Jump to content
MAINOS

Inhottava työkaveri


Vieras: Spiritos

Recommended Posts

En tiedä kuuluuko tämä aloitus nyt tänne.. Olen melko uusi täällä, niin siirtäkää viesti toiseen paikkaan jos on väärä palsta. :nauraa: Tässä on nyt siis ongelmani.

Olen ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelija. Sain 1.5 kuukauden sijaisuuden terveyskeskuksen vuodeosastolta. Olen nyt ollut kuusi päivää töissä. Mielestäni olen hoitanut hommani hyvin ja aina ajoissa on hommat hoidettu. Neuvoakin tarvitsen välillä, mutta selkät vastaukset ja ohjeet olen saanut, eikä kukaan ole kyselyistäni huonoa tykännyt. Työyhteisössä olen saanut kiitosta oma-aloiteellisuudesta ja siitä, että rohkeasti otan osaa tilanteisiin eikä minua tarvitse neuvoa vaan osaan ihan itse hoitaa asioita. Töitä on luvattu tulevaisuudellekin, joten ilmeisesti ovat työpaikassa minuun tyytyväisiä.

Toissapäivänä tuli vastaan ensimmäinen epämiellyttävä työkaveri. Tämä ihminen ei ole edes siinä päässä töissä missä minä olen, mutta jostain syystä oli sen vuoron kanssani. Hän teki kaikki asiat aivan eri tavalla kuin minua on neuvottu. Tämä työntekijä vähätteli koko ajan minua ja osaamistani. "On se kumma kun et mitään osaa", "vaippaakaan et oo osannu laittaa", teeppä tuota ja teeppä tätä.. Olen suhteellisen ujo ihminen, varsinkin tämmösissä yllättävissä tilanteissa, joten tyydyin olemaan vain hiljaa kun tämä työntekijä minua moitti ja vähätteli. Tämä toinen teki asiat aivan eri tavalla ja kun minä tein omalla tavallani, alkoi työkaveri meuhkaamaan, että näin ei tehdä. Aiemmin olin näin oppinut tekemään ja kukaan ei tekemisistäni ole moittinut.

No, tietenkin tuollainen tuntuu inhottavalta. Ensimmäinen oikea työpaikka tällä alalla, mitä opiskelen. Aiemmin takana vain kolme viikkoa laitoshoidon työhrjoittelua ja sitten tulin töihin. Onhan itsestään selvää, etten kaikkea voi osata vielä. Ajattelin sitten moittimisten jälkeen, että jospa olin ne ansainnut, että enhän minä mikään ammattilainen vielä ole.

Eilen kun menin töihin, sain heti kuulla ystävältäni (joka on samassa paikassa töissä), että hän oli kuullut toiselta työkaveriltaan, kuinka tämä edellisen päivän työkaverini oli minut haukkunut pystyyn. Kahvihuoneessa oli kuulemma isoon ääneen minua haukkunut, kun minä olin lähtenyt kotiin. En kuulemma osaa mitään, en ymmärrä mitään, minusta ei ole siihen työhön, en osaa tehdä itse mitään, vaan tekemisiäni pitää koko ajan vahtia. Kyllä tuli paha mieli kun kuulin. Lähdin sitten myöhemmin asioille toisen työkaverin kanssa. Hän sitten minulta kysyi, että onko minulla ja tällä toisella ollut jotain kärhämää. Myönsin ja sanoin, että meillä ei oikein kemiat pelaa. Tämä työkaveri sanoi myös kuulleensa kuinka minua oli isoon ääneen haukuttu. Tästä kyseisestä työkaverist on tehty kuulemma monia valituksia, niin työntekijöiden, potilaiden kuin omaistenkin taholta (pahan puhuminen, asiaton käyttäytyminen, potilaiden huono kohtelu, jne.), mutta mikään ei saa häntä pois sieltä. On kuulemma saanut varoituksia jne. Tämä ihminen kuulemma ottaa työpaikallaan tiettyjä ihmisiä, joita sitten piinaa oikein kunnolla. Tätä työkaverianikin hän oli haukkunut, työntekijöiden ja potilaiden edessä. Tämä ihminen kuulemma ei ole pidetty työpaikalla, mutta kukaan ei uskalla mitään sanoa hänelle. Tämä työkaveri kehui minut ja sanoi, että on nähnyt minut töissä ja suoriudun töistäni todella hyvin kun ottaa huomioon kuinka kokematon olen. Hän vielä lisäsi, että minun pitää vain rohkeasti olla oma itseni eikä nöyrtyä tämän ihmisen haukuille. Ja jos kanttia riittää, niin jopa sanoa naamatusten, miten asiat ovat.

Ja arvatkaapa tekisikö mieli sanoa? :nauraa: Olen suunnitellut, että voisin oikeasti sanoa, että jos on jotain moitittavaa työtavoissani, niin sanoo minulle suoraan, eikä hauku kahvihuoneessa. Olenhan vasta opiskelija, niin eikö minun tulisi saada ohjausta osakseni, eikä haukkuja? En minä vielä kaikkea voi osata.

Mitä voin tehdä jos haukkuminen ei lopu? Uskallanko tehdä valituksen ylemmälle taholle? Tämä yksi työntekijä sanoi, ettei ymmärrä miksi tuollainen ihminen on hoitoalalla. Ja näin itse kuinka tämä työntekijä kohteli potilaitaan, huusi, veti rollaa eteenpäin niin, että huonojalkainen potilas oli kaatua ja huusi, että "KÄVELE! YMMÄRRÄKKÖ NÄÄ!". Mielestäni ihan asiatonta käytöstä.

Sanokaa, pitäkö minun sietää koko loppukesä tällaista? Annanko huonon kuvan, jos valitan? Nauretaanko minut ulos koko talosta? Motivaationi kyllä kärsii ja jännitän joka päivä töitä, että jos mokaan mitenkään, niin tämä työntekijä saa taas aihetta haukuilleen. Kuinkahan nämä haukut ovat vaikuttaneet muihin työkavereihin? Pelkään, että jos oikeasti he uskovat, että olen aivan surkea. Haluaisin selvittää tämän asian itse tämän ihmisen kanssa, mutta haukuthan siinä tulee kaikkien edessä. Antakaas hoitajat minulle neuvoja! Mitä mieltä tilanteesta olette? Pitääkö vain alistua?

Muihin työkavereihin olen todella tyytyväinen. Olen saanut opastusta ja kannustusta heiltä. Ymmärtävät sen, että olen uusi alalla, enkä ole vielä alan ammattilainen. Siksi olikin niin suuri yllätys kun olenkin yhtäkkiä niin huono hoitaja, että minut pitää täysin haukkua, vielä kahvihuoneessa muiden kuulten. Minun mielestäni vielä ilman syytä. Totta kai kamala epävarmuus iski, kun toinen hoitaja naama punaisena sepustaa minun osaamattomuuttani. Tietenkin tuli mieleen, että osaanko sittenkään mitään, jne.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ihan kun olisin lukenut tekstin omasta vanhasta työkaveristani. Mutta näitä tapauksia on sitten enemmänkin. Itse en tämän hoitajan silmätikuksi joutunut, päin vastoin.. Suorastaan nuoleskeli persettäni. Mutta opiskelijat saikin tuntea kaiken paskan persnahoissaan. :nauraa:

Tähän voisi sanoa että toisesta korvasta ulos vaan kaikki tuollainen mutta ei se olekkaan ihan niin helppoa. Itse menisin samoin tein pomon juttusille.

Tosin tässä edellisessä työpaikassa se ei auttanut.. Jopa asukkaat valittivat tästä hoitajasta johtajalle mutta mitään ei tapahtunut. :nauraa:

Ja miun mielestä tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan ja parempi että kysyy kun tekee omin päin ja sattuukin jotain.

Oikein paljon jaksamista siulle Spiritos!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on kyllä kumma juttu, että noita tuon kaltaisia "työkavereita" eksyy aina ihan joka työyhteisöön. Missään nimessä sinun ei tarvitse tuollaista sietää, tuohan menee jo ihan työpaikkakiusaamisen puolelle! Ota vain rohkeasti yhteyttä ylemmälle taholle. Tämä ala on sellainen, että kukaan ei pidä kenenkään toisen puolia, vaan itse täytyy puolensa pitää.

Itse ainakin enemmän kunnioitan sellaisia työkavereita, ketkä ottaa rohkeasti vaikeatkin asiat puheeksi joko työyhteisössä tai isomman tahon kanssa. Sillä tällaisen työkaverit on niitä reiluja työkavereita, jotka ei siedä seläntakana puhumista ollenkaan. Jos joku yrittää puhua toisesta seläntakana jotain, niin sellaista mä en siedä.

Yritä ensin jutella työn hankalan työkaverin kanssa tapahtuneesta ja kerro sille että haluat kuulla kaikki negatiiviset asiat suoraan, etkä mutkan kautta. Jos tällaisesta juttutuokiosta ei ole apua / ei tule mitään, ni sitten yhteys ylempään tahoon. Ota rohkeasti yhteyttä osastonhoitajaan ja jos näyttää siltä ettei hän tee asian eteen yhtään mitään, ni sitten vain yhteys ylihoitajaan. Tällä systeemillä olen ainakin itse saanut asiani hoidettua, jos ei muuta keinoa ole ollut.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja80

Kuulosti siltä että sinun työkaverisi on sellainen että hänelle on sama ketä mollaa, kunhan jotakin saa haukkua. Missään nimessä sinun ei tarvitse sietää työkaverisi käytöstä, tuollainen käytös ei ole oikeutettua missään tilanteessa. Kannattaisi asiasta kertoa vaikkapa oh:lle ja ottaa asia puheeksi.  Pohdit myös että osaatko tehdä asiat kuten pitää. Uskon että osaat ja kerroithan että muut kollegasi ovat kiitelleet sinua :nauraa: Ja en usko että tämä yksi hoitaja sinun ammattitaitoasi haukkumalla tuhoaa muiden työkavereidesi arvostuksen sinua kohtaan, koska kaikki muut ovat nähneet että hoidat työsi hyvin ja olet asiallinen ja mukava hoitaja. Työkaverisi ovat tunteneet tämän kyseisen hoitajan jo kauemmin ja he varmasti osaavat laittaa tuollaiset hänen esittämät haukut mielessään suoraan mappiin ö. Ota asia puheeksi työpaikalla ja toivon todella että tilanne rauhoittuu. Ja muista luottaa ammattitaitoosi, sinä kyllä osaat :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.Jokaisesta työyhteisöstä löytyy tuo "inhottava työkaveri",joten todennäköisesti näitä tulet kohtaamaan jatkossa muissakin paikoissa.Kuullostaa julmalta,mutta kaikkein paras olisi jo tässä vaiheessa "kovettaa itsensä".Pääasia on että itse tiedät kuinka asia on,että osaat,tiedät ja hoidat hommasi hyvin.Ja neuvojen kysyminen ei ole koskaan huono asia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lottasen kanssa samaa mieltä. Näitä on joka paikassa ja oma valintasi on miten pahasti annat hänen häiritä elämääsi. Joskus auttaa parhaiten kun sanoo tälle henkilölle suoraan, että tuntuu ettet pidä minusta. Kun ottaa asian puheeksi, se tulee päivänvaloon eikä ole enää sellainen kaikki-tietää-muttei-voi-mitään-asia. Tee vaan työsi kunnolla ja ajattele, että sinä olet hänen kanssaan tekemisissä vain työssä, mutta hän joutuu olemaan itsensä kanssa aina  :nauraa:

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmasti teet työsi hyvin. Vain sinä itse sen voit tietää parhaiten.

Onneksi HOITAJAN työhön ei kuulu määritellä ja määrätä hoitoa - riittää kun tekee oman alueensa. Vähintään kipeältä tuo työkaverisi kuullostaa, kauttasi kerrot monista muistakin samankaltaisista tapahtumista. Helpottanee, kun suuremmalla todennäköisyydellä asia ei ole henkilökohtaisesti vain Sinun ongelmasi.

Takana puhuminen on rumaa, mutta edessä puhuminenkin voi olla mahdottoman vaikeaa. Tässä on kaksi probleemaa, jotka haittaavat työtäsi. Toisen toiminta ja omat reaktiosi. Sehän tiedetään, että hätäilemällä tulee lisää tekemistä. Mielestäni ei ole valittamista, huonommuutta, seläntaakse juoksemista tms. mikäli pyydät tukea lähimmiltä työtovereiltasi sekä menette YHDESSÄ pyytämään pomoilta, että ikävästi käyttäytyvä henkilö ohjattaisiin tuen piiriin, jotta hänkin voisi alkaa voimaan paremmin.

Huitaisemalla lyöjää syntyy tappelu - treenaamalla tulosta.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tee molemmat, valitus että myös kasvotusten tälle tyrannille. Näitä tällaisia apinoita löytyy aina silloin tällöin ja pilaavat todellakin koko työpaikan ilmapiirin.

Olen eri mieltä tuosta "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos."

Eiköhän tälläkin alalla ole jo ihan tarpeeksi kauan menetelty näin, ja tulokset on mitä on..Olen ollut todella paljon raksoilla töissä jossa kaverit sanoo päin naamaa jos hommat ei suju, tämän jälkeen toinen sanoo oman mielipiteensä jos ei tyytyväinen...hetki siinä ehkä sanaillaan mutta muutaman hetken kuluttua kukaan ei asiaa muistakaan. Olen sitä mieltä että asioista vaikenemalla ei hyvä tule. Suora rehellinen dialogi niin ei tarvitse aina perkele niitten seinien takana puhua paskaa. Rohkeesti kissa pöydälle ja toimeksi. Mikä on pahinta mitä voi käydä? Se että tämä tyranni loukkaantuu vai? Pah sanon minä, jos tällainen henkilö loukkaantuu, niin on se silti pientä verrattuna siihen miten hän ehtinyt loukata muita. Jos ihminen käyttäytyy mielestäni väärin, niin miksi minun pitäisi menettää yöunia siitä jos hän joutuu hetken katsomaan peiliin.

Tsemppiä ja jaksamisia sulle Spiritos  :nauraa:

Ps. älä ota kuitenkaan liian raskaasti. Vaikka osa olisikin totta, se että et välttämättä osaa vielä kaikkea (enkä väitä että näin olisi), niin ei varmaan tämä kommentoijakaan ollut seppä syntyessään. Kokemusta tulee ja ammattitaitoa siinä mukana, tuskin kukaan tälläkään foorumilla ollut yhtään sen parempi hoitaja kuin sinäkään noin vähällä kokemuksella..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älä ota raskaasti tai itseesi! Tsemppiä!

Ota vaan raskaasti. Seuraavan kerran kun kettuilee ni anna kuulla kunniansa. Oikeesti, ei työpaikalla tai missään tarvitse suvaita tollasta paskaa.

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä työkaveri on kyllä niin pahasuinen ja äkäinen, että varmasti saa raivokohtauksen jos asiallisesti vaikka sanon, että "et oikein taida pitää minusta. Voisitko ensi kerralla sanoa minulle suoraan, jos en tee töitä oikein, olen nimittäin vasta opiskelija ja voin tarvita vielä ohjausta. En pidä siitä, että minua haukutaan selän takana". Mutta voihan olla, että tällä hoitajalla menee luu kurkkuun, kun se "hiljainen ja ujo opiskelijatyttönen sanoikin suorat sanat".  8) Lähden tässä tunnin päästä ensimmäiseen yövuorooni. Olen onneksi eri hoitajan kanssa yössä. :) Mutta ajattelin jos tälle sairaanhoitajalle puhuisin ja koittasin vaivihkaa selvitellä mitä kaikkea toinen hoitaja on puhunut ja keskustella asiasta asiallisesti. Olisiko hyvä idea? Voisinko pyytää, että jos kuulen vielä haukkumista, niin minun olisi hyvä tietää siitä? En tarkoita, että juoruillaan heti mulle ja puhutaan selän takana, mutta vaikka mainittaisiin, että mitä on kuullut minusta puhuttavan.

Ajattelin, että jos sanon suorat sanat tälle hoitajalle ja jos sama malli jatkuu (kuten vähän epäilen), niin tekisin ensin valituksen osastonhoitajalle (kertoisin, että tämä hoitaja on käyttäytynyt minua kohtaan asiattomasti, mutta en tietenkään haukkuisi)? Ja jos asiat ei muutu niin ylihoitajalle? Kinkkinen tilanne tämä ainakin on. En ole kyllä syytä antanut, miksi minua niin pitäisi moittia. Hommani olen koittanut tehdä. Kaikkeahan en vielä voi osata, mutta luulisi, että sentään saa apua kun kysyy. Ja parempihan se on kysyä ja varmistaa kuin tehdä oman päänsä mukaan. Voisi kysyä tältä hoitajalta, että muistaako oman opiskeluaikansa, ei sitä kaikkea osannut.  Ammattitaitohan tulee kokemuksen myötä!  :)

Voitte varmaan kuvitella kuinka epävarma olo tuollaisesta tuli. Ensimmäinen työpaikka hoitoalalla, kokemusta löytyy nyt neljän viikon verran. Ei voi kukaan täysijärkinen ajatella, että osaan hommat tehdä nyt täydellisesti. Noh, jospa se tästä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuollaista ei missään nimessä tarvitse sietää! Ota heti yhteyttä osastonhoitajaan ja kerro asiasta. Mielestäni tuollainen käytös alkaa jo olla laillisuuden rajamailla. Kun haukutaan julkisesti toisen ammattitaitoa ja pyritään aiheuttamaan sillä vahinkoa, alkaa herjauksen tunnusmerkit tulla täyteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minäkin ohjaisin sinut oh:n juttusille. Voisit kysyä mitä mieltä hän on työskentelytäsi kun olet kuulut huhuja, että työsi taso ei kaikkia miellytä. 

Minusta voit reilusti kertoa tuosta tietystä hoitajasta ja hänen antamasta palautteesta kahvihuoneessa. Kerro asia rakentavasti ilman syyttelyä, niin oh:n on helpompi kohdata asia .

Oh:n työ on pitää osastonsa henkilöstösuhteet  ja työilmapiiri kunnossa.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanokaa, pitäkö minun sietää koko loppukesä tällaista? Annanko huonon kuvan, jos valitan? N

Ei tarvitse sietää.

Husissa on ihan erityinen lomake työpaikkakiusaamista varten. Kiusattu menee ja ilmoittaa esimiehelleen, että häntä kiusataan ja esimies on velvollinen kutsumaan molemmat osapuolet puheilleen ja siellä täytetään ihan sitä varten tehty lomake ja asia selvitetään. En tiedä missä olet töissä ja että onko teillä vastaavaa käytäntöä.

Jos esimiehesi ei ota ongelmaasi kuuleviin korviin, niin hänelläkin on esimies johon voit ottaa yhteyttä. Tarvittaessa voi ottaa myös työsuojeluvaltuutettuun yhteyttä, sillä työpaikkakiusaaminen on työsuojelullinenkin riski.

Ei minkäänlaista v*ttuilua kannata kuunnella.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MIssään nimessä älä kuuntele enään tuollaista vaikka oletkin opiskelija vielä. Oh:n on hyvä saada tietää että osastollanne on tuollainen tyranni joka loitontaa kaikki mahdolliset tulevat työntekijät. Jo oman jaksamisesi kannalta on hyvä tehdä ilmoitus oh:lle asiasta. Hienoa että uskaltauduit puhumaan täällä asiasta. Itse en ole kauaa ollut tämän palstan käyttäjä mutta sanon että täältä saa kyllä tukea asiaan kuin asiaan. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja rohkeutta tuoda asia julki valitsemallasi tavalla. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...