Jump to content
MAINOS

iv lääkkeet


apuhoitaja

Recommended Posts

Hei, onko muilla tälläistä käytäntöä iv lääkkeiden antamisessa kun meillä, että lähihoitajan pitää pyytää sairaanhoitajaa laittamaan iv lääkkeen omille potilailleen, muutoin ne jää antamatta? Eikö tämä kuulu sh vastuualueeseen eikä lähärin?

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Lähinnä mietityttää potilasturvallisuus. Siinä mielessä että jos se on mun muistin varassa, niin saattaa jäädä potilas ilman lääkettä. Kun sh katsoo samaa seinälistaa mitä minäkin. Niin miksi mun pitää juosta kertomaan sh:lle että on iv lääke. Saattaa olla etten nää yhtäkään sh puoleen tuntiin. Joo kyllä , kyllä siinä ajassa saatan sen jo itse unohtaa kun on tuhat muuta asiaa hoidettava. Aina kun on välikäsiä niin homma ei toimi 100%. Haluaisin kuulla millaisia käytäntöjä muilla on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

9 tuntia sitten, apuhoitaja kirjoitti:

Lähinnä mietityttää potilasturvallisuus. Siinä mielessä että jos se on mun muistin varassa, niin saattaa jäädä potilas ilman lääkettä. Kun sh katsoo samaa seinälistaa mitä minäkin. Niin miksi mun pitää juosta kertomaan sh:lle että on iv lääke. Saattaa olla etten nää yhtäkään sh puoleen tuntiin. Joo kyllä , kyllä siinä ajassa saatan sen jo itse unohtaa kun on tuhat muuta asiaa hoidettava. Aina kun on välikäsiä niin homma ei toimi 100%. Haluaisin kuulla millaisia käytäntöjä muilla on.

Siitähän tuo on kiinni miten on sovittu että työt jaetaan. Jossain paikoissa joissa on sairaanhoitajia ja lähihoitajia, niin sairaanhoitajat sopivat aina keskenään miten iv-lääkkeet hoidetaan.

Joissain paikoissa jokainen vastaa itse omien potilaidensa lääkehoidon toteutuksesta (jota itse pidän parhaimpana ja potilaslähtöisimpänä mallina), jolloin lähihoitajat pyytävät sairaanhoitajia tekemään ne työt joihin heidän luvat ei riitä. Silloin tietysti se työnteon pitää olla vastavuoroista, eli kun sairaanhoitaja laittaa iv-lääkkeet niin lähi ja perushoitajat tekevät jotain sen sairaanhoitajan potilaiden perushoitoa. Näin jokainen on kärryillä siitä mitä lääkkeitä ja milloin oma potilas on saanut.
Jos vuoron alussa pyydät sairaanhoitajaa antamaan sen ja sen lääkkeen siihen aikaan, niin silloin se ei ole enää sinun murheesi. Jokatapauksessa tätä työtä tehdään yhdessä ja jokaisen homma on mulkoilla niitä listoja, että kaikki saavat lääkkensä ajallaan, eikä ne jää jonkun unohduksen vuoksi saamatta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen töissä sairaalan vuodeosastolla ja omat potilaan on joka vuorossa. Meillä on yhteisesti sovittu, että lähihoitaja pyytää sairaanhoitajaa laittamaan iv.lääkkeet. Meillä ei ole ikinä kukaan sanonut, että homma jotenkin olisi vaivalloinen. Päinvastoin aiemmin kun näin ei ollut sovittu, niin jonkin verran iv.lääkkeitä jäi antamatta kun kaikki sairaanhoitajat tarkistivat vain omien potilaidensa iv.lääkkeet eikä ollut selvää kuka kenenkin lääkkeet antaa. Työ on kuitenkin sen verran porrastettua, että harvoin kaikki saman vuoron sairaanhoitajat ovat samassa paikassa, että asiasta voisi sopia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...