Jump to content
MAINOS

Kuuluuko oh:n tietää työntekijän voinnista sairasloman aikana?


Vieras: S-hoo

Recommended Posts

Mitäs kollegat ootte mieltä, mten toimisitte?

Olen ollut sairaslomalla helmikuun puolivälistä asti. HUS:n käytännön mukaan olen toimittanut OH:lle lääkärintodistukset asianmukaisesti koko ajalta sekä soittanut joka kerta ilmoittaakseni sairasloman kestosta. Joka kerta esimieheni on kysynyt vointiani ja kovasti toivottanut paranemisia. Kerran hän lähetti minulle illalla klo 19.30 aikaan työpuhelimestaan tekstiviestin toivottaakseen pikaista paranemista... En ole kovin laveasti kertonut hänelle sairastamiseni yksityiskohtia, koska mielestäni ne kuuluvat työterveyshuollolle, eivät esimiehelle. Tottahan hän on nähnyt diagnoosini halusinpa tai en.

Tänään aamulla heräsin siihen, että pomo soitti mulle KOTIIN kysyäkseen, että miten mä voin?? Olin ihan hämmentynyt. Sanoin sille että olen saikulla xx.xx.xxxx asti ja ilmoittelen jatkosta, jos en palaa silloin töihin. Taas kerran hän kovin empaattisena toivoi minulle kaikkea hyvää ja kovasti nopeaa kuntoutumista ja pikaista paranemista. Mitä mun pitäis tästä ajatella?huh.gif? Aina tää on ennen mennyt niin, että työntekijä soittaa esimiehelle päin sairasloma-asioista. Weird? Onko mun kerrottava sille voinnistani?

Oudointa tässä on se, etten ole koskaan tavannut tätä bossia. Meillä vaihtui oh samaan aikaan, kun jäin saikulle. Olen ollut yhteydessä häneen ainoastaan puhelimitse tässä sairasloma-asiassa.

Hämmentynyt olen. Mietin, miksi hän kantaa niin kovasti henkilökohtaista huolta voinnistani. En halua avautua hänelle sairaudestani. Mielestäni se ei ole hänen bisneksensä, vaan työterveyshuollon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No mitäs jos se OH yrittää vaan luoda suhun positiivista kontaktia kyselemällä vointia ilman sen kummempia taka-ajatuksia, ihan aidosti vaan sen takia että huolehtii alaisistaan?

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esimiehen velvollisuus on huolehtia alaistensa jaksamisesta. Jos esim jollain sairauspoissaolot lisääntyy, esimiehen tulee selvittää liittyykö ne työolosuhteisiin jne, ja jos liittyy, hänen tulee puuttua niihin jne. Mahdoton tietää miksi hän soitti sulle, ehkä varmistaakseen jatkoja suunnitellessaan sijaisia, tai oli huolissaan muuten jaksamisestasi tai vaikka molempia. Ei kai siinä sen kummempaa. :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs kollegat ootte mieltä, mten toimisitte?

Kysyisin suoraan, onko tämä hänelle tyypillinen tapa vai onko muuta meneillään. Myöntäisin oman hämmennykseni ja näin ollen "pehmentäisin" sillä kysymystäni.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisiko kyseessä hyvä johtaminen :nauraa: Itse asiassa HUS:n työhyvinvoinnin oppaissa esimiehiä kehotetaan pitämään yhteyttä henkilökuntaan sairausloman ajan.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kaikille vastauksista. Ilmeisesti kyseessä on ihan positiivinen juttu ja hyvä johtajuus. Olen varmaankin ollut vain turhan epäileväinen ja herkkänahkainen. Tekee hyvää saada kuulla muitten näkemyksiä ja kannanottoja asiaan. Kyseessä on vain niin uusi ja uppo-outo tyyli jota ei aiempien pomojen kanssa ole käytetty, että en hämmennykseltäni ole osannut oikein suhtautua. Kyllähän tarkemmin ajatellen tuo ihan mukavalta tuntuu, että esimies kysyy kuulumisia. Ei siinä varmaan sen kummemmasta ole kyse.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Minusta on ok, että esimies kyselee vointia. Itseäni ei edes haittaisi vaikka soittelisivat. Tietysti se, miten asian esittävät vaikuttaa paljon.

Harva oh täälläpäin toimii kuten S-hoon tapauksessa. Luultavasti oman osastoni oh toimii samoin. Eikä taka-ajatuksia ole. Hän vain yksinkertaisesti välittää alaisistaan. Meillä vain taitaa nämä paranemistoivotukset sun muut sujua enemmän tuolta nassukirjan kautta kuin puhelimitse - omalla ajalla. :P

Sen sijaan tuo mitä tuo Lääkärihoitajan esimies oli sanonut, on mielestäni kyseenalaista.. Minä sanoisin noin vain hyvälle ystävälle (köh, tai ukollen) ja silloinkin vain leikkimielisesti piruillakseni. Tarkemmin ajatellen en sanoisi silloinkaan. :shock:

Jos ihminen on sairas niin son sairas ja sairaus pittää sairastaa pois, ja se paranee jos niikseen on. Ei sitä paranemisaikaa etukäteen tiietä vaikka ois pilleriä ja lastaa kädes tms. Pöh mikä tyyppi..! Nimim. sairasti jotain 3,5 v ja oli työkyvytön täysin. :angry:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...