Jump to content
MAINOS

Ergonominen työaika


SN9

Recommended Posts

Ergonomista työvuorosuunnittelua suositellaan hoitajan jaksamisen kannalta. Onhan se totta, että esim. ilta-aamu yhdistelmät ovat rankkoja, kun unta kertyy vain vähän.

Mutta toimiiko teillä ergonominen työvuorolista? Tekevätkö sitä kaikki vai vain osa, omasta pyynnöstään? Itse laskin, että jos tekisin ergonomisia vuoroja, niin yhden vapaapäivän ympärille jää 15h vähemmän vapaa aikaa kuin tällä nykyisellä. Mitä mieltä olette? Toimiiko, kannattaako?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Täälä itse työvuorolistansa suunnitteleva, ja jaksaminen on huipussaan minulla. Tällä viikolla 64h töitä, lähinnä yötöitä, ja ens viikolla vain 5h, rakastan pikiä vapaita kun saa reissailla ja nähdä kavereita rauhassa. Mutta tässä täytyy ottaa huomioon että olen aktiivinen terve sinkkunainen.

Ymmärrän että esim jos on yksinhuoltajana, ei voi yleensä noin vain omistaa kerran kuussa paria kokonaista viikkoa hullulle työputkelle, jotta saa ne pitkät vapaansa aktiviteeteileen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Saija Sairaanhoitaja

Mutta se 15h jää sinne työputken sisään helpottamaan palautumista aamuvuorojen jälkeen. Silloin ei iltojen/öiden jälkeen ole niin rättipoikki väsynyt, että se 15h menisi univelkojen kuittaamiseen. Itselläni on pitkä työmatka, joka lisää työpäivän pituutta 30-45 min molempiin suuntiin. Illasta aamuun vaihtaessa, nukun todella huonosti ja liian vähän, jolloin päätöksentekokykyni hoitotyössä ja kollegiaalisuuteni seuraavana aamuna ei ole mitenkään kehuttava. Omalle perheelle kiukuttelusta nyt puhumattakaan. Olen jopa välillä tehnyt työputken pelkkää aamua tai pelkkää iltaa (yövuoroja saan tehdä vain satunnaisesti). Tuollaiset työputket voi toisaalta olla rankkoja, mutta silloin en  tuhlaa voimavarojani jatkuvaan rytmin kääntämiseen. 

 

Summa summarum: suosittelen  kaikkia hoitotyöntekijöitä vähintään kokeilemaan ergonomista työaikaa vähintään listan, mielummin kaksi. Ja kuuntelemaan millaisia vaikutuksia sillä on ihan yleiseen jaksamiseen hieman pidemmällä aikavälillä. Se kun ei tule esille yhdellä vuoronvaihdolla

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tein aiemmin ergonomista useamman vuoden ja jaksoin töissä huomattavasti paremmin kuin sen ns perinteisen ilta-aamu yhdistelmän aikana.

Tuo mainitsemasi 15 tunnin katoaminen ei varsinaisesti katoa vaan se siirtyy juuri sinne ilta-aamun tilalle kun aamu-ilta yhdistelmään tulee useampi tunti lepoaikaa lisää.

Nykyisessä työpaikassani valtaosa tekee vielä ei-ergonomista mutta osa valittaa väsymystä. Itse vältän ilta-aamuna senkin uhalla että "joudun" vapailta aamuun mutta en koe sitä ongelmaksi. Se on asennekysymys ja koska töitä on pakko tehdä niin teen sitä niin että voimat säilyy myös vapaa-aikaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Eräs entinen vuorotyöläin

Ehdottomasti ergonomiset vuorot. Kaikki entiset työtoverit valittivat ilta-aamukomboa, mutta eivät missään nimessä halunneet tulla vapailta aamuun tai lähteä vapaille illasta.  Tuohan on työvuorollisesti mahdoton yhtälö. Ergonomiset työvuorot mahdollistaa paremmat unet ja palautumisen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ergonomisesta onnellinen

Olen tehnyt ergonomista työaikaa nyt 5v. Ja olen tykännyt todella.Otan mieluummin sen jo edellä mainitun 15h sinne lepoon ja uniaikaan kuin,että olisin aamu-ilta vuoro vaihteluiden jälkeen vapaille jäädessä puolikuollut ja en saisi mitään aikaan,nukkuisin vain.

Onneksi työpaikaillani onnistuu tämän toteutus. Ja olen saanut muutaman työkaverin kokeilemaan ja ovat hekin tykästyneet.

Vaikka tämä ergonominen tuntuukin monesta vastenmieliseltä juurikin ns lyhenevän vapaa-ajan puitteissa kannattaa sitä kokeilla,voi yllättyä vaikutuksista 😊

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei! Olen tehnyt ergonomista työvuoroa kun tein 2-vuoro työtä. Vapaa-aika ei katoa mihinkään, vaan se on siellä missä kuuluukin eli jokaisen työvuoron jälkeen. Hoitajat tekevät itse työvuorokikkailulla itselleen jatkuvaa väsymystä, esim kun haluavat tulla vapaalta iltaan/ aamusta vapaalle ja yövuoron jälkeen eivät pidä 2 vapaata. Suomalainen työelämä on 5 työtä ja 2 vapaata, kun sillä lähdetään kikkailemaan, niin jaksaminen kärsii. Työpaikoillani vain pari on tehnyt ergonomista listaa. Minulla on lääkärintodistus ergonomista listaa varten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vanhempi hoitaja

Hirveintä mitä tiedän työvuoroissa: tulla vapaalta aamuun ja lähtee vapaalle illasta. Jos tulen vapaalta/lomalta aamuun niin se haittaa jo edellistä iltaa ja "jännitän" heräämistä aamuvuoroon. Illasta aamuun on hyvä minulle koska nukahdan illan jälkeen jo sohvalle!  Ja jos tekisin ergonomista työvuoroa niin en pääsisi yhden vapaalla esim.auttamaan tytärtäni lasten hoidossa koska he asuvat 200km päässä ja äitiäni en ehdi auttamaan 700km päähän edes kahdella vapaalla jos tekisin ergonomista listaa! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaisen elämä on yksilöllinen ja se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Toinen tekee pitkää päivää ja toinen lyhyttä. Toiseen yksikköön sopii sitten välivuoromalli. Miksitässäkin asiassa pitää yrittää nokitella ja lytätä? 

Ei kaikki vuorotyöläiset kärsi unettomuudesta. Ja kyllä vapaapäivänä saa nukkua kymmeneen jos niin haluaa. Ei siinä mitään pahaa ole eikä siinä päivä hukkaan mene.

Työaika-autonomia on avainsana toimivuuteen. Siinä kukin suunnittelee itse itselleen sopivat työvuorot sen hetkisen tilanteen mukaan. Siinä saa käyttää myös ergonomista työsuunnittelua.

Tarvittaessa neuvotellaan muutama vuoro erilaiseksi jos osaston tarpeet menee väärin listan suunnittelussa.

Ja hoitotyötäkin voi tehdä ma-pe klo8-16, hakeutuu vain sellaiseen yksikkön jossa näin tehdään, esim. poliklinikka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kärsin tosi paljon ilta-aamu vaihdoksesta ja seuraava päivä menee ihan horroksessa olemattomien yöunien takia. Teen tosi mielellään ergonomista listaa ja se on parantanut kyllä jaksamista ja elämänlaatua ihan selvästi. Toiset ei suostu edes kokeileen, mutta itse onneksi kokeilin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: 3vuoroapukkaa

Väsyn jos en saa pitkiä vapaita. Mieluummin tekee pitkän työputken jossa vaikka ilta-aamu onkin. Lisäksi ergonominen lista saattaa olla esim. ilta ykkösvapaa aamu. Tämä aiheuttaa sen että tuntuu kuin ei olisi vapailla ollutkaan. 😲

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: 3vuoroapukkaa

Olen siis ergonomista kokeillut eikä sovi minulle. Parhaiten jaksaa kun saa itse suunnitella omat vuorot. Onneksi se meillä on mahdollista. 🙂

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä suunnitellaan itse työvuorot 6- viikon jaksoissa kerralla. Osa tekee ergonomisesti työvuoronsa. Ja osa tekee ilta-aamu yhdistelmällä.. itse suunnittelen niin, että tulee ilta-aamu yhdistelmä joita ei ole montaa peräkkäin samassa työputkessa.. Myös pitkää 14h työpäivää teen ja saa samalla pidempiä vapaita..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vapaalta en ikinä  halua tulla aamuun tai illasta lähteä vapaalle, kaikki ei sovi kaikille, hyvin pieni on myös vp vain yksi!! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ergonomiset työvuorot pitäisi olla nykyaikana jo itsestäänselvyys. Meillä töissä suuri osa ihmisistä haluaa jo tehdä niitä. Paljon mielummin olen vuorossa sellaisten kanssa, joiden vuorot pyörivät ergonomisesti, kuin umpiväsyneen tai ylikierroksilla käyvän liian lyhyillä yöunilla olevan, vanhanaikaista listaa tekevän työkaverin kanssa.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tein ergonomista työnkierrossa ja voin sanoa sen olevan syy miksi en työpaikkaa vaihda ikinä sellaiseen paikkaan jossa ergonominen on käytössä. Se on paljon pienempi paha mennä illasta aamuun kuin se, että vapaat jää paljon lyhemmiksi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Terveys ja virkeys tärkeä

Sain tehdä ergonomista vuoroa hetken aikaa omasta halusta. Oli tosi hyvä itselle ja lisäsi selkeästi virkeyttä joka päivään. Osa sai tehdä samanaikaisesti omasta halusta ilta-aamuja niin halutessaan. Esimiehen muuttuessa ergonomiset listat poistettiin, koska on kuulemma mahdotonta toteuttaa? Tuli taas paljon ilta-aamuja listaan 9h välillä. Nukkuminen jää tuossa tosi vähäiseksi kun työmatkat, pesut, syömiset yms. vievät oman aikansa ja se, että vauhdikkaan illan jälkeen rauhoittuu nukkumaan. Ergonomisesti suunniteltuja listoja suositellaan virallisestikin terveyden ylläpitämiseksi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Nyt kun tulee uusi työaikalaki ja alkuun karsastin sitä todella paljon, olin aivan hiilenä siitä ku tulee ergonominen työlista, eli ilta-aamut poistetaan ja vapailta tullaan aamuun ja illasta jäädään vapaille. Nyt kun oon vähän sulatellut asiaa, koen sen ihan hyvänä asiana, vaikkakaan lista ei oo vielä alkanut. 
 

Nyt varsinkin muutaman vuoden sisään, en saa nukuttua ilta-aamu-yhdistelmissä kun ehkä 2-3h pätkittäisenä. 5h on jo melko luksus. No sitten oon puolikuollut töissä ja sen aamuvuoron jälkeen. Onko siitä nyt sitten iloa, että oon ilta-aamuvuoron jälkeen kun raato enkä saa mitään järkevää tehtyä. Ja sitten saisin enemmän vapaa-aikaa, kun kuitenkin se vapaa-aika menee siihen palautumiseen. Et eipä siitä juuri iloa ole. Nyt en tarvi tulevassa listassa lainkaan sitä raatona koomassa aikaa, vaan oon jo valmiiksi palautunut vapaapäivälle. 

 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...