Jump to content
MAINOS

Opiskelijan pakolliset omakustanteiset rokotukset


jupet

Recommended Posts

Meille ilmoitettiin koulussa (AMK) että jatkossa mm hepatiittirokotukset ovat pakolliset mikäli aikoo pakollisille harjoittelujaksoille mennä. Rokotukset tapahtuvat edelleen täysin omakustanteisesti omalla ajalla.

 

Osaako joku koulutusta ja muita relevantteja aiheita koskevia lakeja tunteva ottaa kantaa onko laillista asettaa tällaisia ehtoja eli käytännössä suoraan lisämaksu jota maksamatta ei koulusta voi valmistua?

 

Tämä koskee nyt nimenomaan edunvalvontaa. Rokotusten tarpeellisuus, järkevyys yms on asia erikseen ja toivon siitä keskusteltavan ihan toisen topicin alla mikäli sanottavaa on.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Musta koulun pitäisi tarjota mahdollisuus rokotteisiin, ainakin oon käsittänyt että pk-seudulla näin olisi jo. Mut kyl mun mielestä voidaan liittää tämä vaatimukseen, että on terve opiskelija koululla ja sieltä harjoitteluissa. Lainopillista pohjaa mulla ei valitettavasti oo tähän tarjota, mutta kyllähän sulla tarvii lääkärintodistuskin olla et oot soveltuva alalle, niin rinnastaisin tän ehkä siihen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskelin Turun AMK:ssa sairaanhoitajaksi, ja täällä ei päässyt lastenosastolle harjoitteluun jos ei ollut todistaa että on sairastanut vesirokon tai ottanut rokotteen. Minulla ei ole todisteita siitä että olisin sairastanut, ja opiskelijaterveydenhuolto kieltäytyi ottamasta vasta-ainetestejä. Siispä rokotteet ja omalla kustannuksella...

 

Hepatiittirokotteet sain koulun vakuutuksen piikkiin, kun kävi harjoittelussa pistotapaturma (kylläkin tapaturmassa mukana ollut potilas testattiin puhtaaksi).

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei ollut pakollista, mutta suositeltavaa. Rokotukset olivat omakustanteisia. Jos on korkean riskin työssä, jossa veritartuntavaara on olemassa (esim. synnytyssali), tietääkseni ainakin HUS tarjoaa sitten hepatiittirokotteet, kun on jo työelämässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, olen tähän päivään asti ollut siinä uskossa että jos jotain työtehtävien perusteella vaaditaan, niin sen työnantaja tarjoaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rupesin muuten tässä selvittelemään tuota rokotushommaa ihan siis kun ajattelin riskiryhmään kuuluvana itteni rokotuttaa niin ainakin oman kaupungin sivuilta löytyi maininta että:

 

Influenssarokotuksen saavat maksutta

  • raskaana olevat naiset
  • kaikki 65 vuotta täyttäneet
  • kaikki 6-35 kuukauden ikäiset lapset (alle 9-vuotiaat, aiemmin rokottamattomat lapset tarvitsevat kaksi rokotusta)
  • 3-64-vuotiaat, sairautensa vuoksi lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat (katso riskiryhmät THL:n sivuilta) potilas- ja hoivatyötä tekevä
  • sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunta ja myös vastaavassa työssä olevat opiskelijat saavat rokotteet ilmaiseksi.
  • Potilashuoneissa ruokahuoltoon ja siivoukseen osallistuvat henkilöt, myös opiskelijat.

 

Joten ilmeisen paikkakuntakohtaista tämä on.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sika-influenssapiikin "sain" harjoittelupaikasta, kun ilmoitettiin siitä että harjoittelu ei jatku ellei ota piikkiä. Kausi-influenssapiikkejä en ole koskaan saanut harjoittelupaikoista, työpaikalta kylläkin.

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...