Jump to content
MAINOS

Työpisteen vaihdosta


Vieras: Eristyshoitaja

Recommended Posts

Vieras: Eristyshoitaja

Onko kenellä kokemusta työpisteen vaihtamisesta työpaikasta johtuvien terveysongelmien takia? Itsellä on tilanne että olen osastolla jossa aika kipakka home-ongelma ja oireilen melkolailla. vapaapäivät kuluvat työvuoroista toipuessa. Lähinnä oireeni ovat hengitystieoireita kuten poskiontelon kolotusta, silmien kirvelyä ja yskää. tiedän oireiden tulevan työpaikalta. työterveyteen olen asiasta yhteydessä ollut. Lähinnä kiinnostaisi tietää että onko työnantajat miten yhteistyöhaluisia tälläisten ongelmien edessä, eli suostuvatko helposti siihen jos haluaa työpistettä vaihtaa??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luulisi ettei työnantaja kovin paljoa vastustele, jos sulla on joku dokumentti näyttää siitä, että sairastelusi johtuu työpaikan olosuhteista. Faktaa ei ole, mutta uskoisin että lääkärintodistuksella vaihto irtoaa. Lääkärintoddareilla saa mm. joustoa työvuoropolitiikkaankin. Eli esim. jos sulla on toteennäyttää, että epilepsiasi pahenee epäsäännöllisestä työrytmistä, voit saada tehdä pelkkää päivätyötä och så vidare.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eristyshoitaja

Luulisi ettei työnantaja kovin paljoa vastustele, jos sulla on joku dokumentti näyttää siitä, että sairastelusi johtuu työpaikan olosuhteista. Faktaa ei ole, mutta uskoisin että lääkärintodistuksella vaihto irtoaa. Lääkärintoddareilla saa mm. joustoa työvuoropolitiikkaankin. Eli esim. jos sulla on toteennäyttää, että epilepsiasi pahenee epäsäännöllisestä työrytmistä, voit saada tehdä pelkkää päivätyötä och så vidare.

Mitenkähän sitä vain saisi työnantajalle todistettua että oireet ovat työpaikalta peräisin. Itse sen kyllä tiedän koska työvuorojen jälkeen eka vapaapäivä on yleensä hyvin tukkoinen mutta jos useampi vapaa peräkkäin , niin olo on jo normaali.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei siina pitaisi olla mitaan vaikeutta. Varsinkin, kun tyoterveyshuolto on tietoinen asiasta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738

Työturvallisuuslaki 23.8.2002/738

8 §

Työnantajan yleinen huolehtimisvelvoite

Työnantaja on tarpeellisilla toimenpiteillä velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Tässä tarkoituksessa työnantajan on otettava huomioon työhön, työolosuhteisiin ja muuhun työympäristöön samoin kuin työntekijän henkilökohtaisiin edellytyksiin liittyvät seikat.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkähän sitä vain saisi työnantajalle todistettua että oireet ovat työpaikalta peräisin. Itse sen kyllä tiedän koska työvuorojen jälkeen eka vapaapäivä on yleensä hyvin tukkoinen mutta jos seuraava päivä poissa työpaikalta, niin olo on jo normaali.

Onko työpaikallasi muita oireilevia? Tai oletko käynyt lääkärin juttusilla oireistasi? Välttämättä eivät sinua kovin hevillä siittä suosiolla toiseen työpisteeseen pysyvästi (sillä työnantaja samalla myöntäisi olemassaolevan ongelman - jotenkin jäi sellainen käsitys, että TA ei sitä vielä ole myöntänyt). Ja vaikka olisikin, niin TA ei kovin helposti ota riskiä, että oireet ja mahdolliset siitä seuraavat sairaudet tulkittaisiin ammattiin perustuvaksi (vaikka tuollaisen diagnoosin saaminen nykypäivänä on lähes mahdotonta).

Kannattaa käydä keskustelemassa sekä lääkärin kanssa, että TA:n kanssa asiasta. Pyydä, että pääsisit kuukaudeksi-pariksi toiseen pisteeseen kokeilumielessä ja samalla lääkärin kanssa seuraatte, että helpottaako oireilu. Dokumentointi on näissä asioissa se A ja O.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko työpaikallasi muita oireilevia? Tai oletko käynyt lääkärin juttusilla oireistasi? Välttämättä eivät sinua kovin hevillä siittä suosiolla toiseen työpisteeseen pysyvästi (sillä työnantaja samalla myöntäisi olemassaolevan ongelman - jotenkin jäi sellainen käsitys, että TA ei sitä vielä ole myöntänyt). Ja vaikka olisikin, niin TA ei kovin helposti ota riskiä, että oireet ja mahdolliset siitä seuraavat sairaudet tulkittaisiin ammattiin perustuvaksi (vaikka tuollaisen diagnoosin saaminen nykypäivänä on lähes mahdotonta).

Mulla on vähän samanlainen kokemus, ei kyllä oman itseni asemasta vaan tuttavani... Työterveyshuolto ei ottanut juurikaan mitään kantaa allergiaoireisiin, TA vetosi siihen, että työskentelytilat ovat väliaikaiset niin kuin olivatkin.... Ilmeisesti useampikin saman paikan työntekijöistä oli "kiertävästä" sairaslomalla....

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä  erityssolussa on myöskin homeongelmaa. Ollaan oltu tth yhteydessä, suosittelivat osastonvaihtoa. Mutta ainahan sinne menee uusia altistumaan? Aina vedotaan että kun remontti tulee, sitten ongelmant korjataan. Mutta kuinka monen pitäää altistua ennen remonttia? Itselläni poskiontelo vaivoja, joudun käyttämään duactia jatkuvasti ja välillä lähtee äänikin töissä. Pari hoitajaa joutunut aloittaan astmalääkityksen. Kukahan pitäisin potilaiden puolta? Potilaillakin jatkuvaa nuhaa ja ihottumaa johon ei mikään voide auta.  Pitäis saada joku hienosto potilas josko sitten ongelmaan kiinnitettäisiin huomioita???

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...