Jump to content
MAINOS

Hanska-asiaa!


hoitajaHanski

Recommended Posts

Työskentelen yksityisessä hoivakodissa sh:na ja päivän polttava puhenaihe liittyy käsineisiin. Meille tuli ohje, että nitriilikäsineitä ei enää taloon tule, kaikki työt hoidetaan vinyylikäsineillä...joilla ei ole sulojatehoa!Todettuja pöpöjä kodissamme ovat ainakin ESBL ja pseudomonas ( kasvavat virtsassa). Kysymys kuuluukin: Minkälaisia hanskoja teidän työpaikoillanne hoivakodeissa käytössä ja miten??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hanskojen valintahan riippuu tietysti tarpeesta. Vaikka vinyylikäsineet eivät olekaan paras vaihtoehto, niin hinnan takiahan niitä yksityisissä hoivakodeissa yms. käytetään. Se ei varmasti ole kellekään mikään yllätys?

Suojavälineiden käytön tulee perustua työpaikalla tehtyyn lakisääteiseen riskien arviointiin. Siinä otetaan kantaa biologiseen altistumiseen ja sen vaatimiin suojaustoimiin.

Silloin kuin itse jouduin työssäni käyttämään suojahanskoja, niin käytin aina nitriilejä. Muita ei oikein ollut edes tarjolla.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nitriilien hintahan on tullut paljon alaspäin, luulisi ettei paljoakaan enää eroa vinyylien hinnasta (lateksisia jo halvempia ainakin meillä). Nostaisin asian napakasti esille ja tutkimustuloksia pöytään asiasta päättävälle! Itse en moiseen suostuisi...

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luennoilla joskus on kerrottu, että suoja sairaalabakteereita vastaan on aivan sama nitriilillä ja vinyylillä. (Olen laiska enkä jaksa nyt etsiä lähdettä jossa se lukee, etsiköön se jota kiinnostaa).

 

Muuten mitä tulee vinyylin ja nitriilin eroon, niin en vinyyliä käteeni laita jos jotain muuta on tarjolla. Kaikki teipit hitsaa vinyyliin paljon helpommin kiinni, oman käteni koko osuu juuri siihen M ja L väliin ja nitriili M sattuu sopimaan hyvin. Muutenkin pidemmän hoitotoimenpiteen, esim koko sängyn petaus pohjia myöten potilas mukana on sellainen homma että useemman kerran huomannut, että vinyylihanska on jostain sormesta revennyt. Eli sitä on sitten tullut paljain sormin sohlattua siellä melenassa.

 

Käyttäisikö joku kondoomia joka tuota samaa vinyyliä kuin nuo hanskat, vaiko olisiko valinta tuo nitriili?

 

Muutenkin kannattaa miettiä missä tilanteessa hanskoja oikeasti tarvii, eli vain kun ollaan eritteiden kanssa tekemisissä tai oma iho ei ole ehjä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En saa nyt linkkiä liitettyä jostakin syystä tekstiin, mutta nitriilin suoja vastaa lähestulkoon lateksin suojaa. Vinyyli on suojausteholtaan heikompaa.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja suojakäsineiden (hanskojen) käytön yhteydessä tulee muistaa aina MYÖS käsien desinfektio. Pelkät suojakäsineet kun eivät estä käsien välityksellä tapahtuvia tartuntoja vaan myös käsien desinfektiosta tulee huolehtia. Clostridium difficile vaatii myös käsien pesun vedellä ja saippualla suojakäsineiden poiston jälkeen ennen desinfektiota. Pelkkä desinfektio kun ei tapa Clostridium difficileä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän osastolla käytetään pääasiassa nitriili- ja lateksikäsineitä. Itse käytän vain nitriilejä, koska atoopikkona ja neuroottisena ihmisenä pelkään herkistyväni lateksille.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyisiä säästötoimenpiteitä seuraillessani joissain paikoissa, en ihmettele jos 20 v ajassa mennään taaksepäin ja mikkihiirihanskat palaavat takaisin käyttöön. Niin hassuja säästötoimenpiteitä olen nähnyt tänä vuonna ettei ole voinut kuin ihmetellä. Esimerkiksi yhdellä osastolla joka kuului laajaan päivystysalueeseen pyysin iv kanyylin päälle asiaankuuluvaa teippiä, vastaus oli, ettei ole käytössä säästöistä johtuen, ne vaan laitetaan tufferilla ja teipillä. Hermoissa tuntui. Enkä meinannut uskoa edes, mutta se oli todellisuutta. Ihmetellä saa, ihan vapaasti. Myöhemmin minulle kerrottiin, että menettelytapa on sellainen koska se on toiminut 30 vuotta sitten hyvin sillä tavalla. Sorry, meni jo ohi hanska-asioista..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

miksi suostutte moiseen. Itse olen aina vaatinut nitriilikäsineet ja aina olen ne saanut. En tee töitä yksinkertaisesti ilman niitä. Ja nythän on hoitajien markkinat, kun on pulaa työntekijistä. Joten unohtakaa nöytistely jo vihdoinkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...