Jump to content
MAINOS

Mielipide 0-sopimuksen palkasta vrt. kollegat.


Sh_30

Recommended Posts

Olen reilut viisi vuotta työkokemusta kerännyt sh. Työllistyin hiljattain firmaan, joka rekrysi osittain itse, osittain vuokratyöfirman kautta. Sain paikan vuokratyöfirman kautta ja 0-sopimuksella. Tuntipalkkani on 14,09€, joka vastannee täysillä tunneilla G21-palkkaluokkaa. Heti ensimmäisenä päivänä toinen vastatyöllistetty kollega kysyi palkastani. Hänen kk-palkkansa on lähes 600€ enemmän! Keskustelin lähiesimieheni kanssa, joka oli myös melko ihmeissään palkkaerosta. Kertoi, että heidän kauttaan sh:n peruspalkka on 2600€. Laitoin vuokratyöfirmaan viestiä, jossa esitin pettymykseni palkkaukseen, sillä teen täysin samaa työtä kuin kollegani. Työ vaatii itsenäistä päätöksentekoa ja kielitaitoa. Minulle ei oltu laskettu kokemuslisää, mutta siitäkin huolimatta täysillä tunneilla kk-ansioni tulee olemaan n. 2200€ kuussa. 

Jotenkin nyt tuntuu, että aliarvioin ammattitaitoani tekemällä täysin samaa hommaa kuin muut ja tienaamalla siitä satoja euroja vähemmän. Työ on valtavan mielekästä, mutta kieltämättä nyt hommassa on kusetuksen makua. Suostuisitteko itse samaan, jos viereisen tiskin kollegan tilille kilahtaa 500-600€ enemmän palkkapäivänä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

14 tuntia sitten, Sh_30 kirjoitti:

Olen reilut viisi vuotta työkokemusta kerännyt sh. Työllistyin hiljattain firmaan, joka rekrysi osittain itse, osittain vuokratyöfirman kautta. Sain paikan vuokratyöfirman kautta ja 0-sopimuksella. Tuntipalkkani on 14,09€, joka vastannee täysillä tunneilla G21-palkkaluokkaa. Heti ensimmäisenä päivänä toinen vastatyöllistetty kollega kysyi palkastani. Hänen kk-palkkansa on lähes 600€ enemmän! Keskustelin lähiesimieheni kanssa, joka oli myös melko ihmeissään palkkaerosta. Kertoi, että heidän kauttaan sh:n peruspalkka on 2600€. Laitoin vuokratyöfirmaan viestiä, jossa esitin pettymykseni palkkaukseen, sillä teen täysin samaa työtä kuin kollegani. Työ vaatii itsenäistä päätöksentekoa ja kielitaitoa. Minulle ei oltu laskettu kokemuslisää, mutta siitäkin huolimatta täysillä tunneilla kk-ansioni tulee olemaan n. 2200€ kuussa. 

Jotenkin nyt tuntuu, että aliarvioin ammattitaitoani tekemällä täysin samaa hommaa kuin muut ja tienaamalla siitä satoja euroja vähemmän. Työ on valtavan mielekästä, mutta kieltämättä nyt hommassa on kusetuksen makua. Suostuisitteko itse samaan, jos viereisen tiskin kollegan tilille kilahtaa 500-600€ enemmän palkkapäivänä?

Vuokrafirma luonnollisesti vetää omansa välistä. Et ole halpa työntekijä asiakasyritykselle, vaikka saatkin työkavereitasi huonompaa palkkaa. Voit toki ehdottaa esimiehellesi, että palkkaisivat sinut suoraan, mutta siinä tapauksessa joutuisivat maksamaan rekrytointipalkkion vuokrafirmalle. Vissiin yleinen käytäntö on 2-3 kk palkkaa vastaava summa ja saattaapi olla, etteivät siihen ole halukkaita.

Henkilökohtaisella tasolla suostumiseni riippuisi olemassaolevista vaihtoehdoista. Voitko mennä muualle töihin, saatko neuvoteltua palkkaasi ylöspäin, onko sulle hyvä hetki työnhakuun jos jääkin tyhjän päälle, suostuuko asiakasyritys rekrytoimaan sut omille listoilleen jne jne?

Ainahan sitä voi ajatella, että se ei ole sulta pois jos joku toinen saa enemmän. Vaikka kyllä se varmasti korpeaa. Itsellä oli ennen hoitoalan töitä sama tilanne teollisuudessa, jossa olin vuokrafirman kautta 9 € / tunti ja puljun muilla työntekijöillä keskituntiansio 20 €:n paremmalla puolella tuotantolisineen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...