Jump to content
MAINOS

Vanhusten hoitotapoja


Vieras: shigella

Recommended Posts

Vieras: shigella

Vanhainkodilla asukasta käsiteltiin lähinnä herra säärihaava tai rouva kakka aina housuissa. Jopa henkilökunnan kahvikeskusteluissa vilahteli asukkaiden vaippojen märkyys tai läpipäästöt.  Ruokatauolla keskusteltiin kuka oli haistellut kaameammat kaasuvuodot siihen mennessä päivää. Aamutyöt tehtiin tietyssä rutiinissa. Aamukahviin mennessä oli päästävä huoneeseen 7.  Hoitajat juttelivat keskenään omiaan yli sängyn käännellessään ja vaihtaessaan vaippoja asukasta kyljeltä toiselle. Joskus jopa joku asukas nukkui koko toimituksen ajan. Jos oli suihkupäivä oli lääkkeenjakajalla ensimmäinen työ antaa rauhoittava jo aamusta asukkaalle. Asukas oli puoliunessa pesutapahtuman ajan.

Ruokailuaikojen lähestyessä  kuulin jonkun hoitajan huokailevan ,voi kun tulis helppo ruoka jonka saisi nopeasti syötettyä. Ruokailussa hoitajat kehuskelivat  montako asukasta ehti syöttää. Työ vanhainkodissa tapahtui tietyn päiväohjelman mukaan. Kuitenkin työntekijöillä oli paljon poissaoloja ja sairaspäiviä niin että jo marraskuun alkuun oli koko vuoden sijaismäärärahat käytetty. Mikä sitten työssä kuormitti, oliko se aina samantapaiset työt vai vain kyllästyminen työhönsä. ?Työ  ei ollut mitään vaativaa lähihoitajalle kun aina oli saatavilla lääkäri ja sairaanhoitaja. Jos oli häiritsevä vanhus niin apu löytyi lääkkeistä . Sairastapauksissa kutsuttiin lääkäri paikalle.Nyt olen aivan uudessa  vanhusyksikössä. Meillä kaiken työn vanhusten kanssa määrittää laatu.

Asukkailla on vain tarpeellinen lääkitys omiin sairauksiinsa, mitään rauhoittavia ei anneta  vain tavasta tai varmuudeksi. Käytöshäiriöitä ehkäistään hyvällä kohtelulla ,virikkeellisellä toiminnalla ja luomalla turvallinen, lämpöinen, kodinomainen ilmapiiri.  Kaiken työn lähtökohta on asukas itse omana persoonana. Hän saa osallistua itse mahdollisuuksien mukaan talon toimintaan ja tuetaan ja ohjataan häntä selviytymään päivästään.

Hyvän päivän alku on  rauhallinen aamu, ketään ei herätetä kesken unia. Hän saa nukkua niin pitkään kuin haluaa.

Asukas hoidetaan niin että hän saa sanoa mielipiteensä vaatteistaan ja osallistua kaikkeen toimintaan itse. Päännyökkäystäkin odotellaan vastaukseksi. Asukas ohjataan aamutoimiin ja vain viimeiseksi hoitaja voi tehdä asukkaan puolesta jos mikään ohjaus ei auta. Aamutoimet tehdään rauhallisesti ja asukkaan voimavarojen mukaan muistaen asukkaan intimiteetin suojauksen ja asukkaan tottumukset ja tavat. Aamupala-aika on joustava .

Aamupäivään kuuluu viriketuokio ja tuolijumppa .Luetaan päivän lehtiä ja uutisia ääneen. Kerrotaan asukkaille päivän asiat. Päivänkulku pyritään tekemään vaihtelevaksi ja joustavaksi tilanteiden mukaan.Ruokailutapahtuma on kuin kotona.Katetaan pöytään kulhot ja kupit, lautaset, haarukat ja veitset. rauhoitetaan ympäristö ja osa henkilökunnasta istuu pöytään asukkaiden kanssa ja ohjaa ruokailua . Sänkyyn hoidettavien kanssa ruokailu tapahtuu myös rauhallisesti ja heille myös katetaan kauniisti  vaikka kaikkia välineitä ei tarvitakaan. Jauhetun ruuan kera on aina näytillä alkuperäistäkin ruokaa. Tuoksut, ruuan ulkonäkö ja liinalle katetut pöydät ovat myös osa ruokailua. Asukkaille puetaan oikeat kangasesiliinat ennen ruokailua. Iltatoimet sujuvat myös  asukkaan tottumusten mukaan ja asukkailla onkin vähän erilainen aikataulu. Yökön tulessa vuorolleen ei kaikkien tarvitse olla nukkumassa.

Koko päivän mielessä on asiakaslähtöisyys ja yksilöllisyys. Kaikilla asukkailla on oma nimi ja menneisyys joka määrittää osaltaan hoitoa ja päivänkulkua.  Heitä puhutellaan sovitulla tavalla esim. opettaja Aino Jotkut asukkaista osallistuvat esim. kukkien kasteluun, ruokatavaroiden pois viemisiin ym. Pesut ovat yksilöllisiä. kuka haluaa pestä  itsensä vatien ja ämpärien avulla, kuka haluaa vain lotrata veden kanssa. Kaikissa suihkutiloissa on lämmitettävät lattiat. Hoitaja seuraa tilannetta ja suihkuttelee asukkaan tarvittaessa. Ihon ja hiustenlaiton jälkeen asukkaalle tarjotaan kahvit tai mehut. Toisinaan hemmotellaan hunajakylvyin ,tervasaunalla tai öljyhieronnoin rentoutusmusiikin soidessa.

Hoitajille on annettu osavastuu jostakin alasta esim. on virike- hemmottelu- tai musiikkiohjaaja. Kun tulin vanhainkodista töihin tänne, ajattelin ,että tämä ei onnistu kun laatuvaatimuksia työn suhteen oli niin paljon. Piti vaihtaa koko oma ajatusmalli toiseksi ja aloittaa toteuttamaan hyvän hoidon malleja. Ensimmäistä kertaa kohtasin termin :laadullinen omatunto. Mikä se on minun kohdallani? Kuinka saan sen toimimaan arjessa? Kuinka osaan ottaa omaiset mukaan hoitoon? Pystynkö muuttamaan totuttuja työtapojani? Kohta on vuosi täynnä ja voin sanoa että motivaatio työhön on huippua. Kukaan ei halua olla pois työstään, en minä ainakaan.

Asukkaat ja omaiset ovat myös tyytyväisiä. Suunnilleen  samanlaisella työntekijämäärällä toimitaan kuin vanhainkodissa, ei yksilökeskeinen hoito ole kiinni työntekijämäärästä vaan mistä? Tavoista, tottumuksista, uuden pelosta, kiireestä, viitseliäisyydestä vai ehkä johdosta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

mukava kuulla että asiat ovat noin hyvin kyseisessä paikassasi.

eikös se niin mene että kohtele asiakkaita niinkuin kohtelisit omaa äitiäsi..

tsemppiä jatkossakin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa hienolta, että hoito onnistuu teillä noin hienosti. Teille toisin mielelläni omatkin vanhempani hoitoon, jos laitoshoitoa tarvitsisivat. Karu tosiasia täältä kunnalliselta puolelta on monessakin hoitoyksikössä se, että samalla osastolla on sekaisin dementikot, psykogeriatriset, vuodepotilaat, maanis-depressiiviset, huutavat yms.. Itse olen todennut sen hyvin usein, että kun yksi aloittaa huutamisen ja sähläämisen, mukaan tulee muutkin. Yleinen levottomuus aiheuttaa mitä erilaisempia reaktioita vanhuksissa. Joskus yöllä olen laskenut, että viisikin potilasta huutaa, kaksi kulkee ja härdellää yhtäaikaa..., hyvästi nukkumisrauha muilta. Ihanne todella olisi se, että esim. dementikot olisivat omassa rauhallisessa, tutussa ja turvallisessa ympäristössä.

Hoitaja kuuntelee ja tekee työtään joskus ja usein erittäin raskaassa ja levottomassa ilmapiirissä. Hoitaja on myös ihminen, jolla sietokyky joutuu koville. Raskas työ purkautuu raskaana huumorina, mikä saattaa kuulostaa pahaltakin joskus. En usko, että kenenkään ihmisen arvoa on tarkoitus sillä alentaa.

Totta on myös sekin, että kaikkea ei voi perustella kiireellä, vähällä henkilökunnalla jne.

Vanhustyö on palkitsevaa, mutta myös haastavaa. Jaksamista kaikille sillä saralla!  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siltikin minulle jäi tunne, että shigellan jälkimmäisessä esimerkissä miehitys kentällä on parempi kuin ensimmäisessä esimerkissä. Olenko oikeassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ehkä välttämättä parempi miehitys, mutta hoidettavana ei ole petipotilaita. Muutamalla tk-vuodeosastolla, jossa olen tyoskennellyt, iso osa potilaita oli täysin vuoteeseen hoidettavia eikä osa heistä kommunikoinut millään tavalla. Eli siis poikkeaa huomattavasti tuosta shigellan jälkimmäisestä esimerkistä. Raskasta hommaa oli kun yli 30 vuodepotilasta syotit, juotit, kuivitit, pesit ja kääntelit 5 hoitajan voimin. En toki tarkoita etteikä siinäkin pitäisi potilas huomioida eikä esim puhua yli pesuja tehdessä. Mutta kovasti ovat eriaiset työympäristöt.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Ruokailuaikojen lähestyessä  kuulin jonkun hoitajan huokailevan ,voi kun tulis helppo ruoka jonka saisi nopeasti syötettyä" --> hahaa, tuli ihan oma työpaikkani mieleen, joka oikeasti on aika paljon tuollainen kuin omasi, mutta yksi nipo työkaveri vaan saunotuspäivänä valitti, kun juuri sinä päivänä on aina niin "hankalaa ruokaa"!! ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iltavuoro, vuorossa kaksi hoitajaa (sairaanhoitaja ja hoitoapulainen) ja sairaala-apulainen, potilaita 31 (yksi ylipaikalla), joista 17 syötettävää. Tee siinä sitten laadukasta hoitotyötä...

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iltavuoro, vuorossa kaksi hoitajaa (sairaanhoitaja ja hoitoapulainen) ja sairaala-apulainen, potilaita 31 (yksi ylipaikalla), joista 17 syötettävää. Tee siinä sitten laadukasta hoitotyötä...

Hoitoapulainen ei ole hoitaja.

Huh, kuulostaa kovasti joltain vanhainkotimeiningiltä. Kuka tuollaiseen alistuu? Puhelin käteen ja lisätyövoimaa soittelemaan, mars mars!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huh, kuulostaa kovasti joltain vanhainkotimeiningiltä. Kuka tuollaiseen alistuu? Puhelin käteen ja lisätyövoimaa soittelemaan, mars mars!

Kuulostaa todella, mutta fotze, kuinkas käyttökelpoinen tuo sinun ideasi on? Oletkos monessakin paikassa ollut soittelemassa lisää henkilökuntaa töihin? Ajattelin vain...

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huh, kuulostaa kovasti joltain vanhainkotimeiningiltä. Kuka tuollaiseen alistuu? Puhelin käteen ja lisätyövoimaa soittelemaan, mars mars!

Kuulostaa todella, mutta fotze, kuinkas käyttökelpoinen tuo sinun ideasi on? Oletkos monessakin paikassa ollut soittelemassa lisää henkilökuntaa töihin? Ajattelin vain...

En nyt monessa, mutta muutamassa. Mutta se ei liene jutun pointti. Vaan se, että ihmetellään miksi hoito on huonoa vaikka tiedetään missä on vika - liian vähän hölökuntaa. Ja sitten vaan ollaan ja möllötellään. Menkää, tehkää, ilmottautukaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse asiassa kyse oli TK:n vuodeosastosta kesäaikaan. Miehitys oli "normaali" määrältään, muttei koulutukseltaan. Syrjäinen paikka, sijaisia hankala saada, vakihenkilökunta äärirajoilla. Seuraaviin iltoihin saatiin ylimääräinen kouluttamaton hoitaja, mutta tärkeä käsipari kuitenkin.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sini, nyt pidät meteliä tärkeistä asioista!

Olen itse ihmetellyt vanhainkodeissa tuota lääkkeillä pelaamista ennen suihkutusta. On kiva kirjoittaa omalla nimellään, sillä TOIVON  että ohjaajani tuolta harjoittelujaksoltani lukee tämän ja tunnistaa itsensä.

Mummo alkoi suihkuteltaessa käyttäytyä levottomasti ja oli pelokaskin. Ihmettelin että mihis se ohjaaja hävisi mutta tulihan se takaisin, rauhoittavia mukanaan. Sillä aikaa kun ohjaaja oli lääkekaapilla, rauhoittelin siinä mummoa ja kerroin mitä tehdään, missä ollaan ja miksi. Tuli siinä juteltua niitä näitäkin. Ihmettelin ohjaajalle ääneen että voisikos jättää lääkkeen antamatta kun hoitotyön menetelmätkin tuntuvat tepsivän. Mummo oli jo ihan rauhallinen mutta sai siitä huolimatta pillerin nieltäväkseen.

Seuraavana aamuna lääkäri ihmetteli mummon uneliaisuutta ja sekavuutta. Kun asiasta kerrottiin, ihmetteli lääkärikin, miksei käytetty hoitotyön menetelmiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Tuli siinä juteltua niitä näitäkin. Ihmettelin ohjaajalle ääneen että voisikos jättää lääkkeen antamatta kun hoitotyön menetelmätkin tuntuvat tepsivän. Mummo oli jo ihan rauhallinen mutta sai siitä huolimatta pillerin nieltäväkseen.

Hyvä, että koit onnistumisen iloa työssäsi ja ehkä itse olisin jättänyt antamatta rauhoittavan tuossa tilanteessa, mutta joskus rauhoittava on pakko antaa ennen suihkua joillekin, jos meinaa saada pesut tehtyä kohtuulklisen vähillä mustelmilla ja vammoilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseinen mummo oli vaivattomin hoidettava osastolla, eikä käyttäytynyt väkivalloin missään tilanteessa. Pienellä heiveröisellä äänellään valitteli joskus, siinä kaikki!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kyllä se tuntuu olevan monessa paikassa ihan arkea se rauhottavien jakaminen vaikka vanhukset rauhoittuisivat pelkällä puheella.

Ne pillerit kun ovat helppo ratkaisu jolla päästään ns. nopeaan ja tehokkaaseen toimintaan kun potilas ei pistä hanttii missään vaiheessa  :P . 

En sitä kyllä kiellä etteikö ketään tarvitsisi rauhoittavia joskus, itsekin joskus nyrkkejä ja jalkoja väistellen olen huomannut niiden tarpeellisuuden mutta ei ne mitään joka paikan pillereitä ole.

Tällä hetkellä itse kun olen etsinyt sukulaiselle sopivaa paikkaa viettää vanhuuden päiviään niin kyllä osasta paikoista varsinkin kunnallisista tulee todella ikäviä tietoja kun toimitaan liian pienellä miehityksellä potilaita ollessa 150 % paikoista.

Anu

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Harmi jos tosiaankin näin "useimmissa" vanhainkodeissa tai vanhusten palvelukodeissa... Kannattaa silti varoa yleistämästä liikaa...

Itse työskentelen vanhusten hoitoalalla, ja särähtää ikävästi korvaan tuo rauhoittavilla lääkkeillä pelaaminen vanhainkodeissa. Etenkin tuo monikkomuoto. Lienkö tänään vähän väsynyt ja ärtynyt jo valmiiksi....

Ei meillä kyllä kipaista lääkekaapista hakemassa rauhoittavaa lääkettä suihkutilanteeseen... Mikä suun kautta annettava muuten vaikuttaa niin nopeasti, että auttaa tuon 15-20min aikana, jonka suihkutustilanne suurin piirtein kestäähuh.gif Mää ihmettelen tai sitten oon tietämätön. Vai pistääkö ne niitä piikkeinähuh.gif

Muutenkin mielestäni nykyään jo kiinnitetään paljon enemmän huomiota hoidollisiin keinoihin ja etsitään sitä oikeata syytä levottomuuteen tai aggressiivisuuteen.

Ei enää sillee "tönkkösuolata" ihmisiä psyykelääkkeillä kuin esim. jotain 15 vuotta sitten.

Ja ihan totta, ei ole helppoa tarttua siihen puhelimeen ja sitten vaan "kilauttaa" sijaista töihin. Siihen voi mennä monta tuntia, ja siltikin voi tuloksena olla nolla.

No tämä nyt oli vain tällainen kommentointi tällä kertaa. Väsyttää välillä niin vietävästi, kun aletaan karmeasti yleistää asioita. angry.png Hyvässä muistissa kun mediassakin puhuttiin miten vanhuksia kuivatetaan, ettei tarvitsisi viedä vessaan yms. Käsittämätöntä soopaa! :-

Hauskaa vappua meille kaikille, anyway, ihan vilpittömästi. :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...