Jump to content
MAINOS

Ajokortista..


Vieras: jproiko

Recommended Posts

Vieras: jproiko

Helsingin sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksen sivuilla ensihoitoon suuntautuvan lähihoitajan vaaatimuksena oli c-kortti, onko tämä koulukohtainen vaatimus vai onko c-kortti pakollinen kaikille ambulanssiin töihin haluaville..niin sairaanhoitajille, lähihoitajille, ensihoitajille..? Itse en saa c-korttia niin onko ambulanssi työ unohdettava..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tietääkseni ensihoidon suuntaaviin haluavilta lähihoitajilta vaaditaan c-kortti, mutta kuten jo edellä mainittiin, niin monet työpaikat eivät c-korttia vaadi. Itselläni pääseminen ensihoidon suuntaaviin kaatui juuri siihen, ettei vielä silloin minulla ollut c-korttia. Valmistuis sitten lähäriksi sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelmasta ja pääsin lanssiin töihin silti (tosin nykyisin minulta löytyypi c-korttikin)  :P.

Mutta uskoisin ettei työt lanssissa välttämättä tuohon c-kortin puuttumiseen kaadu. Jos jotain haluaa oikein kovasti ja näkeepi myös vaivaa sen eteen, niin yleensä haave myös silloin toteutuu (HUOM! Haave esim. lottovoittosta ei kyllä silti välttämättä toteudu!  ;D). Mutta kannattaa toki miettiä, mitenkä tuo näkö vaikuttaa ajamiseen.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites sit..eli onko ensihoidon amk:hon missään pääsyvaatimuksena c-kortti, voi onko siel sit niin et jos haluaa valmistua niin se pitää olla hankittuna..tai työharj. ei onnistu sieltäkään käsin jos korttia ei ole, vai onko tuo vaatimus nyt vaan lähihoitajasta suuntautumisessa?

Opiskele sairaanhoitajaksi - kohta on niin kova pula saku-puolellakin että ei väliä mikä terveydenhuollon koulutus on taustalla.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: jproiko

..Mutta onko ensihoitajan amk tutkinnossa pääsyvaatimuksena tai ns. "rivien välissä" vaatimuksena tuo kirottu c-kortti..tai valmistumisen edellytyksenä..?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä se C-korttikaan rekan ajoon ole  ;)

Eihän siitä kortin ajamisesta toki millään tavalla haittaa ole, oppiipahan käsittelemään isoakin autoa. Itselleni ko.kortti on ihan käytännöllinen hevospuolella puuhatessa. Olen siis päässyt tästä korttiasiasta jo yli  ;) 

Se mikä asiassa aikanaan korttia ajaessa kaihersi oli se että opiskeiljan lompakosta tuo n.600e on aikas paljon. Varsinkin kun kovin montaa lanssia ajaessa et sitä tarvitse tai jos jo alusta lähtien tähtäät polille etkä välttämättä ikuna joudu (minkään) auton rattiin. Onhan se kiva silloin omistaa kuorma-autokorttikin. Mielestäni on työpaikan asia vaatia C-korttia niin halutessaan. Ei koulun.

Eh Amkin vaatimuksista en tiedä, mutta ainakaan sh:ksi opiskellessa sitä ei vaadita.  Ja saikkarinakin on mahdollista päästä moneen paikkaan  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni C-kortti on hyödyllinen sairaankuljettajalle, koska oppii käsittelemään isompaa autoa ja peruttamaan peilien avulla. Lisäksi oppii pieniä teknisiäkin asioita autosta, esim. käynistämään auton kaapeleilla. (Tätä ei B-tunneilla opeteta, eikä kaikki ole synnynnäisiä mestareita). Lisäksi, jos amppari on esim. jenkki tai moduuliauto niin saattaapi olla painoa yli 3500 kg, jolloin C-kortti on oltava. Itse ajoin C-kortin ennen kuin edes tiesin rupeavani minkään valtakunnan hoitajaksi. Kortin ajoin ihan varmuuden varalta. EI siitä ainakaan haittaa ole ollut. Itselleni kustannuksia taisi C-kortista tulla vuonna 95 7100 mk, kun kaveri maksoi samaan aikaan samassa autokoulussa B-kortista 6500 mk. Eli eroa tuli 600 mk. Ei siis kovin paljon, jos ero nykyään on saman verran euroissa. Joskin nythän pitää ajaa ensin B ja sitten vasta C-kortti. Olin niitä viimeisiä, jotka saivat ajaa suoraan sen C:n eli ajoin vain kuormurilla koko autokoulun. Liukkaanradalla vain kävin henkilöautolla. Muutamaa kuukautta myöhemmin homma oli jo eri. On se kerrankin mukavaa olla näin vanha.  ;)

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskin nythän pitää ajaa ensin B ja sitten vasta C-kortti. Olin niitä viimeisiä, jotka saivat ajaa suoraan sen C:n eli ajoin vain kuormurilla koko autokoulun. Liukkaanradalla vain kävin henkilöautolla. Muutamaa kuukautta myöhemmin homma oli jo eri.

Ajoin B ja C kortin samaan aikaan n. vuosi sitten. Kuormurilla minäkin päästelin melkein koko autokoulun muutamaa henkilöautotuntia lukuunottamatta. Hmm?

Minä synnyin tällaiseksi, mikä on sinun puolustuksesi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskin nythän pitää ajaa ensin B ja sitten vasta C-kortti. Olin niitä viimeisiä, jotka saivat ajaa suoraan sen C:n eli ajoin vain kuormurilla koko autokoulun. Liukkaanradalla vain kävin henkilöautolla. Muutamaa kuukautta myöhemmin homma oli jo eri.

Ajoin B ja C kortin samaan aikaan n. vuosi sitten. Kuormurilla minäkin päästelin melkein koko autokoulun muutamaa henkilöautotuntia lukuunottamatta. Hmm?

Se ero onkin ne muutama tunti. Sitten ajoit inssin molemmilla autoilla eikö vain? Minä ajoin vain kuormavaunulla.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen myöskin ajanut C-kortin samaan aikaan B:n kanssa ja olen olut molemmista inssissä.

Tällä hetkellä suoritan sh:n vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin kuuluvaa akuuttihoitotyö/ensihoito -jaksoa ampparissa ja koska paikkaan sai vaikuttaa, oli tähän toivomaani paikkaan ehdottomana vaatimuksena c-kortti. Syykin on jo ilmennyt palstalla aiemmin, eli auto on niin painava, ettei b-kortti riitä.

Kyllähän työpaikat voivat ottaa millaista väkeä haluavat, ja usein se tehdäänkin koulutuksen ja työkokemuksen perusteella. Olen kuullut kentältä juttua, että useimmat päivystysparit ampparissa tehdään ajokortin perusteella. Eli riittää jos ainakin toisella on c. Tästä on jollakin kokemuksia... Kertokaahan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
Vieras: SunShine

meille koulu(!) maksoi c-kortin, koska se on pakollinen. Seuraava opiskelut aloittanut ryhmä tosin maksoi sen jo omasta pussistaan..  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monesti ambulanssit ovat lähellä tuota 3500kg painoa tyhjänä eli silloin B-kortti riittää mutta sitten ku laitetaan potilas ja henkilökunta kyytiin niin menee yli tuo paino mutta toisaalta enpä ole kuullu että auto olisi joutunut vaakalle ratsiassa ja sitä kautta tullut syyte kortitta ajamisesta. ainakin kainuussa LH/eh koulutukseen vaaditaan c- kortti ja yleensä ajokortti koska aiemmin opiskelijat oli nuoria eikä kortti-ikä täyttyny. Mutta henkilökohtainen mielipide on että C-kortti olisi suotava koska kyseessä on kuitenki suuremman painoluokan auto ja autokoulussa opetetaan hallitsemaan isoa autoa. Olen myös kuullu että pelastusopisto järjestää hälytysajoneuvon ajo kurssia on tietääkseni maksullinen mutta kannattaa käydä jos mahdollista saa sieltä tuntumaa isoon autoon. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monesti ambulanssit ovat lähellä tuota 3500kg painoa tyhjänä eli silloin B-kortti riittää mutta sitten ku laitetaan potilas ja henkilökunta kyytiin niin menee yli tuo paino mutta toisaalta enpä ole kuullu että auto olisi joutunut vaakalle ratsiassa ja sitä kautta tullut syyte kortitta ajamisesta. ainakin kainuussa LH/eh koulutukseen vaaditaan c- kortti ja yleensä ajokortti koska aiemmin opiskelijat oli nuoria eikä kortti-ikä täyttyny. Mutta henkilökohtainen mielipide on että C-kortti olisi suotava koska kyseessä on kuitenki suuremman painoluokan auto ja autokoulussa opetetaan hallitsemaan isoa autoa. Olen myös kuullu että pelastusopisto järjestää hälytysajoneuvon ajo kurssia on tietääkseni maksullinen mutta kannattaa käydä jos mahdollista saa sieltä tuntumaa isoon autoon. :-

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...