Jump to content
MAINOS

Ventrogluteaalinen injektio


5UP3RN47UR4L

Recommended Posts

Käsi ylös, jos olette sitä mieltä, että ventrogluteaalinen injektio pitäisi ottaa käyttöön valtakunnallisesti! Millaisia kokemuksia teillä on?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Joo pitäis varmasti, mutta kun se muutosvastarinta... Kyselin siitä töihin palatessani työpaikalla. Työkaverit olivat kyllä saaneet jossain koulutuksessa ohjeita, mutta kukaan ei aikonut sitä tapaa käyttää eikä ymmärtänyt perusteita (kun kerran ennenkään ei pistetty iskiashermoon niin miks jatkossakaan). Meillä tosin pistetään i.m.:sti tosi vähän, kun Oxanestitkin menee yleensä suoneen. Ite olisin kyllä halukas opettelemaan, koska sille on hyvät perusteet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se, mitä koulussa meille opetettiin, oli vain teoriaa. En lähtisi pistämään ketään ilman käytännön harjoitusta ko. asiasta -> työpaikkakoulutusta. Reiteen tykkään pistää, myös olkavarsi pienille määrille erittäin hyvä omasta mielestäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei suositella tuota pistostekniikkaa vielä. Puuttuu jonkun instanssin lupa. THL ? Pakaraan en siis pistä lainkaan , vain reiteen ja olkavarteen. Joskus reisilihasta ei tunnut olevan ja silloin täytyy etsiä vanha pakaralihas, tämä vain harvoin.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille kyllä opetettiin ihan käytännössäkin tämä, kuuluu nykyään tietääkseni AMK:ssa opettaakin, siinä missä muutkin pistostekniikat. Tosin en silti käytä sitä, koska ei oo omassa paikassa muilla edes hallussa ja kai se on vähän sitäkin, ettei vanha koira jaksa opetella... ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille kyllä opetettiin ihan käytännössäkin tämä, kuuluu nykyään tietääkseni AMK:ssa opettaakin, siinä missä muutkin pistostekniikat.

Meillä ventrogluteaalista tekniikkaa ei ainakaan opetettu, aloitin opinnot -08. Lieneekö sitten vasta äskettäin tullut osaksi opetusta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille kyllä opetettiin ihan käytännössäkin tämä, kuuluu nykyään tietääkseni AMK:ssa opettaakin, siinä missä muutkin pistostekniikat.

Meillä ventrogluteaalista tekniikkaa ei ainakaan opetettu, aloitin opinnot -08. Lieneekö sitten vasta äskettäin tullut osaksi opetusta?

Aloitin -09, silloin käytiin teoria, muttei itse käytäntöä. Harjoiteltiin pakaraan ja olkavarteen tuolloin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille kyllä opetettiin ihan käytännössäkin tämä, kuuluu nykyään tietääkseni AMK:ssa opettaakin, siinä missä muutkin pistostekniikat.

Juu ei opeteta ainakaan DIAK. Sitä ei opeteta koska se ei ole aktiivisessa käytössä (esim. HUS ei käytä). 

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä meillä oli joku labratunti tosta ventrogluteaalisesta injektiosta koulussa. Mutta en koe hallitsevani sitä niin hyvin, että lähtisin potilaalle pistämään. Mä pistän joko reiteen tai sitten pakaran yläneljännekseen. Sais kunnon lisäkoulutuksen tohon uuteen pistostekniikkaan niin silloin voisin alkaa sitä käyttämään.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon käyttänyt sitä vuoden päivät. Oon myös pistänyt itselleni norflexin kyseisellä metodilla (ei tunnu ja näkee pistää).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille opetettiin koulussa ko. tekniikka ja itse kyllä tykkään käyttää. Olkavarteen menee niin pieniä määriä ja reidessä on usein niin paksu subcutis-kerros ettei se mene lihakseen asti. Pakarassa minusta asento on hankala ja siihen saa kans ottaa aika pitkän neulan, että menis lihakseen.

 

Lihasinjektio-paikkoja ja -tekniikoitahan on tutkittu todella pitkään, eikä ventrogluteaalinen injektio ole mitenkään uusi idea. Paikka on helppo etsiä, kun tekniikan oppii :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei ole ollut mitään teoriaopetustakaan työpaikan puolesta, saati sitten käytännön harjottelua ko. pistotavasta. Sinänsä harmi kun opiskelijoita ei voi antaa pistää tällä "uudella" tavalla kun ei itsekään tiedä miten se tehdään. Osa opiskelijoista ei sitten ole saanut enää mitään opetusta pakaran yläulkoneljännekseen pistämisestä, joten usein injektioiden näyttö jää vajavaiseksi. Saisivat alkaa meitä "kalkkiksiakin" jo opettamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille opetettiin koulussa, aloitin opinnot syksyllä - 08. Aikaisemmassa työssä HUS:ssa kyllä käytin satunnaisesti, en tajunnut mitään lupia kysellä. Nykyisellään en käytä, koska ainoat injektiot, mita annan. ovat pienten lasten rokotteet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Koulussa opeteltiin ja tuolloin tuntui kovin hyvältä, perustelut oli hyvät ja oikea pistopaikka löytyi hyvin. Kuitenkin sitten valmistuttuani työyhteisössä ei kukaan käytännössä tekniikkaa tuntenut, eikä siis siitä johtuen sitä käyttänytkään, joten itsekin valitettavasti päädyin pistämään pakaraan tai reiteen... Sitten jonkin ajan päästä olisin alkanut pistää ventrogluteaalisesti, niin sitten se tuntuikin jo vaikealta ja haastavalta jne jne... Siis käytännön harjoitusta vaan joka ikiseen työyhteisöön! :) Ystäväni mm. terkkarin vastaanotosta sanoivat käyttävänsä tätä pistospaikkaa lähes aina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAMK/Savonlinnassa aloitin vuonna -08 ja kyllä siellä ainakin meidän ryhmälle (niille ketkä halusi oppia) opetettiin. Itse olin pistettävänä  :blink:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulussahan tuo ventro kerran pistettiin. Kukaan ohjaaja ei ole tuota sen jälkeen harkoissa osannut ohjata. Reiteen ja olkavarteen on tullut ominpäin pistettyä. Osa ohjaajista ei reiteen ole antanut pistää, joten sitten on kankkuun pistelty... Perusteena on ollut, että kankku on hyvä paikka pistää vs reisi...

Näyttää olevan täällä joka osastolla seinällä nuo sh-liiton pisto-ohje artikkeli, mutta empä ole vielä törmännyt keneenkään joka sen ventron osaa pistää. Itse tarvis jonkun joka tuon kädestäpitäen kerran opettais ja sitten voisi tuohon alkaa tökkiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Meillä ei koulussa (metropolia) edes opetettu pakaran yläneljännekseen pistämistä, vain ventrogluteaalinen ja reisi. Olenkin nyt HUS:in sairaalaharjoittelussa pistänyt ventrogluteaalisesti sen kerran kun olen pistänyt, vaikka ohjaajani ei kyseistä pistopaikkaa ole koskaan käyttänyt. Muut hoitajat tuntuvat pistävän injektioita vain pakaran yläneljännekseen. Oppikirjoissamme opetetaan, että pistopaikkoina tulisi suosia reittä ja ventrogluteaalista aluetta, koska ne ovat pistopaikoista turvallisimmat. Ventrogluteaalisella alueella ja reidessä ei ole suuria verisuonia tai hermoja pistopaikkojen alueella. Kirjan mukaan myös lääkeaineen imeytyminen on pakaran yläneljänneksestä huonompaa kuin reidestä tai ventroglut. Ventrogluteaalista pistopaikkaa suositellaan myös sen takia, koska jopa ylipainoisilla ihmisillä on kyseisessä kohdassa suhteellisen ohut rasvakerros, jolloin lääkeaineen päätyminen oikeaan paikkaan on todennäköisempää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ventrogluteaalista pistopaikkaa suositellaan myös sen takia, koska jopa ylipainoisilla ihmisillä on kyseisessä kohdassa suhteellisen ohut rasvakerros, jolloin lääkeaineen päätyminen oikeaan paikkaan on todennäköisempää.

Toi on kyllä ihan faktaa, sieltä löytyy lihas vähän isommaltakin ihmiseltä aika luotettavasti eikä tartte olla metrin neulaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Diak helsinki ei ainakaan tunne kyseistä pistospaikkaa ollenkaan ja opinnot olen aloittanut 2010. Eikä ole tullut vastaan missään harjoittelussakaan tai omassa työpaikassani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Omalla työpaikallani olen ainoa "virallisen" koulutuksen ventrogluteaaliseen injektioon saanut hoitaja, mutta olen opettanut taitoa eteenpäin. Teen töitä kahdella tk-vuodeosastolla, ns. akuuttiosastolla. Toisella näistä kiinnostus pistopaikkaa kohtaan ei ole lainkaan virinnyt, ainoastaan oh on käynyt pistoksen katsomassa, kun vihjaisin että olen sellaisen aikeissa tehdä. Kyseisellä osastolla on keskimäärin melko vähän im-injektioita. Toisella osastolla taas kiinnostus on ollut hyvinkin suurta ja minun opettamani työkaverit ovat edelleen opettaneet pistospaikan eteenpäin muille. Ja ovat olleet sitä mieltä, että toimii paremmin kuin ylä-ulko-neljännes. Jopa sellaiset potilaat, jotka pistävät yleensä vastaan näissä pistosjutuissa, ovat suosiolla antaneet pistää tähän uuteen paikkaan, kun se tekee vähemmän kipeää.

 

Onko teillä muilla muuten tullut vastaan potilaita, joille ette ole uskaltaneet ventrogluteukseen pistää? Itse kävin koulutuksen reilu puoli vuotta sitten, ja tähän mennessä on ollut vain yksi potilas, jolle en uskaltanut laittaa, kun koko alue tuntui ihan kivikovalta... Toinen syy sitten on ollut iso lääkeannos. Yli 2ml en pistä ventrogluteukseen, vaan silloin mennään vanhaan paikkaan. Onneksi meillä sellaisia lääkkeitä on melko vähän, missä annos on niin iso, ettei edes molemmille puolille jakamalla saa pistettyä kokonaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Kyllä meillä SEAMK:ssa opetetaan kyseinen pistospaikka, ja me pisteltiin laborointitunneilla toisillemme sinne. Ja ite työelämässä en pistä muualle kuin sinne ja reiteen. Pakaraa en suosi ollenkaan kun koulussakin opetetaan että sitä alueta ei suositella. Ite pyrin työpaikalla kouluttamaan työkavereita sinne pistämään ja opiskelijat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

30.7.2013 klo 23.40, Saska kirjoitti:

Onko teillä muilla muuten tullut vastaan potilaita, joille ette ole uskaltaneet ventrogluteukseen pistää?


Mahdoton tuohon on pistää jos potilas pistää vastaan ihan kunnolla, silloin pistopaikat on reidet tai pakarat. Pakaraan en pistä jos se nyt ei ole ainut vaihtoehto kun lääke ei tutkitusti mene sinne minne pitäisi.

Jollain potilaalla, jolle meinasin ventrogluteaalisesti pistää, niin sattui olemaan just joku lipooma siinä kohdalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...