pimeästi, jopa sairaaloissa. Työnanataja kusettaa mielellään, kirjallisia sopimuksia tunnetaan erittäin harvoin. Hoitoyksikkö siellä ei vastaa edes kotimaista perusyksikköä. Ja perusyksikkö koostuu kuskista, joka on ammatiltaan talvisin joko rakennusmies tai työtön. Hoitajana toimii sellainen joka kestää verta ja oksennusta. Ja nämä tienaa sellaiset 900 € kuussa. Sairaankuljetus on tosiaan ihan onnetonta, sairaalassa taas homma hoituu paremmin kuin meikäläisten poleilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...sairaalassa taas homma hoituu paremmin kuin meikäläisten poleilla.

Nojaa, Espanjassa sairaanhoito on ilmaista kaikille EU:n kansalaisille. Hoitajia siellä riittää osastoilla paljon laidasta laitaan, potilaat kuivitetaan parin tunnin välein, lisäksi on jotain laitoshuoltajan/perushoitajan väliltä, jotka siivoaa ja auttaa perushoidossa. Mutta eipä siellä turhaan tutkimuksia oteta. COPD-potilas, joka kuumeili, antibiootit menossa, kotiutunut sairaalasta 12.2, viimeiset verikokeet otettu 1.2! Samoin thx. Itsekin sain käsityksen, että siellä olisi paremmin kuin meikäläisten sairaaloissa, mutta tämän yhden kokemuksen perusteella en ole ihan samaa mieltä. Ja kukaan ei puhu sanaakaan englantia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alueella mistä mulla on tieto on politoiminta todella tehokasta ja ammattitaitoista. Esim. vastaanottaja ovellla on lääkäri, epäilyskin traumasta ja Ct odottaa. Paikalliset hoitajat ei tosin puhu englantia, mutta lääkärit kylläkin ja sellaisen saa paikalle suhteellisen helposti. Laitteet ja tilat on viimeisen päälle ja niitä myöskin käytetään. Jos olet selvinnyt lanssimatkasta hengissä, niin selviytymismahdollisuudet 100-kertaistuu sairaalan oven sisäpuolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...