Jump to content
MAINOS

työntekijän valinnasta


Venni-Veiterä

Recommended Posts

oon lähes 5 v ollut samassa hommassa. Nyt viimeiset 1½ vuotta useammalle kunnalle terveydenhuoltopalvelut tuottavassa puljussa. Ensin sopimuksia tehtiin 2-3 kk pätkissä tämä 1½ vuotta ja liittojen ärähdettyä 2 paikkaa vakinaistetaan ja pistettiin auki. No kaikki työntekijät hakivat paikkaa. Kuinka ollakaan valituksi tulivat reilun vuoden tehneet tyypit, toinenkin joka on vain muutaman vuoron käynyt tässä yksikössä tekemässä. Yksikössä, jossa minä olen ollut koko tämän ajan. Minä ja toinen pidempään olleista saadaan lähteä siis.

Meneeköhän tää ihan näin ja onko mitään tehtävissä?

perusteita valinnalle kysyin, niin minun kohdalla se oli "sinun on niin vaikea päästä palavereihin lasten takia" Kysyin sitten olenko ollut yhdestäkään poissa, niin vastaus oli että "et" Eli ihan tuulesta temmattua siis

Voiko tointa haettaessa siis korkeamman koulutuksen ja pidemmän työkokemuksen juuri samasta työstä( eli kun haet omaa työtäsi mitä olet tehnyt)Sivuttaa noin vain ja valita sen kenen naama eniten miellyttää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ainakin meidän kunnassamme on hakijoilla oikeus kyseenalaistaa toimiin/virkoihin tehdyt valinnat mikäli niihin on perusteet (valitusoikeus). Sitä en tiedä miten se tapahtuu. Liitolta kannattanee asiaa tiedustella ennen kuin sohaisee kepillä muurahaispesää.

Nimim. ilman vakipaikkaa mutta pitkäaikaiseksi sijaiseksi kelpaava..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo on jotenkin huippuhauskaa, että sanotaan et valittu työntekijä jää kuulemma piiiitkälle vuosilomalle pian, että tuuraajaa tarvitaan kyllä ja toinen jää 3 kkn päästä mammalomalle. Alkaa olemaan mitta täynnä tätä ihmeen sijaisuus/määräaikaisuus kikkailua..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmeisesti kyseessä on työsuhde. Työsopimukseen perustuvassa asiassa ei voi valittaa tai tehdä oikaisuvaatimusta, vaan asia on vietävä työtuomioistuimeen tai käräjäoikeuteen. En ole kuullut, että valintaa olisi koskaan muutettu oikeuden perusteella, periaatteessa se kai olisi mahdollista lähinnä tilanteissa, joissa toimeen oli valittu epäpätevä. Työnantaja voi varsin vapaasti valita toimeen mielestään "sopivimman" joka ei tarkoita parasta koulumenestystä tai pisintä työkokemusta. Joskushan hakijoita sivuutetaan myös "liian pätevinä", esim. jos jatkokoulutettu sh hakee sh:n paikkaa, voi työnantaja ajatella hänen siirtyvän muihin tehtäviin heti tilaisuuden tullen ja jättää siksi valitsematta. Eri organisaatioissa saattaa olla vakiintuneita käytäntöjä, miten pitkäaikaisia sijaisia voidaan valita toimeen ilman hakumenettelyä, mutta jos siis toimi on julkisesti auki, voidaan siihen valita kuka tahansa. Harmittavaa, jos hyväksi todettu vanha työntekijä joutuu lähtemään :(

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä on toimi..

Joku valitusjuttu siinä on kuulemma kun paikka on julkisesti auki vissiinkin, mut enpä taida viittiä valitella :-) Katelkoon sijaisen sit muualta, ehkä 5 v alkaa olemaan tätä tarpeeksi. Ja kun uusin tieto on ettei valittuja välttämätä edes vakinaisteta vaan määrä-aikaisuuksilla kikkailu sen kun jatkuu. Mut aika mielenkiintoinen kokemus oli, täytyy myöntää. Pula on kuulemma huutava et töitä ahkeralle ja innokkaalle hoitsulle löytyy, mut ko puljuun meikkis ei enää eksy :-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka ollakaan valituksi tulivat reilun vuoden tehneet tyypit, toinenkin joka on vain muutaman vuoron käynyt tässä yksikössä tekemässä. Yksikössä, jossa minä olen ollut koko tämän ajan. Minä ja toinen pidempään olleista saadaan lähteä siis.

Meneeköhän tää ihan näin ja onko mitään tehtävissä?

Karua toimintaa, mutta näin se menee; työnantajalla on valta valita itselleen mieluisat työntekijät ja silloin ei aina kokemus, osaaminen yms paina valintatilanteessa.

Onko mitään tehtävissä? On, vaihda työpaikkaa sillä työnantaja on osoittanut että sinulla ei ole tulevaisuutta ko. firmassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kun uusin tieto on ettei valittuja välttämätä edes vakinaisteta vaan määrä-aikaisuuksilla kikkailu sen kun jatkuu.

Eihän se noin mene! jos on vakituinen toimi ollut auki, niin kyllä siihen pitää valita henkilö toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen! Työntekijöitä voidaan valita vakituisiksi tai sisäisiksi sijaisiksi tai erilaisiksi varahenkilöiksi, mutta se ei isoissa organisaatioissa näy työntekijälle mitenkään, pienemmissä työntekijälle on etukäteen määritelty yksiköt, esim. osastot tai terveysasemat, joissa hän joutuu työskentelemään.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni tässä taannoin sattunutta "työnhakua": Olin ainoa paikkaa hakeneista talomme sijaisista jota ei haastatteluun kutsuttu.. johtopäätös: seurataan nyt vielä pari vuotta ja jos samoin jatkuu niin taitaa kutsua kaupan kassa.. tai kenties ihan uusi ala!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kyllä se vaan menee. meidät haastateltiin ennen virallista hakua ja päätös on olemassa ketkä kaksi saa paikat. Mut pykälien mukaan ne on laitettava hakuun. Et toimet hakuun vaikka siihen on jo päätetty jatkajat.. Tai sillä ei tarvi laittaa hakuun jos en niitä vakinaistetakkaan vaan jatketaan edelleen määräaikaisuuksilla. Fiksu pulju ;-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...