Jump to content
MAINOS

Vuorolisien maksu


Uurastaja

Recommended Posts

Ajanjaksolta 16.9-31.9 vuorolisät maksetaan mulle vasta nyt 16.11, ihan kuulemma lakisääteisesti oikein, noh tuolloin mulla ollut veroprosentti 22.5%, lasketin kuitenkin loppuvuodeksi uuden prosentin, joka pieneni huomattavasti, koska olen virkavapaalla, ja teen satunnaisesti keikkaa. Eli eikös nuo lisät mene tämän uuden pienemmän prosentin mukaan, koska olen muutosverokortin toimittanut palkanlaskentaan? Virkavapauden olen aloittanut siis 1.10 alk. 

Suuresti myös ällistelin kun viimeisimmässä palkkanauhassa näkyi jo tuo virkavapauden ajankohta, sekä sairauslomalisiä esim. 27-28.9, mutta varsinaiset vuorolisät maksetaan vasta 16.11, mikä logiikka. Palkanlaskenta perusteli (kun muut työkaverit saaneet nuo lisät samalta ajanjaksolta 16.10 jo) että mulle sattunut palkanlaskija joka ei ole ehtinyt ajaa lisiä maksuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos työskentelet kunta-alalla niin lisiäsi ei ole maksettu oikein. KVTES 3. luku, §25 5. mom mukaan lisät pitää maksaa työn tekemistä tai jaksotyössä listan loppumispäivää seuraavan kalenterikuukauden aikana. Eli jos lista on loppunut 31.9. niin ne olisi pitänyt maksaa viimeistään 31.10. Eri maksupäivästä pitää erikseen sopia työntekijän kanssa.

 

Erikoista tapauksessasi on se, että syyskuussa on vain 30 päivää :D Mutta jos haluat, niin olet siis oikeutettu korkoon maksamattomasta palkasta. Se ei tosin ole kovin iso, reilu 7% vuosikorko.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä kunta-alasta kyse, lista varsinaisesti loppui 6.10, minun osaltani tosin 30.9, anteeksi tuo päivän heitto!! Tämähän näkyy siinä viimeisessä palkkanauhassakin, ihmettelen edelleen että kaikki nämä on palkanlaskija huomioinut, sekä sairausajan palkan/lisän, mutta varsinaiset vuorolisät, niitä ei ole ehtinyt syöttelemään, joten tästä syystä saan ne vasta 16.11. Toki minun onneni on, että kerkesin laskemaan veroprosentin tässä välissä. En kyllä ihmettele että nyppäisivät sen alkuperäisen, vedoten siihen että tuolloin syyskuussa on veroprosentti ollut 22.5%. 

 

Tällä logiikalla saan varmasti siis tässä kuussa tulleet lisät vasta tammikuussa  :D Jos sattuu sama hitaampi työntekijä kohdalle, tuokin minusta aivan käsittämätöntä että lisät maksellaan eri aikaan samassa yksikössä työskenteleville työnteijöille  :rolleyes:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän asian vierestä, mutta itselleni on kerran käynyt niin, että palkkapäivänä tilille ilmestyivät pelkät vuorolisät. Silloin olin vielä määräaikaisena. Otin sitten yhteyttä palkkaukseen, ja sieltä sanottiin, ettei peruspalkkaa voida maksaa, koska ei ole työsopimusta. Noh, työsopimus kyllä oli, mutta se ei ollut lähtenyt hallinnosta palkkaukseen, kun hallinnossa oli silloin joku sijainen töissä... Palkkauksesta ehdottelivat, että olisin saanut peruspalkan vasta seuraavana palkkojen maksupäivänä, eli kaksi viikkoa myöhemmin, jolloin olisi ollut vakituisten tilipäivä. Vaadin rahat kuitenkin heti, koska on iso asuntolaina niskassa, ja jollain pitää elääkin. Yrmeä oli palkkauksen täti tästä, mutta sain kuitenkin tuon peruspalkankin. Muutama päivä myöhässä.

 

On se kumma, että välillä saa tapella ihan tosissaan, vaikka virhe ei ollut minun. Tilinauhat on syytä syynätä hyvin tarkkaan, tämä oli niin iso rahaerä, että sen huomasi väkisin, mutta joskus on tullut mietittyä, kuinka paljon ilta- ja pyhälisiä jää maksamatta ihmisille, jotka ei osaa/viitsi tuota tilinauhaansa tarkistaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis oikeesti, lähin esimieskin mietti että mahdollista että nyppäävät tuosta syyskuun lisistä 22.5% veroa,vaikka veroprosentti on ollut lokakuusta saakka tuon 10%, ei kai se nyt noin voi mennä??? 

 

Ja nyt olen tehnyt jokusen vuoron, ja se tuleekin sitten 16.12 tilille, eli tasan 4vkon päästä..kuluttavaa kun sitä rahaakin tarttis!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos lista on loppunut virallisesti vasta 6.10. niin KVTES:n mukaan se voidaan maksaa jopa vasta marraskuun loppuun mennessä. Tässä tapauksessa siis tosiaan 16.11. maksupäivä on mahdollinen. Isommilla työnantajilla (ja miksei pienemmilläkin) on olemassa etukäteen sovitut maksupäivät lisille. Omissa työpaikoissani on ainakin tällainen lista ollut ihan julkisesti esillä, mistä voi itse tarkistaa, milloin tietyt listat tulevat maksuun.

 

Toiseen kysymykseen, verokortissa olevasta voimaantulopäivästä lukien maksetut palkat menevät ko. verokortilla. En ymmärrä miksi ei menisi. Työn tekemisajankohdalla ei ole merkitystä vaan maksupäivällä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työyhteisössä minä olen ainoa jolle nämä ko. lisät maksetaan 16.11, muut saivat ne 16.10, palkat selitti vaan että joillain on hitaammat palkankäsittelijät! Niinpä..ettei vaan ois ollu oma moka,mutta eipä voinut myöntää! Noh mun voitto kun kerkesin pienentään tuon veroprosentin, ja toivon totisesti että se menee myös sillä.

 

Kysyin jo aeimmin tuossa, että onko se ihan normaalia että saman työyhteisön/tiimin vuorolisät maksetaan eri tavalla?! Vaikka iltoja vkoloppuja tulee aikalailla samanverran?! Joku saa kahdet listät,joku yhdet joku taas ei mitään lisiä, kun saa ne seuraavassa tilissä, missä taas työkamu lissä ei saakkaan mitään..omituista!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kai niissä joku loogisuus pitäsi olla, että kaikille maksetaan samanlailla. Mutta sekä edellisessä että nykyisessä työpaikassani lisät maksetaan vasta seuraavassa kuussa siitä, mihin lista loppuu. Eli jos lista sattuu loppumaan 1. päivä, niin lisät tulevat vasta seuraavan kuun 25. päivä. Siinä on melkein kahden kuukauden odotus, mutta ihan laillista on ja se tuntuu minusta ihan normaalilta, kun joka paikassa on ollut tuo sama käytäntö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajanjaksolta 16.9-31.9 vuorolisät maksetaan mulle vasta nyt 16.11, ihan kuulemma lakisääteisesti oikein, noh tuolloin mulla ollut veroprosentti 22.5%, lasketin kuitenkin loppuvuodeksi uuden prosentin, joka pieneni huomattavasti, koska olen virkavapaalla, ja teen satunnaisesti keikkaa. Eli eikös nuo lisät mene tämän uuden pienemmän prosentin mukaan, koska olen muutosverokortin toimittanut palkanlaskentaan? Virkavapauden olen aloittanut siis 1.10 alk. 

Suuresti myös ällistelin kun viimeisimmässä palkkanauhassa näkyi jo tuo virkavapauden ajankohta, sekä sairauslomalisiä esim. 27-28.9, mutta varsinaiset vuorolisät maksetaan vasta 16.11, mikä logiikka. Palkanlaskenta perusteli (kun muut työkaverit saaneet nuo lisät samalta ajanjaksolta 16.10 jo) että mulle sattunut palkanlaskija joka ei ole ehtinyt ajaa lisiä maksuun.

 

Se, että virkavapaa ja sairaslomalisät näkyvät palkkanauhassa ennen vuorolisiä johtuu ihan siitä, että sairauslomasta ja virkavapaasta menee palkanlaskijalle tieto esimiehen hyväksyttyä sairasloman tai virkavapaan, mutta vuorolisistä tieto vasta listan loputtua toteuman tehtyä (ellei listan toteuman tekijä sitten jostain syystä aja toteumaa jo ennen listan loppumista). Sairauslomalisän palkanlaskija laskee aimmista bruttotuloista prosentuaalisesti eli ei kyseisten sairastamisen ajan lisien mukaan. Se, miksi saman osaston työntekijöille maksetaan lisät eri aikaan en osaa vastata, mutta yleensä ne kyllä tavataan maksaa samanaikaisesti.

 

edit: virkavapaasta kommentti lisätty ekaan lauseeseen...

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Vanha aihe,mutta ajankohtainen joka pomppas silmiin..Kysynkin:

Onko oikein/laillista/mistähän ees mahtaa johtua kun 12.9 alkaen ei vuorolisiä ole kuulunut ( kvtes), edellinen lista päättynyt 11.9. Kauheesti motivoi tehä muutenkin alipalkattua ja varsinkin alipalkatulla vuorolisillä tätä melkosen raskasta työtä, jossa jousto tarkoittaa, eikun velvoittaa vain työntekijää!! Puuh! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

54 minuuttia sitten, Vieras: Hups kirjoitti:

Vanha aihe,mutta ajankohtainen joka pomppas silmiin..Kysynkin:

Onko oikein/laillista/mistähän ees mahtaa johtua kun 12.9 alkaen ei vuorolisiä ole kuulunut ( kvtes), edellinen lista päättynyt 11.9. Kauheesti motivoi tehä muutenkin alipalkattua ja varsinkin alipalkatulla vuorolisillä tätä melkosen raskasta työtä, jossa jousto tarkoittaa, eikun velvoittaa vain työntekijää!! Puuh! 

Luultavasti 12.9 alkanut lista on päättynyt vasta lokakuun alussa (meillä 3 viikon listat ja päättyi 2.10.). Kvtesin mukaan lisät pitää maksaa listan päättymistä seuraavan kuukauden aikana eli joskus tämän kuun aikana. Meillä tulee ensi tiistaina nuo maksuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kyllästynyt Helsinkiin!

Voi, kuule on ihan normaalia ainakin yksityisellä. Vaikka työsopimuksessa lukee selvästi milloin maksetaan, niin käytäntö on ihan toinen.  Kannattaa tarkistaa työsopimus monta kertaa ja lukea myös ajatuksella se läpi.

Vakuutusmaksuja voit saada odottaa pitkää ja paperi seisoo lähiesimiehen pöydällä. Sitten, kun ilmoitat asiasta niin jotain voi myös tapahtua. Sinun pitää elää pyhällä hengellä, ei siihen oteta mitään kantaan miten pärjäät. Se on  yksi syy miksi  moni on  ruokajonossa. Palkkasaatavia joudutaan hakemaan ulos liiton tai palkkaturvan kautta.. Kokemuslisiä joku voi odotella 6kk:ta ja toinen saa heti. Toisin sanoen , jos naama miellyttää rahat tulevat nopeasti tilille ja peräti vielä oikein laskettu. Jos, ei naama miellytä niin se kestää ja  joudut pahimillaan hakemaan liiton kautta ulos. Mutta koskaan, vika ei ole palkkatoimiston tai lähiesimiehen vaan työntekijän. 

Heille on yksi ja sama miten maksat vuokrat tai pääset edes töihin. Jos, et ilmesty töihin niin siitä taas saavat tuulta alle, mutta vika on taas sinun. Ei, se että palkka puuttuu tililtä, se ei ole ongelma heille.  Odotat että hoitavat asian kuntoon, kun olet ilmoittanut. Mutta järkytys taas mitään ei ole tehty selityksiä, selityksen perään. Kukaan ei kanna tai ota vastuuta mistään.

Sama on itelan kanssa. Eräs esim. hukkasivat pankin tärkeän kirjeen ym.  Aloin ihmetellä missä on saavat, kun ei ole tullut tilille. Selvisi nopeasti pankin kautta. Pankin kirje on hukassa ja Itella on syy. Ilmoitus tästä omaan pankkiin, verotoimistoon ym.  Nordean virkailija joutui tekemään kaiken uudestaan puhelimen välityksellä ja nyt odotan onko hän tehnyt myös oikein ja saanko saatavat joulukuussa.  Nordean virkailija totesi; Itella leikkivät ihmisten terveydellä ja taloudella. Joudun pihistämään taloudellisesti tämän TAKIA. En, jaksa selittää jatkuvasti toisten virheitä, kun se ei mene koskaan perille.  Haukkumiset, nälvimisiä  saa aina viaton ja myös joutuvat kärsimään toisten teoista. 

 Älä  koskaan luota raha-asioissa yhteenkään henkilöön, työtodistus ym. kaikki käteen. Onneksi Itella sain sakkouhkauksen toiminnastaan. 

Muuten itse sain yli kk:n palkan vaikka en ollut edes työssä tässä yrityksellä/ yksityinen.  Ihmettelin sitä johtajalle, mistä palkkaa tulee vielä? Johtaja alkoi nopeasti tutkimaan asiaa ja selvisi oli maksettu 6 viikon palkkaa liikaa.  Sovittiin johtajan kanssa voin maksaa vähän kerralla, etten joudu vaikeuksiin heidän takia. Maksoin pois kaiken, kun sain firman tilinumeron ja oikean summan.  Järkytys oli suuri, kun palkkatoimisto oli laittanut asian omavaltaisesti ulosottoon ja korkojen kera, vaikka olin jo maksanut takaisin. Taas johtajaa yhteys ja myös hän oli ihmeissään palkkatoimiston teosta, kun oli maksu oli kirjaantunut heidän tilille jo aikoja sitten.  Liitto ilmoitti suojaraha kuuluu minulle, kun virhe on selvästi palkkatoimiston. Suojarahaa, en saanut koskaan, selitystä, ei mitään tältä firmalta. Myös toiset lähiesimiehet eivät tehneet mitään asialle, ei vastuuta, ei mitään vaikka tiesivät miten palkkatoimiston työntekijä oli toiminut. Onneksi itselläni oli faktaa, että on maksettu ja myös palkkatoimiston virkailijan nimi on tallella.

 Kaverini sain viime kesänä; Myös järkyttynyt palkkatoimisto teosta. Olivat laittanut pilkun väärään kohtaan saatavissa ja tilille oli tullut monta tuhatta liikaa euroja. Näitä tapauksia on todella paljon, mutta vika on aina meissä työntekijöissä ei palkkatoimiston virkailijoissa. 

Tämä on ikävä kyllä tätä päivää ja pahemmaksi tuntuu menevän koko ajan.

Ainakin Helsingin Kaupungilla on tässä hyvä puoli. Heillä on lisäksi loppuvuodesta tilitarkastus ja siellä huomaavat asian oikean laidan. Sain muutama vuosi sitten kirjeen Helsingin Kaupungin taloustoimistosta. Ilmoittivat siinä asiallisesti olen saanut liikaa palkkaa ja otetaan  seuraavasta tilistä pois. Kahden tilitarkastajan allekirjoitukset olivat paperissa.  Ihmettelen vieläkin, mistä tiesivät kuka on saanut liikaa palkkaa ja koska. 

Nyt, missä työskentelen sain faktaan kaikesta eli milloin on palkkapäivä, verokortista, työtodistuksesta, puh.numerot ym.  Yllätys oli tarpeen vaatiessa voi itse olla yhteydessä palkkatoimistoon.  Palkka on ok.  Odotan perehdystä pitkästä aikaa innolla.  Lähdin pois vanhusten hoidosta kokonaan ja pois Helsingistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...