Jump to content
MAINOS

Tasotestaus hoitajille


dino

Recommended Posts

Mutta minkäs teet, meitä on joka lähtöön! Mielestäni kyllä työhönsä kyllästyneet ja omaa etuaan havittelevat korpit pitäisi siirtää pois, ainakin vastaanottavan hoitajan tehtävistä. He ovat joskus jopa hengenvaarallisia... huh.gif

Sairaankuljettajia kyllä testataan urakalla mutta pitäisiköhän sairaalamaailmaakin luoda jonkinlainen testausjärjestelmä jonka pohjalta jaettaisiin hoitajille valtaa ja vastuuta? Siitähän mielenkiintoinen soppa syntyisi... ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Soppa tosiaan!  ;D

Testit olisivat taatusti erilaiset verrattuna perus- tai hoitotason testeihin. Eri toimipisteissä saisivat sitten painotella testikysymyksien asettelua. Sairaalamaailmassa vaatisi varmaankin sellaisen määrän testejä ja kysymyksiä, ettei kukaan uskalla edes  vakavasti esittää moista.  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalamaailmassa vaatisi varmaankin sellaisen määrän testejä ja kysymyksiä, ettei kukaan uskalla edes  vakavasti esittää moista.  ;D

Minähän juuri esitin ;)

Mutta vakavasti; ei testien laatiminen olisi ongelma. Ongelma muodostuisi henkilökunnan ja ammattiosastojen vastustuksesta. Olisihan se tasotestaus kieltämättä shokki hoitajalle joka on valmistunut 60-luvulla eikä ole täydennyskoulutuksissa kertaakaan käynyt vuosien varrella. Tällaisiakin löytyy poliklinikoilta ja muualtakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jos hoitajille maksettaisiin osaamisen mukaan, niin ei suurin osa tulisi sillä rahalla toimeen....

suurin osa... Tuosta uskallan olla eri mieltä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

paras ois jos maksettais vaan pärstän mukaan. angel.png

Peffa on kyl paras puoleni, saiskohan siitä isot lisät?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

paras ois jos maksettais vaan pärstän mukaan. angel.png

Peffa on kyl paras puoleni, saiskohan siitä isot lisät?

Mä ainakin saan, mun peffa on niin isokin.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on kyllä totta, että pitäisi olla testauksia myös hoitajille. Etenkin noille "arvonsa tunteville" sairaanhoitajille jotka ovat tosiaan valmistuneet vuonna pottu ja kypärä eivätkä etenkään akuuttitilanteissa osaa tehdä mitään.Enkä sano tätä siksi etten arvostaisi kokeneen ammattitaitoa. Itse olen tosin vaan lähihoitaja, suuntautunut ensihoitoon ja kokemusta on jonkinverran akuuttitilanteista samoin tietoa myös. Tahtoo vaan olla joskus niin, että kun ehdottaa tilanteessa jotakin ei oikein tule kuulluksi koska" eihän lähihoitaja voi semmottii asioita osata..." Saa vaan v-mäisen pomottelijan maineen. Tosin usein on jälkeenpäin käynyt niin, että se maine on tullut aivan turhaan?No,josko joskus koittaisi aika sellainenkin, että osaisivat sh:t arvostaa lähihoitsujenkin ammattitaitoa joskus. Tsemppiä kaikille hoitsuille työssään.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jes, taas saatiin uusi viestiketju lh vs sh -vastakkainasettelusta. Ja vähän jo vihjaistiin että vain ensihoidon puolella osataan jotain... Hoitotyö on muutakin kuin akuuttitilanteita.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta minkäs teet, meitä on joka lähtöön! Mielestäni kyllä työhönsä kyllästyneet ja omaa etuaan havittelevat korpit pitäisi siirtää pois, ainakin vastaanottavan hoitajan tehtävistä. He ovat joskus jopa hengenvaarallisia... huh.gif

Sairaankuljettajia kyllä testataan urakalla mutta pitäisiköhän sairaalamaailmaakin luoda jonkinlainen testausjärjestelmä jonka pohjalta jaettaisiin hoitajille valtaa ja vastuuta? Siitähän mielenkiintoinen soppa syntyisi... ;D

Joo itse olen miettinyt asiaa ja tästä on jopa keskusteltu meillä päin lääkäritasollakin. Ihmiset eivät ole tyytyväisiä, kun vain yhtä ammattiryhmää testataan. Testit vaan kaikille hoitoalan ihmisille ja luvat sitä myöden. Näin häviäisi tämä asettelu lh sh, kun kummatkin saisivat/eivät saisi lupia sitä myöden miten hommansa osaavat.  >:D

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos hoitajien tietämystä/taitoja ja tasoa aletaan testaamaan, niin luulenpa että tiedollisesti ja taidollisesti pätevät loppuvat kesken koko suomen niemeltä eli meille tulee krooninen hoitajapula ja osastoja ja toimipaikkoja jouduttaisiin sulkemaan aivan siitä syystä että "päteviä" hoitajie ei ole. Ja toiseksi työnantaja ei lähde "testauttamaan" hoitajia koska se on todella kallista puuhaa.

Itse olen mutu tuntumalla huomannut, että jos meidän yksikössä porukka testattaisiin, niin voitaisiin laittaa lappu luukulle sen jälkeen. Meillä henkilökunnan ikähaarukka 21 -61 v eli revi siitä. Hoitajat valmistunut osa kymmeniä vuosia sitten ja osa aivan juuri koulunpenkiltä. Eli taustat ja kokemukset aivan eri maailmasta.

Aivan tämän vuoksi en kannata tasokokeita, vaan uskon enemmän henkilökohtaiseen lisäkoulutukseen, mitä työnantaja esim. tarjoaa (I.V-koulutus/lääkekoulutus tai muut vastaavat) Yleensäkin koulutus tulisi räätälöidä sitä toimipaikkaa vastaavaksi missä kulloinkin työskentelee, sillä se palvelisi sekä työntekijän/antajan etua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

Mutta minkäs teet, meitä on joka lähtöön! Mielestäni kyllä työhönsä kyllästyneet ja omaa etuaan havittelevat korpit pitäisi siirtää pois, ainakin vastaanottavan hoitajan tehtävistä. He ovat joskus jopa hengenvaarallisia... huh.gif

Sairaankuljettajia kyllä testataan urakalla mutta pitäisiköhän sairaalamaailmaakin luoda jonkinlainen testausjärjestelmä jonka pohjalta jaettaisiin hoitajille valtaa ja vastuuta? Siitähän mielenkiintoinen soppa syntyisi... ;D

Joo itse olen miettinyt asiaa ja tästä on jopa keskusteltu meillä päin lääkäritasollakin. Ihmiset eivät ole tyytyväisiä, kun vain yhtä ammattiryhmää testataan. Testit vaan kaikille hoitoalan ihmisille ja luvat sitä myöden. Näin häviäisi tämä asettelu lh sh, kun kummatkin saisivat/eivät saisi lupia sitä myöden miten hommansa osaavat.  ;D

tosta päästäänkin siihen,että kaikki opiskelisivat yhtäpitkään ammattinimikettä "hoitaja" tms....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jes, taas saatiin uusi viestiketju lh vs sh -vastakkainasettelusta.

Tämä ei ollut tarkoitus. Halusin keskustelua siitä että nyt kun yksi terveydenhuollon sektori eli ns. "ensihoito" alkaa olemaan tiukan kontrollin ja koulutusrumban alla, niin mielestäni olisi aivan yhtä perusteltua ja tarpeellista tehdä samankaltainen valtakunnallinen koulutus/testausjärjestelmä kaikille muillekin terveydenhuollon osa-alueille esim. hoitajille ja tietenkin myös lääkäreille.

Ja toiseksi työnantaja ei lähde "testauttamaan" hoitajia koska se on todella kallista puuhaa.

Homma ei ole kallista jos systeemistä tehdään valtakunnallinen. Koulutus/testausjärjestelmään liittyenhän kunnat saisivat kuitattua koulutusvelvoitettaan, joten lopputuloshan olisi säästöjen puolella niin halutessa.

Itse olen mutu tuntumalla huomannut, että jos meidän yksikössä porukka testattaisiin, niin voitaisiin laittaa lappu luukulle sen jälkeen. Meillä henkilökunnan ikähaarukka 21 -61 v eli revi siitä. Hoitajat valmistunut osa kymmeniä vuosia sitten ja osa aivan juuri koulunpenkiltä. Eli taustat ja kokemukset aivan eri maailmasta.

Tässähän tuli juuri se peruspointti miksi mielestäni kaikkia yksiköitä voisi ja pitäisi kouluttaa ja testata. Eli porukka harvassa työyksikössä on homogeenista ja samalla lähtöviivalla - koulutuksen ja testaamisen ansiosta erot teoriatiedoissa saattaisivat jopa hieman tasoittua, mutta ennen kaikkea se on valitettavasti ainoa keino jolla enemmistön hoitajista saa opiskelemaan oman alansa teoriapuolta.

Tosin tämäkin on tietysti taas sellainen asia jossa porkkana olisi keppiä parempi. Mutta näyttäähän "ensihoitopuolellakin" testaustilaisuuksissa olevan porukkaa ihan ruuhkaksi saakka, eikä suurempia palkkavaatimuksia ole ilmoilla ollut tässäkään porukassa.

Eli kyllä ne testeistä saadut tittelit ja lisenssit aina palkankorotukset voittaa... (Aargh angry.png)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä, mutta ne yli 50-kymppiset hoitsut ei tasan lähde mihkään koulunpenkille ja tasoaan testauttamaan. Vetävät

takataskusta sairausloma lapun, jos tasotestit uhkaavat. Ja siksi työantaja ei aja tasotestejä. Nimimerkillä sivustaseurannut....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinpä, mutta ne yli 50-kymppiset hoitsut ei tasan lähde mihkään koulunpenkille ja tasoaan testauttamaan. Vetävät

takataskusta sairausloma lapun, jos tasotestit uhkaavat. Ja siksi työantaja ei aja tasotestejä. Nimimerkillä sivustaseurannut....

Minkähän takia 50-kymppiset sairaankuljettajat eivät tee näin...?  :D

Sitä paitsi onkohan jossakin päin suomea testailtu muita hoitajia kuin sairaankuljettajia? Itse en ole kuullut muiden hoitajaryhmien joutuneen/päässeen tämänkaltaisiin testeihin.

Tämä minun kirjoitteluhan on tällaista hypoteettista pohdiskelua sillä eihän aiheesta ole juurikaan keskusteltu ainakaan julkisesti. Itse kuitenkin lähtisin vähintään yhtä mielellään "poliklinikkahoitajan testiin" kuin "hoitotason sairaankuljettajan testiin". Molemmat sektorit kun kuuluvat toimenkuvaani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

... eivätkä etenkään akuuttitilanteissa osaa tehdä mitään.Enkä sano tätä siksi etten arvostaisi kokeneen ammattitaitoa. Itse olen tosin vaan lähihoitaja, suuntautunut ensihoitoon ja kokemusta on jonkinverran akuuttitilanteista samoin tietoa myös.

Niin, riippuu varmaan siitä missä on töissä. Esim. tk:n vuodeosastolla akuuttitilanteita on varmaankin sen verran harvakseltaa, että hoito voi olla kiiretilanteessa hakusessa. Ja ylipäätään vuodeosastoilla akuuttitilanteita on niin vähän, että rutiineja ei voi hoitajille kehittyä.

Tietenkään en nyt tiedä, mistä tarkemmin viestissäsi puhuit...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, riippuu varmaan siitä missä on töissä. Esim. tk:n vuodeosastolla akuuttitilanteita on varmaankin sen verran harvakseltaa, että hoito voi olla kiiretilanteessa hakusessa. Ja ylipäätään vuodeosastoilla akuuttitilanteita on niin vähän, että rutiineja ei voi hoitajille kehittyä.

Tietenkään en nyt tiedä, mistä tarkemmin viestissäsi puhuit...

Toi vähän riippuu vuodeosastosta ja hoitajan tuurista. Mulle noita akuuttitilanteita on sattunut ihan riittävästi. Akuutinsydäninfarktin hoito alkaa olla hyvinkin jo hallussa... Samoin kuin deliriumit... yms. piisaahan noita. Vautia ja villejä tilanteita.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen hyvin paljon samaa mieltä siitä, että kyllä kaikkien hoitoalalla työskentelevien tulisi osoittaa ammatillinen osaamisensa aika ajoin uusiakseen voimassa olevan rekisteröinnin. Tässä tulisi tietenkin olla myös työnantajien mukana.

Osaamista ja ammattitaitoa voi mitata monesta muustakin asiasta kun akuuttitilanteista. Tosin niissä tapahtuvissa virheissä on useammin kohtalokkaat seuraukset. Minusta USA:ssa on aika mielenkiintoinen järjestelmä. Siellä kaikki, hoitajista lääkäreihin joutuvat vuositasolla osallistumaan varmennetusti tiettyyn määrään ammatillista lisäkoulutusta ( pisteiden keruu ). Se voi olla myös esim. hyväksyttyä etäopiskelua tms. Jos kouluttauminen ei kiinnosta, ei tarvitse myöskään tehdä töitä .

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monissa muissakin maissa esim. Irlannissa ja Iso-Britanniassa ... en tiedä kyllä toimiiko systeemi yhtä tehokkaasti kuin USA:ssa.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: SweSanna

No testaus ja kurssitus/koulutushan on kaksi ihan eri asiaa. Testauksella ei minusta saavuteta juurikaan positiivia tuloksia, hoitotyön tekninen puoli nyt siinä ehkä tulisi esiin mutta piiloon jäisi kaikki inhimillinen osaaminen, mitä meillä yksilöinä löytyy. Sellaista testiä, joka osoittaisi vettäpitäen kuka meistä osaa hoitaa ja kuka ei, ei ole. Se testi tehdään niissä työvuoroissa, jolloin 20% työvoimasta on sairaslomalla ja mummot makaa peteissä märät alla.*huom* IMHO.

Kurssitus ja työpaikkakoulutus on mahtava juttu, jonka avulla saadaan työpaikoille sellainen toimiva paketti, että hommat rullaa. Koulutus pitää olla maksettua, työajalla tapahtuvaa ja yksilöllisesti räätälöityä niin, että ne tyypit jotka ko. koulutusta tarvii/haluaa siihen pääsee. Englannissa on ainakin se hyvä homma, että siellä voit radikaalisti vaikuttaa omaan urakehitykseesi ja sitä kauttaa palkkaan. Esim psykoterapeutin/perheterapeutin jne koulutukseen pääsee ihan työpaikan kauttakin, eikä tarvi maksaa itseään kipeäksi.

S.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen hyvin paljon samaa mieltä siitä, että kyllä kaikkien hoitoalalla työskentelevien tulisi osoittaa ammatillinen osaamisensa aika ajoin uusiakseen voimassa olevan rekisteröinnin. Tässä tulisi tietenkin olla myös työnantajien mukana.

Osaamista ja ammattitaitoa voi mitata monesta muustakin asiasta kun akuuttitilanteista. Tosin niissä tapahtuvissa virheissä on useammin kohtalokkaat seuraukset. Minusta USA:ssa on aika mielenkiintoinen järjestelmä. Siellä kaikki, hoitajista lääkäreihin joutuvat vuositasolla osallistumaan varmennetusti tiettyyn määrään ammatillista lisäkoulutusta ( pisteiden keruu ). Se voi olla myös esim. hyväksyttyä etäopiskelua tms. Jos kouluttauminen ei kiinnosta, ei tarvitse myöskään tehdä töitä .

Ois mielenkiintoista nähdä kuinka suurimmalta osalta osastonhoitajista ja ylihoitajista, edes perushoito luonnistuis, kovinkaan mallikkaasti, saati sitten vaatimmat temput  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen jo pitemmän aikaa pohtinut, miksi sairaalassa ei henkilökuntaa testata. Riittää, kun vilauttaa tutkintotodistusta ja läpäisee iv-tentin. Seuraavat 40 vuotta onkin sitten kiinni omasta innostuksesta. Itelläkin on hylly väärällään mielenkiintoista itse hankittua kirjallisuutta, johon ei vaan töitten jälkeen jaksa kovin syvällisesti perehtyä. Mutta kun oli tentti tulossa niin johan motivaatio kasvoi.

Vapaaehtoinen kouluttautuminen on tietysti paras vaihtoehto, muttei takaa koko joukon osaamista (tai ei kai mikään..). Perusasiat voisi tenttiä tietyin väliajoin ja lisäksi jokainen voisi suuntautua koulutuksissa mieltymystensä / firman tarpeitten mukaan. Testaus voitaisiin aloittaa vaikka päivystyspoleilta ja tehoilta (koskisi siis minuakin).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensi vuonna Jorvissa tullaan tekemään uudet IV-tentit kaikille sairaanhoitsuille joilla lupa on ollut yli 5v.

Tai ainakin sitä kovasti toitotettiin nyt syksyllä, siis niiltä henkilöiltä jotka siitä vastaavat.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...