Jump to content
MAINOS

Anestesiahoitajaksi ilman perioperatiivisia suuntaavia opintoja


Vieras: Sh -opiskelija

Recommended Posts

Vieras: Sh -opiskelija

Hei! Osaako joku kertoa nykyisestä systeemistä leikkuripuolella, sillä asiaa useasta eri lähteestä tiedustellessa en ole vieläkään saanut selkeää vastausta. Onko siis leikkuriin anepuolelle miten vaikeaa työllistyä ilman perioperatiivisen suuntaavia opintoja.

 

Meidän koulussa ainoastaan akuutti puoli löytyy, ja sitä kautta harkkaan pääsee kyllä leikkuriin. Kuitenkin tulevaa työllistymistä ajatellen, otetaanko esim. Helsinkiin tai Tampereelle leikkuriin ilman noita erikoistumisia. Syventävä harjoittelu meillä on 15 viikkoa, ja lisäksi opinnäytetyöllähän voi opintoja "suunnata" leikkuriin. Lasketaanko nuo kenties perioperatiiviseksi suuntaaviksi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Pääsee mun tietojen mukaan ainakin tekemään sijaisuuksia. Toimea varten sitten yleensä kouluttavat lisää. Yleensäkään nuo suuntautumiset ei hirveästi tunnu vaikuttavan siihen mihin työllistyy, toki helpottavat pääsyä hieman just niihin hommiin mihin suuntautuu mutta ei ne mitään sulje pois.

Psyk puolesta olen tosin kuullut, että sinne pitää olla myös syventävät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sh -opiskelija
3 tuntia sitten, Haris kirjoitti:

Pääsee mun tietojen mukaan ainakin tekemään sijaisuuksia. Toimea varten sitten yleensä kouluttavat lisää. Yleensäkään nuo suuntautumiset ei hirveästi tunnu vaikuttavan siihen mihin työllistyy, toki helpottavat pääsyä hieman just niihin hommiin mihin suuntautuu mutta ei ne mitään sulje pois.

Psyk puolesta olen tosin kuullut, että sinne pitää olla myös syventävät.

Selvä, kiitos vastauksesta. Kuulostaisi kyllä erikoiselta, että joku amk syventyminen sulkisi ovia. Työssähän sen sitten oppii. Ja käsittääkseni 14 viikkoa jos syventävissä käyttää leikkurissa, niin varmaan saa jo aika hyvät eväät jatkaa töihin siitä. Eikös puolisen vuotta pidä olla anehoitajalla takapiru katselemassa tekemisiä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Anestesiasta en tiedä, mutta teholla taitaap olla 6kk joku tuijottamassa. Ihan varmasti saa hyvät eväät jatkoon jos on sen 14vko palloilemassa siellä. Itse ainakin työllistyin syventävien harjoittelupaikkaan

 

Siis tarkoitin, että psyk syventävillä pääsee psyk + somaattiselle puolelle, mutta ilman psyk. syventäviä ei pääsisi psykiatrialle. Tosin tuo on huhua mitä kaverit on sanonut, totuus voi olla tuolla ulkona. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suuntaavat opinnot eivät ole edellytys työllistymiselle. Omalla työpaikalla yhdessä HUS:n leikkureista kaikilla töihin tulleilla vastavalmistuneilla sairaanhoitajilla on ollut takanaan opiskeluaikanan työharjoitteluina tehdyt 1-2 leikkurijaksoa. Jotkut ovat olleet meillä opiskelijoita syventävässä leikkuriharjoittelussa . Omassa monenlaista osaamista edellyttävässä vaativassa yksikössä anepuolen perusperehdytysaika on yleensä 12 viikkoa. Perehdytysaika voi tapauskohtaisesti olla myös pidempi. Jotkut oppivat ripeämmin, toisilla asioiden omaksuminen kestää kauemmin. Näitä asioita arvioidaan perehdytysaikana perehdytyskeskusteluissa, joita perehtyjä käy yhdessä nimettyjen perehdyttäjiensä ja ane-aoh:n kanssa. Kun perehtyjä aikanaan siirtyy vahvuuteen, niin työpisteet ovat helpommasta päästä osaamistason mukaan.  Jos  työpisteen potilastapausten joukkoon sattuu perusperehdytysajan jälkeen vaativampi anestesiamuoto/potilas, niin kokemattomammalle laitetaan  "takuri" eli toinen, kokenut anestesiahoitaja kaveriksi.  Työssä oppimista tapahtuu siis pitkään virallisen perusperehdytysajan jälkeen.  Myöhemmin, yleensä vähintään vuoden tai kahden jälkeen seuraa lisää vaativampien anestesioiden perehdystystä, jolloin tavoitteena on saavuttaa tietyt valmiudet jotta voi niiden myötä alkaa päivystämään. 

Jos leikkuriin - oli kyseessä sitten anestesia tai instrumenttipuoli - halajaa töihin, niin kannattaa olla itse aktiivisesti suoraan yhteydessä kiinnostavien paikkojen osastonhoitajiin tai ylihoitajiin.

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...