Jump to content
MAINOS

Arkipyhä ja tuntityöläinen


Belgrano

Recommended Posts

Toivon taas jonkun vääntävän rautalangasta tätä asiaa...

Eli nyt on esim. pääsiäinen tulossa. Kuukausipalkkalainenhan saa arkipyhästä sen 100 prosentin korvauksen plus yhden vapaapäivän.

Mitenkäs sitten tuntipalkkalainen? Yksityinen sos.tes. kyseessä ja siellä puhuttiin jostain lisäkorvauksesta, koska tuntipalkkalainenhan ei vaapapäivää voi saada? 

Jos nyt teen vaikka pääsiäismaanantaina töitä niin saanko peruspalkan plus 100 prosenttia plus yhden päivän palkan lisäksi? Vai mikä se korvaus on? Jos on pienempi korvaus, niin sittenhän kuukausipalkkalainen tavallaan ansaitsee enemmän tuosta....

Rautalankaa, kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Saat 100% korotetun tuntipalkan pyhäpäiviltä ihan samalla tavalla kuin jos tekisit keikan sunnuntaina.

Näin minä ainakin saan kunnallisella, tuntikeikkalaisena ja en muuta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

TESsissä sanotaan: 

 

"Kukin edellä luetelluista päivistä lyhentää viikon tai tasoittumisjakson säännöllistä

työaikaa keskimääräisen päivittäisen tuntimäärän verran (viikkotyöaika/
5).
Arkipyhälyhennykseen on oikeutettu kuukausi- ja tuntipalkkainen työntekijä,
jonka työsuhde kestää vähintään kaksi viikkoa. Tuntipalkkaiselle työntekijälle
maksetaan arkipyhälyhennyskorvauksena arkipyhälyhennystä vastaava
normaali tuntipalkka."
 
Eli jos oikein tulkitsen, kuuluisi sinun saada palkkaa mainitsemallasi kaavalla. Arkipyhälyhennystä vastaava "normaali tuntipalkka" tarkoittaa siis yhden päivän palkkaa, koska kk-palkkalaisilla arkipyhälyhennys on se ylimääräinen vp. 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa huomioiden "jonka työsuhde kestää vähintään kaksi viikkoa".

 

Meilläpäin ainakin kunta teettää 1-13 päivän työsopimukset tuntityönä ja 14 päiväiset ja sitä pidemmät on kk-palkalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuukausipalkkalainen saa pyhälisät + tunnit 7.40h jotka vähentää työaikaa. Elikkäs ylimääräinen vapaa. Tuntipalkkalaiset saa tuntiliksan, pyhäkorvauksen ja arkipyhäkorvauksen joka on jotakin satasen luokkaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Laitan nyt ihmetykseni tähän! Mihin perustuu se että itse esim. tuntityöläisenä mulla on suunnittelu/toteutumisraja 145.45h, ja sen jälkeen katsotaan että menee lisä/ylityöksi..jos olen esim. 1-2 pvää töissä, ja ihan normaalia että menee 30min-1h yliaikaa AINA, niin ne vaan maksetaan normaalisti ulos, tuntipalkan mukaan+ iltalisä esimerkisksi, tai jos aamuvuoro niin lisätään vaan tunteihin, ja maksetaan ulos näin. Eikö kuitenkin pitäisi jotenkin korvata, että työaika menee yli merkityn?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Laitan nyt ihmetykseni tähän! Mihin perustuu se että itse esim. tuntityöläisenä mulla on suunnittelu/toteutumisraja 145.45h, ja sen jälkeen katsotaan että menee lisä/ylityöksi..jos olen esim. 1-2 pvää töissä, ja ihan normaalia että menee 30min-1h yliaikaa AINA, niin ne vaan maksetaan normaalisti ulos, tuntipalkan mukaan+ iltalisä esimerkisksi, tai jos aamuvuoro niin lisätään vaan tunteihin, ja maksetaan ulos näin. Eikö kuitenkin pitäisi jotenkin korvata, että työaika menee yli merkityn?!

 

Oletko yksityisellä vai julkisella puolella? Ja sosiaali- vai terveysalalla? 

 

Ainankin yksityisellä sos.puolella tes yhdistettynä työaikalakiin on niin "väljä", että tuollainen "perustunteina (lisineen kuitenkin)" maksaminen on täysin sallittua. Kunhan ei mee tuon suunnittelurajan yli, eikä työaikalaissa määriteltyjen vuorokausilepoaikojen yli (sielläkin oli sit annettu mahdollisuus poiketa säännöksestä, eli tosiasiassa on todella epätodennäköistä että jaksotyössä sos.ter.alalla teet ylityötä) ..... so sad but still so true. :vihainen: 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Julkisella puolella.

 

Itseeni on vaan ihmetetyttänyt jos ja kun määräyskirja on esim.  päivän mittainen, ja tunnit 7h, miten suunnitteluraja/toteutum.raja voi olla tuo 114.45 (sori aiemmin näköjään kirjhärö), eihän mitenkään voi mennä yli kun vrk:ssa on tuntejakin 24h, näin ollen yli menevää työaikaa ei tarvitse korvata korotettuna, tuli sitä sitten vaikka kuinka paljon!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No yksityisellä puolella se ei voi ainakaan olla. Itse oon aikanaan liiton avustuksella (kiitos Tehy!!) hakenut messevät ylityökorvaukset jotka ta jätti maksamatta (meitä oli iso kasa keikkalaisia jotka omansa hakivat, suurimmillaan saatavat pyöri 10 000€ paikkeilla). Tasoittumisaika ei voi olla pidempi ku työsopimus ja yksityisen terveyspalvelualan tessistä löytyy ainaki hyvin yksinkertanen taulukko siitä missä vaiheessa alkaa ylityökorvaukset rullaamaan (esim. 1 satunnainen keikkapäivä, 7,39 tunnin jälkeen 50% ja 8,39h jälkeen 100% korotus). Työnantajathan yrittää näitä myös kierrellä sillä että soppariin kirjotellaan niitä vapaapäiviä, ei kannata suostua. 

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...