Jump to content
 

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

jupet

Lumi ja muut "ääriolosuhteet" ensihoidossa

Recommended Posts

jupet

Untuvikkona ja vasta-alkajana (eka ambulanssiharjoitteluni vasta keväällä) pohdin tässä, äsken henkilöautolla kahteen eri risteykseen jumitettuani, tavallisuudesta poikkeavien kelien huomioimista ambulanssien yms varustuksessa ja toiminnassa.

Löytyykö lumilapiot? Lumiketjut? Mitä sitten tehdään kun se auto on jumissa pikkutiellä ja vielä on 5km auraamatonta taivalta potilaan luo? Mikä avuksi kun ensihoitajan maiharit on puolillaan lunta ja muutenkin *tuttaa.

Entä muut enemmän tai vähemmän tavallisesta poikkeavat olosuhteet? Löytyykö lansseista ilmastointi erityisen kuumia kelejä varten ja kuinka kylmässä normaalilla heijastintakilla tarkenee keikalle lähteä?

Itse lähden taas huomisesta alkaen muutaman vuorokauden turvapuhelinpartiokeikalle ja odotettavissa on taatusti harmaita hiuksia pienellä toyotalla hankien keskellä. Lumilapiotakaan ei taida työnantajan puolesta olla mikäli edellinen vuoro ei ole sellaista käynyt juuri hankkimassa.

Parhaat kertomukset ja legendat äärikelien sattumuksista olisi kiinnostava kuulla!

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
dino

Löytyykö lumilapiot? Lumiketjut? Mitä sitten tehdään kun se auto on jumissa pikkutiellä ja vielä on 5km auraamatonta taivalta potilaan luo?

Ei löydy ja harvasta autosta löytyy edes nelivetoa. Oman yksikön lanssista löytyy ja yhtään kertaa ei ole 20 vuoden aikana jäänyt kohde saavuttamatta kelien vuoksi, tarinoita kun kuuntelee niin ihmettelee miksei tätä varustetta löydy useammasta ambulanssista.

Löytyykö lansseista ilmastointi erityisen kuumia kelejä varten ja kuinka kylmässä normaalilla heijastintakilla tarkenee keikalle lähteä?
Ilmastoinnit löytyy varmaan lähes kaikista autoista ja heijastintakin alle laitetaan sitten kelin mukaan välivaatetta riittävästi. Tietysti useimpien autojen sakukamppeet eivät sovellu mihinkään useamman tunnin -35C arktiseen operaatioon, eli maalaisjärkeä voi tässäkin käyttää.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Saan tällä varmaan taas kaikkien palojeesusten vihat niskaani, mutta palokuntaa pyydetään sitten apuun, jos omat keinot loppuu. Harkinnalla kohteeseen.

Pukeutuminen on itsestä kiinni: mitään pilkkihaalareita ei työnantaja tarjoa, vaan aikuinen ihminen itse osannee pukea tarpeeksi vaatetta heijastintakin ja -housujen alle. Ja tiedän monen monta karskia aikuista, jotka ei käytä pitkiä kalsareita työvaatteiden alla ennen kuin pakkasta on -30. Itse vedän välihousut jalkaan huomattavasti korkeammissa lämpötiloissa. "Nuoremmille" usein totean, että kunhan on muutaman tunnin palellut tulipalossa tai kahlannut nivusiaan myöten hangessa, oppii kyllä vetämään kalsongin jalkaan... ::)

Mitä kohteessa paleluun tulee, niin eihän mikään tokikaan pakota värjöttelemään ulkona, kun autossa webastot laulaa ja on lämmin. Virveistä muuten akku hyytyy herkästi kylmässä, eli niitä kannattaa ladata matkalla ja kohteessakin, jos on odotettavissa että operoidaan pakkasessa pidempään.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Untuvikkona ja vasta-alkajana (eka ambulanssiharjoitteluni vasta keväällä) pohdin tässä, äsken henkilöautolla kahteen eri risteykseen jumitettuani, tavallisuudesta poikkeavien kelien huomioimista ambulanssien yms varustuksessa ja toiminnassa.

Löytyykö lumilapiot? Lumiketjut? Mitä sitten tehdään kun se auto on jumissa pikkutiellä ja vielä on 5km auraamatonta taivalta potilaan luo? Mikä avuksi kun ensihoitajan maiharit on puolillaan lunta ja muutenkin *tuttaa.

Entä muut enemmän tai vähemmän tavallisesta poikkeavat olosuhteet? Löytyykö lansseista ilmastointi erityisen kuumia kelejä varten ja kuinka kylmässä normaalilla heijastintakilla tarkenee keikalle lähteä?

Itse lähden taas huomisesta alkaen muutaman vuorokauden turvapuhelinpartiokeikalle ja odotettavissa on taatusti harmaita hiuksia pienellä toyotalla hankien keskellä. Lumilapiotakaan ei taida työnantajan puolesta olla mikäli edellinen vuoro ei ole sellaista käynyt juuri hankkimassa.

Parhaat kertomukset ja legendat äärikelien sattumuksista olisi kiinnostava kuulla!

Omassa duunissa on ambulanssin varustukseen kuuluu muistaakseni lapio, mutta ei muita apuvälineitä. Olen ehdottanut sutimisenestomattoja (Biltema, 11,99€) lansseihin, mutta ne eivät saaneet korjaamolta kannatusta. Kova ikävä on myös mekaanista lukkoa, kun en ole sutimiseneston pois kytkemisen huomannut juurikaan auttavan.

Autoissa on vuorelliset heijastinhousut, joita voi kiskoa päälle, jos tiedossa on ulkona käkkimistä. Mulla on omakustanteisena taskussa kypärämyssy, kun nuo pitkittyvät ulkoilu tehtävät tuppaavat olemaan pelastusjohtoisia, jos kypärän ja siron pääni väliin tunkee pipon, niin vanne puristaa päätä melko tehokkaasti.

Mutta teki mitä tahansa, niin kyllä se vaan tuppaa olemaan niin, että talvella on palelee ja kesällä hikoilee...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Untuvikkona ja vasta-alkajana (eka ambulanssiharjoitteluni vasta keväällä) pohdin tässä, äsken henkilöautolla kahteen eri risteykseen jumitettuani, tavallisuudesta poikkeavien kelien huomioimista ambulanssien yms varustuksessa ja toiminnassa.

Ei riemulla rajaa, kun nelivedolla ajaa. Maltti on valttia vaikka olisi vain kaksivetoinen, eli niilläkin pärjää kunhan mietti, että mihin ja miten ajaa. Ise vedän kyllä putkikalsarit jalkaan miinuskeleillä ja takki kulkee mukana jonka voi sitten autosta napata tarvittaessa päälle. Takkeja on erilaisia toiset paksumpia ja toiset ohuempia. Itse tarkenen kyllä hyvin ja kun autossa tai sisätiloissa pääasiassa ollaan, niin ei sitä tarvi yleensä palella.

Liikenneonnettomuudet tahtoo olla niitä missä joutuu ulkosella olemaan, mutta tulipalot näkyy kyllä lämpimään autoonkin ja jos tarvetta on, niin kutsu käy ulkosalle. Pipo ja hanskat löytyy takin taskusta ja autossakin on molemmille myös paksut "tankkaus hanskat".

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Juu turhaan niitä tulipaloja lähtee pakkaseen kyttäämään. Itse yleensä tulipalon katselukeikoilla ilmoitan palokunnan isoimmalle pampulle missä meidän yksikkö sijaitsee fyysisesti ja selvitän hyökkäystiet ja savusukellusvalvojien paikat. Näin yksikön voi sijoittaa tarpeen vaatiessa vaikka vähän sivummallekin jottei palokunnan toiminta häiriinny. Autosta karauttaa sitten tarvittaessa hyvinkin sutjakasti paikalle jos tarvetta on. Virven kun laittaa palokunnan kanavalle niin pysyy tilanteen tasalla myös niiltä osin kun kohdetta ei näe.

Ääriolosuhteista sen verran, että meidän vitosta meinasi loppua lämppärin teho kesken nyt kun pakkaset pyöri alle -25 asteessa. Autoissa on kyllä varsinkin kontin puolella jonkin verran sähkökäyttöisiä lisälämmittimiä asenneltu ja vastaavasti helteillä ilmastointi viilentää sekä hoitotilaa, että ohjaamoa käytännössä varmaan jokaisessa käytössä olevassa olevassa lanssissa.

Meillä on käytössä ihan perusvaatteet, housujen malli sama ympäri vuoden ja takkiin saa talven tullen vetoketjulla vuoren kiinni. Työskentely onnistuu pihalla kunhan pistää alle vaatetta kelien mukaan, kuten tuolla on aiemmin jo esitettykin.

Lunta varten meillä ei ole autossa muutakuin irrotettava hinauslenkki. Järkeä saa käyttää sen suhteen mihin auton ajaa. Jos näyttää epäilyttävältä niin auton voi jättää ensin tien reunaan ja käydä kohteessa kävellen katsomassa ja sitten vasta tarvittaessa alkaa lapioimaan kohteen pihaa puhtaaksi tms. Jos taas matka venyy kohteeseen kohtuuttoman pitkäksi sieltä auratulta osuudelta (sairaankuljettajan kipuraja lienee keskimäärin 150 metriä? ;D ) niin palokunnalla on yleensä käytössä moottorikelkkaa tai jotain reteempää autoa joiden käyttöä voidaan miettiä varsinkin kiireemmillä keikoilla. Potilaan kantaminen paareilla 5 km ajan umpihangessa ei ole useimmiten kovinkaan järkevää, vaan itse miettisin juurikin jotain vaihtoehtoista. Ja saattaa olla että paikalle saisi tilattua ihan kunnan päivystäjäkin traktoreineen ja lumiauroineen.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Juu turhaan niitä tulipaloja lähtee pakkaseen kyttäämään. Itse yleensä tulipalon katselukeikoilla ilmoitan palokunnan isoimmalle pampulle missä meidän yksikkö sijaitsee fyysisesti ja selvitän hyökkäystiet ja savusukellusvalvojien paikat. Näin yksikön voi sijoittaa tarpeen vaatiessa vaikka vähän sivummallekin jottei palokunnan toiminta häiriinny. Autosta karauttaa sitten tarvittaessa hyvinkin sutjakasti paikalle jos tarvetta on. Virven kun laittaa palokunnan kanavalle niin pysyy tilanteen tasalla myös niiltä osin kun kohdetta ei näe.

Paljon riippuu tehtävät siitä, että missä vaiheessa on kohteessa, kuinka paljon on altistuneita ja kuinka paljon pelastustyönjohtaja nakittaa duunia sakulle.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Paljon riippuu tehtävät siitä, että missä vaiheessa on kohteessa, kuinka paljon on altistuneita ja kuinka paljon pelastustyönjohtaja nakittaa duunia sakulle.

Toki jos hoidollista on, niin toimitaan, mutta suurinosa palokeikoista on kuitenkin niitä joissa ollaan vain tukena ja turvana. PTJ taas ei meillä lanssille ylimääräistä nakita, joten lämmitellään autossa ja odotetaan vapautusta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kops

Nämä nykyiset sprinterit/vitot ovat näinä runsaslumisina todella kehnoja etenemään jos lunta on yhtään enempää. Liikkeellä toki pysytään, mutta auta armias jos pysähdyt johonkin nilkkaa korkeampaan hankeen. Siitä ei sitten lähdetäkään.

Tämän olen karvaasti nyt parina edellisenä talvena kokenut; tänä talvena on selvitty ihan lapiolla, mutta viimevuonna jouduimme mm. jalkautumaan metsään ja repimään puista oksia että saimme kitkaa renkaiden alle. Ja kerran kävi palokuntakin hinaamassa.

Ei liene mitään universaalia vinkkiä tämän em. välttämiseen paitsi se kokemus ja pelisilmä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-BB-

Tänä talvena vasta "kerran" joutunut turvautumaan höökin takapenkkiin. Parilla pullapaketilla ja isolla määrällä kuittailua siitä selviää. Kaksin kollegan odottelisimme edelleen kevättä nietoksessa...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
huomen

Takavetopakettiauto talvella maalaisambulanssina on aika surkee yhistelmä. Tosi tarkkaan saa katsoa minne menee ja pääseekö sieltä pois. Ainahan auton voi jättää kauemmas kohteesta ja kävellä kassien kanssa perille, jos näyttää sille, että autolla ei pääse perille tai pois pääsy arveluttaa. Painotan myös pelisilmää ja arviointikykyä, tarvittaessa kaverin kanssa. Mutta koska autolla ollaan liikenteessä niin joskus vaan jää kiinni. On pyydetty toista ambulanssia kuljettamaan potilasta, kun oma auto on jäänyt jumiin ja odoteltu paikallista "yksykköstä" hinaamaan meidät pois pinteestä. Siinä odotellessa on hiekotettu tietä ja helpotettu hinausasiaa... Eikä meillä ole edes lapiota, jostakin kohteesta/naapurista on lainailtu tarvittaessa.

Vaatetus tietysti kelin mukaan, pitkät kalsarit ja villasukat jalkaan, pipoa ja hanskoja unohtamatta. Mein firmassa ei ole kukaan niin hienohelma, että ei "kehtaa" laittaa pipoa ;)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Takavetopakettiauto talvella maalaisambulanssina on aika surkee yhistelmä. Tosi tarkkaan saa katsoa minne menee ja pääseekö sieltä pois.

Ehdottomasti samaa mieltä. Etuperin ei pääse minnekään ja takaperinkin huonosti. Kuskivuorossa luotan yleensä (miespuolisen) työparin arvioon asiasta, yleensä jätkillä on enemmän kokemusta auton pyörittelemisestä lumessa.

Juurikin tuossa yhtä palojamppaa varoittelin, kun siirteli meidän autoa, että se ei tuossa pöperössä sitten liiku eteen eikä taakse. Hyvän tovin sorvasi ja totesi sitten, että täähän on takaveto. NiinPÄ ::)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
huomen

Välillä myös kävellen kohteeseen. TUrha sinne on autoa lähteä työntämään ihan oven eteen, jos on satanut +10senttiä lunta ja tietä ei oo aurattu. Tavarat kantoon ja arvioimaan tilanne. Hangessa tarpoessa huomaa miten ne välikalsarit ja villasukat on ihan kivat olla päällä (tai alla) :)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Johan piti muuten kelejä viikonloppuna. Lunta ja tuulta, hieman haastetta kyydinajoon. Ennenkin pysähdytty liikenneonnettomuuteen isosta talosta palatessa. Perjantaina pysähdyttiin kahteen samalla paluumatkalla...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kyytipöhö

Joku tuolla sprintereistä/vitoista jo mainitsikin. Itsellä tuli juuri päättyneessä harjoittelussa vastaan tilanne jos sprinter laski vaihdelaatikon öljyt päivystyksen pihaan. Onko yleinenkin ongelma ko. mallissa vai oliko vaan susi yksilö. Toki keli oli autolle raaka, pakkasta lähemmäs -30 ja kyytejä sen verran harvasti että tuli kovia lämmönvaihteluita.

Niin ja automaattivaihteinen siis oli tuo laite

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
huomen

Joku tuolla sprintereistä/vitoista jo mainitsikin. Itsellä tuli juuri päättyneessä harjoittelussa vastaan tilanne jos sprinter laski vaihdelaatikon öljyt päivystyksen pihaan. Onko yleinenkin ongelma ko. mallissa vai oliko vaan susi yksilö. Toki keli oli autolle raaka, pakkasta lähemmäs -30 ja kyytejä sen verran harvasti että tuli kovia lämmönvaihteluita.

Niin ja automaattivaihteinen siis oli tuo laite

Autotuntemukseni tekniikan osalta on kaikkea muuta kuin huippuluokkaa, mutta riippuu varmaan paljon autolla oli ajettu ja millä tavalla?! Automaatit tuppaa hajoamaan herkemmin, kun manuaalilaatikot (oman kokemuksen mukaan).

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kyytipöhö

Enpä nyt muista mitä oli ajettu mutta ei nyt mikään "pakasta vedetty" vehje ollu. Ko. Yksikkö oli hoitoyksikkö eli vasteessa kiirellisiin tehtäväiin eli ajotapa lienee ollut sangen kuluttava

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Kun Stefa laittaa, niin se on jämpti..

No joo, enemmän prakaa paljon ulkona olevista autoista polttoainekäyttöiset lämmittimet (Eber/Webasto).

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kyytipöhö

Tämäkin tuli harjottelussa koettu. Takaboksissa oli 4 astetta lämmintä aamulla

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

^ toi oli sentään plussalla. Meillä oli -2. Ja kesällä +39. Talvella ei toimi webasto ja kesällä ilmastointi.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
O'Boy

-Talvilaadun dieseliä tankkiin, jättäkää suosiolla se välilaatu ottamatta.

-Polttoainesuodattimet kuntoon. 90% tukossa olevan suodattimen läpi ei -25 kylmä diesel mene, vaikka -15 löpö menisikin. Diesel alkaa jähmettymään kylmetessään aika voimakkaasti jo hyvän aikaa ennen varsinaista samepistettä.

-Vajaaseen tankkiin kertyy ajan kanssa ongelmia aiheuttavaa kondenssivettä, toisin ku aina täynnä olevaan. Tosin lanssin tankki on luonnollisesti aina melko täynnä, oli sitten kesä tai talvi...

-Kannattaa yrittää sulatella auto ajoittain oikein huolella. Jäätyneet huohotinputket etc. aiheuttaa ongelmia.

-Nesteiden pakkasen kesto kannattaa tarkastaa

-Lyhyessä ajossa ei kannata sammutella autoa jos ei ole pakko. Jatkuva hehkutus ja starttailu syö akkiä akun loppuun.

-Työkalun tuntemus, onko autossa akkujen yhdistysreleelle nappulaa siltä varalta että toinen akku menee syystä tai toisesta tyhjäksi? Tämmöstä tietoa kannattaa etsiä koritöiden tekijän ohjekirjasta.

-Webasto puhaltamaan mieluiten jonnekkin muualle ku tuulilasille. Ison auton tuulilasin saa helposti rikki suurilla ja nopeilla lämpötilan muutoksilla.

-Kannattaa muistaa että webasto syö aika paljon virtaa > ei kannata käytellä pitkiä aikoja jos autolla ei ajeta.

Summa summarum : kalustoa täytyy huoltaa ja käyttää oikein. Hienoinkaan auto ei toimi jos polttoainesuodatin on täynnä jäätynyttä kondenssivettä.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lanssari

Joku tuolla sprintereistä/vitoista jo mainitsikin. Itsellä tuli juuri päättyneessä harjoittelussa vastaan tilanne jos sprinter laski vaihdelaatikon öljyt päivystyksen pihaan. Onko yleinenkin ongelma ko. mallissa vai oliko vaan susi yksilö. Toki keli oli autolle raaka, pakkasta lähemmäs -30 ja kyytejä sen verran harvasti että tuli kovia lämmönvaihteluita.

Niin ja automaattivaihteinen siis oli tuo laite

En ole koskaan törmännyt tuollaiseen enkä aiemmin edes kuullut moisesta. En manuaali- enkä automaattilaatikon kohdalla. Mahdollistahan se toki on, kardaanin stefa kun hajoaa niin rasvat tulee ulos kaaressa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Kyytipöhö

Tuohon oli huollon kaveri kommentoinut että syy olisi siinä että laatikon öljypohja on peltiä, tiiviste kumia ja itse laatikko alumiini. Ja kun jokainen materiaali lämpötilanmuutoksissa laajenee ja supistuu eri tahtiin alkaa jostain falskata ja tästä seurauksena öljyn vuotaminen.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kämping

Luokitellaanko tämä ääriolosuhteeksi?

Potilas tapaus: painoa 230kg ja pituutta 190cm

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Julma

Luokitellaanko tämä ääriolosuhteeksi?

Potilas tapaus: painoa 230kg ja pituutta 190cm

Ainakin sitten kun lisäät siihen vaikka vaan 150 metrin matkan autolle ja puoli metriä lunta. Alkaa tartteen hauberia. Tosin ei nuo perus-Pensitkään taida kestää moista pokaa vaikka niillä hiuksenhienosti uskaltaa sen suurimman sallitun painon (oliks se nyt 140 kg) ylittääkkin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×