Jump to content
MAINOS

Kokemuksia työharjoittelun hylkäämisestä


Vieras: Ihatemyself

Recommended Posts

Vieras: Ihatemyself

Missä tilanteessa sairaanhoitajan harjoittelu voidaan hylätä? Mitä sitten tapahtuu? 

Haluaisin kuulla kaikenlaisia kokemuksia, omia tai vaikka kaverien.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mitä itse on hylättyjä harjoitteluja nähnyt ja kuullut, on kyse itsestään selvien hykyjen lisäksi (ei suorita harjoittelua, poissaoloja on paljon, työelämän pelisäännöt aivan hukassa) yleensä ollut siitä, että harjoittelupaikka on ollut liian haastava osaamiseen nähden. On menty päivystykseen, leikkuriin tai teholle osaamatta lääkehoitoa edes vähän alusta ja riittämättömillä teoriapohjilla jne. Tai jostain syystä joku aiempi harjoittelu on jäänyt tekemättä ja alan työkokemustakaan ei ole kertynyt ja on silti menty tekemään myöhempää harjoittelua samanlaisiin paikkoihin ja samoilla tavoitteilla kuin kurssikaveritkin ja sitten ei vain ole pärjätty. Näissä sitten on hyväksytty pienempiä opintopistemääriä (poissaolot), jatkettu harkkaa viikolla tai parilla (jos läpipääsyn kynnys on kuitenkin lähellä) tai sitten yksinkertaisesti tehty harkka myöhemmin uusiksi. Omissa kurssikavereissa näitä oli muutama, tekivät sitten rästiharkat kun lukujärjestyksessä oli löysää tai loppuvaiheessa opparia samalla tehdessä. Ei tullut yhtään huonompia hoitajia kuin muistakaan, mutta itsetunnolle toki oli aikanaan kolaus.

 

Toinen ryhmä ovat sitten asennevammaiset. Ei oteta ohjausta vastaan, koska omasta mielestä osataan jo. Tai yritetään mennä siitä, mistä aita on matalin, ja silti alitetaan, koska ei nyt vain kiinnosta, koska "minusta tulee ensihoitaja, en minä syötä mummoja", "mä meen leikkuriin, en mä tarvi tätä mielenterveysharkkaa mihinkään", "mä aion psykiatrian puolelle, ei mua nappaa yhtään mitkään dreenit ja nenämahaletkut ja täällä haisee koko ajan paska." Mitä näitä on nähnyt, niin yleensä on saatu vähän rotia hylsyllä uhkailulla tai viimeistään sillä ylimääräisellä viikolla ja ovat sen jälkeen päässeet läpi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
‎22‎.‎8‎.‎2019 klo 19.39, Vieras: Evvk kirjoitti:

Mua ahdistaa harkat. Ne on aina ihan paskaa

No kuule "Evvk" - pitäisikö harkita alan vaihtoa, jos käytännön työ tuntuu jo nyt noin vaikealta? Suosittelen lämpimästi.  Tuolla asenteella hylätty tulee harjoittelusta ihan varmasti.

Muokattu - pekka
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8 tuntia sitten, pekka kirjoitti:

No kuule "Evvk" - pitäisikö harkita alan vaihtoa, jos käytännön työ tuntuu jo nyt noin vaikealta? Suosittelen lämpimästi.  Tuolla asenteella hylätty tulee harjoittelusta ihan varmasti.

Miksi?

En mä viitsi. Hoitoalalla ei kuitenkaan ole mitään haastetta. Ne vaikeimmatkin hommat aika perusjuttuja. Yhtä tylsiä kuin lukion matikantunnit, ei paljoa tarvitse ajatella. Onneksi ei tarvitse tehdä palkkatyötä varmaan koskaan, koska pääomatulot. Harkoissa naurattaa katsella tärkeileviä tyyppejä. Todellisuudeesa moni ekavuoden opiskelijakin pärjää paremmin kuin työhönsä leipiintynyt keski-ikäinen hoitsu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Olenminä
23 tuntia sitten, Vieras: Hiljainen kirjoitti:

Mun harkka hylättiin siitä että olin liian hiljaa... Olisi pitänyt kysellä enemmän.

Eihän tämä ole pätevä peruste hylkäämiseen. Ei riitä. Hylkääminen pitää perustella paremmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Poisvaan
10 tuntia sitten, Vieras: Evvk kirjoitti:

Miksi?

En mä viitsi. Hoitoalalla ei kuitenkaan ole mitään haastetta. Ne vaikeimmatkin hommat aika perusjuttuja. Yhtä tylsiä kuin lukion matikantunnit, ei paljoa tarvitse ajatella. Onneksi ei tarvitse tehdä palkkatyötä varmaan koskaan, koska pääomatulot. Harkoissa naurattaa katsella tärkeileviä tyyppejä. Todellisuudeesa moni ekavuoden opiskelijakin pärjää paremmin kuin työhönsä leipiintynyt keski-ikäinen hoitsu.

Hyvä provoyritys. Kaikesta huomaa, että et ole ollut selvästi päivääkään työelämässä. Et sairaalassa, etkä vanhuspuolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Uulalaa
1 tunti sitten, Vieras: Poisvaan kirjoitti:

Hyvä provoyritys. Kaikesta huomaa, että et ole ollut selvästi päivääkään työelämässä. Et sairaalassa, etkä vanhuspuolella.

Onneksi ei tarvi ollakaan tulevaisuudessa valmistumisen jälkeen. Hoitajat ovat itse aiheuttaneet huonon palkkansa suostumalla huonoihin ehtoihin ja kaikkiin vaatimuksiin. Hei, se on vaan työtä! Eikä edes mitään ihmeellistä työtä.

Harmi, että kouluun kuuluu pakolliset paskaharkat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulis teidän tolvanoiden tajuavan miksi niitä harkkoja on lh ja sh puolella niin paljon.

Yksi syy on, että opiskelijat tajuis mitä se todellisuus on. Moni lh ja sh opiskelija keskeyttää opintonsa heti ekan harkkajakson jälkeen, varsinkin vanhuspuolen opiskelijat. Isoissa kaupungeissa on vaikea päästä esim. aikuispuolella lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi.

Pelkästään 15 aloituspaikan lähihoitajatutkintoon on suurissa kaupungeissa hakijoita yleensä noin 200-300 kpl.  Harva sinne pääsee edes kouluun sisään ilman jotain kokemusta alalta. Turha kouluttaa sellaisia jotka lopettaa koulunsa kesken. Sama on sh opinnoissa. Viime syksyn erään kaupungin 115 aloituspaikan opiskelijoista 30 lopetti opintonsa heti ensimmäisen 6kk aikana.

Harkkajaksot on erittäin tärkeitä monessa mielessä. Työtä tekemällä oppii parhaiten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Lollero
1 tunti sitten, Vieras: faktaa kirjoitti:

Luulis teidän tolvanoiden tajuavan miksi niitä harkkoja on lh ja sh puolella niin paljon.

Yksi syy on, että opiskelijat tajuis mitä se todellisuus on. Moni lh ja sh opiskelija keskeyttää opintonsa heti ekan harkkajakson jälkeen, varsinkin vanhuspuolen opiskelijat. Isoissa kaupungeissa on vaikea päästä esim. aikuispuolella lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi.

Pelkästään 15 aloituspaikan lähihoitajatutkintoon on suurissa kaupungeissa hakijoita yleensä noin 200-300 kpl.  Harva sinne pääsee edes kouluun sisään ilman jotain kokemusta alalta. Turha kouluttaa sellaisia jotka lopettaa koulunsa kesken. Sama on sh opinnoissa. Viime syksyn erään kaupungin 115 aloituspaikan opiskelijoista 30 lopetti opintonsa heti ensimmäisen 6kk aikana.

Harkkajaksot on erittäin tärkeitä monessa mielessä. Työtä tekemällä oppii parhaiten.

Lol, lähihoitajakoulutuksiinhan on joissain paikoissa jatkuva haku. Ja sinne pääsee melkein kuka tahansa. Sairaanhoitajaksi ehkä vähän tiukempaa, mutta ei sinnekään mikään vaikea ole päästä opiskelemaan.

Harkathan on ilmaisena työvoimana oloa, kun kouluilla ei ole varaa lähiopetukseen. Työnnetään opiskelijat harkkaan oppimaan edes jotain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

16 tuntia sitten, Vieras: Evvk kirjoitti:

Miksi?

En mä viitsi. Hoitoalalla ei kuitenkaan ole mitään haastetta. Ne vaikeimmatkin hommat aika perusjuttuja. Yhtä tylsiä kuin lukion matikantunnit, ei 

Tässä ketjussa on useamman ihmisen kommentteja, jotka eivät ole olleet päivääkään hoitoalalla töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kysymysmerkki
27 minuuttia sitten, Vieras: Juu kirjoitti:

Tässä ketjussa on useamman ihmisen kommentteja, jotka eivät ole olleet päivääkään hoitoalalla töissä.

Mitä ah, niin ihmeellistä, hoitoalan työssä on, että sitä pitäisi glorifioida?

Toiset kommentoijat on ilmeisesti olleet jo tosi kauan hoitoalalla töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

täällä on kommentoimassa hoitoalalle sopimattomiksi todettuja ihmisiä, ei oo saannu töitä tai nuppi ei ole kestänyt.

päivääkään eivät ole olleet töissä. ihmisraunioita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No jopas täällä kateuskortit vilkkuu. Miksi hoitajien mielestä eri mieltä olevat ovat alalle sopimattomia tai kateellisia.

Olenko minäkin kateellinen ja alalle epäsopiva, koska pidän hoitajien työehtosopimuksia aika huonoina, en itse suostu venymään työpaikan tarveoikkuihin esimerkiksi jäämällä tuplavuoroihin koska krooninen työntekijäpula ja pidän omaa elämääni ja vapaa-aikaani työjuttuja tärkeämpinä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

22 minuuttia sitten, Vieras: Huh kirjoitti:

No jopas täällä kateuskortit vilkkuu. Miksi hoitajien mielestä eri mieltä olevat ovat alalle sopimattomia tai kateellisia.

Olenko minäkin kateellinen ja alalle epäsopiva, koska pidän hoitajien työehtosopimuksia aika huonoina, en itse suostu venymään työpaikan tarveoikkuihin esimerkiksi jäämällä tuplavuoroihin koska krooninen työntekijäpula ja pidän omaa elämääni ja vapaa-aikaani työjuttuja tärkeämpinä?

luultavasti sinun elämä on tv:n katselua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sommartider
15 minuuttia sitten, Vieras: juu kirjoitti:

luultavasti sinun elämä on tv:n katselua.

No jopas on tämäkin vastaus.

En taidakaan enää ihmitellä, miksi hoitoalalla on sellaista kuin on. Tämä selittänee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...