Jump to content
MAINOS

Glasgow Coma Scale


noviisi1

Recommended Posts

Elikkäs, kysymys kuuluu tuohon GCSn liittyen.. Miten kovassa humalassa olevan potilaan kohdalla arvioitte? Olen kohdannut potilaita, jotka ovat niin humalassa että hereille ei saa kivullakaan..
Olen vielä alan opiskelija, joten nyt vasta kesätyön kohdalla tullut rutiinisti käyttöön GCSn käyttö ja arviointi. Pyrin aina sanallisesti kirjaamaan ja raportoimaan potilaan tajunnantasoa, jos vahvassa humalassa niin mainitsen, että humalatilaan nähden GCS se ja se.

Miten muut teette ja asteikkoa käytätte? Itsellä ei ainakaan pätevyys vielä riitä määritelmien Fleksio kivulle tai Ekstensio kivulle määritelmien käyttöön. Olen myös pohtinut miten muistisairaan kohdalla tuota käyttää, osa muistisairaista kun ei enää esimerkiksi puhu, mutta saattaa muuten olla tajunnantasoltaan "skarppi".

 

 

   
   
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä mä kirjaan GCS:n mukaan tajunnan päihtyneiltä ja muistisairailta. Sanallinen arvio noissa korostuu. Pupilloita voi katsella, kipureaktiota etsiä, kokeilla sietääkö potilas nielutuubia ja varsinkin muistisairaiden kohdalla kannattaa kysellä hoitajilta / omaisilta mikä on potilaan normaali toimintakyky ja miten nykyinen tilanne eroaa siitä.

Ei ole tavatonta, että joku huonokuntoisempi laitosasukki saattaa olla niillä kolmosen glascoweilla ollut jo vuosia. Tämmöisillä kroonikoilla tahtoo painetasokin olla aika matala johtuen vuosien liikkumattomattomuudesta ja täten kontekstista irrotettuna kirjaukset saattaa näyttää melko hurjilta, ellei jossain kohtaa ole selvitetty sitä potilaan tavanomaista toimintakykyä.