Jump to content
MAINOS

Nykyajan käsitys ja mielikuvat hoitajista?


nukka

Recommended Posts

Omalla kohdalla ei ole kyllä vielä kukaan "jeesustellut" päin naamaa persoonan tai elämäntyylini ja hoitajan mahd. ristiriitaa?

Ens.kerran tänään tuntematon, potilaana ollut, tunnisti minut tuolla siviilissä.

Onneksi asiallinen ja mukava tyyppi jo hoidossa ollessaan mutta mikä lie laittoi naaman muistamaan?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 52
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Omalla kohdalla ei ole kyllä vielä kukaan "jeesustellut" päin naamaa persoonan tai elämäntyylini ja hoitajan mahd. ristiriitaa?

Eipä minunkaan, enkä soisi niin tapahtuvan. Toisaalta mä haluaisin nähdä sen osastonhoitajan tai ylihoitajan joka tulee mulle sanomaan ettei baarissa notkuminen ole soveliasta vapaapäivisin. Tai no, saahan niin sanoa, mutta ei sillä sanomisella mitään vastetta tule koskaan olemaan, enkä mä sellaista jää kuuntelemaan.

Ens.kerran tänään tuntematon, potilaana ollut, tunnisti minut tuolla siviilissä.

Onneksi asiallinen ja mukava tyyppi jo hoidossa ollessaan mutta mikä lie laittoi naaman muistamaan?

Pari kertaa on entisiä potilaita tullut kaupungilla vastaan ja ovat morjenstaneet - eivät jääneet juttelemaan. Tulkitsen niin, että meikäläisen hoidossa oleminen ei ole ollut se elämän traumaattisin kokemus. Sama pätee myös potilaisiin, joihin olen törmännyt sairaalassa jollain toisella osastolla tai kantiinissa.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä pomo on sanonut mm. seuraavaa:

- sukat on oltava hoitajalla valkoiset, mielellään työkengät myös

- töihin on tultava huoliteltuna, meikattuna eikä tuulipukuja saa käyttää, tekee hallaa klinikan

imagolle kun potilaat näkee ovella meidät siviilivaatteissa

Arvatkaa kuinka moni näitä noudattaa  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä pomo on sanonut mm. seuraavaa:

- sukat on oltava hoitajalla valkoiset, mielellään työkengät myös

Mikäs siinä. Jos työpaikka tarjoaa.

- töihin on tultava huoliteltuna, meikattuna eikä tuulipukuja saa käyttää, tekee hallaa klinikan

imagolle kun potilaat näkee ovella meidät siviilivaatteissa

No jos pomo maksaa meikkauksen ja hienot vaatteet, niin mikäs siinä.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- sukat on oltava hoitajalla valkoiset, mielellään työkengät myös

- töihin on tultava huoliteltuna, meikattuna eikä tuulipukuja saa käyttää, tekee hallaa klinikan

imagolle kun potilaat näkee ovella meidät siviilivaatteissa

Onko teidän pomo sitten itse millainen??? Ja mistäs ne ihmiset tietään kuka on omainen ja kuka hoitaja sairaalan ulkopuolella. Ei ne ihmiset kaikkea muista, kun on omat asiat enemmän mielessä...

Itse teen siviilivaatteissa jopa töitä, eikä mun pomo ole koskaan huomauttanut mitään siitä, että välillä olen duunissakin verkkareissa ja miten milloinkin - tilanteen mukaan.

Ja aina meikkaan, mutta en pomon käskystä. Jos se käskis, niin vois olla, että ihan piruuttaan en meikkaisikaan.

Mutta PALJON enemmän on kuulkaas ennakkoluuloja ja mielikuvia hoitotyön opettajista kuin sairaanhoitajista.  :)  ...ja voisin kuvitella, että jokainen alalla opiskellut on niihin itsekin joskus sortunut...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä pomo on sanonut mm. seuraavaa:

- sukat on oltava hoitajalla valkoiset, mielellään työkengät myös

- töihin on tultava huoliteltuna, meikattuna eikä tuulipukuja saa käyttää, tekee hallaa klinikan

imagolle kun potilaat näkee ovella meidät siviilivaatteissa

Arvatkaa kuinka moni näitä noudattaa  :)

Siis pomo pakottaa meikkaamaan, vaikka hoitaja ei muuten meikkaisi ikinä, tai vain ääri harvoin? Odotan innolla että joku tulee yrittämään.

Teillä olisi varmaan mukava olla miespuolisena työntekijänä... Pitäisi meikata pomon määräyksestä  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä pomo on sanonut mm. seuraavaa:

- sukat on oltava hoitajalla valkoiset, mielellään työkengät myös

- töihin on tultava huoliteltuna, meikattuna eikä tuulipukuja saa käyttää, tekee hallaa klinikan

imagolle kun potilaat näkee ovella meidät siviilivaatteissa

Arvatkaa kuinka moni näitä noudattaa  :)

Vaatimuksethan tietysti perustuvat lakiin ja työehtosopimukseen?

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus aiemmin tuli törmättyä näihin wanhan kaartin osaston- ja ylihoitajiin, joiden mielestä mies ei voi olla mitenkään sairaanhoitaja. Mitä lie miestenvihaajavanhapiikoja olleet?

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

... mieshoitajien seksuaalisesta suuntautumisesta ....

Hö. Mikä tollaselle ennakkoluulolle on pohjana? Mä en jotenki kykene ymmärtämään...? Onks "miesten alalla" olevat naiset sit vastaavasti suuntautuneita?

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

... mieshoitajien seksuaalisesta suuntautumisesta ....

Hö. Mikä tollaselle ennakkoluulolle on pohjana? Mä en jotenki kykene ymmärtämään...? Onks "miesten alalla" olevat naiset sit vastaavasti suuntautuneita?

Mietipä käsitettä "rekkamieslesbo"  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: arathiel

Kaikenlaista itsekin olen kuullut ja ollut tulkitsevinani. Talousalan ihmiset, joiden kanssa olen jutellut, ovat tuntuneet suhtautuvat jotenkin aavistuksen väheksyen. Kun ei tästä saa palkkaa tarpeeksi.

Huvittavin tapaus sattui ensimmäisen opiskeluvuoden alussa ensimmäisissä opiskelijbileissä, johon osallistuivat maakunnan amk-opiskelijat eri aloilta. Erään tradenomi-tytön kanssa vaihdoin alkuyöstä baarin puolella sanasen ja kun kerroin opiskelevani sairaanhoitajaksi, hänen kommenttinsa oli: 'Siis me maksetaan teidän palkat'. Tyttö oli selvästi ylpeä tulevasta ammatistaan.

Pääasiallisesti olen kohdannut arvostusta tätä alaa kohtaan. Nuoremmat selkeästi ymmärtävät tämän olevan ala siinä missä mikä muukin ja sen yksilöllisyyden - jokin sopii toiselle ja toiselle sama ei sovi, ei mikään sisar hento valkoisen kutsumus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erään tradenomi-tytön kanssa vaihdoin alkuyöstä baarin puolella sanasen ja kun kerroin opiskelevani sairaanhoitajaksi, hänen kommenttinsa oli: 'Siis me maksetaan teidän palkat'. Tyttö oli selvästi ylpeä tulevasta ammatistaan.

Mistähän sekin tradenomi meidän palkat maksaa? Ne kun ovat aika korkealla työttömyystilastoissa.  ::)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erään tradenomi-tytön kanssa vaihdoin alkuyöstä baarin puolella sanasen ja kun kerroin opiskelevani sairaanhoitajaksi, hänen kommenttinsa oli: 'Siis me maksetaan teidän palkat'. Tyttö oli selvästi ylpeä tulevasta ammatistaan.

Mistähän sekin tradenomi meidän palkat maksaa? Ne kun ovat aika korkealla työttömyystilastoissa.  ::)

Jos se meinaa pyrkiä palkanlaskijaksi?

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huvittavin tapaus sattui ensimmäisen opiskeluvuoden alussa ensimmäisissä opiskelijbileissä, johon osallistuivat maakunnan amk-opiskelijat eri aloilta. Erään tradenomi-tytön kanssa vaihdoin alkuyöstä baarin puolella sanasen ja kun kerroin opiskelevani sairaanhoitajaksi, hänen kommenttinsa oli: 'Siis me maksetaan teidän palkat'. Tyttö oli selvästi ylpeä tulevasta ammatistaan.

Uskomatonta. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: arathiel

Ja varmaan arvaattekin että keskustelu silloisena aamuyönä jatkui : 'Ja meikäläiset hoitaa teikäläisiä', josta seurasi hetken hiljaisuus, kunnes tytön kasvot taas kirkastuivat: 'Nii mut me maksetaan teidän palkat'. Mietin, että olispa mielenkiintosta tavata potilaana ko. hlö. Noin ajatusleikkinä vain.

Vielä tuli mieleen, että semmosta pienosta jalustalle nostoakin olen kokenut. Tarkoittaen kommentteja, kun ihmiset toteavat, että heistä ei ikinä olis tohon tai tähän ja siihen hoitoalalla. Siitä on vaan tullut aina välillä mieleen, että onko ne ihmiset niin vieraantuneita semmosista perusasioista, kuin toisista - niin läheisistä kuin ei niin läheisistä - välittämisestä ja auttamisesta. Mutta kaikkihan ollaan tietty erilaisia. Mikä itelle on itsestäänselvää ei o toiselle ja päinvastoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotkut ihmiset luulevat, että ihminen joka toimii hoitoalalla on aina "hoitajan roolissa", vapaa-ajallaankin. Kaukaiset sukulaiset, joista ei koskaan mitään kuule, soittelevat ja valittavat vaivojaan ja odottavat hoitaja-sukulaisen tekevän diagnoosin tai järjestävän heidät jonojen ohi lääkäriä tapaamaan. Naapurit juoksuttavat lapsiaan hoitaja-naapurin luona, vaikka lapset vain itkisivät korva-kipuaan, johon on jo lääkkeet saatu... Ei kai näissä tapauksissa mitään pahaa olisikaan, jos ne olisivat vain satunnaisia. Tiedän tapauksen, jossa naapuri ramppasi sairaanhoitajana työskentelevän luona lähes päivittäin kun vauva itkeskeli. Kyllä se varmasti pidemmän päälle alkaa rasittamaan.

Olen myös törmännyt kommentiin:"Eihän sairaalassa hoitajia tarvita, onhan sielä lääkkärit!" Niinpäniin.  ;D Melkoista vähättelyä. Kyseinen henkilö kyllä on sellainen tapaus, ettei hänen ole koskaan tarvinnut sairaaloissa paljoa kulkea, ei oman itsensä eikä tuttavien tai sukulaisten vuoksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Naapurit juoksuttavat lapsiaan hoitaja-naapurin luona, vaikka lapset vain itkisivät korva-kipuaan, johon on jo lääkkeet saatu..

Mä muistan lapsuudesta erittäin hyvin, kun naapurin nainen kävi meillä lähes joka päivä koliikkivauvansa kanssa, jotta mutsi kertois mikä sitä vaivaa. Yllättäen, nykyäänkin tällaista tapahtuu, tosin ei saman naisen kohdalla. Tämä " uusin tapaus" soittaa mutsille jopa ihan vaipanvaihtoa koskevissa perusasioissa. Mutsi vastaa, koska kokemuksesta tietää, että muutoin nainen soittaa ambulanssia  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleinen ajatusmalli sairaalassa on, että tehtävät on jaettu: lääkäri tekee lääkärin hommat (jotain "pikkujuttuja" on toki hoitajille siirretty vaivihkaa), sihteeri sihteerin hommat (tosin rajoitetusti), laikkari laikkatin hommat (hoitaja tosin tyhjentää mm osan roskiksista, pesee sänkyjä, petaa...) ja sairaanhoitaja kaiken sen lopun, mitä edellä mainitut ammattiryhmät ei osaa/viitsi/halua tehdä.

ja lähäri tekee ne mitä ei edes sairaanhoitajalle kelpaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleinen ajatusmalli sairaalassa on, että tehtävät on jaettu: lääkäri tekee lääkärin hommat (jotain "pikkujuttuja" on toki hoitajille siirretty vaivihkaa), sihteeri sihteerin hommat (tosin rajoitetusti), laikkari laikkatin hommat (hoitaja tosin tyhjentää mm osan roskiksista, pesee sänkyjä, petaa...) ja sairaanhoitaja kaiken sen lopun, mitä edellä mainitut ammattiryhmät ei osaa/viitsi/halua tehdä.

ja lähäri tekee ne mitä ei edes sairaanhoitajalle kelpaa

Ja sairaanhoidonopiskelija on sitten se jokapaikanhöylä, joka toimii kaikissa paitsi lääkärin hommissa. :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikaisempiin kokemuksiin nojaten uumoilen, että pian vietettävillä kummipojan synttäreillä saan (taas...) kuunnella kummipoikani isoäidin tarinaa niin hänen kokemuksistaan julkisessa terveydenhuollossa kuin olla tentattavana mitä erilaisempien vaivojen oireista...  :(

Leikkurisisar uraputkessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuokra-asunnon näytöllä tuleva vuokranantaja ihmetteli, että "miten sinulla voi olla koira, kun olet sairaanhoitaja??" ...??!!

Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuokra-asunnon näytöllä tuleva vuokranantaja ihmetteli, että "miten sinulla voi olla koira, kun olet sairaanhoitaja??" ...??!!

Olisit vastannut, että varmaan juuri siksi.

Tieto lisää tuskaa(=tieto ihmisten tolloudesta).

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tradenomi-tytön kanssa vaihdoin alkuyöstä baarin puolella sanasen ja kun kerroin opiskelevani sairaanhoitajaksi, hänen kommenttinsa oli: 'Siis me maksetaan teidän palkat'. Tyttö oli selvästi ylpeä tulevasta ammatistaan.

Uskomatonta. :nauraa:

Mitä tradenomit tekee??? Sihteereitä? Onhan se ihan kiva, että joku on valitsemastaan tiestään ylpeäkin  :) 

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tradenomi-tytön kanssa vaihdoin alkuyöstä baarin puolella sanasen ja kun kerroin opiskelevani sairaanhoitajaksi, hänen kommenttinsa oli: 'Siis me maksetaan teidän palkat'. Tyttö oli selvästi ylpeä tulevasta ammatistaan.

Uskomatonta. :nauraa:

Mitä tradenomit tekee??? Sihteereitä? Onhan se ihan kiva, että joku on valitsemastaan tiestään ylpeäkin  :)

Mun mielestä tradenomi on niinku kauppatieteiden maisteri mutta vain alempi tutkinto. Saa korjata jos olen väärässä.

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tradenomi-tytön kanssa vaihdoin alkuyöstä baarin puolella sanasen ja kun kerroin opiskelevani sairaanhoitajaksi, hänen kommenttinsa oli: 'Siis me maksetaan teidän palkat'. Tyttö oli selvästi ylpeä tulevasta ammatistaan.

Uskomatonta. ;D

Mitä tradenomit tekee??? Sihteereitä? Onhan se ihan kiva, että joku on valitsemastaan tiestään ylpeäkin  :P

Mun mielestä tradenomi on niinku kauppatieteiden maisteri mutta vain alempi tutkinto. Saa korjata jos olen väärässä.

No näinhän ne AMK:t haluavat asian ajatella. Ja aika lähellä ovatkin. Tosin ei tuolla alemmalla yliopistotutkinnolla tee yhtään sen enempää kuin tradenomin tutkinnolla. Enemmän ne taitavat olla sihteereitä tai johdon assistentteja - jotkut saattavat olla jonkinlaisia myyntitykkejä.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...