Jump to content
MAINOS

leikkaussalihoitajan päivä


Vieras: Riikka.I

Recommended Posts

Tervehdys!

Olen opiskelija Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa ja seuraava tutor-tehtävä on kertoa leikkaussalihoitajan päivästä. Eli koska mennään, päivän sisältö ja koska päivä päättyy. Kaikkea muuta tietoa löytyy, mutta ei tietenkään tätä yksinkertaisinta. Voisiko joku leikkaussalissa työskentelevä auttaa minua ja kertoa lyhyesti yhden työpäivän kulusta? Ei siis tarvitse mitään yksityiskohtaista selostusta vaan lähinnä tyyliin työvuoro alkoi klo. jotakin.

Minkälaisia leikkauksia, kuinka monta, miten pitkä päivä, erikoisia sattumuksia jne.

Olisin hyvin kiitollinen, jos joku leikkaussaliammattilainen viitsisi kirjata yhden päivän luettavakseni.

Kiitos paljon jo etukäteen!

Riikka

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eli haluat että joku tekisi sinulle määrätyn tehtävän puolestasi?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei,

en tiedä oletko koskaan kuullut pbl-menetelmällä opiskelusta, mutta siihen kuuluu tutor-tehtäviä, joihin haetaan tietoa netistä, kirjallisuudesta, alan lehdistä, haastatteluin jne.

Tämänkertainen tehtävämme oli siis hakea tietoa leikkaussalihoitajan yhdestä työpäivästä. Olen löytänyt aiheeseen liittyvää materiaalia runsaasti eri lähteistä, mutta en tätä spesifistä yhden työpäivän kulkua koskevaa. Siitä syystä käännyin tämän foorumin puoleen. Eli tämä on yksi tapa kerätä tietoa ja aivan hyväksytty tapa pbl-opetuksessa. Joten ole huoleti, en yritä lintsata!

Hyvää talven jatkoa!

Riikka

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Öö empä juuri ole kuullut. Oppiiko tuolla menetelmällä jotain?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

moi

Meillä leikkausosaston työaika on aamuvuorossa 7.30-15.30, iltavuoro 13.30-21.30 ja yö 21.15-7.15 seitsemän päivää viikossa.

Arkiaamuisin on 15 min aikaa järjestää salia ennen kuin ensimmäinen potilas tulee 7.45. Leikkaukset jatkuvat lähes tauotta, kunnes joku tulee päästämään syömään tai joudutaan pitämään tauko, kun päästäjiä ei ole.

Meillä on 14 salia ja monia erikoisaloja, joten riippuu leikkauksen tyypistä, kuinka monta niitä saliin on saatu mahtumaan työajan puitteissa. Iltapäivällä alkaa kuitenkin kova kuhina, kuinka monta salia jää kesken ja kuka jää taas kerran ylitöihin, joista ei saa kunnon korvausta ja aikanakaan tunteja ei saa ikinä pois, varsinkaan silloin kun itse haluaisi.

Kommelluksia päivään mahtuu ja aikataulun sovittelua, välillä on hyvinkin hulvatonta ja hauskaa salissa, kun sattuu samanhenkisiä tyyppejä tiimiin, toisinaan taas ollaan asiallisempia. 

Enimmäkseen työ on ok, ei kauheasti mietitytä kotona illalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...
Vieras: HoitajaTyttö

Minkälaiset työolot ovat tavallisesti leikkurissa? Hiostavatko esim. lamput ja vaatteet paljonkin? Kuinka kauan olette keskimäärin tauotta töissä? Tarvitaanko hyviä kädentaitoja? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minkälaiset työolot ovat tavallisesti leikkurissa? Hiostavatko esim. lamput ja vaatteet paljonkin? Kuinka kauan olette keskimäärin tauotta töissä? Tarvitaanko hyviä kädentaitoja? 

Meillä käydään ainakin hikoamisen takia jatkuvia kädenvääntöjä, tyyliin instrumenttipuoli vastaan anestesiapuoli. Varsinkin ortopedisissä leikkauksissa i-puoli haluaa viileän salin ihan ymmärrettävistä syistä - päällä työpuku, lyijyliivit läpivalon takia ja sitten vielä steriili takki ynnä muut. Anestesiapuolella taas ongelmaksi tulee potilaan lämmittäminen, sillä salin lämpötilan nosto on ainoa tutkitusti toimiva tapa pitää potilas lämpöisenä, avaruuspeitot ja muut sellaiset potilaslämmittimet tekevät vain hienosäätöä.

Onneksi (tirsk) meidän sairaalassa on niin paska ilmastointi, että vaikka salin pyyntilämpötila on 14 niin mittari näyttää 22. Laittelen kyllä rutiinisti joka potilaalle lämpöpeiton ja lämpöpuhaltimen, ikään ja kuntoon katsomatta.

Palatakseni kysymykseen, yksi kirurgi sanoi että hänen ennätys on 4,5 kilon laihtuminen yhden revisiolonkan (pari tuntia) aikana. Ehdotin kyllä hänelle, että voin laittaa tipan ja nesteyttää....

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

i-puoli haluaa viileän salin ihan ymmärrettävistä syistä - päällä työpuku, lyijyliivit läpivalon takia ja sitten vielä steriili takki ynnä muut. Anestesiapuolella taas ongelmaksi tulee potilaan lämmittäminen

Sama juttu oli leikkaus mikä tahansa. Kiitettävän lämmin on aina. En ole vielä törmännyt ei hiostavaan leikkaustakkiin. Kangastakki on vähän parempi vaihtoehto kuin ne kertakäyttöiset takit. 

Yleensä anestesiahoitajilla on niitä vilutakkeja päällä, harvemmin passaavalla leikkaushoitajalla.  ;D Katsokaapa onko ilmastoinnin suurin veto salissa juuri anestesiapäässä? Monessa salissa olen huomannut tämän epäkohdan. Ei vissiin suunnittelussa huomioitu ihan kaikkea?

Hiostavatko esim. lamput ja vaatteet paljonkin? Kuinka kauan olette keskimäärin tauotta töissä? Tarvitaanko hyviä kädentaitoja? 

Lamput hiostavat ja eniten kait se steriilitakki ja hanskat tietenkin. Jos on instrumenteissä olen enimmillään tauotta töissä 5 h (esim. klo.7.45-13). Viimeistään yhden aikaan vaihdan jonkun toisen kanssa ja lähden syömään. Toki pääsisi aikaisemminkin jos ei halua/ jaksa olla. Passarina pääsee hyvin tauoille eli parin tunnin välein.

Kädentaitoja? Enemmänkin taitoa käyttää kaikkia laitteita ja intoa opetella käyttämään uusia laitteita...

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo ja sit on hyvä jos on hyvä kuulo et kuulee kun leikkaavalääkäri mumahtaa epäselvästi maskin takaa jonkun instrumentin nimen et osaa näin opiskelijana sen oikeen antaa  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo ja sit on hyvä jos on hyvä kuulo et kuulee kun leikkaavalääkäri mumahtaa epäselvästi maskin takaa jonkun instrumentin nimen et osaa näin opiskelijana sen oikeen antaa  ;D

Sille voi sanoa että MITÄhuh.gif Kyllä minäkin pistän joskus niitä tavaamaan diagnooseja ja toimenpiteitä, kun se joiltakin tulee tosiaan mumisten sieltä maskin takaa...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

i-puoli haluaa viileän salin ihan ymmärrettävistä syistä - päällä työpuku, lyijyliivit läpivalon takia ja sitten vielä steriili takki ynnä muut. Anestesiapuolella taas ongelmaksi tulee potilaan lämmittäminen

Sama juttu oli leikkaus mikä tahansa. Kiitettävän lämmin on aina. En ole vielä törmännyt ei hiostavaan leikkaustakkiin. Kangastakki on vähän parempi vaihtoehto kuin ne kertakäyttöiset takit. 

Yleensä anestesiahoitajilla on niitä vilutakkeja päällä, harvemmin passaavalla leikkaushoitajalla.  ;D Katsokaapa onko ilmastoinnin suurin veto salissa juuri anestesiapäässä? Monessa salissa olen huomannut tämän epäkohdan. Ei vissiin suunnittelussa huomioitu ihan kaikkea?

Toki kaikissa operaazoinessa tulee kuuma jos on takki päällä, mutta mainitsin tuon ortopedian oikein malliesimerkkinä lyijybonuksineen.

Mutta kun ne vilutakit on ihan hintin näköisiä... No onneks oon lämminverinen sälli ei siellä mua palele, potilaita kylläkin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Minä olin harjoittelussa leikkaussalissa ja istrumenteissa missähän  lie leikkauksessa. Pyysin kirurgia pyytämään istrumentteja nimeltä, kun olen vielä opiskelija, enkä ole oppinut ajatuksia lukemaan. Kirurgi  katsoi vähän aikaa et häh? ja sanoi sitten, että "mikäs sinun nimesi sitten on, että osaan pyytää oikein?"  ;)

Oli vallan hauska operaatio sen jälkeen  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pyysin kirurgia pyytämään istrumentteja nimeltä, kun olen vielä opiskelija, enkä ole oppinut ajatuksia lukemaan. Kirurgi  katsoi vähän aikaa et häh? ja sanoi sitten, että "mikäs sinun nimesi sitten on, että osaan pyytää oikein?"  :)

Juurikin näin :o Mutta periaate oikea. Itse olen siellä kaaren toisella puolella, mutta kyllä joskus ihailee sellaista leikkaushoitajaa mikä juttelee niitä näitä kirurgin kanssa ja lätkii kamaa käteen kirurgin sen kummemmin sitä pyytämättä. Se on nätin näköistä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kyllä sen aikas nopeasti oppii että mitä se kirurgi haluaa tehdä, kun seuraa leikkausta. Jos tihkuttaa niin poltellaan, jos ähkii niin hakaa voi tarjota että "näkiskös tän kanssa paremmin" tai muuta vastaavaa. Ja aika kaavamaistahan moni homma on, moni homma menee tietyllä kuviolla tyyliin crile - crile - sakset - lankaa - langan leikkaus - crile pois - crile pois.

Mulle aikanaan sanottiin kun tulin leikkuriin ja tuskailin instrumenttien kanssa että "Älä välitä, ei ne kirurgitkaan tunne instrumentteja kuin kahdella nimellä: "Se" ja "Ei se"  ;D

Parhaimmillaan työ on sitä että nauretaan vedet silmissä niin että maha on kipeä seuraavanakin päivänä. Hyvän tiimin kanssa kaikki tietää oman hommansa, ei luista, ei tunge toisen tontille mutta autetaan jos on tarvis. Ja hyvässä tiimissä a- ja i-puoli toimii yhdessä, ei erikseen, myös yli ammattirajojen.

Vian ei tarvitse olla suuri jos se on päässä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Mulle aikanaan sanottiin kun tulin leikkuriin ja tuskailin instrumenttien kanssa että "Älä välitä, ei ne kirurgitkaan tunne instrumentteja kuin kahdella nimellä: "Se" ja "Ei se"  ;)

aivan loistava.

Itsellä ei mitään kokemusta leikkurista, mutta ihan päivätoimenpiteessä olin eka kertaa yksin avustamassa lääkäriä ja tämän näköisenä  :-X kun en tajunnut mitä pitäisi tehdä, ja minähän sitten lääkäriltä sönköttämään, että "mitä mitä ihmettä tässä nyt oikein en mää tiedä kun mää en oo ku opiskelija vaan"... Lääkäri katsoi minua jonkun aikaa ja sanoi sitten vähän valjulla äänellä, että "en minäkään tiedä"...

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...