Jump to content
Pöllö

Helsingin pelastuslaitokselle neljä ambulanssia suorahankintana

Recommended Posts

Pöllö

Helsingin kaupungin pelastuslaitos hankkii neljä ambulanssia 150 000 euron kappalehintaan suorahankintana kotimaiselta Veholta, kirjoittaa Helsingin Sanomat verkkosivuillaan. Tilaus johtuu virolaisen Silwi Autoehituksen 11 ambulanssin tilauksen viivästymisestä. Virolaisen tilauksen tuli saapua tänä keväänä, mutta kaksi autoista tullee jouluksi ja yhdeksän ensi vuoden toukokuussa. Tilaukseen liittyy mm. turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä, kuten auton väliseinien hyväksyntä Valtion teknillisellä tutkimuskeskuksella. Virolainen Silwi Autoehitus voitti tarjouskilpailun tarjouksellaan, jossa ambulanssin kappalehinnaksi tuli noin 65 000 euroa. Kotimaisten yritysten tarjouksissa oli HS:n mukaan puutteita, ja Helsingin kaupungin pelastuslaitos kertoo tutkineensa myös Silwi Autoehituksen taustat tarkkaan.

 

Lue lisää HS:n sivuilta uutisesta "Helsinki saa myöhästyneet ambulanssinsa vasta keväällä" 17.9.2013: http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinki+saa+my%C3%B6h%C3%A4styneet+ambulanssinsa+vasta+kev%C3%A4%C3%A4ll%C3%A4/a1379303669053.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Helsinki ei uskaltanut sivuuttaa halvinta?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Suomalainen kilpailulainsäädäntö ja etenkin kuntien hankintapolitiikka on syvältä; aivan liian usein viedään suomalaisten työt ulkomaille ja loppupelissä maksetaan kuitenkin tuplahinta tuotteista tai palveluista

  • Tykkää 1

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kunkku

Eikö siellä ole ollut sopimuksessa kohtaa toimituksen viivästymisestä?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Hankinnat ovat haastavia. Aika tarkkaan saa speksejä määritellä, ja yleensähän noissa pisteytetään kilpailut esim. laatu, kokonaishinta huomioiden elinkaaren aikainen huolto jne. Taitava tilaaja osaa määritellä aika hyvin tuotteen speksit siten, että yksityiskohdat pudottavat huonolaatuiset toimittajat pois, toisaalla tarjouksiin riittää sopivasti kilpailijoita. Yleensähän toimitusehdoissa on sakkoja toimitusten viivästymisestä, samoin ostajan oikeudesta tarkastaa tuote/palvelu sekä mahdollisia sanktiopykäliä. Joissain tapauksissa myös vahingonkorvauslain kautta saattaisi löytyä sanktiomahdollisuuksia. Kun autoja reilut kymmenen tilaa ja oletushinnasta on jossain sadan tuhannen jollain puolella sekä tilaajana on julkinen taho, niin sitten kilpailutus on avoin ja jopa EU:n laajuinen. Jos joku tarjoaa puoleen hintaan ostajan spekseillä, niin harvoin laatupisteillä enää muut sitten pystyvät kisaamaan. Julkisissa tarjouksissa ei oikein ole mahdollisuutta käyttää "ostaja pidättää oikeuden hyväksyä tai hylätä mikä tahansa tarjous" -pykälään. Uudella markkinalla saattaa tietysti tulla vastaan myös asioita, joita ei ole aiemmin osattu huomioida, ja niiden korjaaminen voi viedä aikaa.

 

Nii-in, eikö tarjoaja ole tutustunut spekseihin, pystyykö tarjoaja oikeasti ko. hintaan, haluaako tarjoaja myydä alihintaan päästäkseen markkinoille tai saadakseen referenssejä, sitä en tiedä. Huomionarvoista on myös se, että kotomaiset tarjoajat eivät ole täyttäneet tarjousehtoja ja se on aika varma tapa pudota säännösten mukaan pelistä pois. Olisi epäoikeudenmukaista muita tarjoajia kohtaan yhtäkkiä todetakin, että eipä me sitten pidetäkään samoja vaatimuksia kaikille, jotta voidaan valita jokin tietty kilpailija. Onko kyseessä kömmähdys, tietoinen riskinotto vai mikä, en tiedä. Joskus toisaalla tarjouksen hinta saatettiin vetää tolkuttoman kovaksi tai saatettiin tehdä tietoinen "puute" tarjoukseen, jos sillä hetkellä ei ollut todellista halua antaa tarjousta tai esimerkiksi ei olisi kyetty toimittamaan tuotetta/palvelua ajoissa tai riittävällä laadulla.


Suomalainen kilpailulainsäädäntö ja etenkin kuntien hankintapolitiikka on syvältä; aivan liian usein viedään suomalaisten työt ulkomaille ja loppupelissä maksetaan kuitenkin tuplahinta tuotteista tai palveluista

 

Juu jos tarjouskilpailu tehdään selvästi yhtä tai kotimaista kilpailijaa suosivaan muotoon ilman perusteita, niin markkinaoikeuden ovet avautuvat... Ostaminen on erittäin vaativa taitolaji, pitää todella osata kuvata, mitä haluaa ostaa, tehdä yhteismitallinen tarjouskilpailu ja osata painottaa laatua ja toimitusta. Lisäksi ostajan tulee kyetä valvomaan, että ostettu tuote/palvelu vastaa haluttua, ja sitten pitäisi olla ne sanktiomahdollisuudet. Ja tämä vielä siten, ettei hinta nouse aivan huikeaksi. Ikävä kyllä, tuijottamalla pelkkää hintaa todellakin hankitaan välillä sutta ja sekundaa, ja jälkiä paikkaillaan sitten kalliilla jälkikäteen.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Juu jos tarjouskilpailu tehdään selvästi yhtä tai kotimaista kilpailijaa suosivaan muotoon ilman perusteita, niin markkinaoikeuden ovet avautuvat...

Kyllä tässäkin on hankintapäälliköllä ja hankintapäälliköllä eroa. Toinen tekee homman helpomman kautta ja "oikein" ja toinen perehtyy ja pohjustaa asiat hyvin ja näkee vaivaa hankinta-asiakirjojen laatimisessa. Ei ole vaikea arvata kumman jäljiltä tulee sitten näitä uutisotsikoita..

Ja mitä tulee noihin ambulanssitilauksiin niin sen verran on suomessa jo kokemuksia tuosta virolaisesta koritehtaasta että tuskin kovin monelle laitokselle halutaan enää ostaa noita vähän halvempia lansseja. Eli kun muille laitoksille ostetaan pääsääntöisesti suomalaisilta koritehtailta lanssit niin ei helsingin laitoksenkaan ihan pakko olis ollut tilausta virosta tehdä. Toki laatu on voinut takavuosista parantua vaikkei toimitusvarmuus todistettavasti vieläkään ole kunnossa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

Stadi itse kaivoi kuoppansa kun halusi lanssit jossa integroidut vilkut voidaan vaihtaa sisäkautta ja teki siitä valintakriteerin. Suomalaiset eivät lähteneet muuttamaan linjastoaan mutta Etelä-Helsingistä löytykin semmoinen joka asian lupasi.

Meilläkin pelko että tulee susi/hasarditehdas joka lupaa halvalla ja laadulla niin minkäs teet. Vielä ei laatu ole niin määrävä tekijä lainkirjaimessa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Stadi itse kaivoi kuoppansa kun halusi lanssit jossa integroidut vilkut voidaan vaihtaa sisäkautta ja teki siitä valintakriteerin.

Täh? Kuullostaa ihan aprillipäivän jutuilta...  :P

 

 

 

Meilläkin pelko että tulee susi/hasarditehdas joka lupaa halvalla ja laadulla niin minkäs teet. Vielä ei laatu ole niin määrävä tekijä lainkirjaimessa.

Miten ihmeessä maakuntien laitokset pystyvät tilaamaan haluamiltaan toimittajilta. Tai ainakin etukäteispuheissa puhutaan että "x-korilta tilataan" ja sieltähän ne sitten aina tulee.. Ainakin tähän asti.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kunkku

 

Stadi itse kaivoi kuoppansa kun halusi lanssit jossa integroidut vilkut voidaan vaihtaa sisäkautta ja teki siitä valintakriteerin.

Täh? Kuullostaa ihan aprillipäivän jutuilta...  :P

 

 

 

 

Meilläkin pelko että tulee susi/hasarditehdas joka lupaa halvalla ja laadulla niin minkäs teet. Vielä ei laatu ole niin määrävä tekijä lainkirjaimessa.

Miten ihmeessä maakuntien laitokset pystyvät tilaamaan haluamiltaan toimittajilta. Tai ainakin etukäteispuheissa puhutaan että "x-korilta tilataan" ja sieltähän ne sitten aina tulee.. Ainakin tähän asti.

 

No en nyt tiedä... Valittiinhan poliisin seuraavan virka-aseenkin edellytykseksi, että viritys voidaan purkaa painamatta liipaisinta. Ihan oikeasti täysin tyhjänpäiväinen vaatimus, mutta se sulki kaikki pois paitsi yhden tietyn valmistajan. Tätä vaatimusta asettaessa hankintaehtoihin oli varmasti tiedossa, että keneltä valmistajalta ainoana tuo ominaisuus löytyy.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

Stadin lautakunnan päätöspöytäkirjaliite jossa maininta vilkuista ja että se pudotti Profilen pois. Mekin tilaamme tänä vuonna kaksi lanssia mutta ne kuuluvat monivuotiseen sopimukseen. Ensi vuonna sitten kilpailutus kolmeksi vuodeksi jolloin peli auki kaikkien kannalta.

Ennen on voinut kilpailuttaa miten haluaa ja hankkia miten haluaa. Nykyään tilaukset yms tarjoukset jne käydään lakimiesten läpi jolloin se Keijon pelkäämä vilunkipeli ei onnistu. Paloautojen merkinkin on määrännyt se kuka tehnyt palopäällikön omasta autosta parhaimman tarjouksen (ainaskin huhu puheiden mukaan).

Olen nähnyt kilpailutuksia missä kaappien aukemissuunnalla on kilpailijoita karsittu. Myös vaatimus huoltopaikasta paikkakunnalla tai sen läheisyydessä on yksi kikka (Miksiköhän Profile avasi huoltopisteen pääkaupunkiseudulla?) Saa olla erittäin tarkka mitä kirjoittaa ettei tule valituksia tai ainaskin tarkennuspyyntöjä. Tänä päivänä peli on pakko olla avointa ja hankintojen laajentuessa ja kynnysarvon ylittyessä on tehtävä EU-tajouspyyntö. Itse olisin muuttanut meidän viimeisimmän tarjouspyynnön ehtoja yms pientä mutta JYSe eli julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot ei antanut periksi. Lainsäädösten merkitys on myös korostunut.

Kilpailuttajien ammattitaito korostuus ja uskon, että tätä hankintaa tullaan käyttämään esimerkkinä monessa.

Muokattu - Söppe

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Stadin lautakunnan päätöspöytäkirjaliite

Stadi siis valitsi laadultaan paskemman, mutta hinnaltaan halvemman vaihtoehdon. Silwi sai kaikista muista osa-alueista paitsi hinnasta huonommat pisteet.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Mä olen ymmärtänyt, että aikaisemmin Hel/Pel sai Profilen pois pelistä vaatimalla tietokoneeseen integroitua hälytyslaitteiden ohjausta?

Meillekin oli tarjolla laatua Eestistä, mutta tarjous taisi olla niin vajavainen, että ei tarvinnut valita, toki sekin päätös taisi kiertää kaupungin lakimiesten kautta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
urkki

Onneksi yksityisillä palveluntuottajilla ei ole tätä ongelmaa. Ajoneuvot voidaan tilata sieltä mistä hyväksi todetaan. Siis kilpailuttamislainsäädäntö ei sido kuin julkista sektoria.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Waltte

Onneksi yksityisillä palveluntuottajilla ei ole tätä ongelmaa. Ajoneuvot voidaan tilata sieltä mistä hyväksi todetaan. Siis kilpailuttamislainsäädäntö ei sido kuin julkista sektoria.

:peukku:

Taitaakin äkkiseltään olla ainoa hyvä asia mitä mulle tulee mieleen ko. palveluntuottamisesta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pöllö

Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen paloautohankinnat ovat 9.10.2013 45 minuuttia -ohjelmassa aiheena. Suomalaiset toimittajat kertovat tarjouspyynnön tehdyn sellaiseksi, että kotomaiset toimittajat eivät kykene pelastusautoja toimittamaan. Esiin on nostettu myös valitun saksalaisen toimittajan takavuosina tekemät kartellisopimukset muiden toimijoiden kanssa eräillä Saksan alueilla. Ohjelmassa tarjouspyyntöä pidettiin kommenteissa hankintalain mukaisena. http://www.mtv3.fi/45minuuttia/jaksot.shtml/2013/10/1816864/910-kartellisotkuja-ja-paloautokauppoja

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

Niin, kotomaisilla firmoilla ei ole rahaa tehdä yhtä yksikköä joka menisi VTT:lle ja sitä kautta saataisiin CE-hyväksyntä joka EU-Suomessa vaaditaan.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras
Olet jättämässä kommenttia vieraana. Jos sinulla on tunnus, kirjaudu sisään.
Vastaa aiheeseen...

×   Lisäsit muotoiltua sisältöä.   Restore formatting

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Linkkisi on upotettu automaattisesti..   Näytä pelkkä linkki.

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.