Jump to content
MAINOS

Saako hoitaja antaa Selokenia?


Lämäri

Recommended Posts

Tuli mieleen tässä tuollainen kyssäri, kun itselläni on sellainen tausta, että viime vuonna olin Helsingissä Malmin sairaalassa töissä, ja tällä hetkellä oon keski-suomessa päivystyksessä. Helsingissä ollessa, sairaanhoitajat eivät saaneet antaa selokenia, sen teki vain lääkäri. Kun taas vaihdoin nykyiseen paikkaan keskussairaalaan, hoitajan antama seloken on ihan arkipäivää. Mitä olen muiden kanssa keskustellut, niin varsin monet, sekä lääkärit että hoitajat ovat nykyisessä paikassa ihmetelleet tuota "vain lääkäri antaa selokenia"-käytäntöä. Eräs lääkäri jopa totesi, että "kyllähän sillä tavalla saadaan tietysti työllistettyä lisää lääkäreitä".

Lisäksi lääkäreiden määräämäät annokset vaihtelevat todella rajusti. Olen antanut lääkärin määräyksestä 5mgx3, eli viiden minuutin välein 5mg selokenia, kolme kertaa. Yhteensä 15mg 15min aikana. Edellyttäen tietenkin, että paineet ja syke pysyvät sallituissa rajoissa. Sitten on niitä jotka määrääväät selokenia 2,5mg tunnin välein. Ja kaikkea siltä väliltä. 

Miten teillä muilla on? Saako muualla Suomessa (kuin Hesassa) hoitajat antaa selokenia? Onko muita lääkkeitä mitä tiedätte, että jossain saa antaa, jossain ei? 

Olipas epäselvä teksti, pahoittelut siitä :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse myös keski-suomessa työskentelen... En ole törmännyt että Seloken olisi joku maaginen vain lääkäreiden antama lääke. Digoxiniä en itse lähtökohtaisesti suostu antamaan meidän vuodeosasto olosuhteissa iv-muotoisena jos lääkäri ei ole oikeasti paikanpäällä, mutta vähän tapauskohtaista tuokin. Adenosiinit saa lääkäri annella ihan omin kätösin.

Lääkärit ja lääkemääräykset... Voi hyvää päivää jos niistä yrittää jonkinlaista yhteneväisyyttä hakea.

Ensimmäisenä esimerkkinä tulee vaikka mieleen pitkään alkoa kitannut, joka tulee seurantaan. Yksi määrää että aloitetaan kyllästys kun promillet alle __ (tuo sitten voi olla jotain 1,5 ja 0 väliltä). Toinen määrää että vasta jos deliööttinen, joku sitten aloittaa risolidit... Toinen kaiken mahdollisen tarvittavaksi, serenase, tenox, quetiapin, propral, atarax jne. Joku keksii sitten ihan vatsansuojalääkkeenkin aloittaa.

Mitään hemmetin logiikkaa tuosta ei löydä pitkällä tikullakaan, onneksi hoitajat tekee sitten loppujenlopuksi lupien puitteissa niinkuin "on tapana".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7/9/2016 klo 12.45, Lämäri kirjoitti:

Tuli mieleen tässä tuollainen kyssäri, kun itselläni on sellainen tausta, että viime vuonna olin Helsingissä Malmin sairaalassa töissä, ja tällä hetkellä oon keski-suomessa päivystyksessä. Helsingissä ollessa, sairaanhoitajat eivät saaneet antaa selokenia, sen teki vain lääkäri. Kun taas vaihdoin nykyiseen paikkaan keskussairaalaan, hoitajan antama seloken on ihan arkipäivää. Mitä olen muiden kanssa keskustellut, niin varsin monet, sekä lääkärit että hoitajat ovat nykyisessä paikassa ihmetelleet tuota "vain lääkäri antaa selokenia"-käytäntöä. Eräs lääkäri jopa totesi, että "kyllähän sillä tavalla saadaan tietysti työllistettyä lisää lääkäreitä".

Lisäksi lääkäreiden määräämäät annokset vaihtelevat todella rajusti. Olen antanut lääkärin määräyksestä 5mgx3, eli viiden minuutin välein 5mg selokenia, kolme kertaa. Yhteensä 15mg 15min aikana. Edellyttäen tietenkin, että paineet ja syke pysyvät sallituissa rajoissa. Sitten on niitä jotka määrääväät selokenia 2,5mg tunnin välein. Ja kaikkea siltä väliltä. 

Miten teillä muilla on? Saako muualla Suomessa (kuin Hesassa) hoitajat antaa selokenia? Onko muita lääkkeitä mitä tiedätte, että jossain saa antaa, jossain ei? 

Olipas epäselvä teksti, pahoittelut siitä :P

Mitä tarkoitat antamisella? Ei tietenkään saa antaa ilman määräystä, mutta jos on lupa antaa esim. tarvittaessa, niin siitä vaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Olen kahdessa paikassa eri puolella Suomea tottunut siihen, että hoitaja antaa Selokenin, mutta yleensä vain siinä tapauksessa, että potilas on monitoroituna. Muistan ainakin yhden kerran, että lääkäri antoi Selokenin potilaalle, joka oli tavallisella vuodeosastopaikalla, eipä tainnut olla edes telemetriaakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Baxxxter

Meillä Varsinais-Suomessa hoitajan antama Seloken on ihan arkipäivää. Harvemmin menee listalla, tarvittavista löytyy yleensä / saadaan sinne soittamalla lääkärille. Monitorissa ei potilas ole, ellei muuten sitten vaadi telemetriaseurantaa. RR toki tsekataan ensin, että kestääkö..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Herää vain kysymys, millä indikaatiolla kyseistä lääkevalmistetta annetaan ei-monitoroiduille potilaille? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1 tunti sitten, Vieras: Ssshoo kirjoitti:

Herää vain kysymys, millä indikaatiolla kyseistä lääkevalmistetta annetaan ei-monitoroiduille potilaille? 

Monitorointihan on suhteellinen käsite, mutta kokeneet hoitajat ovat kertoneet tuota käytettävän takykardisuuteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

19 minuuttia sitten, Kunkku kirjoitti:

Monitorointihan on suhteellinen käsite, mutta kokeneet hoitajat ovat kertoneet tuota käytettävän takykardisuuteen.

Jos potilas on niin takynen, että tarvii i.v:sti selokenia, luulis olevan monitoroituna. Tosin itse en o tuolla lätrännyt vuosiin, toki asiat ovat voineet muuttua niistä ajoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

52 minuuttia sitten, Osku kirjoitti:

Jos potilas on niin takynen, että tarvii i.v:sti selokenia, luulis olevan monitoroituna. Tosin itse en o tuolla lätrännyt vuosiin, toki asiat ovat voineet muuttua niistä ajoista.

Meillä ainakin vuodeosastolla Selokenia takykardian vuoksi tarvitseva potilas on aina telemetriassa ja jos ei ole, mutta tarve Selokenille yhtäkkiä ilmenee, niin laitetaan kyllä. Yleensä lykkään potilaaseen kuitenkin myös monitorin kiinni, kun meidän tele näkyy vain kansliassa ja monitoria kuitenkin käytän verenpaineiden kontrollointiin. Sen verran on näkynyt mm. rytmin kääntymisiä, asypätkiä ja reilusti laskevia verenpaineita, että aika tarkkaan kyllä seuraan aina Selokenia antaessani enkä itse uskaltaisi sitä ilman monitoriseurantaa antaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, Osku kirjoitti:

Jos potilas on niin takynen, että tarvii i.v:sti selokenia, luulis olevan monitoroituna. Tosin itse en o tuolla lätrännyt vuosiin, toki asiat ovat voineet muuttua niistä ajoista.

No meillä ei sähköisesti monitoroida potilaita kuin poikkeustapauksissa, koska seurantamonitorit eivät kuulu valikoimaan. Meillä on potilaita, joille po. lääkitseminen ei syystä tai toisesta onnistu, toisaalta sitä takykardisuutta pitää silti hoitaa... nuo potilaat eivät välttämättä ole myöskään enää erikoissairaanhoidon piirissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähtökohtaisesti takykardiaan on aina jokin syy, esimerkiksi rytmihäiriö. Luulisi jokaisen olevan myös kiinnostunut tästä tilan aiheuttajasta, joka siis edellyttää ekg:n ottamista tai rytmin monitorointia + tilanarviointia. Toki myös näiden tulkintaa 🤔. Toisin sanoen takykardia ei ole siis normaalitila. Käytännöt voi tietenkin olla mitä vain. Ymmärrettävää tietenkin korvata p.o. lääke i.v. valmisteella tarvittaessa, edellyttää mielestäni kuitenkin tarkempaa tarkkailua kuin tabletin antaminen 🤔

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eksyin hieman alkuperäisestä kysymyksestä. Perusterveydenhuollon päivystyksessä meillä saa sh antaa i.v Seloken lääkevalmistetta lääkemääräyksen perusteella tietenkin (nämä voivat hieman vaihdella lääkäristä riippuen, lähinnä kerta-annoksen ja antovälin suhteen) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

42 minuuttia sitten, Vieras: Ssshoo kirjoitti:

Lähtökohtaisesti takykardiaan on aina jokin syy, esimerkiksi rytmihäiriö. Luulisi jokaisen olevan myös kiinnostunut tästä tilan aiheuttajasta, joka siis edellyttää ekg:n ottamista tai rytmin monitorointia + tilanarviointia. Toki myös näiden tulkintaa 🤔. Toisin sanoen takykardia ei ole siis normaalitila. Käytännöt voi tietenkin olla mitä vain. Ymmärrettävää tietenkin korvata p.o. lääke i.v. valmisteella tarvittaessa, edellyttää mielestäni kuitenkin tarkempaa tarkkailua kuin tabletin antaminen 🤔

Ei tietenkään ole normaali tila ja ekg otetaan tottakai jos ei tiedetä mistä on kyse. Niinkuin hyvin tiedät, niin ihmisillä on kuitenkin kroonisia rytmihäiriöitä jotka takykardisuutena ilmenevät, tottakai niitä pyritään hoitamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä terkkarin vuodeosastolla välillä näitä määrätään kertaluonteisesti, ilman monitoriseurantaa. Itse pyydän aina p.o muotoisena tai siirtoa paikkaan jossa monitoriseuranta mahdollinen. Poikkeuksena loppuvaiheen syöpäpotilaat joilla takykardian vuoksi epämukava olla, eivätkä halua olla liian sedatoituna muilla keinoilla. Tosin hyöty yleensä vain hetkellinen ja tarvitaan kuitenkin oxanest+lorazepam loppuajaksi, joskus midazolam.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Nyt op tulkitsee vähän väärin Helsingin ohjetta. Helsingissä selokenia saa pistää hoitaja aivan vapaasti kunhan potilas on monitoriseurannassa, ja siihen on lääkärin määräys. Mikäli potilas ei ole aikaisemmin saanut kyseistä lääkettä, ensimmäisellä kerralla lääkärin pitäisi pistos antaa tai "valvoa" pistosta. Ilman monitorointia lääkettä ei pistä lääkäri tai hoitaja. Käytännössä hommahan menee niin että lääkärille kerrotaan ettei potilas ole saanut k.o lääkettä aiemmin, jolloin hän tulee paikalle joko antamaan ensimmäisen pistoksen, tai on välittömästi saatavilla

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen Helsingin kaupungilla töissä ja meillä Selokenin antaa lääkäri.

Niin ja siis selvennys vielä että lääkärin pitää itse tulla painamaan ruiskun mäntää.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, Kunkku kirjoitti:

Millä te hoidatte takykardisia flimmeri potilaita, jotka eivät pysty ottamaan po. hidastavia?

i.v. Metoprololilla(monitoroituna). Miksei perusterveydenhuollossa voi antaa joko digoksiniä tai beetasalpaajaa vaikka nenämahaletkun kautta, jos p.o. annostelu ei muuten natsaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Kirurgian osastoilla kirurgit saa välillä päähänsä meillä päin määrätä i.v. Selokenia. No, monitoriseurantaa ei voida toteuttaa, joten on kieltäydytty. Vaihtoehdoiksi on annettu Seloken p.o. tai siirto yksikköön jossa monitoriseuranta voidaan toteuttaa.

Sisuksilla taas i.v. Seloken toteutetaan hoitajan toimesta monitoriseurannassa, en muista kuulleeni että lääkäriä oltaisi oltu vailla paikan päälle, saatika mäntää painamaan. Riippuu toki muutenkin potilaan tilasta, mutta itsessään Selokenin takia ei ole lääkäriä vaadittu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...