Jump to content
MAINOS

vapaailta määrääminen


anakonda

Recommended Posts

Voiko työnantaja soittaa henkilökunnalle vapailla ja määrätä hänet töihin? Ja voiko työnantaja määrätä laitoshuoltajan vapailtaan hoitotöihin? Minun mielestäni ei voi mutta kuka osaa kertoa onko tähän joku takaportti. Kyseessä on yksityinen tehostetun asimispalvelun yksikkö. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Eikös työehtosopimuksessa ole, että tarvittaessa ja tilanteen niin vaatiessa esimiehellä on oikeus määrätä työntekijä töihin? Tätä käytetään todella harvoin mun tietääkseni... Lähinnä siis jos ei todella ole henkilökuntaa ja ilmankaan ei saa jättää. Eli tilanne oikeasti vaatii töihin määräämistä.

Loma on ainoa virallinen este sille, ettei voi määrätä töihin.

Ei pidä vastata puhelimeen vapaalla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lyhyt vastaus on ei ylensa.

Pitka vastaus. Tyonantaja voi maarata tyontekijat tekemaan hatatyota, josta ei voi kieltaytya. Hatatyon edellytyksena on ennalta-arvaamaton tapahtuma, ja tyon tekematta jattaminen aiheuttaa omaisuuden tai hengen vaarantumista. Tyostekijan sairausloma ei yleensa ole peruste hatatyolle, koska tyonantajat tulee olla etukateen varautunut, etta joku tyontekijoista voi joutua sairauslomalle.

Lisaksi tyonantajan on viipymatta tehtava ilmoitus tyosuojelupiirille, joka katsoo, oliko hatatyo aiheellinen.

Lisaksi laitoshuoltajan ei tulisi tehda hoitotoita, vaan hoitohenkilokunnan. Mutta tavat muuttuu...

Lisaa infoa

http://www.tyosuojelu.fi/fi/hatatyoilmoitus

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Meillä on nyt tilanne töissä tällainen:

Sairaslomista johtuen pääsiäisen ajan meillä on 2-3 työntekijän vaje sekä aamu- että iltavuoroissa. Eli kun aamuvuorossa pitäisi olla 4, meillä on nyt pe-ti välisenä aikana aamuissa vain 1-2 työntekijää, sama tilanne iltavuoroissa.

Osastonhoitaja on pääsiäisen vapailla, kuten kaikki muutkin pyhät. Töissä ollessaan osastonhoitaja on vahvuudessa mukana noin 50 %:sti, toinen 50% varattu hallinnollisiin tehtäviin.

Ny kun osastonhoitaja jäi vapaille, hän ilmoitti, että määrää minut ja 3 muuta työntekijää paikkaamaan sairaslomia. Mulla on nyt sitten ensimmäinen "määrätty" työvuoro la 13-21 ja ilmoituksen sain tästä torstaina illalla kun tulin yövuoroon. Onko tämä laillista? Voiko esimies määrätä töihin? Mulla piti olla la-ma vapaata, mutta nyt olen kaikki vapaapäiväni töissä. Suurin ongelma tässä on nyt se, että mulla on 2 alle kouluikäistä lasta joita ei tietenkään päiväkotiin saa, koska päiväkoti on pääsiäisen kiinni. Olin toivonut pääsiäisen vapaaksi, koska mieheni on pääsiäisen töissä ja jonkunhan pitää lapsetkin hoitaa. Tästä osastonhoitaja ei välittänyt vaan ilmoitti tylysti, että se on minun ongelmani mihin lapseni laitan.

Entäs onko tämä laillista: Osastonhoitaja+muutama muu henkilö on joka joulu+pääsiäinen+vappu+juhannus+muut pyhät vapaalla ja me muut tietenkin töissä. Mä olen ollut tässä talossa nyt 4 vuotta töissä ja en ole saanut yhtäkään joulua vapaaksi. Myös näissä tilanteissa oh käyttää määräysvaltaansa eli kun jouluksi ei löydy riittävästi halukkaita työntekijöitä, hän määrää ihmisiä töihin. Itse hän (kuten ei muutama muukaan) ei ole yhtään joulua töissä ollut. Kun häneltä (ja näiltä muilta) asiasta kysyy, he vetoavat siihen, että he ovat perheellisiä ja joulu on pilalla jos joutuu töissä olemaan. Myös mulla on perhe ja myös mun joulu on pilalla kun olen töissä. Missä on rivihoitajan oikeudet? Talon ylenpään tahoon on oltu yhteydessä mutta sieltä vaan levitellään käsiä ja toivotaan, että asiat selviävät.

Olen töissä yksityisessä laitoksessa. Kertokaa mitä muuta voin tehdä kuin äänestää jaloillani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ny kun osastonhoitaja jäi vapaille, hän ilmoitti, että määrää minut ja 3 muuta työntekijää paikkaamaan sairaslomia.

Eikös yksityisenkin työehtosopimuksissa ole että työvuoroluetteloa ei saa muuttaa ilman työntekijän suostumusta? Ettehän te ole virkamiehiä jotka voi määrätä kaiken maailman kummallisuuksiin? Ja hätätyön määritelmää ei sairaslomien paikkaukset täytä.

Mutta: niin kauan kuin työntekijä nurisee itsekseen tai kavereilleen eikä sano suoraan esimiehelleen, että työehtosopimuksen sen ja sen pykälän perusteella kieltäydyn tekemästä ylimääräisiä töitä vapaapäivinäni niin hommahan saa jatkua.

Jos työntekijä ei pidä oikeuksistaan kiinni niin kuka sitten?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...