Jump to content
MAINOS

Irtisanoutuminen!


tipi80

Recommended Posts

...Irtisanoutuminen loman jälkeen ;D...Saako lomarahat normaalisti sekä maksetaanko kertyneet lomat sekä lomat joita ei ole ehtinyt pitää työssäoloaikana? (ainakin näin olen ymmärtänyt)...Karenssi on kolme kuukautta, kysyin tätä liitosta..eli rahaa ei saa mistään, jos et tee työtä? Voiko joku auttaa ja selventää näitä asioita, olenko ymmärtänyt oikein.Onko samassa tilanteessa olevia?...Olen miettinyt irtisanoutumista pidempään ja nyt sen teen, koska asiat ei työpaikallani muutu...Missä mahtaa olla mukavia työpaikkoja? :D

"Pakko ei ole kuin kuolla"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

...Irtisanoutuminen loman jälkeen ;D...Saako lomarahat normaalisti sekä maksetaanko kertyneet lomat sekä lomat joita ei ole ehtinyt pitää työssäoloaikana? (ainakin näin olen ymmärtänyt)...Karenssi on kolme kuukautta, kysyin tätä liitosta..eli rahaa ei saa mistään, jos et tee työtä? Voiko joku auttaa ja selventää näitä asioita, olenko ymmärtänyt oikein.Onko samassa tilanteessa olevia?...Olen miettinyt irtisanoutumista pidempään ja nyt sen teen, koska asiat ei työpaikallani muutu...Missä mahtaa olla mukavia työpaikkoja? :D

Saat siis kaiken mitä sä oot tienannu, palkat, lisät, lomat jne.

Käyttämättömät lomat kannattaa pitää työsuhteen lopuksi, oliskohan se 1 kuukausi kun on työntekijän toimesta irtisanomisaika, eli joudut vielä kk:n olemaan kirjoilla, joten ota ne lomat siihen.

Jos siellä työpaikassa on mukava esimies ja se on riittävän iso talo niin sun kannattaa sopia niin että se antaa sulle potkut. Saat myös irtisanomisajan palkan eikä tuu karenssia.

Edellisenä kesänä kesätöissä yks äijä hommas potkut itelleen dokaamisella niin laskeskeltiin että se sai ainaki parikyt tonnia rahaa sillä (tällä alalla tuskin ihan niin merkittäviä summia, en tunne KVTESin tai yksityisen puolen tessiä niin hyvin että voisin sanoa tarkasti). Se ei kylläkään olis halunnu niitä potkuja mutta onhan tää vastaava tilanne =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...Irtisanoutuminen loman jälkeen ;D...Saako lomarahat normaalisti sekä maksetaanko kertyneet lomat sekä lomat joita ei ole ehtinyt pitää työssäoloaikana? (ainakin näin olen ymmärtänyt)...Karenssi on kolme kuukautta, kysyin tätä liitosta..eli rahaa ei saa mistään, jos et tee työtä? Voiko joku auttaa ja selventää näitä asioita, olenko ymmärtänyt oikein.Onko samassa tilanteessa olevia?...Olen miettinyt irtisanoutumista pidempään ja nyt sen teen, koska asiat ei työpaikallani muutu...Missä mahtaa olla mukavia työpaikkoja? :D

Saat siis kaiken mitä sä oot tienannu, palkat, lisät, lomat jne.

Käyttämättömät lomat kannattaa pitää työsuhteen lopuksi, oliskohan se 1 kuukausi kun on työntekijän toimesta irtisanomisaika, eli joudut vielä kk:n olemaan kirjoilla, joten ota ne lomat siihen.

Jos siellä työpaikassa on mukava esimies ja se on riittävän iso talo niin sun kannattaa sopia niin että se antaa sulle potkut. Saat myös irtisanomisajan palkan eikä tuu karenssia.

Edellisenä kesänä kesätöissä yks äijä hommas potkut itelleen dokaamisella niin laskeskeltiin että se sai ainaki parikyt tonnia rahaa sillä (tällä alalla tuskin ihan niin merkittäviä summia, en tunne KVTESin tai yksityisen puolen tessiä niin hyvin että voisin sanoa tarkasti). Se ei kylläkään olis halunnu niitä potkuja mutta onhan tää vastaava tilanne =)

Ei vaan näytä työtodistuksessa kauheen hyvältä potkujen saaminen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei vaan näytä työtodistuksessa kauheen hyvältä potkujen saaminen...

Mullapas on sellainen irtisanomisilmoitus jossa lukee syy: potilaan kuolema. Ei sekään varmaan hyvältä näytä...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei vaan näytä työtodistuksessa kauheen hyvältä potkujen saaminen...

No joo. Jos sen saa "neuvoteltua" meneväksi noin niin todennäkösesti sinne todistukseen kirjotettaisiin vaikka että työsopimus päätetty taloudellisten intressien vuoksi tai jotain muuta ympäripyöreetä. Toki jos seuraa dokaamisesimerkkiä niin tuskin saa mitään kovin hyvää tekstiä siihen =)

Ei vaan näytä työtodistuksessa kauheen hyvältä potkujen saaminen...

Mullapas on sellainen irtisanomisilmoitus jossa lukee syy: potilaan kuolema. Ei sekään varmaan hyvältä näytä...

Riippuu mihin haet. NBK?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei vaan näytä työtodistuksessa kauheen hyvältä potkujen saaminen...

Mullapas on sellainen irtisanomisilmoitus jossa lukee syy: potilaan kuolema. Ei sekään varmaan hyvältä näytä...

Saako udella millanen tilanne tohon johti?  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkari potilas = henkilökohtaista avustajaa/hoitajaa käyttävä?

Se olis mun veikkaus #1.

Hengityshalvauspotilas..

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

...Irtisanoutuminen loman jälkeen :D...Saako lomarahat normaalisti sekä maksetaanko kertyneet lomat sekä lomat joita ei ole ehtinyt pitää työssäoloaikana? (ainakin näin olen ymmärtänyt)...Karenssi on kolme kuukautta, kysyin tätä liitosta..eli rahaa ei saa mistään, jos et tee työtä? Voiko joku auttaa ja selventää näitä asioita, olenko ymmärtänyt oikein.Onko samassa tilanteessa olevia?...Olen miettinyt irtisanoutumista pidempään ja nyt sen teen, koska asiat ei työpaikallani muutu...Missä mahtaa olla mukavia työpaikkoja? :o

Millainen työsuhde sulla muuten on? Potkuja ei kannata pyytää ja tuskin suostuvat syyksi laittamaan taloudellisia ja tuotannollisia syitä, koska silloinhan työnantajan pitäisi tarjota työtä sulle jos samoihin tehtäviin jonkun palkkaavat. Tietty voit kieltäytyä, mut mitä siitä sit seuraa, en osaa sanoa. Jos sulla on määräaikainen sopimus niin voisithan pyytää syyksi määräaikaisuuden päättymistä. Ja silloin työsopimusta pitäisi muuttaa niin, että päivämäärät täsmää. Siinä olen Julman kanssa samaa mieltä, että esimieheltä kannattaa tuota kysyä jos ootte hyvissä väleissä  ;)

Tää on vaan ehdotus, paremmin tietävät kertokaa onko mahdollista.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millainen työsuhde sulla muuten on? Potkuja ei kannata pyytää ja tuskin suostuvat syyksi laittamaan taloudellisia ja tuotannollisia syitä, koska silloinhan työnantajan pitäisi tarjota työtä sulle jos samoihin tehtäviin jonkun palkkaavat. Tietty voit kieltäytyä, mut mitä siitä sit seuraa, en osaa sanoa. Jos sulla on määräaikainen sopimus niin voisithan pyytää syyksi määräaikaisuuden päättymistä. Ja silloin työsopimusta pitäisi muuttaa niin, että päivämäärät täsmää. Siinä olen Julman kanssa samaa mieltä, että esimieheltä kannattaa tuota kysyä jos ootte hyvissä väleissä  :D

Tää on vaan ehdotus, paremmin tietävät kertokaa onko mahdollista.

Lisäilen vähän.

Eli potkuthan kannattaa nimenomaan pyytää, hyvä syy keksitään kyllä aina niin ettei kummallakaan tule mitään kärinää siitä. Mutta tämä luonnollisesti edellyttää että se henkilö joka sut erottaa, ei ole se sama joka maksaa siitä jotain erorahoja, eli käytännössä yksityisellä puolella tuskin onnistuu ellei ole kyseessä joku sairaan iso firma. Lisäksi sen täytyy olla erittäin hyvissä väleissä sun kanssa, koska sehän ottaa itsekin riskin siinä kun potkii jengiä pihalle "ilman syytä" ja lisäksi tuottaa omalle pomolleen tappiota.

Kuntien työhönotto/potkimisjärjestelmää en juuri tunne, joten en osaa siitä sanoa miten siellä on mahdollista lähiesimiesten kikkailla tälläisiä juttuja niin ettei kukaan saa siitä isompaa ulostetta niskaan, mutta voisi kuvitella että kunnan alla onnistuu helpommin kun työntekijöitä on tuhansittain vähänkin isommassa kylässä, kuka niistä kirjaa pitää :o

Jos sopimus on määräaikainen niin et voi vaan erota, vaan sun pitää sopia toi päivämäärien muuttaminen. Aiheesta oli juuri toisessa ketjussa jossa olin totaalisen väärässä tämän määräaikaisen sopimuksen katkaisemisen kanssa, eli oikea vastaus on että se loppuu vasta silloin kun siinä lukee, eikä kumpikaan voi sitä yksipuolisesti katkaista. Pl. tilanteet jossa siinä sopimuksessa on säädetty erikseen miten sen voi katkaista ennen päivämäärää.

Eli paras tapa luonnollisesti olisi tuo "potkut", koska silloin saat firmalta erorahat ja jotain palkkoja lisäksi.

Toiseksi paras tapa sitten tämä määräaikaisen sopimuksen päivämäärien vaihto sopivaksi, koska niin pääset liiton rahoille nopeammin kuin omasta aloitteesta katkaistulla työsopimuksella.

Jos eroat itse niin saat sisääntehdyn palkan, lomat yms. Ja 3 kk karenssin. Toki töitä löytynee tänä päivänä, mutta tollasessa tilanteessa voisin itse kuvitella haluavani vähän jotain sapattia joten 3 rahatonta kuukautta ei kuulosta hyvältä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Irtisanomisaika kannattaa tarkistaa. Saat olla kyl aika kauan töissä ennenkuin muuttuu 14vrk - suuremmaksi, paitsi jos olet tehnyt jonkun muun sopparin työsopimukseen. Minulle on muodostunut sellainen käsitys, että kannatta välttää "potkujen" saamista, koska sillä voi olla leimaava vaikutus. Samoin kuin tässä työllisyystilanteessa kortistossa olemisella. Työtodistuksia kysytään yleensä aina kun haet uutta paikkaa, eli asia kulkee sun mukana. Joten jos et saa sovituksi jotain muuta irtisanomisperustetta, niin harkitse tarkkaan mitä teet. Jos sanoudut itse irti niin kyllä töitä löytyy ja ainahan voit mennä vähemmän kiinnostavaan paikkaan ja hakea samalla parempaa paikkaa. Tekemällä vajaata listaa, vaikka 50- 60% niin,  saat saman rahan kuin työttömyyskorvaus ja saisit myös useampia lepopäiviä.

Huonossa työpaikassa, jossa asioihin ei voi vaikuttaa,  ei kannata itseään stressata , varsinkaan nyt kun on valinnan varaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..No tuo "potku" asia tuskin onnistuu, en ole kuullut että kukaan olisi niin tehnyt..Tiedän kyllä, että rahallisestihan se olisi kannattavampaa...Minulla on toimi (sairaala) ja esimies on mitä on ja hänen kanssa asiasta en halua sen enempää keskustella...Eli se karenssi tulee 3kk :-..?

"Pakko ei ole kuin kuolla"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tule karenssia, jos hankit töitä vaikka muutamaksi päiväksi irtisanoutumisen jälkeen. Keikkaa varmasti löytyy.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työstä eroaminen menee aina työ- ja elinkeinotoimiston yhteydessä olevan työvoimatoimikunnan käsiteltäväksi. Mikäli toimikunta katsoo, ettei pätevää syytä irtisanoutumiseen ollut, voidaan sinulle langettaa jopa kolmen kuukauden korvaukseton määräaika, ns. karenssi, jonka ajalta työttömyysetuutta ei makseta.

Jos teet töitä muualla irtisanoutumisen jälkeen, pystyt osoittamaan, että irtisanoutuminen ei johtunut syystä "kun ei vain nappaa" vaan halusit saada esim. laajempaa työkokemusta. Tällä hetkellä hoitajien työtilanne on hyvä, joten jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, jotain töitä aivan varmasti löytyy.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työstä eroaminen menee aina työ- ja elinkeinotoimiston yhteydessä olevan työvoimatoimikunnan käsiteltäväksi. Mikäli toimikunta katsoo, ettei pätevää syytä irtisanoutumiseen ollut, voidaan sinulle langettaa jopa kolmen kuukauden korvaukseton määräaika, ns. karenssi, jonka ajalta työttömyysetuutta ei makseta.

Niin, itselläni on kohtalon viikko edessä. Meillä meni putiikki kiinni 6vk, itselläni oli huimat 4lomapäivää ja muuten palkatonta, elikkäs ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi ja ensi viikolla sitten pohtivat, oliko minun irtisanoutuminen toisesta työpaikasta tarpeellista, kun tiesin, että meillä tulee 6vk "työttömyyden" jakso. 3.8 taas alkaa työt. Sitten siihen onko täällä tarjolla töitä, vastaus on EI, ainakaan mulle tänään juuri soitellut. Noh 3 viikoa vielä ja sitten mennään leipätyön ääreen anestesiahoitsuksi!

Ja vielä jos mulle karenssi napsahtaa, niin saan ansiosidonnaista tuloa vissiin 2vk:lta! Vielä ollaan pärjätty, mutta seuraava liksa tulee  elokuun lopussa, joten sinne on matkaa vielä ihan kivasti.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan ihmeellisiä ohjeita täällä antaa joku, joka ei edes tunne th-sopimuksia. Ei potkuista mitään korvauksia saa, ei oikeastaan missän TESsissä.

Työvoimatoimikuntia ei enää ole, loppuivat vuoden alussa.

TE-toimistot asettaa karenssit, eikä siellä mietitä "oliko perusteita".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edellisenä kesänä kesätöissä yks äijä hommas potkut itelleen dokaamisella niin laskeskeltiin että se sai ainaki parikyt tonnia rahaa sillä (tällä alalla tuskin ihan niin merkittäviä summia, en tunne KVTESin tai yksityisen puolen tessiä niin hyvin että voisin sanoa tarkasti). Se ei kylläkään olis halunnu niitä potkuja mutta onhan tää vastaava tilanne =)

Piti kysyä jo aiemmin, että mikä kuvio tässä oli?

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Piti kysyä jo aiemmin, että mikä kuvio tässä oli?

Tapahtui paperiteollisuudessa. Asentaja oli tullut työpaikalle toistuvasti humalassa, josta syystä hänet sitten pistettiin kilometritehtaalle.

Työnantajan maksettavaksi jäi irtisanomisajan palkka, joka tässä tapauksessa oli 6 kuukautta (maksetaan työsuorituksesta riippumatta). Sitten luonnollisesti liksaan tuli lisää sisään tehdyt työt, lomarahat ja lomaltapaluut ja pekkaset yms yms.

Muiden työpaikan vanhempien asentajien kanssa laskeskeltiin että sellanen ~20 k sieltä sitten tuli lopputilin saldoksi.

Todettakoon nyt tähän loppuun että tilinauhaa en ole itse nähnyt. Enkä myöskään anna tämän potkut saaneen henkilön kotiosoitetta tai nimeä jotta asian voi varmistaa, tämä jääköön uskon asiaksi ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli vaan nyt mieleen, että mitä jos mä haluan irtisanoutua kesken hoitovapaan vakituisesta työstäni? Miten lomat ja lomarahat?

Mä luulen, että ellei koko ala, niin ainakin tuo hoidon tarpeen arvio on nyt loppuun koluttu mun osalta.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoilla jäljillä "sh90":n kanssa. On aika erikoisen Julmaa ja ristiriitaista että täällä valitetaan siitä kun työnantaja ei noudata lakeja ja kuitenkin vastaavasti oikein kehoitetaan sitä rikkomaan myös niitä. Haloo? Ja minkä ihmeen takia se esimies ottais juridisia riskejä sen takia että sä haluat lähteä? Ankkalinna unia. ::) Onkohan nämä kaikki "asiantuntijat" edes terveydenhoitoalan immeisiä? Julmalta tuntuu. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoilla jäljillä "sh90":n kanssa. On aika erikoisen Julmaa ja ristiriitaista että täällä valitetaan siitä kun työnantaja ei noudata lakeja ja kuitenkin vastaavasti oikein kehoitetaan sitä rikkomaan myös niitä. Haloo? Ja minkä ihmeen takia se esimies ottais juridisia riskejä sen takia että sä haluat lähteä? Ankkalinna unia. ;D Onkohan nämä kaikki "asiantuntijat" edes terveydenhoitoalan immeisiä? Julmalta tuntuu.

Keskustelua käydään ja yritetään auttaa sekä ottaa selvää yhdessä. Saat varmasti kertoa meille tyhmemmille miten asiat menee. KVTES on ihan netissäkin saatavilla eikä sen lukeminen vaadi kuin peruskoulun alaluokkien käymistä.

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoilla jäljillä "sh90":n kanssa. On aika erikoisen Julmaa ja ristiriitaista että täällä valitetaan siitä kun työnantaja ei noudata lakeja ja kuitenkin vastaavasti oikein kehoitetaan sitä rikkomaan myös niitä. Haloo? Ja minkä ihmeen takia se esimies ottais juridisia riskejä sen takia että sä haluat lähteä? Ankkalinna unia. ;D Onkohan nämä kaikki "asiantuntijat" edes terveydenhoitoalan immeisiä? Julmalta tuntuu.

No aika vähän tässä ketjussa on lain rikkomiseen kehotettu. Eikä tässä ketjussa nyt kauhean julmia juttuja jutella.

Irtisanoutumisesta ja sen eri vaihtoehdoista tässä ketjussa on keskusteltu. Ja ne ovat asioita jotka eivät tunnetusti jokaisen työnantajan tiedossa ole.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoilla jäljillä "sh90":n kanssa. On aika erikoisen Julmaa ja ristiriitaista että täällä valitetaan siitä kun työnantaja ei noudata lakeja ja kuitenkin vastaavasti oikein kehoitetaan sitä rikkomaan myös niitä. Haloo? Ja minkä ihmeen takia se esimies ottais juridisia riskejä sen takia että sä haluat lähteä? Ankkalinna unia. ;D Onkohan nämä kaikki "asiantuntijat" edes terveydenhoitoalan immeisiä? Julmalta tuntuu.

Jostain kumman syystä sain käsityksen että tässä viitataan minun ehdottamaan "potkujen" pyytämiseen. Työnantaja ei tässä kohtaa erityisemmin mielestäni lakia riko jos tahtoo järjestää työntekijän lähdön firmasta siten että työntekijä saa rahallisesti paremmat edut kuin niin että irtisanoutuisi itse.

Saattaapi olla että on jossain kirjassa joku pykälä joka estää moisen toiminnan, mutta kyllä tässä nämä työntekijän oikeudet tulee huomioiduksi. Lain henki on toki tulkittavissa mutta näin työntekijän asemassa minun mielestäni on ihan hyväksyttävää antaa hyvälle pitkäaikaiselle työntekijälle muutama k€ ekstraa kun yhteinen taival päättyy. Kuka työnantajista sen haluaa maksaa, on taas eri asia. Mutta mikäli olet ehdottomasti sitä mieltä että tässä tapahtuisi suuri vääryys kaikkia osapuolia kohtaan ja rangaistuksia jaettaisiin urakalla niin postaa ihmeessä pykälät meille jotta tiedämme miten toimia kun tulee tilaisuus tehdä valintoja näissä asioissa.

Mikäli tämä "asiantuntija" termi viittaa minuun niin olen nyt työskennellyt lyhyen aikaa opintojeni ohessa alalla. Sitä ennen sitten muilla aloilla, nähty on paperiteollisuus, teknologiateollisuus, rakennustyöt, logistiikkapuoltakin kokeiltu, ydinvoimalahommat ja jopa siivousalaa on takana. Ai niin, vahtimestaria ja järjestyksenvalvojaa tullut myös tehtyä. Työpaikkoja on takana vielä useampi. Jotain on jo nähty ja nyt alkaa olemaan selvää millä alalla ainakin lähivuodet haluan työskennellä. Eikä tämä nyt sillä että mitään brassailisin mutta kun "asiantuntijoiden" taustoja kysellään. Anna ihmeessä TexWiller viisaampana ja kokeneempana mahdollisuus meille nuorillekkin.

Se että on työskennellyt sata ja yksi vuotta kotikylän tk:ssa ei välttämättä anna takeita siitä että osaa työehtosopimuksen ulkoa tai on muutenkaan parempi ihmisenä, vaikkakin arvostan kokemusta erittäin paljon, jopa enemmän kuin annan ymmärtää, alalla kuin alalla. Kyllä se on se konkari joka ne hommat taitaa. Vaikka sitten jossain muissa asioissa saattaisi parantamisen varaa ollakkin.

Lisättäköön vielä tähän loppuun että jos nyt itse olisin eroamassa ja vaihtoehtona olisi 0 € lapaan ja työttömyyskassaan 3 kk karenssi tai 20 k€ lapaan ja irtisanomisajan jälkeen päivärahoille ellei töitä löydy niin kyllä valitsisin jälkimmäisen vaihtoehdon vaikka se jotain momenttia rikkoisikin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...