Jump to content
MAINOS

Kätilön opinnoista kysymyksiä?


Kerde

Recommended Posts

Olen valmistunut aikanaan lähihoitajaksi, keskiarvo nyt ei ollut kummoinen. Pääsin vuoden päästä siitä sosionomiksi  AMK_hon kolmannen kerran haettuani. (Olin saanut työkokemuspisteitä lisää...) Nyt olen ollut kotiäitinä 3v ja hain kätilöksi nyt tammikuussa alkavaan koulutukseen.

Ei lupaavalta näyttäny, kun enää niitä ei kiinnostanu meikäläisen työkokemus, pelkästään todistuksen keskiarvo.  :) Onko kellään MITÄÄN havaintoa siitä, että mikä mahtaa olla alimpia lukemia todistuksen keskiarvosanaa, jolla on päässyt ees valintakokeeseen? Nimittäis motivaatio lukea pääsykekirjaa katosi, kun en usko pääseväni... (ka 3,17)

Muutenkin kiinnostaa, että mistä ootte tietänyt, että kätilön ammatti on just se  sun juttu? Haluan kätilöksi kovasti, mutta tietenkin arveluttaa, että onko musta siihen, esim, paikkailemaan toisen alapäätä synnytyksen päätteeksi. Kaikkeen tottuu? Toka vaihtoehtoni on hakea terkkariksi, mutta se ei houkuta yhtä paljon.

Muutenkin kiinnostais kuulla terkkarin tai kätilön työstä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Älä yritä lannistaa mua..  ;)

Hain meinaan 2,77 keskiarvolla sairaanhoitajaksi..  :-

*tietää ettei pääse mutta toivoo, että tulis joku moka niille tai säälistä päästäisivät*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän se soveltuvuus ainakin täällä merkkaa eniten. Alkupisteitä saa suht helposti; itse sain toiseksi parhaat pisteet 7,7 lukion päättärin keskiarvolla (jo 8,5 keskiarvolla sai täydet alkupisteet). Tietenkin myös yksittäiset arvosanat vaikuttaa keskiarvon lisäksi (äidinkieli, pitkä kieli, matikka). Soveltuvuuskoe muodosti 2/3 pisteistä. Joten ei sinne mahtavaa keskiarvoa todellakaan tarvitse, kunhan alkupisteet on vaan tarpeeksi hyvät päästäkseen valintakokeeseen asti. Sitä paitsi itse pääsin 9. varsijalta sisään, joten niitäkin paikkoja vapautuu kyllä. Eli tsemppiä vaan  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mää menin varasijalta 26 inekseen, 20 aloituspaikkaa...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse hain aikoinaan kätilöksi opiskelemaan, olin 9:llä varasijalla. Sairaanhoitaja kakkosvaihtoehtona ja pääsi suoraan sinne sisään. Siellä en siis erikseen pääsykokeissa ollut... Sainpa vielä hyväksymispaperit suuhygienisti koulustakin, vaikka käsittääkseni kahdesta ei pitäisi tulla hyväksymistä..? Suuhygienisti siis kolmosvaihtoehto. Hain syksyn yhteishaussa, joten opiskelupaikkoja aika rajoitetusti Helsingin lähellä.

Sairaanhoitajakoulusta olisi sitten voinut vaihtaa kätilölinjalle, kun tuli keskeytyksiä yms. Ei vaan enää innostanutkaan, nyt kuopuksen syntymän jälkeen varmsitus siihen etten sopisi kätilöksi!!! Jos olisin hoitanut itseni kaltaista synnyttäjää...  ;)

Kyllä tuo sairaanhoitajantyö on enemmän minun juttuni.

Ps. Lähäri papereilla hain minäkin kätilökouluun, keskiarvo 4:n kieppeillä ja esikoisesta useamman vuoden "työkokemus".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ei nyt varmaan liity tohon kätilöks opiskelemiseen, mut mul ei esim ois mitään mahollisuuksia ikinä päästä sairaanhoitajaks lukeen kun on keskiverto paperit lukiosta, ei työkokemusta (vaikka töitä olen tehnyt kolme vuotta, niin ei tästä mun työstä tule työkokemuspisteitä yhtään), joten sain n. 20 alotuspistettä ja alin pisteraja oli reilu 70  ;) hain sitten samalla kuitenkin kansainväliselle sairaanhoitajalinjalle.pääsin pääsykokeisiin ja onnistuin sit pääseen ensimmäiselle varasijalle josta sitten pääsin kuin pääsinkin sairaanhoitajaks lukeen, vaikkakin englanniks. hyvähän se tietty vaan on, osaapahan sit lontookskin hoitaa asiat. vaikeeta tää ei oo todellakaan, vieraalla kielellä lukee. riittää vaan et uskaltaa puhua. joten suosittelen todellakin kansainväliselle linjalle hakemista, jos tuntuu että suomenkieliselle ei mahiksia meinaa olla. onnee kaikille hakijoille!

ps. kätilöks meidän koulussa ei kuitenkaan voi. ainoastaan adult nursing, critical care nursing, gerontological nursing, mental health and addiction nursing, pediatric nursing ja perioperative nursing. mut valinnaisia kursseja ei ole montaa englanniks, joten tulee sit samalla käytyä osa kursseista suomeks.

pps. teemu jos luet tätä, niin taidettiin tutustua tuolla tuomaroinnin yhteydessä, junnupelissä viikonloppuna ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suosittelen sivua www.mol.fi/avo. Siellä kannattaa mennä koulutustietoihin ja pistää tutkinnon tasoksi ammattikorkeakoulututkinto. Sieltä sitten sosiaali- ja terveysala. Kätilöksi voi opiskella vain Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ja Kuopiossa. Terkkariksi taas monessa muussakin paikassa. Veikkaan, että isoja kaupunkeja helpommin pääsee mm. Vaasaan, Savonlinnaan, Seinäjoelle, Poriin, Porvooseen, Kuusankoskelle, Kokkolaan, Kemiin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...