Jump to content
MAINOS

Sengstaken-Blakemore


Maaria

Recommended Posts

Minkälaisia kokemuksia on muualla, ja kuinka usein on ollut tarvetta? Itsellä tuli vastaan ensimmäistä kertaa ko. tuubin tarve omassa työssä ja nyt sitten kiinnostaa että miten muualla? Lähinnä että kuka laittaa, ja minkälaisia ohjeita työyksiköissä on tuubin käyttöön? Meillä olisi selkeästi tarvetta yksinkertaiselle, ajantasaiselle ohjeelle josta tämmönen vähän yksinkertasempikin saikkari osais kattoa että mitä tarvitaan, miten laitetaan ja mitä pitää tietää kun lisensiaattia avustelee laitossa. Onko jollain omassa työssä käytössä idioottivarmaa pikaohjetta? Meillä yhdensorttinen monimutkainen "pika"-ohje on, mutta jollei sillä mene sekasin että mihin rööriin laitetaan, mitä, miten paljon, ja mihin tulee veto, niin sitten ei missään... :D

Kiitos ja anteeksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minkälaisia kokemuksia on muualla, ja kuinka usein on ollut tarvetta?

.....

mitä tarvitaan, miten laitetaan ja mitä pitää tietää kun lisensiaattia avustelee laitossa.

Omissa töissä sairaalan ulkopuolella on yhden kerran laitettu suu-mahaletku, en tiedä minkä niminen oli.

Lääkäri otti tuubin kassistaan, sujautti sen itse paikalleen ilman kummempia apuja, aspiroi vattasta sen mitä sai ja laittoi lääkehiilet tilalle. Letku jätettiin paikalleen ja suljettiin peaneilla. Sidottiin samaan tapaan paikoilleen kuin intubaatiotuubi. Kaipa tuo silti on vähän lääkärikohtaistakin, kuinka monta lisäkättä siinä tarvitsee.

Työnjako suurinpiirtein:

- Lääkäri laittaa putken, täyttää balongin ja varmistuu paikasta

- Hoitaja ojentelee tavaroita ja lopuksi sitoo tai teippaa putken

Lista tarvikkeista on suuntaa antavasti:

- Se tuubi tietenkin

- Kroonareita, sellua tms paperia

- Peanit

- Kanttinauhaa/teippiä

- Ruisku, jolla aspiroidaan ja varmistutaan oikeasta paikasta

-- Vaihtoehtoisesti pienempiluumenisella letkulla puhalletaan ilmaa ja kuunnellaan kuinka pörisee l. tätä käytettäessä stetarit

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehohoito-oppaassa on miun mielestä selkein ja yksinkertaisin ohje ko. härvelin viritykseen. Siellä on kohtuu selkeät ohjeet asennuksesta yleensä ja sitten tuubin mukana pitäisi olla vielä tarkemmat ohjeet siitä miten tämä malli toimii. Käytännössähän siis täytetään se vatsaan tuleva pallo aqualla johon on lisätty varjoainetta (laimennusohje pharmacassa). Ilmat niihin ruokatorveen jäävään palloon ja sitten se veto viritetään väkipyörän avulla oikeaan suuntaan (tarvitsee siis väkipyörällisen apinapuun sängyn päätyyn). Keittispussi painoksi (muistelen että 250 ml). Tämä paino "vetää" tuubin siihen ruokatorven suulle ja tekee paineen. Lääkäri laittaa meillä ja hoitaja avustaa. Paikallaan olo varmistetaan thx-rtg:llä.

Hoitotyön näkökulmasta huomiota pitää vielä sitten myöhemmin kiinnittää siihen että ilmalla täytetyissä cuffeissa on oikea määrä ilmaa ja ne pitää tietyn tuntimäärän kohdalla tyhjentää (varmistetaan että tule kudostuhoa paineesta). Toisaalta sen vedon avulla saa potilaan nenään nopeasti decubituksen eli sen asentoa/kuntoa on myös huomioitava perushoitojen yhteydessä. Harva potilas sietää ko. tuubia ilman sedaatiota joten sekin täytyy huomioida jos tarvetta.

Meille on tehty töihin ns. oma toimenpideohje asiasta tuon oppaan perusteella. Siinä on lyhyesti lueteltu mitä tarvitsee varata lääkärille sekä lyhyt kuvaus toimenpiteestä.

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Todella harvoin tulee meillä potilaita, jotka tarvitsevat SB-putken. Meilläkin ohjeet ovat hankalat ja varsinkin harvoin käytettäville laitteille ohjeiden pitäisi olla yksinkertaiset tai ainakin yksiselitteiset.

Meillä keittispussi roikkuu alaspäin suoraan ihan sängynpäädyn kautta ilman pyöriä. Kohoasennossa olevalle potilaalle minusta vedon suunta on ihan hyvä, mutta makuullaan suunta olisi varmaan liian alas. Millä mittaatte muuten ballongien painetta? Meillä oli ennen varmaan 1800-luvulta oleva elohopeamittari, mutta nykyään käytetään FemoStopin painemittaria.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on tuohon paineenmittaamiseen valmistajalta saatu cuffinpainemittari. Jollain tavalla se eroaa tavallisesta cuffinpainemittarista, mutta enpä kyllä muista että miten...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...