Jump to content
MAINOS

Terveydenhoitajan palkka


sisukas

Recommended Posts

Kertoisitteko terveydenhoitajat hieman palkkojanne. Mietin josko kouluttautuisin sh:sta vielä th:ksi. Onkohan palkassa isoa eroa. Toki th ei yleensä nauti vuorolisiä kuten minä osastolla työskentelevä sh, mutta toisenlaisen työnkuvan vuoksi olen alkanut miettiä "alan vaihtoa".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Päätinpä vastata, kun asiaan minulla on sanottavaa, vaikka kysymyksestä on jo aikaa.

Palkka riippuu kunnasta. Olen työskennellyt kunnassa, jossa th:lle maksettiin aivan sama peruspalkka kuin sh:lle. Työehtosopimus luokittelee th:t samaan palkkaryhmään kuin sh:t, vaikka koulutus onkin puoli vuotta pidempi. Monet kunnat näyttävät kuitenkin maksavan th:lle n. 100 e parempaa perus(kuukausi)palkkaa, mikä ei kuitenkaan riitä korvaamaan vuorolisien puutetta. Käytännössä siis sh:n vaihtaessa th:ksi kokonaispalkka tulee hyvin todennäköisesti putoamaan. Moni haluaa kuitenkin th:ksi juuri työtehtävien sekä päivätyön vuoksi. Mielestäni kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan, onko järkevää opiskella ammattiin, jossa palkka tulee olemaan pienempi, vai löytyisikö kuitenkin ala, jossa palkka voisi opintojen kautta vaikka noustakin.

Työtilanne th:lla tuntuu olevan tällä hetkellä aika huono. Teeppä huviksesi haku mol:n sivuilla ja vertaa avoimien paikkojen määrää sh:n vastaaviin. Varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella th:n paikkoja vapautuu hyvin harvoin ja sijaisiahan ei yleensä oteta th:n sairauslomiin, elleivät sitten veny monien kuukausien mittaisiksi. Työtilanteen vuoksi (omien kokemuksieni perusteella, en ole nähnyt mitään tilastoja aiheesta) moni th joutuu lopulta kuitenkin myöntymään sh:n hommiin.

Hommaa hankaloittaa myös se, että th:n työtehtävät vaativat usein aika paljon työn tuomaa kokemusta ja perehtymistä (tietysti sama pätee myös sh:n työhön usein), työ kun on hyvin itsenäistä. Itse esim. olen tehnyt töitä nimenomaan aikuisväestön parissa valmistuttuani, en lainkaan neuvoloissa, joihin ne vähät avoimet työpaikat tuntuvat useimmiten olevan. Pelkkä koulutus antaa vain peruseväitä alkuun pääsemiseksi (as always), joten enää en oikein pysty hakemaankaan neuvolatyöhön... en todella koe omaavani niiden työtehtävien vaatimia käytännöntaitoja enää alkuunkaan, se vähä mitä koulussa opetettiin on unohtunut vuosien mittaan. Ei tosin sillä että haluaisinkaan neuvolaan! :'D Mutta tällainen työkokemuksen tuoma erikoistuminen johonkin tiettyyn asiakassektoriin rajaa vielä entisestään jo olemassaan heikkoa työtilannetta. Esim. itselleni unelmatyö voisi olla työttömien terveystarkastukset, terveyskeskuksen aikuisvastaanotto tai vaikkapa ikäneuvola. Tällaisia paikkoja vain vapautuu aniharvoin eli käytännössä tuntuu siltä, että pitäisi olla valmis muuttamaan jonnekin syrjäseudulle työn perässä, jos tällaisen paikan haluaisi. :/

Oma neuvoni on siis, että opiskele ihmeessä, jos tuntuu että th:n työnkuva on todella se mitä haluat eikä sinua haittaa palkan pieneneminen todennäköisesti useammalla satasella (3-vuorotyöstä). Mieti myös tarkoin, minkä asiakasryhmän kanssa haluaisit työskennellä ja onko siihen realistisia työmahdollisuuksia tarjolla riittävästi! On melko järjestöntä opiskella th:ksi vain palatakseen olosuhteiden pakosta sh:n hommiin.

Neuvolatyöhön varmaan helpoiten työllistyy, kouluterveydenhuoltoonkin paikkoja on. Lapsien ja lapsiperheiden kanssa työskentely on kuitenkin ennenkaikkea perhekeskeistä hoitotyötä, ei siis pelkkää ihanaa vauvojen kanssa jokeltelua ja ihastelua, että voi kun se on kasvanut. Perhekeskeinen ja yksilökeskeinen hoitotyö eroavat todella paljon; sh usein on tottunut hoitamaan pääasiassa yksilöä. Neuvolassa ja kouluth:ssa hoidetaan siis koko perhettä, ongelmat kun usein ovat lähtöisin siitä, ei niinkään sen yksittäisestä jäsenestä puhtaasti.  Esim. lapsen lihominen ei ole useinkaan oikeastaan lapsen syy vaan vanhempien vastuulla. Tällöin pitää siis puuttua koko perheen ruokavalioon ja liikuntatottumuksiin. Keskustelu meneekin helposti oikeastaan vanhemman hoitamiseen: miten hän jaksaisi laittaa itse ruokaa, opetella ostamaan ja tarjoamaan kasviksia, vaihtaa höttöleipä täysjyvään. Sitten soppaan astuu eri lasten ja puolison makumieltymykset, allergiat, rahaongelmat ym. Yhtäkkiä pohdittekin viiden ihmisen ruokavalion muuttamisen esteitä.  Tilanteet on usein aika kimurantteja ja silti th ei saisi menettää omaa uskoaan muutoksen mahdollisuudesta. Monesti haluaisit ihan hirveästi auttaa lasta, mutta vanhemmat ovat suurin ongelma tielläsi, etkä voi välttämättä tehdä juuri muuta kuin seurata ja pohtia milloin lastensuojeluilmoituksesta olisi apua vai onko siitä enemmänkin luottamussuhteen menettämisen myötä haittaa.

Työ vaatii hyviä hermoja, valtavaa tahdikkuutta (vanhemmuuteen puuttuminen on yksi aroimmista asioista ihmisillä), ja halua ottaa vastuuta myös ihmishengistä erityisesti äitiysneuvolatyössä (th:n tekemät kämmit raskauden seurannassa voivat johtaa pahimmillaan... no hirvittäviin lopputuloksiin. Murehtijalle, kuten minä, tämä ei sovi.) Ja jos jotain sitten myöhemmin tapahtuu lapselle (hyväksikäyttötapaukset ym.), lööpeissä ihmetellään miksi neuvolassa ei huomattu mitään/ puututtu tilanteeseen. Työ voi olla hauskaa, helppoa ja ihanaa terveiden ja hyvinvoivien perheiden kanssa, mutta kaikkea muuta silloin kun lapsella ei kaikki olekaan hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...