Jump to content
MAINOS

Uusi yhtenevä potilastietojärjestelmä Suomeen?


aqualife

Recommended Posts

Mulle nuo miranda-mediatri-pegasos on olleet ihan loogisia, käyttökelpoisia kun taas effica jotenkin vanhanaikainen. Eräässä työpaikassa piti käyttää sekä pegasosta että efficaa koko ajan rinnakkain. Siis oikeasti siten että jokainen kirjaus piti tulla molempiin. Siinä sitä olikin ihmettelemistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä kans kirjataan edelleen käsin. Tosin kaikki lääkäriasiat, labrat, lääkemuutokset ym. kirjataan Pegasokseen. Pegasos-koulutuskin pidettiin fiksusti n. 1,5 vuotta sitten eli näppärästihän me sitä osataan käyttää, kun joskus tulee ajankohtaiseksi :D Efficaa oon kans joskus käyttänyt, mut aika hakusessa olis, jos nyt kylmiltään pitäis alkaa sitä käyttämään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisikohan kenelläkään tietoa, montako potilastietojärjestelmää Suomessa tällä hetkellä on? Laskin itse käyttämäni; effica, pegasos, mediatri, miranda ja yksi "hoitojärjestelmä" jolla ei muistaakseni ollut erikseen nimeä.

Tässä listaan pari lisää:

-Esko (potilaskertomusjärjestelmä)

-Finstar

-Doctorex

-TT2000

-Provita

Lisään vielä: Oberon, ja se hoitojärjestelmä missä on lesut, arkistosiirrot yms. en muista nimeä ja ASLA.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisikohan kenelläkään tietoa, montako potilastietojärjestelmää Suomessa tällä hetkellä on? Laskin itse käyttämäni; effica, pegasos, mediatri, miranda ja yksi "hoitojärjestelmä" jolla ei muistaakseni ollut erikseen nimeä.

Tässä listaan pari lisää:

-Esko (potilaskertomusjärjestelmä)

-Finstar

-Doctorex

-TT2000

-Provita

Lisään vielä: Oberon, ja se hoitojärjestelmä missä on lesut, arkistosiirrot yms. en muista nimeä ja ASLA.

Niin, no nyt oli kyse potilastietojärjestelmistä. Arkistoinnin asiakirjahallinnan järjestelmät, asiakaslaskutus (kuten Asla), myyntilaskutus-, Saukko (tai ylipäänsä suoritteiden kohdistukset ja DRG-ryhmittelyt) ym. järjestelmiä ei lasketa kuuluvaksi potilastietojärjestelmiin. Leikkaussali- ja tehojärjestelmät sekä raskaus- ja synnytyskertomusjärjestelmät ovat yleensä osasto- tai erillisjärjestelmiä, eivät varsinaisesti potilastietojärjestelmiä. Potilastietojärjestelmäksi kutsutaan systeemiä, joka sisältää sekä potilashallinnon- että potilaskertomusosuudet.

Ja Oberon... En sitä aiemmin viitsinyt korjata, mutta Oberon on potilashallinnon järjestelmä, Miranda potilaskertomusjärjestelmä ja niiden yhteisnimitys on Uranus, jota voidaan kutsua potilastietojärjestelmäksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja Oberon... En sitä aiemmin viitsinyt korjata, mutta Oberon on potilashallinnon järjestelmä, Miranda potilaskertomusjärjestelmä ja niiden yhteisnimitys on Uranus, jota voidaan kutsua potilastietojärjestelmäksi.

-Osallistutko noiden päivittämiseen/ylläpitoon?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti valtionhallinto ei pääse tätä mahdollisesti tulevaa potilastietojärjestelmää kilpailuttamaan samalla tavalla, kuin muita järjestelmiä.

Tapasin viime viikonloppuna tutun, joka on tällä hetkellä valvomassa yhtä valtionkonttorin ohjelmisto- ja järjestelmäprojektia. Valtio on kilpailuttanut jokaisen pienenkin osan projektista ja se sitten kuseekin koko homman. Palikat eivät sovi toisiinsa, eri firmat syyttelevät toisiaan vioista ja kukaan ei tee mitään. Sitten menee rahoja hukkaan, kun pitää kehittää systeemejä, jotka saa eri palikat keskustelemaan keskenään. Ja näitäkään ongelmia ei olisi tullut, jos projekti olisi kilpailutettu pikkuisen isommissa osissa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja Oberon... En sitä aiemmin viitsinyt korjata, mutta Oberon on potilashallinnon järjestelmä, Miranda potilaskertomusjärjestelmä ja niiden yhteisnimitys on Uranus, jota voidaan kutsua potilastietojärjestelmäksi.

-Osallistutko noiden päivittämiseen/ylläpitoon?

Kyllä, tai oikeastaan kehittämiseen. Ylläpitohommat on muiden hommia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja Oberon... En sitä aiemmin viitsinyt korjata, mutta Oberon on potilashallinnon järjestelmä, Miranda potilaskertomusjärjestelmä ja niiden yhteisnimitys on Uranus, jota voidaan kutsua potilastietojärjestelmäksi.

-Osallistutko noiden päivittämiseen/ylläpitoon?

Kyllä, tai oikeastaan kehittämiseen. Ylläpitohommat on muiden hommia.

-Keltäs te saatte noi kehittämisehdotukset? Ainakaan meiltä töistä nämä Mirandan järkevöintipyynnöt eivät tunnu lähtevän mihinkään.

Ja ennenkuin (toivonmukaan) kysyt, ensimmäinen korjattava asia on se idioottimainen otsikointijärjestelmä. Se saa surutta yksinkertaistaa otsikointiensa puolesta. Kukaan ei halua kirjoittaa samasta asiasta/tapahtumasta usean otsakkeen alle (kuten meille opetettiin). Niistä käytössä olevista ostakkeista pitää joka helvetin kerta valita vähiten huono tai ehkä hiukan tapahtumaa/tekemistä kuvaava ja pahimmillaan sen miettiminen on todella aikaa ja hermoja vievää.

Jollekkin hoitotieteilijälle tuo otsikkovalikko on varmasti pöksyt kostuttava märkä uni, mutta ei oikeissa töissä olevalle, joka joutuu tuota pask ohjelmaa käyttämään.

-Kuka muuten tämän Uranus-järjestelmän oikeudet omistaa? Joku jenkkiläinen eläkefirma?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Keltäs te saatte noi kehittämisehdotukset? Ainakaan meiltä töistä nämä Mirandan järkevöintipyynnöt eivät tunnu lähtevän mihinkään.

Kyllä ne tulee ihan loppukäyttäjiltä. Kannattaa laittaa viestiä atk-apuun otsikolla "kehittämisehdotus", niin päätyy oikeille henkilöille käsittelyyn.

Ja ennenkuin (toivonmukaan) kysyt, ensimmäinen korjattava asia on se idioottimainen otsikointijärjestelmä. Se saa surutta yksinkertaistaa otsikointiensa puolesta. Kukaan ei halua kirjoittaa samasta asiasta/tapahtumasta usean otsakkeen alle (kuten meille opetettiin). Niistä käytössä olevista ostakkeista pitää joka helvetin kerta valita vähiten huono tai ehkä hiukan tapahtumaa/tekemistä kuvaava ja pahimmillaan sen miettiminen on todella aikaa ja hermoja vievää.

Jollekkin hoitotieteilijälle tuo otsikkovalikko on varmasti pöksyt kostuttava märkä uni, mutta ei oikeissa töissä olevalle, joka joutuu tuota pask ohjelmaa käyttämään.

Niin, tästä tulee palautetta aika ajoin. Tämähän ei kuitenkaan ole meidän käsissä, vaan tätä otsikointia säätelee mm. HUS:n hoitotyön johto. Mutta hekin aika hyvin kuuntelevat loppukäyttäjiä ja käsittääkseni otsikointia on jo yksinkertaistettu siitä, mitä se alkuaikoina oli.

-Kuka muuten tämän Uranus-järjestelmän oikeudet omistaa? Joku jenkkiläinen eläkefirma?

Nosiis toimittajahan on Logica. Alunperin Uranusta lähdettiin kehittämään muiden yo-sairaaloiden kanssa joskus 90-luvun aikana, jolloin yo-sairaalat perustivat Medicidata-nimisen firman. Tuosta yo-sairaalat omistivat suurimman osan, toiseksi suurin omistaja taisi olla entinen WM-data. Sittemmin joskus 2007-2008 WM-Data osti yo-sairaaloiden osuuden itselleen ja yrityskauppojen myötä WM-Data myytiin Logicalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ne tulee ihan loppukäyttäjiltä. Kannattaa laittaa viestiä atk-apuun otsikolla "kehittämisehdotus", niin päätyy oikeille henkilöille käsittelyyn.

-Mutta mihin näistä ATK-avuista? Eikös nämä atk-avut ole aika paikka-/sairaalakohtaisia ja ainakaan meidän sairaalan atk-apu ei ole ollut tämän ohjelman kanssa tekemisissä.

Paikallinen "kliininen asiantuntija" on hoitanut meillä väen koulutuksen muutaman kouluttamansa apulaisen kanssa ja esim. käyttötuki loppui vuoden vaihteessa.

Niin, tästä tulee palautetta aika ajoin. Tämähän ei kuitenkaan ole meidän käsissä, vaan tätä otsikointia säätelee mm. HUS:n hoitotyön johto. Mutta hekin aika hyvin kuuntelevat loppukäyttäjiä ja käsittääkseni otsikointia on jo yksinkertaistettu siitä, mitä se alkuaikoina oli.

-Vaikea verrata sitä, mitä tuo otsikointi oli varsinkaan jos nykyinen järjestelmä on siitä vielä "paranneltu" versio.

Omien kokemusteni mukaan se porukka, joka ei työssään joudu jotain ohjelmaa päivittäin käyttämään, on yllättävän vähän kiinnostunut siitä miten sitä muut joutuvat käyttämään.

Esimerkki. Hus postaa jos jonkinnäköistä kyselyä eri palveluistaan ja toimistaan vähän väliä s-postiin vastattavaksi. En ole nähnyt Mirandaa/Oberonia käsittelevää ainakaan vielä.

Toinen esimerkki (yhtä huono kuin ekakin). Kysyin asiasta myös -varsin asiallisesti ja nimelläni- "Kysy HUS:in johdolta"-palstalta, ei vastausta (vertailukohtana tähän asti kysymykseni ovat menneet kiitettävällä prosentilla läpi ja olen saanut vastauksia).

Tämä viestittää minusta selvästi, ettei Mirandaa/Oberonia saa puida yleisellä tasolla vaan keskustelu on käytävä yksilötasolla, hiljaa.

Voitko sanoa kelle tuossa HUS:in johdossa kannattaa palautetta erityisesti laittaa, että tulisi oikeasti myös kuulluksi?

Nosiis toimittajahan on Logica. Alunperin Uranusta lähdettiin kehittämään muiden yo-sairaaloiden kanssa joskus 90-luvun aikana, jolloin yo-sairaalat perustivat Medicidata-nimisen firman. Tuosta yo-sairaalat omistivat suurimman osan, toiseksi suurin omistaja taisi olla entinen WM-data. Sittemmin joskus 2007-2008 WM-Data osti yo-sairaaloiden osuuden itselleen ja yrityskauppojen myötä WM-Data myytiin Logicalle.

-Jahas, näkyy olevan IT-alan rahastus firma joka ostaa valmiit tuotteet ja vuokraa/myy niitä eteenpäin.

Onko tieto paljonko HUS maksaa ohjelman käyttöoikeudesta?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Mutta mihin näistä ATK-avuista? Eikös nämä atk-avut ole aika paikka-/sairaalakohtaisia ja ainakaan meidän sairaalan atk-apu ei ole ollut tämän ohjelman kanssa tekemisissä.

Paikallinen "kliininen asiantuntija" on hoitanut meillä väen koulutuksen muutaman kouluttamansa apulaisen kanssa ja esim. käyttötuki loppui vuoden vaihteessa.

Joo, sairaanhoitoalueilla on vielä oma atk-tuki, mutta kehittämisehdotuksia voi laittaa HUS Atk-apuun. Kts. yhteystiedot HUS intra etusivu - liikelaitokset ja tukipalvelut - HUS-Tietotekniikka

Esimerkki. Hus postaa jos jonkinnäköistä kyselyä eri palveluistaan ja toimistaan vähän väliä s-postiin vastattavaksi. En ole nähnyt Mirandaa/Oberonia käsittelevää ainakaan vielä.

Joo, en mäkään, siis sellaista, joka olisi tehty konsernin puolesta. Itse teen tällä hetkellä opinnäytetyötä, joka liippaa tätä aihetta. Kyselykin on tällä hetkellä käynnissä, mutta vastaajat on valittu vain HYKS-sairaanhoitoalueelta. Tässä on tullut jo kohtuupaljon palautetta Uranuksesta yleisesti.

Toinen esimerkki (yhtä huono kuin ekakin). Kysyin asiasta myös -varsin asiallisesti ja nimelläni- "Kysy HUS:in johdolta"-palstalta, ei vastausta (vertailukohtana tähän asti kysymykseni ovat menneet kiitettävällä prosentilla läpi ja olen saanut vastauksia).

Tämä viestittää minusta selvästi, ettei Mirandaa/Oberonia saa puida yleisellä tasolla vaan keskustelu on käytävä yksilötasolla, hiljaa.

Nyt oli ihan hiljattain ko. palstalla toimitusjohtajan vastaus, jossa arvosteltiin Uranusta.

Voitko sanoa kelle tuossa HUS:in johdossa kannattaa palautetta erityisesti laittaa, että tulisi oikeasti myös kuulluksi?

Laitan sulle YV.

-Jahas, näkyy olevan IT-alan rahastus firma joka ostaa valmiit tuotteet ja vuokraa/myy niitä eteenpäin.

Onko tieto paljonko HUS maksaa ohjelman käyttöoikeudesta?

Uranus on järjestelmä, jonka tuotekehitys on kokonaan suomessa. Eli tuote ei ole valmis, vaan sitä kehitetään jatkuvasti yo-sairaaloiden kanssa. Meillä on kuukausittain lukuisia eri ryhmiä, jossa yo-sairaalan edustajat ja toimittaja kokoontuvat ja kehittävät järjestelmää eteenpäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/VTVn+raportti+haukkuu+s%C3%A4hk%C3%B6isen+potilastietoj%C3%A4rjestelm%C3%A4n/1135263550780

...

"Tarkastusviraston mukaan sosiaali- ja terveysministeriö ei ole pystynyt tuottamaan realistista arviota sähköisen potilastietoarkiston kustannuksista ja sen hyödyistä. Virasto arvostelee ministeriötä myös epärealistisista aikatauluista sekä puutteellisesta projektin johtamisesta ja valvonnasta." ...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Meilläkin Uranus käytössä (PSHP). Kaikki kirjotetaan käytännössä yhden otsikon alle. Hyviä otsikoita ei ole. Ja hyviä & järkeviä ohjeita ei koskaan ole annettu. No okei, käytetään toki lääkkeenannossa omaansa (hyvä otsikko) ja yhteenvedossa omaansa (hyvä otsikko). Lähes kaikki muu menee käytännössä sinne hoidon ja kuntoutuksen toteutukseen vai mikä se olika. Ohjelma vaan on yksinkertaisesti paska eikä palvele peruskäyttäjää. Jos valtakunnalliset ohjeistukset vaatii tehdä siitä paskan, niin ei sitä hoitajana kai voi muuta kuin kirjoittaa jatkossakin minne sattuu piittaamatta ohjeista, mitkä ovat täysin epäloogiset ja aivan liian paljon aikaa vieviä noudattaa. Itse en ole enää aikoihin viitsinyt koko asiaa pahemmin edes pohtia. Jos joskus on järkevä ohjelma mitä voi järkevästi käyttää, hyvä niin, mutta ei liene lähitulevaisuutta se.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...