Jump to content
MAINOS

Kestokatetri


aqualife

Recommended Posts

Kääk! Olen tosiaan yli puolen vuoden tauon jälkeen yövalvonnassa. Tänään on päivällä tullut uusi potilas jolla kestokatetri.

Eli - miten teillä muilla yököillä on toimittu katetripussien tyhjennyksissä yövuoroissa? Meiltä ehti iltavuorolaiset jo häippästä kotiin, eivät maininneet katetrista vaan luin äsken koneelta.

Onko kestokatetrissa tavattu laskea paljonko virtsaa tullut pussiin, ja onko se aamuyöllä käyty tyhjentämässä?

Help! Mä en muista yhtään - viimeksi olen kestokatetripotilasta hoitanut 1,5 v sitten! :-/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Puolilta öin tyhjäät ja merkkaat ylös virtsamäärän. Siitä etiäpäin tyhjäät tarvittaessa kun pussi alkaa lähentyä täyttä.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu miten lasketaan toimipaikassa nestevuorokautta. Eli onko esim tietty kellonaika (monissa ollut klo 6. Valvonnoissa joka 6h välein) jolloin vuorokauden nestemäärät lasketaan. Jos yöllä tyhjennellyt muuten, niin olen kirjoitellut jollekin lapulle ylös ja sitten vuoron lopussa/nestevuorokauden päätteessä merkannut tiedot potilastietoihin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä katetripussit tyhjennetään aamukierrolla yövuorossa (huom pitää olla tyhjennettävä pussi) mittakannuun ja tarpeen mukaan (lääkärin määräyksestä) virtsamäärät mitataan, toisilla osastoilla virtsamäärät kirjataan joka tapauksessa että nähdään että ei ole tukossa.

Itse tyhjentäisin pussin aamu kierrolla ja laittaisin määrän pot. papereihin, mikäli asiasta ei ole varmuutta, koska silloin ei ainakaan ole väärin toiminut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina on mitattu ja kirjattu, mutta riippuu tietysti yksiköstä. Nestevuorokausi tosiaan joko 24 tai 06. Viimeisen kerran siis tyhjennetään klo 06 (ja vaihdetaan pussi paikallisten ohjeiden mukaan puhtaaseen) ja lasketaan koko vuorokauden nesteet esim. iv, p.o, haihtuneet/hengitetyt/aineenvaihdunta, oksennukset, nokkikset jne. Mä aina ajattelen, että mieluummin merkkaan turhaan, kuin vedän vessasta alas vahingossa sen määrän. Eihän se ns. mitään maksa jos kirjaa turhaan.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista. En ainakaan tietoa löytänyt että pitäisi virtsamäärää merkata ylös minnekään. Käyn joka tapauksessa tyhjäämässä pussin. Valvovan työparin mukaan on tyhjätty jos puoli pussia vähintään virtsaa.

Iltavuorolainen oli eilen sen verran pahalla päällä ettei siltä uskaltanu kysyä yhtään mitään. :blink:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iltavuorolainen oli eilen sen verran pahalla päällä ettei siltä uskaltanu kysyä yhtään mitään. :blink:

Toi on niiiin syvältä! Pahoitteluni. Kerran meni hermot työpariin kun ei suostunut auttamaan uuden tietokoneohjelman kanssa (en ollut varma miten uudessa järjestelmässä uloskirjataan pt, joten n. 1 minuutin asia). Ensin meinasin soittaa yhdelle hoitsunettiläiselle ensiapuun, mutta soitinkin suoraan potilaan jatkohoitopaikkaan. Kerpele!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän yksikössä virtsamäärän kirjaaminen on tapauskohtaista. Jos kk toimii ja pissaa tulee, ei ole määriä kirjailtu ylös. Samoin cystofix-potilaiden kanssa. Tietenkin, jos pissaa tulee huonosti tai potilas juo vähän, kirjataan ja seurataan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Aina tyhjentäessä katetripussia kannattaa laittaa virtsamäärät ylös. Puolen yön maissa kannattaa tyhjentää ja aamulla, tietenkin yökierroilla käytäessä seuraa miten virtsaa erittyy ja tyhjentää tarvittaessa. Mutta korostan virtsamäärien ylöslaittoa. Seurata myös kannattaa onko virtsa millaista- esim. kirkasta, sakkaista, veristä. Kaikki huomiot vaan talteen. Niin ja tyhjennyskertojen kelloajat kannattaa kirjata samalla. Näin itse tehneenä. :rolleyes:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Voiko virtsanäytteen ottaa suoraan virtsapussista, jos pussi on uusi? Mitä merkitystä sillä on, lilluuko se pissa rakossa sen kaksi tuntia vai pussissa? :) kiitos etukäteen vastauksista. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voiko virtsanäytteen ottaa suoraan virtsapussista, jos pussi on uusi? Mitä merkitystä sillä on, lilluuko se pissa rakossa sen kaksi tuntia vai pussissa? :) kiitos etukäteen vastauksista. :)

Joskus kun vielä noita näytteitä otettiin, laitettiin bänkseillä tms. katetri pariksi-neljäksi tunniksi kiinni ja sitten siitä näyte. En tiedä miten yleinen käytäntö on. Ehkä olen huono tähän vastaamaan kun noiden kanssa työskennellyt sen verran pidemmän aikaa sitten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enpä ole ottanut suoraan pussista. Luulisin, että se puhtaus ei ole ongelma, vaan virtsan lämpötila. Pussissa virtsa viilenee huoneenlämpöön toisella tavalla kuin rakossa ollessaan.

Meillä on käytössä virtsapussit, joissa näytteenottopaikka. Se sijaitsee letkun yläpäässä. Kätevä käyttää. Letku suljetaan peaneilla kohdan alapuolelta ja otetaan 4 tunnin kuluttua puhdistuksen jälkeen  neulalla ja ruiskulla näyte. Siistiä ja helppoa.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katetri korkille, ja kun ollut kiinni sen 2-4 h ottaa näytteen. Siitähän voi laskea alun vaikka kaarimaljaan.

Pussista en ottais kyllä itse.

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Pussista on otettu vaan jos on juuri laitettu uusi puhdas pussi ja katetri ollut sitä ennen korkilla. Nimenomaan se lämpötila vaikuttaa, pöpöt ei kasva niin hyvin huoneenlämmössä kuin lämpimässä rakossa, jolloin tulos on epäluotettava.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...