Jump to content
MAINOS

esimiehen vaitiolovelvollisuus


TeresaKoo

Recommended Posts

palasin tänään sairauslomalta töihin, jossa minua odotti minulle osoitettu avonainen sisäisen postin kuori jossa oli oh:n lähettämä muistio kanssani työterveyshuollossa käydystä varhaisen tuen keskustelusta. En tiedä onko kirje tullut avonaisena vai avattu työpaikalla mutta nyt kaikki sairaustietoni ovat olleet n. viikon verran kaikkien luettavissa. Olisin odottanut tietojen salaamiseksi että muistio olisi ensin suljettu tavalliseen kuoreen ja se sisäiseen kuoreen, molemmat osoitettuna minulle tai että muistio olisi lähetetty kotiosoitteeseeni. Mitä mieltä olette onko esimies rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
44 minuuttia sitten, TeresaKoo kirjoitti:

Mitä mieltä olette onko esimies rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan?

Avoimen kirjekuoren jättäminen yleisiin tiloihin on sama asia kuin esimies puhuis kovaan ääneen sinun asioita kansliassa. Eli voi olla että mihinkään varsinaisesti laittomaan ei esimiehesi ole syyllistynyt, mutta moitittavaan huolimattomuuteen nyt ainakin. Itse nostaisin kissan pöydälle, tilanteen mukaan joko esimiehen kanssa suoraan keskustelemalla tai sähköpostikyselyllä jonka jakeluun voisi sitten tarvittaessa ylemmän esimiehenkin liittää..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

16.5.2016 klo 19.47, dino kirjoitti:

Avoimen kirjekuoren jättäminen yleisiin tiloihin on sama asia kuin esimies puhuis kovaan ääneen sinun asioita kansliassa. Eli voi olla että mihinkään varsinaisesti laittomaan ei esimiehesi ole syyllistynyt, mutta moitittavaan huolimattomuuteen nyt ainakin. Itse nostaisin kissan pöydälle, tilanteen mukaan joko esimiehen kanssa suoraan keskustelemalla tai sähköpostikyselyllä jonka jakeluun voisi sitten tarvittaessa ylemmän esimiehenkin liittää..

Ei mitään lisättävää dinon tekstiin.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 3 kuukautta myöhemmin...
‎16‎.‎5‎.‎2016 klo 19.47, dino kirjoitti:

Avoimen kirjekuoren jättäminen yleisiin tiloihin on sama asia kuin esimies puhuis kovaan ääneen sinun asioita kansliassa. Eli voi olla että mihinkään varsinaisesti laittomaan ei esimiehesi ole syyllistynyt, mutta moitittavaan huolimattomuuteen nyt ainakin. Itse nostaisin kissan pöydälle, tilanteen mukaan joko esimiehen kanssa suoraan keskustelemalla tai sähköpostikyselyllä jonka jakeluun voisi sitten tarvittaessa ylemmän esimiehenkin liittää..

Eipä tarvii avonaisia kirjekuoria tietojen levittelyyn. Meillä esimies kertoo ainakin osalle porukasta ts.suosikeilleen toisten syyt saikkuun.Lisäksi vielä kahvitauolla otetaan saikulla olevan tapaus "käsittelyyn". Nykyään tuntuu että,vaikka on lääkärin todistuksella sairaana aina epäillään,ettei se nyt "varmaan mitään niin vakavaa ole,mutta ei vaan viitsi töihin tulla. Todella ikävää,kun sairastuu,tietää,että taas alkaa se seläntakana puhuminen. Jos on tuki- ja liikuntaelinvaivoja ollaan lähes heti ehdottamassa kevyempää työtä. Se vaan on niin ettei meidänkään työmaalta niitä kevyitä töitä löydy.Jos esimieheltä kysyy suoraan,niin asia kiistetään tai olet ymmärtänyt asian väärin?!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitajatar

Tässähän nyt on hyvä kysyä että mitenkä se menee kun henkilö sairastuu, saako työvuorotaulukkoon merkata S-päivät vuorojen päälle. Jostain työpaikastani vaan muistelen että oli kiellettyä, perustuen työntekijän yksityisyyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

29 minuuttia sitten, Vieras: Hoitajatar kirjoitti:

Tässähän nyt on hyvä kysyä että mitenkä se menee kun henkilö sairastuu, saako työvuorotaulukkoon merkata S-päivät vuorojen päälle. Jostain työpaikastani vaan muistelen että oli kiellettyä, perustuen työntekijän yksityisyyteen.

http://www.tehylehti.fi/fi/tyoelama/tieto-sairauslomasta-ei-kuulu-kaikille

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

13 minuuttia sitten, Osku kirjoitti:

Kyllä meidän yksikössä seinällä on työvuorolista, joka on ulkopuolistenkin nähtävissä halutessaan ja siitä isoilla punaisilla kirkuvilla kirjaimilla S tai LS.. Jos ei punakynää ole, on vahvistettu kuulakärkikynällä ko. kirjaimet että varmasti näkyy kauemmaksikin. Tämän ilmoituksen myös työntekijä tekee omaa toteumalistaansa jonka toimittaa eteenpäin palkanmaksua varten. 

On myös työyhteisön oma vihko, johon kirjataan usein: PirkkoLiisa soitti, on kuumeessa ja oksentaa, ei tule töihin tai PirkkoLiisa soitti, lapsella mahatauti, ei tule töihin..Tämäkin vihko avoimena yleisissä tiloissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 minuuttia sitten, Vieras: Hoitsu kirjoitti:

Kyllä meidän yksikössä [...]

Tätä on kösittämättömän paljon. Meillä tehdään tavalla x -> x on oltava oikein ja laillista. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6 minuuttia sitten, Vieras: Hoitsu kirjoitti:

Kyllä meidän yksikössä

Joo, kyllä monilla työpaikoilla rikotaan ohjeita, sopimuksia ja joskus jopa lakia. Jos haluaa muutosta asiaan, sitä pitää viedä eteenpäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en tekstilläni tarkoittanut että on oikein toimia yksikköni tavoin, vaan kun en edes tiennyt että tämmöinenkin laki/ohjeistus on olemassa! Nyt tiedän, kiitos! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kaikenlaista

Meitin firmassa on vielä niin hassusti, että esimies tekee viimeisen diagnoosin joka sitten päätyy henkilöstötoimistoon. Ensimmäistä kertaa, kun täyttelin sairauspoissaoloilmoitusta niin meinasi kahvi mennä kurkkuun, kun lomakkeeseen täyttelin omat henkilötiedot jonka jälkeen lomakkeessa on kissan kokoisin kirjaimin, että: Esimies täyttää loput lomakkeesta.

Loppuosa lomakkeesta kun on täynnä tietoja sairaudesta ja siellä on jos jonkinlaista diagnoosia. Hauskasti osa diagnooseista on suht vanhentuneilla nimityksillä, mutta ymmärrettävissä edelleen. Kukaan ei osannut minulle vastata, että miten esimies arpoo sen diagnoosin minun paperiin, kun lääkärintodistuksessahan on vain ICD-koodi. Ja jos olen ymmärtänyt oikein niin sitäkään ei saisi esimies lähteä penkomaan, että mitä tarkoittaa se ja se koodi. Noh, nythän se on käytännössä pakko googlailla siinä muun työporukan läsnäollessa pienessä toimistossa.

Kas vaan, I84, Liisalla on peräpukamia. Ottais Scheriproctia, kyllä se siitä. Ja mikäs tää seuraava koodi on...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo tuo onkin mielenkiintoista kun itsekkin olen siinä käsityksessä ettei esimies saisi selvitellä koodeja tai esimiehelle ei ole velvollinen edes sanomaan mikä sinua vaivaa jos sairauslomatodistus..Toisaalta esimies voi halutessaan evätä sairausajan palkan jos on sitä mieltä ettei ole pätevä syy sairauspoissaoloon. 

Esim. jos raskaudesta johtuva syy olla sairauslomalla, on aika ala-arvoista esimiehen selvittää noinkin hen.kohtainen asia ja syy, jota ei ole esimiehelle velvollisuus kertoa, tai juurikin peräpukamat, tai henkiset syyt. 

Tosin näähän on ikusiuuskysymyksiä, meillä on ilmoitetteva esimiehelle sairauspoissaolo välittömästi esim. sähköpostilla tai puhelimitse, ja syy.. Noh ehkä raskausaikana paljolti käytetään syytä: epämääräinen vatsakipu jne..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...