Jump to content
MAINOS

yötyö ja vapaat


trikki

Recommended Posts

Olen täysin kypsynyt kahteen vapaaseen yövuorojen jälkeen. On ihan järjestelmällistä, että 2 illan ja  4 yön-putken jälkeen on vain kaksi täyttä vapaa päivää.

Oh suunnittelee meillä vuorot eikä vuosien saatossa ole asiaa yhtään ymmärtänyt. Sen mielestä yövuoron aloitus päivä on käytännössä vapaa ja yövuoron lopetus myös. Ei tajua , että työntekijän pitää myös nukkua. Olen sanonut kiltisti ja rumasti ja aina sama juttu. Työkaveri joutuu tekemään 5 yötä ja saa myös nuo kaksi vapaata perään, ei onneksi ole iltoja ennen öitä.

Lisäksi oh suunnittelee työajat "terveellisiksi" ja vapaiden jälkeen on aamu. Vietän nyt toista vapaata yövuorojen jälkeen ja uni on vielä silmässä. Ei ole puhtia mihinkään, koirien kanssa lampsin metsätietä melkein unessa. Huomenna on aamuvuoroon nousu(klo 4.50)

p..r..kle

Mikään laki ei taida suojella pientä hoitajaa mielipuolisilta vuoroilta?

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kysy oh:lta onko sitten parempi, että haet lääkärin todistuksen ja jatkossa et enää tee öitä, jos vapaita ei kerran irtoa? monelle tämä on sellainen kauhukuva, koska yleensä öissä on tekijäpula... Josko sitten tajuaisi.

Toinen vaihtoehto on, että otat yhteyttä luottamusmieheen asian tiimoilta. En tiedä osaako hän auttaa asiassa, mutta jos oh vaikka vähän edes säikähtäisi sitä, että sä viet asiat oikeesti eteen päin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

minä samaan aiheeseen laitan oman kysymykseni. Ihan samoja ajatuksia kuin Lyricalla. Työkaveriani olen säälinyt kun pomo pyytää yhtä-äkkiä vaihtaan vuoroa (voi koskettaa joskus minuakin, ei tällä kertaa) eli tekemään yövuoron sairastapauksen vuoksi.

Työkaveri teki viimeviikolla 4 yötä sai kaksi kokonaista vapaata su oli viimeinen vapaa. Pomo soitti töihin su-ma väliseksi yöksi. Vapaata siitä ei sitten tullutkaan vaan ma oli tietty nukkumispäivä, mutta tiistaiksi aamuun töihin. Työkaveri on lisäksi päivisin huonouninen, 1 ½ tuntia kuulemma saa nukutuksi, katkonaisesti senkin. Minä en suostuisi tuolla nukkumisella yötyöhön!

Mun listoissa taas sitten (uudet) näkyi olevan yövuroja kesälomani jälkeen niin, että to-pe välinen yö töitä, la vapaa, su-ma, sekä eteenpäin öitä. Laitoin pomolle viestiä, että jos yövuoroa teen, niin haluan ne yhtäjaksosesti. Ei mitään yhden päivän vapaita välillä ja yötyön jälkeen riittävät palautumisvapaat! Tänään kun taas menen yöhön näen onko pomo edes viitsinyt minulle vastata mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kirjavaa käytäntöä meilläkin...Itse vakituinen yökkö joten listat selvät mutta jos päivävuorolainen tekee yön niin tuntuu olevan vapaiden antaminen kiinni täysin päivän miehityksestä ja sen tarpeesta...

Välillä nähnyt että tehdään viisi yötä putkeen ja ainoa vapaa on makuupäivä, toisinaan myös toimittu niin että 3:n viikon jaksoon laitettu niin paljon vapaita ettei ko. henkilö ole enään saanut mitään yötyökorvauksia koska kaikki menneet puuttuviin tunteihin huh.gif

Ja nyt ollaankin tilanteessa ettei yövuoroihin meinaa tekijöitä löytyä..... ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämän kesäisessä työpaikassa on kans melko kirjava toi käytäntö. Mulla oli yks yö sen jälkeen 2 vapaata, nyt oli 2 yötä ja yks vapaa. Seuraavalla listalla on kans 2 yötä ja yks vapaa sen jälkeen pitkä vuoro 7-20. Toi pitkä vuoro on suunniteltu, mut sen ois ehkä johonkin muuhun väliin voinu laittaa  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäähän ne vapaat jonnekin osua, eikö työaika ole 3 viikossa 114,45 tuntia, vai korvataanko ne rahassa työvoiman vähyyden takia. Mielestäni työntekijä saa päättää, ottaako vapaana vai rahana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun kuuden viikon lista on loppumassa, eikä ole varaa antaa työvoiman vähyyden vuoksi siihen vapaita, maksetaan ylimääräiset työvuorot rahana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikään laki ei taida suojella pientä hoitajaa mielipuolisilta vuoroilta?

Seuraavassa lainaus työaikakirjanpidosta;

Työvuoroluettelo ja lepoajat

Työnantaja on velvollinen laatimaan ennakolta työvuoroluettelon, josta käyvät ilmi työntekijän säännöllisen työajan alkaminen ja päättyminen sekä päivittäisten annettava lepoaikojen ajankohdat.

Työvuoroluettelo on yleensä laadittava samaksi ajanjaksoksi kuin työajan tasoittumisjärjestelmä ja saatettava kirjallisesti työntekijöiden tietoon hyvissä ajoin, viimeistään viikkoa ennen siinä tarkoitetun ajanjakson alkamista.

Pääsääntö on, että työntekijälle on annettava jokaisen työvuoron alkamista seuraavan 24 tunnin aikana vähintään 11 tunnin pituinen keskeytymätön vuorokausilepoaika. Jaksotyössä vuorokausilepo on vähintään 9 tuntia.

Työntekijälle on pääsäännön mukaan annetttava kerran viikossa vähintään 35 tuntia kestävä keskeytymätön viikkolepoaika. Se on sijoitettava, mikäli mahdollista, sunnuntain yhteyteen.

Linkki koko tekstiin; http://www.tyosuojelu.fi/fi/tyoaikakirjanpito

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 vuotta myöhemmin...

Pitäähän ne vapaat jonnekin osua, eikö työaika ole 3 viikossa 114,45 tuntia, vai korvataanko ne rahassa työvoiman vähyyden takia. Mielestäni työntekijä saa päättää, ottaako vapaana vai rahana.

Juuri näin. Se on kaikilla se sama työaika. Koittakaa nyt ymmärtää että myös itse olette tehneet valintoja hakeutumalla alalle, vakiyököksi ja kyseiseen työpaikkaan. Samoin lasten tekeminen ja vaikka suorittavaksi työntekijäksi jääminen ovat omia valintoja. 

Aina kun olen ehdottanut tai kokeillut autonomista työvuorosuunnittelu,  on se kaatunut henkilökunnan haluttomuuteen, ymmärtämättömyyteen tai osaamattomuuteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Löysinpä oman aloitukseni vuosien takaa uudestaan heränneenä.

 

Meillä on ollut nyt ehkä vuoden yhteisöllinen työvuorosuunnittelu, jossa siis työntekijät itse suunnittelevat työvuoronsa. Suunnittelu on mennyt tosi hyvin. Aina lista ei toteudu kuin on itse suunnitellut, mutta vuorot ovat  kuitenkin olleet pääsääntöisesti  paremmat kuin oh:n suunnittelemana. Suosittelen tätä.

Vieraalle kertoisin, että kun asiaa esittää niin tulisi se kertoa samalta tasolta kuin työntekijät ovat, ei ylhäältä . Tuo henkilökunnan "haluttomuus, ymmärtämättömyys ja osaamattomuus" kovasti kalskahtaa minun , työntekijän korvaan.

Nykyään puhutaan siis yhteisöllisestä työvuorosuunnittelusta , koska autonominen sanana antaa ymmärtää, että työvuoroja suunnitellaan työntekijän ehdoilla.

 

 

 

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Vedätystä?

Maksetaanko teille yötyötunneista? Meille sairaalahuoltajille ei makseta yölisää ja vapaita näkyy listassa 5 sekä yksi tuntientasauspäivä ja yksi vapaa yötyön aikahyvityksenä. Tehdää yleensä kaksi yötä peräkkäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...