Jump to content
MAINOS

Kiusaaminen


Piitu69

Recommended Posts

Miksi kiusaajat saa aina vaan jatkaa ja kiusatut joutuu lähtemään? ? Johto ei puutu kunnolla asiaan 😔 Todella raskasta kiusatulle ja vie työkykyä alas. Terveys menee!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Näin se tahtoo monessa paikassa mennä. Aina tulee uusia yrittäjiä kokeilemaan ja tekevät sitten ratkaisun lähteäkö vai jäädä kiusattavaksi. Kiusaajat tyytyväisenä jatkavat työssään ja purkavat pahaa oloaan taas seuraavaan. Surullista

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Säälittäviä

Ei sitä saada kuriin. Johdossa yleensä kilttejä, jotka ei uskalla puuttua. Tai sit nk. "talousjohtajia" , joita ei kiinnosta. tai sit pidetään osasto tunti jossa saarnataan "näin tervehdit, näin olet kohtelias" mikä kuuluu jokaisen perus käytöstapoihin, tämä ei vaan toimi kiusaajille. Pitäisi puhua ennemmin, mikä sen aiheuttaa? onko sulla työssä / kotona niin raskasta etkä osaa purkaa sitä muulla tavoin kuin kiusaamalla kollegaa? miltä susta tuntus, jos sua kohdeltas noin? pitäis pureutua sinne ytimeen, mistä se johtuu, mikä sitä (kiusaamista) pitää yllä, miksi se jatkuu. ja kiusaajat pistää työkiertoon, osastolta toiselle vaikka joka vatun 3 listan välein. oppis oleen. Kirjallinen varoitus. Tosin, pahimmat kiusaajat puhuu ittesä ulos, ne menee sit jo narsistiseen profiiliin. Ite uskallan tällasille tyypeille nasevasti sanoa vastaan ja puolustaa kun näen että iskevät arempaan ihmisee... niin väärin. AIKUSET IHMISET!! häpeäisivät edes. Mutta niin kieroutuneita osa, etteivät nääe mitään vikaa omassa toiminnassaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Victoria

Kiusaaminen tekee pahaa hallaa koko työyhteisön hyvinvoinnille. Vaatii suurta rohkeutta tuoda asia esille työyhteisössä, etenkin jos kiusaaja on esimies.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onnekseni olen siinä mielessä hyvässä työyhteisössä, että kiusaamista ei juuri ilmene. Yhdessä tehdään hommat ja päivän päätteeksi kiitetään työkaveria päivästä. Annetaan positiivista palautetta kaverille, että tästäkin vuorosta selvittiin vaikka vauhtia ja hankalia tilanteita olikin.

Yksi vanhempi hoitaja sorsii nuorta, mutta nohevaa ja empaattista hoitajaa. Saattaa tokaista jo vuoron alkaessa että tästä ei tule mitään. Lupaan hankkia hiivatin ison tekojortikan ja iskeä sen kahvihuoneen pöydälle saatesanoin "tässä sille jolla pinna kiristää", jos vielä kuulen että kollegaa syyttä suotta kiusataan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Surullinen

Tänään juuri yritin keskustella ”isojen” pomojen kanssa omasta kiusaamisesta. Heidän ratkaisu ongelmiin oli vähätellä kiusaamista ja lopulta heidän mukaan sitä ei tapahdu. Minua ei heidän mielestään kiusata. Olen ymmärtänyt väärin. Olen täysin lannistettu. Ei näy valoa tunnelin päässä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Silmätikku

Kokemusta on siitä, kun esimies on kiusaamisen mahdollistaja. Hän on kaveria kiusaajien kanssa ja siten heidän puolella. Esimiestä on todella vaikea saada vastuuseen teoistaan. Häntä suojellaan siellä esimiestasolla ja kun vielä nämä kollega "kaverit" puolustaa häntä, niin siinä on paketti, jolle kukaan ei voi mitään. Ei työsuojelu, Avi, luottamusmiehet.. ei kukaan.  Kokeiltu on.  

Työntekijät vaihtuvat näiden pyhä kolmiyhteisen ympärillä. Ja sieklä sama mylytts jatkuu tänäkin päivänä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liian kilttiä puuttumista kiusaamiseen 😒 onneksi kohta työsuhde loppuu. Täytyy vain mennä ylemmäs asiasta raportoimaan, ettei kiusaamisen kohde vaihdu. EPÄILEN ONKO SIITÄ APUA!! Mut yritettävä on!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17 tuntia sitten, Vieras: Victoria kirjoitti:

Kiusaaminen tekee pahaa hallaa koko työyhteisön hyvinvoinnille. Vaatii suurta rohkeutta tuoda asia esille työyhteisössä, etenkin jos kiusaaja on esimies.

Kokemusta esimies kiusaajana

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähihoitaja
7 tuntia sitten, Vieras: Silmätikku kirjoitti:

Kokemusta on siitä, kun esimies on kiusaamisen mahdollistaja. Hän on kaveria kiusaajien kanssa ja siten heidän puolella. Esimiestä on todella vaikea saada vastuuseen teoistaan. Häntä suojellaan siellä esimiestasolla ja kun vielä nämä kollega "kaverit" puolustaa häntä, niin siinä on paketti, jolle kukaan ei voi mitään. Ei työsuojelu, Avi, luottamusmiehet.. ei kukaan.  Kokeiltu on.  

Työntekijät vaihtuvat näiden pyhä kolmiyhteisen ympärillä. Ja sieklä sama mylytts jatkuu tänäkin päivänä. 

Tästä samasta kokemusta yksityisellä puolella. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lähihoitaja

Kokemusta esimies hiilostaa omien suojatti työntekijöiden kanssa ulos hoitajia jotka ei miellytä. Siinä keksitään kaikenlaista työntekijän kontolle jopa varkauksia jotta saadaan ulos talosta. Tosi säälittävää touhua mutta koettu ja nähty hiilostaa moneen kertaan eri työntekijöiden kohdalla. Kuuluukin jo että yritys kuuluisa tästä tyylistä mutta ilmoitettu avoin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Aloittelija

Onneksi sana kiertää näistä ikävistä työyhteisöistä ja työnhakijat/keikkarit osaavat karttaa ko. paikkoja. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kiusattu

Jos pidät puoliasi ja kerrot kiusaamisesta tai muista epäkohdista ylemmälle taholle et saa enää töitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mirabella

Suomessa on irtisanomissuoja niin vahva, että se kääntyy usein myös kiusaamistapauksissa kiusaajan eduksi ja muiden haitaksi. Kiusaaminen on usein ns. hiljaista kiusaamista, josta on todella vaikeaa saada näyttöä vaikka kaikki tietäisivätkin sitä olevan. Silti se näyttö ei välttämättä riitä irtisanomiseen. Olen kuullut useista tapauksista, joissa esimies haluaisi päästä näistä kiusaajista eroon, mutta heillä on takanaan luottamusmies ja liitto. Nämä kiusaajat kun useasti osaavat esiintyä liittoon päin uhreina ja hakevat hyvin äänekkäästi jo puhuttelun saatuaan apua liitosta. 

 

Ei tilanne aina tämä ole, mutta valitettavan usein on. Monesti nämä kiusaajat vielä keräävät oman "hovin" ympärilleen, joka vannoo, että kiusattu on vain kuvitellut kaiken, valehtelee ja jopa lavastetaan tilanne kiusatun syyksi tai lavastetaan kiusattu esim. hoitovirheen tehneeksi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: hoitsuliini

Samaa itsekin ihmetellyt. Valehdellaan uhrista ympäriinsä, keksitään outoja juttuja ym. Jos kiusaaja sattuu olemaan sosiaalisesti taitava, osaa puhua esimiehiä puolelleen ja järjestää uhrin silmätikuksi. Nämä yksilöt ovat itse sairaita ja kieroja, mutta sairastuttavat uhrejaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mieshoitaja

Minä jos näen työpaikkakiusaamista niin puutun siihen aina heti.

Mulle on ihan sama mitä kiusaajat minusta ajattelevat.

 

T: Mieshoitaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: JUURI NÄIN! T MH 2

Mulla on oma nollatoleranssi kiusaamiseen. Vien asioita eteenpäin ja joskus kun olen törmännyt tosi hankalaan taloon jossa johdosta lähtien on kuviot sekaisin niin kiitos ja moi.

Jaloilla kannattaa kanssa äänestää.Terveyttä ei pidä menettää.Sen aika on sitten joskus!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Päivystyspoli

    Kiusausaiheita : keskeytettään (virallisesti jokaiselle kuuluv) ruokatauko : "tänne on tultut töitä tekemään"  , syytettään valituskirjeillä asjaan kuulumatonta työntekijä (työ kuulu kiinteistölle ja putkimiehille, vanhat likakaivot/putket jatkuvasti tukossa ja haise) , töissä sairaaksi tulemisestä vähennettään aiheettomasti palkasta , epäkohtiä esimiehelle kertoessa  on/tulee(tulnut) kaikilla siirto nopeasti  muualle (puutoksia jatkuvasti) . Pätee vain kirjallinen valitus, asioita ei selvitettä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Vieras: sorrettujenystävä

Hankalinta kiusaaminen on silloin, kun työpaikalla kiusaajat ovat vapaallakin ystäviä esimiesten kanssa. Siinä on täysin voimaton ja uhreilla ei ole mitään suojaa. Esimiehet eivät uskalla puuttua kiusaamiseen, koska kiusaajat ovat heidän ystäviään. Joten uhrit lähtevät pois. Olen itse töissä todella sairaassa työyhteisössä ja seurannut tätä touhua suu pyöreänä. Ihmiset ovat täysin voimattomia tätä touhua vastaan. Mutta kun ruokaakin pitäisi saada ostettua, niin töissä on pakko kulkea. Sairauslomia on todella paljon ja pitkiä. Mutta näitä suljettuja yhteisöjä on paljon. Jos jotain tapahtuu, niin ystävät pitävät huolen, että johto ei kuule kuin sen yksipuolisen tarinan. Sitten uhri jyrätään yhdessä ja kaikki hänen sanansa käännetään niin, että lopulta hän alkaa epäilemään jo mielenterveyttään, että hänkö tässä olikin syyllinen. Ja tätä tapahtuu aina uudestaan ja uudestaan ja aina uhri lähtee pois ja työporukka voi taas huokailla, että miten tuollainen kehtasi tullakkaan meidän suljettuun ja ihanaan työyhteisöön. Hyvä kun tajusi lähteä pois. Ja ovella on jo uusi uhri tulossa naivina töihin. Jos hän ei heti huomaa liittoutua näiden ystävien kanssa, hän ei tule pärjäämään tässä työpaikassa. Surullista, kun tuntuu, että juuri ne ahkerimmat hoitajat on syöty pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Juuri näin!
4 tuntia sitten, Vieras: sorrettujenystävä kirjoitti:

Hankalinta kiusaaminen on silloin, kun työpaikalla kiusaajat ovat vapaallakin ystäviä esimiesten kanssa. Siinä on täysin voimaton ja uhreilla ei ole mitään suojaa. Esimiehet eivät uskalla puuttua kiusaamiseen, koska kiusaajat ovat heidän ystäviään. Joten uhrit lähtevät pois. Olen itse töissä todella sairaassa työyhteisössä ja seurannut tätä touhua suu pyöreänä. Ihmiset ovat täysin voimattomia tätä touhua vastaan. Mutta kun ruokaakin pitäisi saada ostettua, niin töissä on pakko kulkea. Sairauslomia on todella paljon ja pitkiä. Mutta näitä suljettuja yhteisöjä on paljon. Jos jotain tapahtuu, niin ystävät pitävät huolen, että johto ei kuule kuin sen yksipuolisen tarinan. Sitten uhri jyrätään yhdessä ja kaikki hänen sanansa käännetään niin, että lopulta hän alkaa epäilemään jo mielenterveyttään, että hänkö tässä olikin syyllinen. Ja tätä tapahtuu aina uudestaan ja uudestaan ja aina uhri lähtee pois ja työporukka voi taas huokailla, että miten tuollainen kehtasi tullakkaan meidän suljettuun ja ihanaan työyhteisöön. Hyvä kun tajusi lähteä pois. Ja ovella on jo uusi uhri tulossa naivina töihin. Jos hän ei heti huomaa liittoutua näiden ystävien kanssa, hän ei tule pärjäämään tässä työpaikassa. Surullista, kun tuntuu, että juuri ne ahkerimmat hoitajat on syöty pois.

Ei ole välineitä tilenteen korjaamiseen.Joskus pyysin mm työterveyshuoltoa ja psykologia selvittämään asiaa.

Loppupelissä minä lähdin pois ja vieläkin puin omassa terapiassa tapahtuneita asioita. Työkyky vajaavainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...