Jump to content
MAINOS

Mieleni minun tekevi Norjaan


Vieras: sairaanhyvä

Recommended Posts

Vieras: sairaanhyvä

Kuinka heikohkolla ruotsin kielitaidolla  olsi mahdollisuuksia Norjan työmarkkinoille sh.ksi?

Minulle sopisi hyvin esim vanhainkodissa työskentely.--alkuun.

Olisko vihjeitä, vinkkejä ja jotain tietoa vieläkö Norjassa pääsee kielikurseille kun sinne menee töihin?

Minulla on eng kieliset tutkintotodistukset Amk.sta--RIITTÄÄKÖ NE?  ja todella pitkä ura hoitotyöstä, Amk.n kävin pari vuotta sitten.

Osaan ruotsin keilellä mitata verenpaineen (taikka kertoa siitä)  ja pieniä hoitotoimenpiteitä...siis aika alkeellinen kielitaito...

Onko kuulolla Norjassa työskenteleviä, mihin päin kannattaisi hakeutua työhön, paljonko palkka on kuukaudessa, mitä tarkoittaa heidän verottomuus?

Entä kuinka pitkiä sopimuksia olette tehneet, paljonko vuokrat ovat-- noin hintoja, antaako sairaalat alkuun asuntoja?

Miten suomalaisiin osaajiin suhtaudutaan yleisesti?  Voiko toivoa taikka vaikuttaa itse  lomiin, työvuoroihin, yms? Voiko tehdä esim pidemmän "putken" ja siihen enemmän vapaata?

Entä ylityöt, kuinka siellä maksetaan?

Kiitos jos kiinnostuit vastaamaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mahdotonta vastata, kuinka heikolla ruotsinkielentaidolla Norjaan otetaan töihin, sillä eri työnantajilla on varmasti erilaiset kriteerit. Jotain osviittaa antaa se, että aikoinani hain Norjasta kolmea toimea (ei työkokemusta) ja jokaisesta sain myöntävän vastauksen. Kahdesta paikasta eivät edes soittaneet, vaan sain toimen ihan kirjallisen hakemukseni perusteella. Eli he eivät mitenkään voineet olla varmoja suullisesta kielitaidostani :P  Tietysti aika rankkaa itselle, jos ei ruotsia kunnolla osaa.  Suosittelen käymään ruotsin/norjankielikurssia ennen lähtöä  ja hakeutumaan tosiaan ensisijaisesti esim. sairaskotiin tai vastaavaan, jossa potilaat/asukkaat pysyvät pitkään samoina. Niin ja suomalaisen on aika vaikea ymmärtää Nynorskia(murre), joten vielä ehkä helpottaa jos hakeutuu alueelle, missä puhutaan kirjakieltä.

Voisin kuvitella, että työnantaja siellä ihastuu pitkään työkokemukseesi. Kielen oppii kyllä tosi nopeasti, kun on aktiivinen ja hakeutuu vapaa-ajallakin norskien seuraan.

Englannin kielisistä tutkintotodistuksista ja niiden kelpaavuudesta en tiedä, sillä itse käännätin todistukset virallisella kääntäjällä norjaksi. En osaa vastata tämän päivän palkasta kuin sen, että paremmin jää käteen kuin täällä Suomessa(tuttuja siellä vielä töissä). Elinkustannukset  ovat kalliimmat, joten se on huomioitava palkan suuruudessa. Oletko käynyt www.mol.fi sivustolla? Sieltä mä hain työpaikkoja Norjassa ja siellä näet mitä palkkaa missäkin tarjotaan. Osalla paikoista on tarjota sairaala-asuntoja ja se on mielestäni iso asia, joka kannattaa ottaa huomioon, sillä vuokrat on ainakin Suomen vuokrien tasolla, sairaala-asunnoissa ne on kohtuullisemmat. Lisäksi helpottaa sinne lähtöä, kun ei tarvitse täältä käsin alkaa hankkia asuntoa vaan se on siellä tavallaan jo valmiina ja lähellä työpaikkaa (toivottavasti). Sellasena lisähuomautuksena, että vuokra-asunnoissa ei välttämättä ole liettä/uunia valmiina vaan se pitää itse roudata mukana. Mä vein ekaan asuntoon(sairaalan asunto) mukanani jääkaapin ja lieden.

Verottomuus? Nyt ei ymmärrä...Velattomia ovat, mutta verottomia? Verotus on Suomen luokkaa. Mulla oli verot + eläkesysteemit ja muut bruttopalkasta yht. 36 %, mutta sain palautuksena kahdelta ekalta vuodelta roimasti takaisin. En tiedä mikä systeemi on nykyään, mutta silloin ulkomaalaisena sai tietyn verohelpotuksen kahdelta ensimmäiseltä vuodelta. Olikohan se 15%...ei jaksa muistaa.

Olin kahden eri työnantajan palveluksessa ja sain aina sovituksi  pidemmät vapaat niin kuin halusin. Joten tuntuvat joustavia olevan. Kuten Suomessakin, on sielläkin eroja eri paikkojen kesken. Kannattaa selvittää ennen kuin ottaa paikan vastaan, miten itse voi vaikuttaa työvuoroihin. Lisistä en muista muuta kuin parempia ovat.

Norjalaiset pitävät suomalaisista ja ovat kärsivällisiä kielen suhteen. Sairaanhoitajaliitto siellä kyllä mutisee, että suomalaisilla hoitajilla on huono kielitaito ja pitävät ongelmana sitä, että viivymme maassa keskimäärin vain muutaman vuoden.

Tässä oli oma kokemukseni...Asuin norjassa 2000-luvun taitteessa, joten asiat on tietty hieman voineet muuttua. Ihmettelisin, jos siellä ei enää järjestettäisi kielikursseja ulkomaalaisille, silllä sen verran isona organisaationa se silloin toimi kun siellä asuin.

Onnea työnhaulle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: sairaanhyvä

Hei!

Kiitos viestistäsi ja kommenteistasi.

Nyt harkitsen , ja lähden Norjaan jos kaikki hyvin menee, mutta palkka ja kultttuurihan ovat ainoa oikea  syy lähteä. eikö vaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ystäväni on Norjassa sh:na tehnyt töitä 4-5 vuotta. Hän kävi ensin ruotsin intensiivikurssin Suomessa ja oli ensimmäisen kesän au-pairina suomalais-norjalaisessa perheessä. Tämän jälkeen hänen oli hyvä  lähteä tekemään alan töitä keskussairaalaan. Ystäväni kävi jokin aika sitten kokeilemassa Suomessa työskentelyä, mutta totesi ettei kannata ja lähti takaisin Norjaan. Siellä hyvät työsuhteet ja palkka. Kiire siellä kuulemma johtuu siitä, että työ tehdään "oppikirjojen mukaan" eikä vain välttämätöntä niin kuin täällä Suomessa.

Jos olet lähdössä Norjaan, varaudu siihen, että reissusta voi tulla hyvinkin pitkä... Itsekin varmaan lähtisin, jollei olisi perhettä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos olet lähdössä Norjaan, varaudu siihen, että reissusta voi tulla hyvinkin pitkä...

Tuon voin allekirjoittaa. Itse lahdin vuonna 1994 puoleksi vuodeksi ja taalla ollaan edelleen... ;)

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mulle on taitanut tulla kolmenkympin kriisi ja halu vaihtaa maisemaa... Siis Norjaan...

Sen verran laiska olen jo että ihan uutta kieltä ei jaksaisi oppia, niin missä osissa Norjaa puhutaan lähiten Ruotsia muistuttavaa murretta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä ainakin Oslon seutuvilla  ja pohjois-Norjassa puhe on eniten ruotsia muistuttavaa, miksei etelä-Norjassakin. Ei kannata länsi-Norjaan, Bergenin seutuville lähteä, jos kriteeri on toi, sillä siellä mongertavat nynorskia ihan omalla nuotillaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä ainakin Oslon seutuvilla  ja pohjois-Norjassa puhe on eniten ruotsia muistuttavaa, miksei etelä-Norjassakin. Ei kannata länsi-Norjaan, Bergenin seutuville lähteä, jos kriteeri on toi, sillä siellä mongertavat nynorskia ihan omalla nuotillaan.

Mulla tuli just ruotsalainen työkaveri kesken pois pohjois-Norjasta kun se oli hermostunut siihen kieleen, et kannataneen sit miettiä tota Oslon seutua/etelä-Norjaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olikohan sillä sun työkaverillasi kokemusta kielestä muualla Norjassa? Ei ruotsalaiset oikein tahdokaan norjaa ymmärtää  :nauraa: Ei pahalla, mutta huomasin, kuinka ruotsalaiset tulevat Norjaan eivätkä edes yritä opetella kieltä kun kuvittelevat pärjäävänsä ruotsilla täysin.

Mun ajatus pohjois-Norjan kielen selkeydestä pohjautuu lähinnä olettamukseen, joka on tullut sikäläisiä tv-ohjelmia katsoessa. Omakohtaista kokemusta on Nynorskista, jota Bergenin seudulla puhutaan (länsi- Norjassa) sekä Oslon seudulta ja Kristiansandista (E-Norjaa).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mie olen asunut sekä täällä pohjoisessa että muutaman vuoden Oslossa. Kyllä ne molemmat oppii muutamassa kuukaudessa.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Perusruotsilla itsekin lähtenyt... Ihan Pohjois-Norjassa olen töissä... ja voin rehellisesti vakuuttaa että kahden ensimmäisen viikon aikana en ymmärtänyt juuri sanaakaan, mutta kummasti sitä nyt jo alkaa puhua ja jopa ymmärtää  :) Niinhän kaikki vakuuttelivat mutten uskonut... eli ei muutakuin tsemppiä ja maisema vaihtoon!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...