Jump to content
MAINOS

Oman auton käyttö


Uurastaja
 Share

Recommended Posts

Uskomatonta mutta totta, kun tuli maagiset 5000km täyteen työajoa, omalla autolla, työnantajan vaateesta, tippui km-korvaukset!! USkomatonta että käytännössä joudut maksamaan omasta pussista sen erotuksen, kun JOUDUT ajamaan työssäsi!! Mitentämä ees voi olla mahdollista? 

Samoin kun viime talvena kaksi kertaa auto hajosi, ihan siitä syystä kun tiet kohteisiin on huonot, ei aurattu teitä ym. niin omakustanteisesti joudut autosi korjauttamaan!! Autosta on muutakin kun polttoainekulut, miksei näitä huomioida kun vaaditaan päivittäin oman auton käyttöä! 

 

Talvella kun pihoja ei ole aurattu, tai teitä niin joudut ajamaan kun aura-auto ja lapio takakontissa jotta tarvittaessa saat lapioida itsesi perille, onko sekään nyt oikeestaan hoitohenkunnan tehtävä?! Voisko tuossa vaiheessa todeta ettei kohteeseen pääse!! 

 

Onkohan näiden asioiden eteen aloitettu edes tekeen mitään? 

Link to comment
Share on other sites

Kilometrikorvauksia tullaan aivan varmasti laskemaan vielä entisestään. Tavoitteena on laskea tuntuvasti paljon autoa työssään käyttävien saamia korvauksia. Nykyistä kilometrikorvausjärjestelmää pidetään ylikompensoivana, eli työntekijä tienaa sillä, että ajaa omalla autollaan. Kilometrikorvauksen tarkoitus on kuitenkin korvata oman auton käytöstä syntyvät kulut siltä osin kun työajo niitä aiheuttaa.

Nythän 5000 km:n ajosta saa 2250 euroa puhtaana käteen. Ei kukaan voi ihan rehellisesti väittää, että 5000 km:n ajaminen kustantaa noin paljoa.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mä kokemuksesta sanon, että kulutuskin on eri luokkaa kun ajais pidempää matkaa putkeen. Koko aikaista pysähdy-käynnistä-pysähdy-käynnistä. Oisko parempi ratkaisu että työnantaja hommaa auton alle, jos vaatii sen käyttöäkin, työnantaja kustantaa auton huollot ym. ja saapi tankkailla työvuoron aikana työnantajan piikkiin. 

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mä kokemuksesta sanon, että kulutuskin on eri luokkaa kun ajais pidempää matkaa putkeen. Koko aikaista pysähdy-käynnistä-pysähdy-käynnistä. Oisko parempi ratkaisu että työnantaja hommaa auton alle, jos vaatii sen käyttöäkin, työnantaja kustantaa auton huollot ym. ja saapi tankkailla työvuoron aikana työnantajan piikkiin.

Se olisi parhain vaihtoehto. Jos työssä on pakko käyttää autoa, niin työnantaja saa sen sitten antaa käyttöön ja vastata kaikista kuluista.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Nythän 5000 km:n ajosta saa 2250 euroa puhtaana käteen. Ei kukaan voi ihan rehellisesti väittää, että 5000 km:n ajaminen kustantaa noin paljoa.

 

Pojalla oli yhden talven duuni josta tuli kilometrejä reilu kymppitonni ja osti tämän takia velaks alle kolmen tonnin auton. Kilometrikorvauksilla kuoletti lainan pois ja maksoi polttoaineet + muut kulut. Duunin loputtua auto oli maksettu, myi sen pois ja sai saman mitä oli maksanut. Hyvä palkanlisä siis tuo kilometrikorvaus parhaimmillaan.

Link to comment
Share on other sites

Yhtäkkiseltään tuntuisi kanssa, että nuo kilometrithän on hyvää bisnestä ja vielä sellaista rahaa mihin verottaja ei pääse käsiksi. Mitä nyt sitten googlesta kattelin niin eihän se välttämättä ihan niin olekaan.

 

http://www.yhteishyva.fi/viihde-ja-vapaa-aika/autot/autoilun-kustannukset/0218010-75538 (v. 2013 0,617 €/km)

 

http://www.taloustaito.fi/Page/f0191fc5-2415-4887-9096-80f41185e162.aspx?groupId=c0450f9c-6944-49de-b4da-b418f7223f8f&announcementId=442d9379-6b90-4414-ba06-5c5b739daa41 (v. 2008 0,444 €/km)

 

Kilometrikorvaukset ovat tällä hetkellä vuoden 2008 menoja vastaavalla tasolla, tänäpäivänä siis joka kilometrista tulee tuon laskelman mukaan takkiin 0,167 €. Tietysti jos on jotain muita syitä työn lisäksi omistaa auto, niin pääomakulut voinee vähentää laskelmasta, jolloin vuonna 2013 tekee verotonta voittoa joka kilometristä 0,024 €!

 

Vanhassa autossa pystyy kyllä laiminlyömään huolto-ohjelman, ei tarvitse kallista vakuutusta, voi tehdä korjaukset itse tai teettää halvimmalla nyrkkipajalla ja pääomakulut on melko alhaiset kun ei ole korkoja ja arvon alenema on satasen autossa korkeintaan satasen, siinä tapauksessa noista voi jotain käteen jäädäkin.

Link to comment
Share on other sites

 

Vanhassa autossa pystyy kyllä laiminlyömään huolto-ohjelman, ei tarvitse kallista vakuutusta, voi tehdä korjaukset itse tai teettää halvimmalla nyrkkipajalla ja pääomakulut on melko alhaiset kun ei ole korkoja ja arvon alenema on satasen autossa korkeintaan satasen, siinä tapauksessa noista voi jotain käteen jäädäkin.

Jos uhraa työnantajan käyttöön uudenkarhean bensa-auton jota käytetään merkkihuollossa ja maksetaan täyskaskoa + autolainaa niin laskelmat varmasti kusee. Mutta kymmenen vuotta vanha muutaman  tonnin (japsi)auto pienellä dieselkoneella ja 5 litran kulutuksella on usein järkiostos niin työkaluksi firman ajoihin kuin perheen kakkosautoksi. Ja eihän nuo tarvitse juuri muuta huoltoa kuin öljyn- ja suodattimien vaihdot ajallaan..

Link to comment
Share on other sites

Itse katson että eihän tuo ole mitään puhdasta verotonta tuloa, menee siihen poltoaineeseen omasta pussista riihikuivaakin. 

Link to comment
Share on other sites

Itse katson että eihän tuo ole mitään puhdasta verotonta tuloa, menee siihen poltoaineeseen omasta pussista riihikuivaakin.

Eikö sinulla kilometrikorvaukset riitä kattamaan polttoaine- ym. muita kuluja, jotka työajossa syntyvät? Ei 5000 km:n ajosta yksinkertaisesti voi syntyä yli 2000 euron kuluja.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Itse katson että eihän tuo ole mitään puhdasta verotonta tuloa, menee siihen poltoaineeseen omasta pussista riihikuivaakin.

Eikö sinulla kilometrikorvaukset riitä kattamaan polttoaine- ym. muita kuluja, jotka työajossa syntyvät? Ei 5000 km:n ajosta yksinkertaisesti voi syntyä yli 2000 euron kuluja.

Bensasyöppö auto jolle sattuu just tuohon ajanjaksoon ns. iso huolto, vakuutusmaksut ja renkaiden osto, saattaa mennä lähelle noita summia. Normitilanteessa taskun pohjalle jää ihan mukava palkanlisä.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mun piti saada 2750€ verovähennystä kilometrikorvauksista, mutta siitä vähennettiin omavastuu 600€ ja jäljelle jäävästä 2150€ tulikin vähennystä jollain verotoimistomatematiikalla vaan about 800€. En saanut oikeestaan selvää tuosta verotoimiston lähettämästä laskelmasta, joten älkää kysykö...

 

Tuon vuoden aikana ostin ensin paskan japsikotteron joka meinasi levitä käsiin ja sitten toisen auton tilalle, autojen yhteishinta oli about 9000€ ja niihin huollot, katsastukset, polttoainekulut, verot ja vakuutusmaksut ym päälle. En oo kehdannu edes laskea, mutta arvelisin että tuli jonkun verran kalliimmaks kuin 800€. Katotaan miten ensi vuonna käy kun on jo uudehko auto alla ettei todennäköisesti tarvitse vaihtaa. Kuitenkin pelkät vakuutusmaksut ja verot on vuodessa yli tuon 800€, eli jos saman verran ajelee työmatkaa kun viime vuonna niin voi olla, että takkiin tulee taas.

 

Lyhyesti en siis ainakaan omalla kohdallani kokenut saavani kilometrikorvauksista mitään ylimääräistä rahaa.

Link to comment
Share on other sites

Kilometrikorvaus 0,45s/km ei koskaan korvaa todellisia auton käyttökuluja tai edes oikeasti osaa siitä. Sen varaan ei oikeasti kannata laskea muuta kuin sen skeidan hankkimista. Paremmin nettoat kun käytät julkisia. 

Edited by TexWiller
Link to comment
Share on other sites

Ethän nyt ole sekoittanut työmatkakorvauksia ja oman auton käytöstä aiheutuvia korvauksia?

Mikäli viesti oli mulle osoitettu, niin tarkemmin asiaa tarkasteltuani ilmeisesti sekoitin, pahoittelut. Töissä ei ainakaan vielä tarvitse onneks omalla autolla potilaita kuljetella.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Voishan sitä ostaa halvan 10 vuotta vanhan japsin, mutta uskoisin että sinäkin Dino olet tutustunut uudempien (alle 3 vuotta vanhojen) ja 10 vuotta vanhojen autojen turvallisuuteen. Meidän 10 vuotias japsi alkoi olemaan jo kunnon ruosteessa, nyt ajellaan pari vuotta vanhalla 5 tähteä turvallisuustesteissä saaneella autolla. Moottoritiellä maksan mieluusti omasta sekä perheeni turvallisuudesta, sillä vaikka kuinka itse ennakoi, ei se auta kun on aina niitä kiireisempiä seassa..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Link to comment
Share on other sites

Voishan sitä ostaa halvan 10 vuotta vanhan japsin, mutta uskoisin että sinäkin Dino olet tutustunut uudempien (alle 3 vuotta vanhojen) ja 10 vuotta vanhojen autojen turvallisuuteen. 

On tutustunut, esim. tuossa 2003 Toyotassa oli ABS:t, turvatyynyt ja kohtuulliset neljä tähteä EURO NCAP törmäystestistä.

 

Meidän 10 vuotias japsi alkoi olemaan jo kunnon ruosteessa, nyt ajellaan pari vuotta vanhalla 5 tähteä turvallisuustesteissä saaneella autolla. Moottoritiellä maksan mieluusti omasta sekä perheeni turvallisuudesta, sillä vaikka kuinka itse ennakoi, ei se auta kun on aina niitä kiireisempiä seassa..

 

Totta, kun kymmenkertaistaa auton arvon tai tuplaa massan niin todennäköisesti kolariturvallisuus paranee samalla. Mutta kuolemattomuutta sekään ei takaa, vaikka uhrais turvallisuuteen parisataatonnia ja ostais G-sarjan monsterimersun niin voi silti käydä huonosti..

 

93815137-the-wreckage.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ei mikään auto toki turvaa loputtomiin, mutta mies joka myös ammatikseen käy näillä kolaripaikoilla kertoo että autoilla on eroja. Toki auto on voinut saada 10 vuotta sitten 5 tähteä, mutta käsittääkseni kuitenkin mitä vanhempi auto on, sen enempi kaikki materiaali siinä vanhenee. Itsellä ei siis juuri kokemusta, mutta luotan tuon miehen sanaan. Tokihan sitä voi kuolla vaikka kaatuessaan jos lyö pään sopivasti. Ja auton kun auton saa varmasti romuksi.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Link to comment
Share on other sites

Mieleeni tuli näin myrskyn ja äärettömän lumen keskellä, kuka ne auton niin uuden tai vanhan vauriot korvaa mahdollisesti?! Omakustanteisesti on mahis ostaa hiekkasäkki ja hiekottaa tai ottaa lapio peräkonttiin ja lapioida tietä, vaan kun aika ei riitä. 

Ja auto kun auto, käynnistä kylmä auto, aja 10min matka, käynnistä 10min päästä uudestaan aja taas 5min, sammuta auto ja käynnistä vartin päästä..kulutus kasvaa jokainen sen tietää! 

Link to comment
Share on other sites

Mietin tässä vain sitä, että kuten edellä on sanottu niin kilometrikorvauksilla voi tehdä rahaa. Ostaa sen 10v vanhan dieselin ja ajelee sillä. jne...

 

Kuitenkin unohdetaan se asia, että kilometrikorvaukset saadaan työajoa varten sillä autolla joka sinulla on, ei ole työntekijän velvollisuus ensinnäkään ostella lainarahalla itselleen "kilometrikorvaus" auto.

 

Jos lähdetään sille linjalle, että kilometrikorvausta pudotetaan, niin että vain tietyntyyppisillä autoilla, joilla voi ajaa edellusia kilometrejä on työnteko kannattavaa, niin mitä seuraa?

 

Ensinnäkään kaikilla ei ole osaamista, ymmärrystä, eikä kiinnostusta hommata itselleen tuollaista autoa. Ja vaikka sellainen auto tulisikin hommattua niin tietäähän sen jokainen että aivan tuuripeliä tuo on. Ensin hajoaa vaihdelaatikko, autosta josta sen ei pitäisi hajota. Sitten menee nokkahihna etuajassa. jne jne.

 

Kyllä kilometrikorvauksen pitää olla sellainen, että matkat voi ajaa sillä autolla joka sattuu olemaan ja hommasta ei ota takkiinsa. Jos jotain muuta joku kehittelee, niin sitten se on ajettava työantajan autolla. Niinkuin minun mielestä pitäisi olla kaikessa hommassa jossa tällä hetkellä ajetaan omalla autolla säännöllisesti.

Link to comment
Share on other sites

 Kuitenkin unohdetaan se asia, että kilometrikorvaukset saadaan työajoa varten sillä autolla joka sinulla on, ei ole työntekijän velvollisuus ensinnäkään ostella lainarahalla itselleen "kilometrikorvaus" auto.

 

Mun käsittääkseni on meidän alalla melko marginaalinen ongelma se että hoitaja velvoitettais ostamaan oma auto työasioiden hoitoa varten.
Link to comment
Share on other sites

Autosta on paljon muitakin kuluja, oli uusi tai vanha, diesel tai bensavehje, kun pelkkä kilomterimäärä mitä ajat työpäivän aikana. 

 

Itselläni mennyt pohja autosta sököksi kahteen otteeseen, minä ne maksan, ei työnantaja maksa latiakaan siitä ilosta, ja pakko kun on ajaa huonoilla teillä, huonokuntoisiin pihoihin. 

Link to comment
Share on other sites

Ei kai kilometrikorvauksilla olekaan tarkoitus kuolettaa 30k euron auton lainaa ja käyttökustannuksia?

Pikaisella laskennalla pitäisi mennä 28 litraa satasella, jos kilometrikorvaukset riittäisivät pelkästään polttoaineeseen.

 

En jotenkin pysty käsittämään millä tapaa korvaukset eivät ole vähintäänkin kohtuulliset, taidan olla tymä.

Link to comment
Share on other sites

Ei kai kilometrikorvauksilla olekaan tarkoitus kuolettaa 30k euron auton lainaa ja käyttökustannuksia?

Pikaisella laskennalla pitäisi mennä 28 litraa satasella, jos kilometrikorvaukset riittäisivät pelkästään polttoaineeseen.

 

En jotenkin pysty käsittämään millä tapaa korvaukset eivät ole vähintäänkin kohtuulliset, taidan olla tymä.

 

Onhan korvaukset nykyisellään kohtuulliset, ei siitä käy valittamaan. Oma kommenttini koski sitä tilannetta jos korvauksia aletaan pudottamaan.

Link to comment
Share on other sites

Niin kun tuossahan on km-raja,jolloin sitten ne korvaukset pienenee. Ja jos pilkkua n*sastaan,  vaikka se polttoaineen hinta ois kuinka pilvissä,se ei vaikuta km-korvauksiin. tai vastaavasti esim. 30 asteen pakkasella käynnistelyt ja auton sammuttamiset, lyhyet ajot..ne on kulutukseltaan ihan eri luokkaa kun tasainen ajo. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...