Jump to content
MAINOS

Perustason tentti...


potku

Recommended Posts

Elikkäs nyt olisi aika yrittää pitkän tauon jälkeen takaisin hoitotyöhön.

Olen ensihoitoon suuntaunut lähäri ja tarkoituksenani oliskin päästä lanssiin hommiin, mutta sehän taitaa vaatia tuon perustason tentin läpäisyn. Noh, tenttiin olisi enää reipas viikko ja tässä olen kovalla "innolla" lukenut ensihoidon perusteita ja elvytystä. Ei vaan meinaa tuo tieto päähän upota.

Nyt siis pyytäisin teiltä viisaammilta jeesiä tuohon, että mitä kaikkea pitäisi vielä lukea ja mihin kannattaisi eniten panostaa tenttiin lukiessani.

En tietenkään oleta, että heti pääsisin lanssiin tositoimiin, vaan kelpaa minulle jopa sairaalan ulkoinen kuljetus. Ainakin olisi rauhallisempaa ja ehkä jopa "turvallisempaakin". En väitä ettenkö asioita osaisi ja niistä jotain tietäisi. En vain luota itseeni vielä riittävästi. Luontako koskaan? Aika saa senkin näyttää.

Nyt vain alkaa paniikki iskemään niskaan melkoisella tahilla ja epäilykset siitä, etten edes läpäise tenttiä. Tokihan tenttejä tulee aina uusia ja niihin yritän jos en nyt läpäise.

Mutta ihan mielenkiinnosta myöskin kysyn sitä, että mitkä realistiset mahdollisuudet mulla on edes lanssiin päästä, kun en ole vuosiin ollut hoitoalan hommissa ja ne muutama vuosi mitä olen ollut niin on ollut tavan pitkäaikaisosasto työtä..?

Pahoittelen erittäin sekalaista tekstiäni, mutta eipä toi aamukahvi näyttänyt aivojani herättävän taaskaan. Toivottavasti saatte selkoa ja autatte uunoa. :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ainahan pitää yrittää päästä sellaiseen työhön, mikä motivoi eniten. Jos olo on epävarma, niin miljööharjoittelua voi aloitella siirroista tai kiireettömistä. On ihan järkevää tutustua kalustoon, tapoihin ja saada hieman näppituntumaa, ennenkuin hyppää taas haastavammalle tasolle. Jokainenhan aloittaa aina, ja jos sitten tuntuu, ettei työkokemus riitä, voi hakea työkokemusta akuutimmalta puolelta, jotta osaamista ja kokemusta taas kertyy.

Tenttitärppejä en tiedä, ja jos tietäisin, en kertoisi :) , mutta perustason tentissä teillä vaadittava aineistohan varmastikin on tiedossasi. Kannattaa tehdä tentinkin eteen työtä, katsoa keskeiset perustason protokollat ja jos siinä on käytännön osuutta, niin ABC on aika tärkeä kirjainyhdistelmä; peruselintoiminnot turvataan ja sitten voi ihmetellä lisää. Potilaan hyvä tutkiminen tuo yleensä tietoa, joka ratkaisee arvoituksia, jos muuten ei etiäpäin pääse.

Jalat maassa, töitä osaamisen saamiseksi, korvat auki, rohkeasti kyselemään ja sopivalta haastetasolta rauhallisesti nousujohteisesti eteenpäin...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tentin läpipääsy on tasan siitä kiinni, miten sujuu luetun ymmärtäminen. Tentti on täynnä kompakysymyksiä joilla et tee käytännössä yhtään mitään. Tai toki voit pönkittää egoasi tietämällä nippelitietoja joita viljellä työkavereille. :P Toki tentti siis edellyttää että Ensihoidon perusteet kirja on sahattu alusta loppuun. Itse luin opuksen tasan kerran, ja läpi meni ;) Lue kysymykset tarkasti..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Oli perustason valtakunnalliset tuossa toissapäivänä ja jäi askarruttamaan että mikä mahtoi olla maksimipistemäärä? Kukaan ei tiennyt, eikä missään lukenut?

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...