Jump to content
MAINOS

Kipulaastarin paikka


marjuli64

Recommended Posts

MAINOS

Äkkiseltään en löydä mitään perusteluja. "Kipulaastari" tarkoittanee jotain buprenorfiinia (Norspan) tai fentanyylia (Fentanyl, Durogesic, Matrifen) sisältävää laastaria? Vai? Ne kuitenkin suositellaan liimailtavaksi yläkroppaan, lähinnä käsivarteen tai selkään. Perusteluina on minulle ainakin esitetty että niistä on tutkittu se imeytyminen siten että se stemmaa valmistelupauksien kanssa.

Nimittäin aika monella muulakin laastarilla hoidetaan kipua mutta tuo nimitys kipulaastari on tainnut muodostua synonyymiksi noille opiaattidepotlaastareille..

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitin "kipulaastarilla" juuri ym valmisteita. Asia jäi vain vaimaamaan kun huomasin eräällä vanhainkodin asukkaalla laastarin kiinnitettynä reiteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuten Focce totesi, niin ihon rakenne, sen alaisen rasvakudoksen paksuus ja pintaverenkierto vaihtelevat kehon eri osissa. Laastarin laittaminen toisaalle voi sitten lisätä yhden muuttujan lääkityksen tasaisuuteen - kipulaastareiden sijoitussuositus perustunee tietoon, miten lääke imeytyy kehon eri osista. Toinen asia on sitten, mille kulutukselle laastari on alttiina esimerkiksi viikon kestoisen käytön aikana. Jos sitten reisi on ainoa paikka, mihin ihminen itse esim. liikeradoillaan saa tarran laitettua, tai jokin syy estää käytön muualla, niin... Joitain iholle levitettäviä lääkeaineita pitää toki sitten vähän katsoa, mihin niitä laitetaan, miten paljon ja miten pitkään, vahvat kortisonit tai hormonivalmisteet voivat olla vaikkapa tällaisia, joita ei haluta esim. ohuimmalle iholle, silmien läheisyyteen tai vaikkapa rintojen läheisyyteen.

Tuossa vähän englanninkielistä perusteoriaa: http://www.ncbi.nlm....les/PMC2700785/ missä valitettavasti ei ole lääkeaineiden kulkeutumisen vaihteluista kehon eri paikkojen läpi. Kemikaalien kulkeutuminen ihon läpi voi vaihdella, on aika erilaista kastella jalkapohjat kemikaaliin kuin kaataa kemikaalia nivusiinsa.

Aloittajalta hyvä kysymys, johon hyvän vastauksen penkominen veisi hetken aikaa.

Muokattu - Pöllö

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin olen nyt yrittänyt etsiä tietoa siitä miksi laastarin paikka on ylävartalolla. Muuta selvyyttä en ole saanut kuin että alavartalon verenkierto on heikompi. Laastarin laittaminen reiteen lienee hoitajan erhe, joka herätti minut pohtimaan että miksi ei ? *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi selitys voisi olla se, että potilas on niin laiha, ettei juuri muualla ihonalaiskudosta ole, ja sitä ihonalaiskudostahan nuo juuri vaatii imeytyäkseen. Muistelisin, että meilläkin on joskus kyseisen syyn takia läntätty laastarit potilaan reiteen.

Jatkan tähän samaan ketjuun, vaikka onkin hiukan asian vierestä, liippaa kuitenkin läheltä. Millaisia käytäntöjä teillä on yleensä lääkelaastareihin kirjoittamisessa. Meillä oli ihan yleinen tapa kirjoittaa vaihtopäivämäärä laastarin päälle, varmistukseksi. Kunnes lääkehoidon kurssin vetäjä ilmoitti, ettei niin saa missään tapauksessa tehdä, vaikuttaa kuulemma lääkkeen imeytymiseen. Entä (fentanyyli)laastarin "teippaaminen" kalvolla, harrastetaanko sitä. Meillä sekin oli ihan arkipäivää, varsinkin jotkut fentanyylilaastarit on tosi huonoja pysymään, mutta nyt on sekin kielletty - Kun ei ole tutkimustietoa siitä, miten se kalvottaminen vaikuttaa lääkkeen imeytymiseen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en ole törmännyt laastarin "kelmuttamiseen" Ainoastaan teippaamiseen reunoilta. Näin siis Pääkaupunkiseudun sairaaloissa.

Vielä tuosta laastarista.... mikäli laastari vaatii normimäärän ihonalaiskudosta imeytyäkseen, niin eikö se ole silloin arveluttava kivunhoitomenetelmä laihalla potilaalla... ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mie olen myös törmännyt tähän kalvolla peittelyyn kovasti hikoilevan ja pyöriskelevän mummukan kohdalla. Laastarin vaihdossa laitettiin Opsite kalvo päälle. Mulla on mielikuva, että sitä ei saisi "kelmuttaa" juurikin imeytymiseen liittyen, mutta mitään faktatietoa tästä ei ole.

Muokattu - Piiu
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jatkan tähän samaan ketjuun, vaikka onkin hiukan asian vierestä, liippaa kuitenkin läheltä. Millaisia käytäntöjä teillä on yleensä lääkelaastareihin kirjoittamisessa. Meillä oli ihan yleinen tapa kirjoittaa vaihtopäivämäärä laastarin päälle, varmistukseksi. Kunnes lääkehoidon kurssin vetäjä ilmoitti, ettei niin saa missään tapauksessa tehdä, vaikuttaa kuulemma lääkkeen imeytymiseen. Entä (fentanyyli)laastarin "teippaaminen" kalvolla, harrastetaanko sitä. Meillä sekin oli ihan arkipäivää, varsinkin jotkut fentanyylilaastarit on tosi huonoja pysymään, mutta nyt on sekin kielletty - Kun ei ole tutkimustietoa siitä, miten se kalvottaminen vaikuttaa lääkkeen imeytymiseen...

Olen ollut myös koulutuksessa jossa päivämäärän kirjoittaminen laastariin kiellettiin. Myös tuo kalvolla kokonaan peittäminen, vaikuttavat imeytymiseen. Silti tuo näyttää olevan todella yleinen tapa ainakin kotisairaanhoidossa. Asiasta kolmanteen, väänsin jokunen vuosi sitten peistä apteekin kanssa Durogesicin vaihtovälistä. Kipupoli oli määrännyt vaihdon 2 pvän välein, mutta apteekki kävi erittäin hankalaksi eikä luovuttanut laastaria apteekkitilaukseen. Eivät uskoneet kun soitin ja yritin selvittää että tosiaan on näin. Piti soittaa ihan valmistajalle ja todentaa asia, ennenkuin apteekista laastaria luovutettiin murinan ja pitkien hampaiden kera. Hyvähän se tarkka on olla, mutta olisivat selvittäneet asiaa tai edes pyytäneet anteeksi epäystävällistä kommunikointiaan ja kohteluaan. Ärsytti :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko mitään perusteluja sille, että kipulaastari on kiinnitettynä reiteen ?

Äkkiseltään löydetyn artikkelin (http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/0354-7310/2002/0354-73100204263R.pdf) perusteella se ei vaadi mitään erityisiä perusteluja: "Neither local blood flow, nor anatomi-

cal site of application seems to affect fentanyl delivery. The absorption of fentanyl does not vary between the chest, abdomen and thigh."

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä tuosta laastarista.... mikäli laastari vaatii normimäärän ihonalaiskudosta imeytyäkseen, niin eikö se ole silloin arveluttava kivunhoitomenetelmä laihalla potilaalla... ?

Vasteen mukaanhan noita kipulääkkeitä usein annostellaan. Haasteellisempaa tietysti potilaalla, joka ei pysty kipuaan luotettavasti ilmaisemaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen käyttänyt Mefixä kipulaastarin päällä jos tarvii lisäkiinnitystä. Ei haudo ja kun laittaa sopivan kokoisen, niin ei tule iho-ongelmiakaan.

Langan laihalle reisi on hyvä paikka laastarille. Varsinkin, jos annos on suuri ja joutuu pitämään esim 2 suurta laastaria. Rintakehän muhkuroissa lääke imeytyy huonosti ja se myös irtoaa helpommin. Selän puolella laastari joutuu makuu asennossa liian lämpimään ja lääkettä saattaa irtautua enenmmän.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...
  • 4 viikkoa myöhemmin...

Haluaisin selvyyttä tuohon kipulaastareihin kirjoittamiseen: kouluaikana opetettiin, että ei missään tapauksessa tule kirjoittaa "tyynymäisille" laastareille (erotuksena tasaisiin, esim. muistilaastareihin), mutta nykyisessä työpaikassani taas väitetään aivan toisin. Itselle on iskostunut koulun opit niin hyvin, että tekee oikein pahaa toimia niiden vastaisesti!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jossain luki tuon kirjoituskiellon perusteeksi, että muste voi imeytyä sen laastarin ensimmäisen kerroksen läpi ja sekoittua lääkeaineeseen ja täten siirtyä potilaaseen. Toinen peruste oli, että jos kynällä onnistuu rikkomaan niitä lääketaskuja tai muuten vaurioittamaan laastarin rakennetta, saattaa annosnopeus muuttua. Mulla ei ole kompetenssia arvioida tuota väitettä ja se lähde oli joku random -nettisivu, jota en nyt enää edes muista.

 

Pakkausselosteissa ilmeisesti yleensä kehoitetaan kirjaamaan ylös päivämääriä koska noita vaihdellaan, mutta missään ei suoraan lue että se kirjoitettaisiin laastariin. Joissain oli ohje, että pakkauksessa on joku kohta mihin voi raapustella. Sairaalassa järkevä kohta kirjoittaa olisi tietysti potilaskertomus.

 

EDIT: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2799102/

On tuo nyt jonkun isohkon lääkehoidon turvallisuuteen perehtyneen organisaation julkaisema juttu, tuolta kotisivuille jos haluaa perehtyä: http://www.ismp.org/

Muokattu - Julma
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 11 kuukautta myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: lähihoitaja

Laastareihin saa kirjoittaa pvm kunhan ei riko laastarin pintaan. Mutta ohuempiin laastareihin esim. fentanyl ei suositella, sillä siitä voi juuri liuota mustetta kuten edellämainittu kertoi. 

Itse olen saanut ohjeistuksen että varsinkin norspaniin on hyvä merkitä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kynän mustetta joutuu laastarin sisään niin sehän on sen musteen puolesta yhtä kamala tilanne kuin mustetta olisi suoraan iholla. Eli ei kovinkaan kamala. Mutta laastarin rakennetta varmasti voi vahingoittaa etenkin kuulakärkikynällä jossa on suuri pintapaine. Helppo ratkaisu on kirjoittaa teipinpalaan ja sitten liimata teippi laastarin selkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Oon kirjoittanut laastarin alareunaan, jonka alla ei ole lääkeainetta. Liitteenä näkyy mihin voi kirjoittaa. Olen laittanut laastarin päälle suihkun ajaksi suojakalvon. Sanotaan, että laastari kestää suihkun mutta käytännössä olen kokenut, että se irtoaa ilman suojausta suihkun jälkeen helpommin pois.

Screenshot_20191125_101442.jpg

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...