Jump to content
MAINOS

Huonokuuloiset vanhukset


Vieras: Johanzu

Recommended Posts

Onko teillä tullut koskaan vastaan vanhuksia työssä, jotka eivät kuule oikeastaan yhtään mitään? Siis sellaisia vanhuksia, jotka eivät suostu edes käyttämään kuulokojetta... Se on aika rasittavaa kun toinen ei kuule, kun osittain vain, ja silloin tulee niitä väärinkäsityksiä.. Itse oikeastaan huudan toisen korvan juuressa, että kuulisi jotain. Yleensä hymyilen vain, ja myöntelen, kun huonokuuloinen vanhus tahtoo jutella paljon kanssani..;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mieheni mummo on kuuro, mutta lukee huulilta. Hän valittaa, että vaikka sanoo hoitajille että hän lukee huulilta, niin silti nämä kumartuvat korvan juureen huutamaan, eikä hän näe suuta. Eli kannattaa kuunnella mitä huonokuuloinen vanhus sanoo ja toimia sen mukaan. Tietysti kaikki ei lue huulilta, mutta ainahan voi ainakin kirjoittaa paperille jos ei muuten saa itseään ymmärretyksi. Minusta on aika törkeää, että tämä mummo, joka kyllä osaa sanoa miten hänelle tulisi puhua, on aina sairaalassa ollessaan aivan ulkona kaikesta mitä tapahtuu, ja tyttärensä joutuu käydä tulkkaamassa päivittäin että mitä on suunnitelmissa, vain sen takia että ihmiset ei viitsi/ymmärrä nähdä sen verran vaivaa että selvittäisivät hälle suoraan. Ei tarvi selittää latinankielisin termein eikä monimutkaisin pitkin lausein, mutta on kai kuurollakin potilaalla oikeus tietää mitä hälle tehdään.

Eli siis kärsivällisyyttä, ja kirjoittakaa paperille jos muuten ette saa viestiä perille. Itse olen huomannut, että kun olen tottunut puhumuaan tälle mummolle selkeästi, monien muidenkin huonokuuloisten kanssa tulee paremmin ymmärretyksi.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hörat:eja taitaa löytyä vain harvoista paikoista, mutta stetoskooppeja löytyy varmasti joka työyksiköstä; stetarit potilaan korviin ja itse puhut normaalilla äänenvolyymillä stetareihin - jo toimii!

It`s nice to be important but it`s more important to be nice.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ajattelin juuri tuota huulilta lukemista...Kun tarpeeksi hitaasti ja äänekkäästi puhuu vanhukselle, niin uskon kyllä että suurin osa heistä ymmärtää ja siis kuulee.. Ja ei siinä paljon tarvitse edes puhua, jos osaa kuunnella puheliasta vanhusta, niin hänkin pitää siitä, että tulee huomioiduksi. Koen olevani heille tärkeä kun he puhuvat minulle asioistaan ja kuuntelen.. Toi paperille kirjoittaminen oli hyvä vinkki! ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeastihan siis ihmiselle joka lukee huulilta, pitäis puhua aivan normaalisti, mutta esim. juuri tämä mieheni mummo on kuuroutunut pikkuhiljaa ja oppinut lukemaan huulilta niin, että pitää puhua korostetusti ja hitaasti.

Tuo Ramseksen vinkki oli muuten kanssa tosi hyvä!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...